Gå til innhold

Hvorfor så sint på nye permisjonsregler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner jeg faktisk blir litt provosert av dette. Vi introduserte flaske fra amming var etablert, altså begynte vi tidlig. Vi har prøvd daglig siden, så du må gjerne komme med et råd vi ikke allerede har forsøkt siden du er så jævlig bastant. Sånn utenom at jeg blir totalt fraværende for barnet for å se om vi kan sulte henne over på flaske. Spent på svar :)

Hilsen mamma som gjerne ville hatt avlastning av flaske. 

Anonymkode: 07741...31f

Tror du at barn nekter helt til de dør av sult?  Nei. Her måte far på banen for å gi flaske og jeg måte faktisk forlatte huset.  Da barnet ikke fikk et snutt av meg gikk det helt smertefritt etter noen dager med kamp.  Men jeg viste jeg skulle begynne å jobbe og barnet var nødt til å få mat fra en annen en meg.  Hvor mange barn tror du dør av sult når mødrene selv dør når de fortsatt ammer?  mmhmm. 

Anonymkode: f37a6...e11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂 Skulle til å si det samme selv. Vi har prøvd flaske(r) siden 2-3 ukers alder, har fader meg brukt så mye tid og penger på det nå.. Nå har vi prøvd kopp en stund siden hun er 6 mnd, men nei. Morsmelkerstatning gir sprutbrekninger, prøvd 4 forskjellige merker. Fast føde ble introdusert ved 4 mnd. Er vi heldige er vi oppe i 2 tksjeer. Men pupp elsker hun. 

Hadde ingen av disse problemene med min eldste. 

Anonymkode: 07741...31f

Omtrent identisk her. Eldste var null stress med. Gapa for alt. Minsten spydde opp omtrent alt unntatt pupp til han var 8 mnd, uten at det var noe galt. Han så ut som han spiste sitroner hver gang jeg fikk lurt i han noe annet enn pupp 😂 var så desperat i å få han til å smake på grøt at jeg tok det på puppen. Ikke lurt, da ville han kun spise av den andre i to dager.

Nå er han fire år og er ennå veldig kresen, men spyingen har heldigvis gitt seg. Men ble aldri noe flaske eller liknende på han. Til tross for 100.000 forsøk. Vi gikk rett på glass.  

Hadde jeg måtte ut i jobb så tidlig som man må nå så hadde han slite. Utrolig frustrerende at familier ikke får fordelt permisjonen selv etter sitt behov.

Anonymkode: b61ad...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Omtrent identisk her. Eldste var null stress med. Gapa for alt. Minsten spydde opp omtrent alt unntatt pupp til han var 8 mnd, uten at det var noe galt. Han så ut som han spiste sitroner hver gang jeg fikk lurt i han noe annet enn pupp 😂 var så desperat i å få han til å smake på grøt at jeg tok det på puppen. Ikke lurt, da ville han kun spise av den andre i to dager.

Nå er han fire år og er ennå veldig kresen, men spyingen har heldigvis gitt seg. Men ble aldri noe flaske eller liknende på han. Til tross for 100.000 forsøk. Vi gikk rett på glass.  

Hadde jeg måtte ut i jobb så tidlig som man må nå så hadde han slite. Utrolig frustrerende at familier ikke får fordelt permisjonen selv etter sitt behov.

Anonymkode: b61ad...0ae

Hørt om mme?  HVorfor må dere på liv å død tvinge i barn fast føde?  Om han spydde på alt annet en morsmelk kunne du fint ha introdusert enten pumpet melk på flaske ellers hvis ikke du klarte å pumpe - erstatning.  

Anonymkode: f37a6...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at barn nekter helt til de dør av sult?  Nei. Her måte far på banen for å gi flaske og jeg måte faktisk forlatte huset.  Da barnet ikke fikk et snutt av meg gikk det helt smertefritt etter noen dager med kamp.  Men jeg viste jeg skulle begynne å jobbe og barnet var nødt til å få mat fra en annen en meg.  Hvor mange barn tror du dør av sult når mødrene selv dør når de fortsatt ammer?  mmhmm. 

Anonymkode: f37a6...e11

Å ja. For når det virker for deg så virker det for alle.

Eller? 

Vi prøvde det å, det gikk ikke. Ungen lot da vær å spise, og der er ikke forsvarlig i lengden. Jeg var limt til huset (og svært lite fornøyd med det) til ungen var ett år. 

