Gå til innhold

Venn som «misforstår» farsrollen


MannSor

Anbefalte innlegg

Flott og ansvarlig pappa. Du vil vel ikke at de skal ende opp som navere?

Anonymkode: 9c095...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor mener du at han skal ta hensyn til deg over sin egen familie? Du høres ut som en veldig selvopptatt person. På hvilken måte "misforstår" han farsrollen? :huh: Når man har barn så er man mye mindre fleksibel. Sånn er det. Det er ikke rettferdig av deg å forvente at han skal være komfortabel med å skyve over ansvar på mor fordi du vil ha lekekameraten din tilbake.

Anonymkode: a7a33...2e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som hovedregel at vi begge er hjemme med barna (har to i barnehagen) mellom jobb og leggetid.  Frem til yngste var ca halvannet var det også svært krevende å legge begge alene, så da var det kun i unntakstilfeller en av oss hadde avtaler før leggetid var avsluttet. Nå som yngste er 2,5 hender det innimellom at vi har andre avtaler før legging, f.eks. rett fra jobb (ca 2 ganger i måneden hver).

Nå har ikke dette kun med fordeling av byrde lengre. Vi har tatt et bevisst valg om at vi ikke ønsker å bli «svingdørforeldre» der barnepass er en stafettøvelse - vi vil oppleve familien vår i fellesskap. Både for å gi barna mer oppmerksomhet og mindre stress, men også for å dele på opplevelsene. 

Selvsagt er det viktig å komme seg ut og oppleve andre ting, men for det første er din kamerat midt i den verste unntakstilstanden med småbarn, og for det andre kan det hende at behovet for inntrykk utenfra blir møtt gjennom færre avtaler enn før. 

Jeg synes du viser liten forståelse for en ganske fersk familiefar, og ville heller gjort mest mulig ut av møtene etter leggetid i en periode.

Anonymkode: c0f46...154

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt når man har så små barn. Foreldre vil gjerne være mest mulig med ungene sine fordi de liker det. Også i helger. Det er da man har mulighet til skikkelig familietid. 

Det at han faktisk vier tid til deg etter leggetid viser at du faktisk er temmelig stor prioritet hos han. Om 2-3 år når ungene er flinkere til å underholde seg selv og litt mer selvstendig blir det mer naturlig for foreldre å finne på ting ver for seg uten barna innimellom.

Anonymkode: 019ae...acc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja, for noen går dette over i usunnhet. Det er fint og komme seg ut en gang i blant og fylle på med litt andre inntrykk og ny giv. Mange småbarnsforeldre ser ikke helt dette før i ettertid når ting har roet seg - men det er lett å se utenfra hos de det gjelder (selvfølgelig mange det ikke gjelder). Men har et par venninner der det i aller høyeste grad er bikket over til det usunne og det er ikke bra det heller.

Anonymkode: 341b1...567

Barnløs ❤

Anonymkode: 019ae...acc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. en voksen kar som sitter og furter fordi vennen tar farsrollen på alvor.. noen gang slått deg at han kanskje VIL og FORETREKKER barna sine fremfor deg.. hadde jeg gjort også hvis vennen min sutret som du gjør..

Anonymkode: 2ed2a...548

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har godt av å kun være innenfor husets fire vegger og omgåes sin utslitte kone og barn under 2 år over tid. 
Det er ikke snakk om at man skal ha hæla i taket hver helg og spille poker med gutta alle ukens dager - men alle har godt av å komme seg ut en time her og der. Veldig normalt å aldri gå ut er det altså ikke.

Anonymkode: 341b1...567

Nei, men det er det da ikke snakk om heller. Det er snakk om å prioritere å være to ved legging. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MannSor skrev:

Gjentar at det var samme mønster mens de hadde ett barn

Ja, men da var enten barn nr 1 liten så får ville prioritere å være med den lille så mye som mulig og etter kort tid ble hun gravid igjen hvor han ville avlaste. Kanskje var hun veldig dårlig og hjemme med barn nr 1 alene på dagtid mens hun var gravid og ville slappe av litt  

Det handler ikke bare om å måtte være to, men om at man selv fsktisk ønsker å prioritere tiden man har med barna så sannt man jobber fullt. 

