Gå til innhold

Hvilken dialekt liker du minst?


Mimmii

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Interessant. Dere som ikke forstår trønderdialekt, hvordan høres det ut for dere? Høres det fremmed ut, gammelt, som et annet språk? Jeg er trønder selv og har lagt merke til at noen, spesielt de fra Rogaland, ikke forstår hva jeg sier på tross av alt jeg snakker relativt pent. 

 

Anonymkode: 8db7e...e7a

 Bergensere har i alle år, rett og slett bestemt seg for å ikke like trøndersk dialekt. Dette er utelukkende pga at trøndere er joviale og trivelige, mens bergensere er tvert om, brautende og verdensberømte

Anonymkode: 8f0be...33c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter litt med deler av Nordland. Ikke nordnorsk generelt. Kanskje spesielt bymål. Høres ofte ut som surving og klaging. Husker Bodø ble kalt sossenordlending pga det tidligere.

En tromsøværing vil Bodø, en bodøværing vil draaaa ordet ut og di mer Booodæææ..

Er østlendingen med far fra Sørlandet og mor fra Tromsø. Har bodd i Troms i flere år.

Sophie Elise og har denne klagende litt survete tonefallet...

 

Anonymkode: 5dec5...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra nord. Liker ikke bergensk og dialekter fra Rogaland. Synes for øvrig alle andre dialekter er bedre enn østlandsk. Dess lengre opp i dalene eller dess lengre inni fjordene, jo finere dialekt 😊 Telemark og Oppland har mange vakre dialekter.

Anonymkode: a1ac1...c93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

 Bergensere har i alle år, rett og slett bestemt seg for å ikke like trøndersk dialekt. Dette er utelukkende pga at trøndere er joviale og trivelige, mens bergensere er tvert om, brautende og verdensberømte

Anonymkode: 8f0be...33c

Jeg har bodd et langt liv i Bergen, men dette har jeg virkelig ikke fått med meg. Hvor har du det fra?

Anonymkode: 9faae...9a4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Bergensere har i alle år, rett og slett bestemt seg for å ikke like trøndersk dialekt. Dette er utelukkende pga at trøndere er joviale og trivelige, mens bergensere er tvert om, brautende og verdensberømte

Anonymkode: 8f0be...33c

Hahaha dummeste jeg har hørt. Trøndere er ikke noe mer trivelige enn bergensere. Men er riktig at mange bergensere ikke liker den dialekten. Mye kan ha å gjøre med at den ikke høres bra ut. Den er irriterende, og trøndere er minst like høylytte som bergensere liksom skal være. Og så hjelper det ikke med RBK heller. 

Anonymkode: f765c...09d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke helt dialekter der de har skarre-R. Haugesund er ganske den aller verste. Selv er jeg fra Trondheim. 

Anonymkode: 8db7e...e7a

Heh, nei. Haugesund er ikke den verste på skarre-R. Stavanger er mye verre, høres nesten nesten ut som harking.

Anonymkode: 3cee2...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stavanger. Eneste som kler den dialekta er Kathrine Sørland 😂 Men ja, synes den er så masete!

Er fra Østlandet selv. 

Anonymkode: 273a5...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det noen dialekter jeg sliter med å forstå. Ikke de kjente byene, men sånn fra steder igjen har hørt om.. I Telemark er det vel noen dialekter det er klin umulig å skjønne.. og traff ei som var fra et sted i Møre og Romsdal som også snakka ekstremt spesielt og vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 273a5...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nordlandsk, især Harstad/Bodø såvel som Finnmarksk. Grøss! Er selv fra Follo. 

Anonymkode: a2bcc...8ef

Det er da veldig store forskjeller i dialekt i Bodø kontra Harstad eller Finnmark.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Interessant. Dere som ikke forstår trønderdialekt, hvordan høres det ut for dere? Høres det fremmed ut, gammelt, som et annet språk? Jeg er trønder selv og har lagt merke til at noen, spesielt de fra Rogaland, ikke forstår hva jeg sier på tross av alt jeg snakker relativt pent. 

 

Anonymkode: 8db7e...e7a

Jeg er fra Rogaland og sliter veldig med trønderdialekter. Ikke alle da. Det går fint med de fra Trondheim stort sett, som ikke snakker så veldig «tykt» og bredt. Men sånn rundt Stjørdalen (tror jeg), der sliter jeg. Det blir så tykt og som om man svelger ordene litt. Så det gjelder ikke trøndersk generelt for meg, men den veldig «tykke» trønderdialekten. 

Anonymkode: 3cee2...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha dummeste jeg har hørt. Trøndere er ikke noe mer trivelige enn bergensere. Men er riktig at mange bergensere ikke liker den dialekten. Mye kan ha å gjøre med at den ikke høres bra ut. Den er irriterende, og trøndere er minst like høylytte som bergensere liksom skal være. Og så hjelper det ikke med RBK heller. 

Anonymkode: f765c...09d

Mulig det er det dummeste du har hørt, men svaret ditt er faktisk noe av det dummeste jeg har lest. Alle vet jo at dette har med bergensere som er sjukt sjalu på vinnertiraden til Rosenborg,og de elendige resultatene brann viser til.

Ps: Det finnes ikke noe styggere enn skarre R. 

Anonymkode: 8f0be...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Illuminatum skrev:

Det er da veldig store forskjeller i dialekt i Bodø kontra Harstad eller Finnmark.

Og så? Poenget er at jeg ikke liker noen av dem. Visse likheter har de jo. 

Anonymkode: a2bcc...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke nordnorske dialekter er det som har et tonefall som går ned på slutten av setninger? Jeg er klar over at det er noen, men vet ikke hvilke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mimmii skrev:

Hvilke nordnorske dialekter er det som har et tonefall som går ned på slutten av setninger? Jeg er klar over at det er noen, men vet ikke hvilke.. 

Same som snakker først høyt, så lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Same som snakker først høyt, så lavt?

Jaa, men er mange som sier at de fra Bodø har et sånn tonefall.. Klarer ikke høre det helt selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Poenget er at jeg ikke liker noen av dem. Visse likheter har de jo. 

Anonymkode: a2bcc...8ef

Finnmarking er helt annerledes enn de andre. Opplandssk med litt annet tonefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Mimmii skrev:

Jaa, men er mange som sier at de fra Bodø har et sånn tonefall.. Klarer ikke høre det helt selv!

Bodøøøøø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 12.36, AnonymBruker skrev:

 Bergensere har i alle år, rett og slett bestemt seg for å ikke like trøndersk dialekt. Dette er utelukkende pga at trøndere er joviale og trivelige, mens bergensere er tvert om, brautende og verdensberømte

Anonymkode: 8f0be...33c

Selv later du til å være som en solskinnsdag ;) 

Anonymkode: 82aef...2a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekten dem bruker i Oslo området, verste som finnes.

Anonymkode: c4488...265

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sørlandsdialektene er verst.

Er fra Vestfold selv, er vel en av de få unge som fortsatt snakker vestfolddialekt, det er nesten bare gamlinger igjen som snakker sånn. Det synes jeg er litt trist, så jeg holder på dialekten min, selv om den ikke akkurat er vakker.

Anonymkode: 249e9...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...