Anonymkode: b61ad...0ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om mme?  HVorfor må dere på liv å død tvinge i barn fast føde?  Om han spydde på alt annet en morsmelk kunne du fint ha introdusert enten pumpet melk på flaske ellers hvis ikke du klarte å pumpe - erstatning.  

Anonymkode: f37a6...e11

Du må være litt tilbakeståendetror jeg. 

HAN TOK IKKE FLASKE ELLER NOE ANNET. Les det jeg svarte på.

Anonymkode: b61ad...0ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 13.20, AnonymBruker skrev:

Hvis staten skal betale for alle som går hjemme på Nav og loffer og aldri har gjort ett dagsverk i sitt liv fordi de er "slitne" eller har angst så kan de betale for at jeg skal være hjemme litt lengre med barnet mitt også. Spesielt siden de vil ha meg til å føde flere barn. 

Det er ett paradox her. Erna "Aunt Lydia" Solberg vil at jeg skal føde flere barn. Men jeg får ikke hjelp til å bli gravid dersom jeg er alene. Jeg får ikke fryse ned egg dersom jeg blir syk og jeg får ikke donert egg fra andre dersom jeg av ulike årsaker ikke kan bli gravid selv. Aller helst skulle IVF forsøk vært forbudt også. For det er så unaturlig. Jeg får ikke dekket ultralyd før det er for sent å ta abort dersom noe er galt. Den må jeg booke og betale selv. Helst skal jeg dra hjem fra føden neste dag. Max ligge 3 dager. Selv kunne hun ligge ei uke når hun fødte sine voksne barn, men det snakker vi ikke om. Og barnet skal være født slik at det er 1 år og kan begynne i barnehage på høsten, så her gjelder det å time, time, time! Barnet må være fylt ett år. Kan ikke begynne særlig før. Og jeg må betale barnehageplassene selv. Men jeg får en liten søskenrabatt da, hvis jeg har flere barn. Etter fødsel skal jeg amme ett år som anbefalt men jeg skal også tilbake på jobb helst ila 4-5 mnd. Litt teit mtp barnehageplassen, men det er viktig at pappa blir kjent med barnet også så her kan han ta over. Han kan jo bare gi flaske. Likestilling vettu. Jeg har jo rett på ammefri da. Åh, har jeg 30 minutter hver vei til jobb? Det er mitt problem. Hvis barnet er multihandicappet er det også ett stort pluss. For Norge trenger mangfold. Vi skal ikke sortere og abortere fostre som ikke er friske. Det blir det samme som at jeg mener de med handicap ikke er noe verdt. Jeg får ikke penger nok til å være hjemme med det alvorlig syke barnet mitt som trenger oppsyn 24/7, men jeg får det nok til på ett vis. Andre greier det jo! Såvidt.

Jeg kan jo bare være hjemme så lenge jeg vil ulønnet i stedet. Og leve på luft og kjærlighet. Det straffer seg jo når jeg blir pensjonist selvfølgelig, men så lenge de rike i landet har det bra spillet det ingen rolle med oss på grasrota. Så lenge vi føder flere barn!

#HeiaRegjeringen!

Anonymkode: 743a1...9e6

Dette er det beste som har blitt sagt hittil! 

Fra nå av skal jeg alltid referere til Erna som Aunt Lydia.

Anonymkode: 5582b...6c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om mme?  HVorfor må dere på liv å død tvinge i barn fast føde?  Om han spydde på alt annet en morsmelk kunne du fint ha introdusert enten pumpet melk på flaske ellers hvis ikke du klarte å pumpe - erstatning.  

Anonymkode: f37a6...e11

Morsomt at det sitter folk som i fullt alvor mener det er BRA for et barn å få mme og ser på det som helt uproblematisk. Som vil at et barn heller skal få et unaturlig framstilt produkt enn naturlig mat. Som tenker at en plastdings er en fullgod erstatning for et bryst.

Morsomt, og veldig veldig skremmende...

Anonymkode: 22288...740

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at det sitter folk som i fullt alvor mener det er BRA for et barn å få mme og ser på det som helt uproblematisk. Som vil at et barn heller skal få et unaturlig framstilt produkt enn naturlig mat. Som tenker at en plastdings er en fullgod erstatning for et bryst.

Morsomt, og veldig veldig skremmende...

Anonymkode: 22288...740

Jeg ammet i 1,5 år selv om jeg bare hadde permisjon i 8 måneder. Det er ingen motsetning mellom amming og pappaperm!

Anonymkode: 594c6...dc5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

I 2016 var det kun 18% av foreldre som valgt å bli hjemme. At du synes det er ekstremt mange er litt morsomt.  18% er SVÆRT LITE.  More than 11 million U.S. parents – or 18% – were not working outside the home in 2016, according to a new Pew Research Center analysis of U.S. Census Bureau data.

Anonymkode: f37a6...e11

Hvordan er fordelingen i de forskjellige aldersgruppene? Altså for foreldre til barn på 3 mnd? 6 mnd? 12 mnd? 

Og hvor mye jobbet disse mødrene? 

Anonymkode: 6202f...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan kanskje alle være enig i at det blir en trist permisjonstid hvis mye skal handle om å legge til rette for at far skal ha barnet. 

I stedet for å følge barnets rytme og lyst, så skal vi bruke masse tid på å lære babyen ditt og datt slik at far kan ta perm. Det er helt dustete, spør du meg.

Anonymkode: f648f...a9e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir ikke som å ha en debatt om vi skal spise epler eller bananer. Dette blir en debatt om det er best å låse forholdet mellom hvor mye eple og banan man får spise, eller la folk selv velge hvor stor del av hver de vil spise. Si at du får totalt spise 100 gram frukt. Du har to frukter på 100 gram per stykk, en banan og et eple. Man kan selv velge fordelingen. Man kan spise 70 gram eple og 30 gram banan, 50 gram av hver.. eller kun spise en av de.. man velger fritt. De som ikke tåler eller liker det ene kan spise kun det andre og fortsatt få 100 gram frukt. MEN, så kommer noen å sier at de ønsker bedre fordeling av næringsstoffer. Vi spiser for lite variert! Dette må løses.. Så nå låses forholdet for alle. Nå MÅ man spise minst 30 gram av en av fruktene. Hvis man ikke liker eller ikke tåler en av fruktene.. så synd for deg.. da får du bare 70 gram frukt da...De som i utgangspunktet spiste en 70/30 fordeling, eller har null problemer med en slik fordeling, ser selvfølgelig ingen problemer med den nye ordningen. De synes det er supert at noen tar ansvar og bestemmer at vi skal spise mer variert. Tvang er jo som alle vet alltid det beste virkemiddelet. Men så er det da slik i et samfunn at folk er forskjellig. Da roper de som er for ordningen, som selv har null problem med å spise begge deler, at "Herregud det er jo bare å lære å like det da!".. eller "Jaja tåler du ikke den ene frukten så er det synd for deg.. du får fortsatt 70 gram frukt så du burde egentlig være glad for i USA får de bare 50 gram"..

De som ønsket en 70/30 fordeling før denne ordningen ble innført kunne ha denne fordelingen med den gamle ordningen hvis de ønsket. Men med ny ordning vil det være en gruppe i samfunnet som får det vanskeligere.

Dette var bare for å sette det litt i perspektiv. Jeg ser mye "jeg synes denne ordningen er kjempeflott! Jeg hadde null problem med å begynne i jobb etter 6-7 måneder. Jeg ammet videre uten problem!".. eller "hvis du tar ferien etter permisjonen så får man jo 8 måneder!".. osv. Men slik er det ikke for alle!! Det er jo hele poenget. Hvis du klarer å begynne i jobb etter 7 mnd fordi ammefri funker fint på jobben din, eller fordi ungen din tar flaske.. eller fordi du har mulighet til å bestemme selv når du tar ferie.. så fint for deg! Hvis far i huset har en alminnelig kontorjobb som gjør 15 uker permisjon helt uproblematisk, så flott for dere! Men slik kunne dere jo gjøre det før den nye ordningen kom på plass også. Men det ER ikke slik for alle. Reglene er alt for firkantet og er ikke tilpasset de ulike familiesituasjonene..

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Å ja. For når det virker for deg så virker det for alle.

Eller? 

Vi prøvde det å, det gikk ikke. Ungen lot da vær å spise, og der er ikke forsvarlig i lengden. Jeg var limt til huset (og svært lite fornøyd med det) til ungen var ett år. 

Anonymkode: b61ad...0ae

Så du burde hatt ett helt år med (betalt) permisjon?

Flaks du ikke havna på sykehus eller ble syk på andre måter som ville ført til at du mista melka. Da hadde jo ungen også strøket med.

 

Anonymkode: 6be4d...3e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du burde hatt ett helt år med (betalt) permisjon?

Flaks du ikke havna på sykehus eller ble syk på andre måter som ville ført til at du mista melka. Da hadde jo ungen også strøket med.

 

Anonymkode: 6be4d...3e2

Det hadde gjort livet til et helvete for oss ha, og det føltes ikke godt det døgnet barnet ikke fikk se meg fordi jeg lå på avdeling uten mulighet til å ha hun med meg. 

Ikke var det så moro for far heller. 

Anonymkode: 911a4...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at barn nekter helt til de dør av sult?  Nei. Her måte far på banen for å gi flaske og jeg måte faktisk forlatte huset.  Da barnet ikke fikk et snutt av meg gikk det helt smertefritt etter noen dager med kamp.  Men jeg viste jeg skulle begynne å jobbe og barnet var nødt til å få mat fra en annen en meg.  Hvor mange barn tror du dør av sult når mødrene selv dør når de fortsatt ammer?  mmhmm. 

Anonymkode: f37a6...e11

Vi har selvfølgelig forsøkt at jeg er fullstendig ute av huset også. Opptil 1 arbeidsdag. Det er hovedsaklig far som har prøvd de siste par månedene. Så fint at det løsnet for dere, det har det altså ikke gjort her. Nei, jeg tror ikke de dør av sult om mor blir totalt fraværende. Men man er ikke totalt fraværende en arbeidsdag. 

Anonymkode: 07741...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Tror du at barn nekter helt til de dør av sult?  Nei. Her måte far på banen for å gi flaske og jeg måte faktisk forlatte huset.  Da barnet ikke fikk et snutt av meg gikk det helt smertefritt etter noen dager med kamp.  Men jeg viste jeg skulle begynne å jobbe og barnet var nødt til å få mat fra en annen en meg.  Hvor mange barn tror du dør av sult når mødrene selv dør når de fortsatt ammer?  mmhmm. 

Anonymkode: f37a6...e11

Enkelte gjør det ja. Jeg vet om barn som må ha sonde eller  knapp for å få i næring. Hadde ikke de bodd i Norge hadde de dødd. Men jeg er fortsatt for tredeling 

Anonymkode: b4910...b4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du burde hatt ett helt år med (betalt) permisjon?

Flaks du ikke havna på sykehus eller ble syk på andre måter som ville ført til at du mista melka. Da hadde jo ungen også strøket med.

 

Anonymkode: 6be4d...3e2

Ja for vår familie ville det vært best at hele permisjonen gikk til meg før det ene barnet vårt. Å det gjorde det på sett å vis å siden jeg så meg nødt til å si opp jobben min. Ungen går før jobben. Jeg fikk endelig ny jobb når ungen var rett over to år. Staten hadde absolutt tjent på å la oss selv bestemme over vår permisjon i stede for å måtte betale meg kontantstøtte, og ikke få skattepengene mine.

Heldigvis så har jeg en mann som jobbet som en idiot så vi fikk det til økonomisk frem til ungen spiste normalt. Ikke alle er så heldig at en kan bli hjemme.

Familier er forskjellige, unger er forskjellige. Permisjonsreglene er altfor firkantet. Voksne mennesker burde selv få bestemme over sin familie permisjon. Tvang gagner ingenting. Til og med sånne som deg burde skjønne det.

Anonymkode: b61ad...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.2.2019 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Alle klarer vel å spare litt. Men ikke tilsvarende 35 000 i måneden.

Anonymkode: f83d8...2d2

Nå er jo anbefalingen fra.økonomiske eksperter at man som voksen bør ha en buffer på tilsvarende minst 2-3 månedslønner. At folk får barn UTEN å ha en slik buffer er rett og slett uansvarlig. 

Anonymkode: 35ad6...d07

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så drittlei overformynderiet. La familier bestemme selv hvordan de vil fordele permisjonen. Ingenting godt kommer ut av å bruke tvang

Anonymkode: b61ad...0ae

Men det er jo ingen som TVINGER dere til noe som helst. Gjør som dere vil, men.så lenge statens sponser dere med masse penger, så er det rett og rimelig av dem å sette noen krav til forvaltningen av disse pengene. 

Er så lei av denne «skal ha, men vil ikke gi noe»-holdningen i samfunnet. Ta ansvar for dere selv!

Anonymkode: 35ad6...d07

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette blir ikke som å ha en debatt om vi skal spise epler eller bananer. Dette blir en debatt om det er best å låse forholdet mellom hvor mye eple og banan man får spise, eller la folk selv velge hvor stor del av hver de vil spise. Si at du får totalt spise 100 gram frukt. Du har to frukter på 100 gram per stykk, en banan og et eple. Man kan selv velge fordelingen. Man kan spise 70 gram eple og 30 gram banan, 50 gram av hver.. eller kun spise en av de.. man velger fritt. De som ikke tåler eller liker det ene kan spise kun det andre og fortsatt få 100 gram frukt. MEN, så kommer noen å sier at de ønsker bedre fordeling av næringsstoffer. Vi spiser for lite variert! Dette må løses.. Så nå låses forholdet for alle. Nå MÅ man spise minst 30 gram av en av fruktene. Hvis man ikke liker eller ikke tåler en av fruktene.. så synd for deg.. da får du bare 70 gram frukt da...De som i utgangspunktet spiste en 70/30 fordeling, eller har null problemer med en slik fordeling, ser selvfølgelig ingen problemer med den nye ordningen. De synes det er supert at noen tar ansvar og bestemmer at vi skal spise mer variert. Tvang er jo som alle vet alltid det beste virkemiddelet. Men så er det da slik i et samfunn at folk er forskjellig. Da roper de som er for ordningen, som selv har null problem med å spise begge deler, at "Herregud det er jo bare å lære å like det da!".. eller "Jaja tåler du ikke den ene frukten så er det synd for deg.. du får fortsatt 70 gram frukt så du burde egentlig være glad for i USA får de bare 50 gram"..

De som ønsket en 70/30 fordeling før denne ordningen ble innført kunne ha denne fordelingen med den gamle ordningen hvis de ønsket. Men med ny ordning vil det være en gruppe i samfunnet som får det vanskeligere.

Dette var bare for å sette det litt i perspektiv. Jeg ser mye "jeg synes denne ordningen er kjempeflott! Jeg hadde null problem med å begynne i jobb etter 6-7 måneder. Jeg ammet videre uten problem!".. eller "hvis du tar ferien etter permisjonen så får man jo 8 måneder!".. osv. Men slik er det ikke for alle!! Det er jo hele poenget. Hvis du klarer å begynne i jobb etter 7 mnd fordi ammefri funker fint på jobben din, eller fordi ungen din tar flaske.. eller fordi du har mulighet til å bestemme selv når du tar ferie.. så fint for deg! Hvis far i huset har en alminnelig kontorjobb som gjør 15 uker permisjon helt uproblematisk, så flott for dere! Men slik kunne dere jo gjøre det før den nye ordningen kom på plass også. Men det ER ikke slik for alle. Reglene er alt for firkantet og er ikke tilpasset de ulike familiesituasjonene..

Anonymkode: 5f9ee...fd6

Epler og bananer-sammenligningen blir ikke riktig, den ignorerer fullstendig den viktigste intensjonen med tredelingen, nemlig at fedre tar lenger permisjoner, noe som vil være viktig for likestilling på sikt av to grunner: arbeidsgivere får en forventning til at menn og kvinner begge tar forholdsvis lange permisjoner, og grunnet farens relativt lenger permisjon vil forhåpentligvis endringen også føre til at arbeidsgivere forventer at menn og kvinner begge bidrar mer likt på hjemmebane. 

Anonymkode: ddf82...878

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja for vår familie ville det vært best at hele permisjonen gikk til meg før det ene barnet vårt. Å det gjorde det på sett å vis å siden jeg så meg nødt til å si opp jobben min. Ungen går før jobben. Jeg fikk endelig ny jobb når ungen var rett over to år. Staten hadde absolutt tjent på å la oss selv bestemme over vår permisjon i stede for å måtte betale meg kontantstøtte, og ikke få skattepengene mine.

Heldigvis så har jeg en mann som jobbet som en idiot så vi fikk det til økonomisk frem til ungen spiste normalt. Ikke alle er så heldig at en kan bli hjemme.

Familier er forskjellige, unger er forskjellige. Permisjonsreglene er altfor firkantet. Voksne mennesker burde selv få bestemme over sin familie permisjon. Tvang gagner ingenting. Til og med sånne som deg burde skjønne det.

Anonymkode: b61ad...0ae

Har du ikke rett på et års ubetalt permisjon etter betalt permisjon? Hvorfor måtte du si opp jobben? 

Anonymkode: ddf82...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...