Anonymkode: cd58d...efd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har godt av å kun være innenfor husets fire vegger og omgåes sin utslitte kone og barn under 2 år over tid. 

 

Det var dagens! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noe problemet med å sendt mannen ut på en joggetur iblant, selv om de små ungene er våkne. Jeg greier meg selv en times tid. Godt for han måfå seg en pause også. Så kan jeg gjøre noe imellom ammingene mene han er med ungene sine. 

Kan jo være slitsomt men altså, noen ganger så stiller man litt ekstra opp for hverandre. Man er et menneske også selv om man er blitt far og mor. Trening hjelper også på energinivået. Så..vinn-vinn vil jeg si:) 

Anonymkode: 13269...1e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener TS, og får barnet vårt har kommet, så tenker vi det samme som deg. Men begge er spent på hvordan det faktisk blir i praksis.

Jeg ser det er 1 år mellom barna, dvs at hun ble gravid med nummer 2 når første var ca 3 måneder, noe som også vil si at hun kan ha begynt med plager/symptomer da eldste var ca 5 mnd. Jeg har egentlig hatt et fint svangerskap, og har jobbet fullt hele veien, men det har kostet. Og jeg har en fleksibel jobb. Hadde jeg vært hjemme med en baby mens far var på jobb, så hadde jeg nok vært helt avhengig av far frem til leggetid. Så våre flotte planer om egentid hadde nok gått i dass om vi hadde fått to så tette 😉

Første måneder med ny baby: helt naturlig at en god far vil være mye med familien, han vil også knyttr bånd og bli kjent, da han går glipp av muligheten mor har på dagtid.

Baby under 6 mnd, gravid mor: dette er nok en super tøff situasjon for mor, følgelig blir det også en tøff situasjon for far

Nyfødymt + barn på et år: gud bedre, det må være tøft. Og selv om man har tilgang til barnevakt,  så tror jeg det å faktisk få noen til å passe to i den alderen er en utfordring 😉

Vi får de om samboer og jeg gjennomfører planene våre, eller om vi ender opp som kompisen din 😂 

Anonymkode: cb633...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Puny skrev:

Nei, men det er det da ikke snakk om heller. Det er snakk om å prioritere å være to ved legging. 

TS har ikke skrevet at det bare gjelder ved leggetid?

Anonymkode: 341b1...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, MannSor skrev:

Må også legge til at det å finne på ting på dagtid i helger også er fryktelig vanskelig; hvis jeg spør, blir det kontant avvist. Det er ikke engang oppe til vurdering. 

Igjen:

helt normalt for småbarnsforeldre - spesielt i den alderen.

Han er en god pappa og partner tenker jeg.

Høres ut som du har utrolig urealistiske forventninger. 

Anonymkode: af8dd...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du savner kompisen og det er da helt forståelig! Han kommer tilbake, men det tar litt tid. Minst et halvt år til, før logistikken fungerer hjemme. Så i stedet for å være irritert over ham, så prøv å forstå og være tilstede. Neste gang er det din tur, og da har HAN barn som klarer seg med en forelder om gangen. Jeg kjenner at jeg omtrent får panikk her jeg sitter, av tanken på kveldsstell med fem mnd baby og en på halvannet år alene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som har godt av å kun være innenfor husets fire vegger og omgåes sin utslitte kone og barn under 2 år over tid. 
Det er ikke snakk om at man skal ha hæla i taket hver helg og spille poker med gutta alle ukens dager - men alle har godt av å komme seg ut en time her og der. Veldig normalt å aldri gå ut er det altså ikke.

Anonymkode: 341b1...567

I så fall høres det ikke ut som det er mannen som har mest behov for en frikveld, bare for å ha sagt det. 

Anonymkode: 1400b...0d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har ikke skrevet at det bare gjelder ved leggetid?

Anonymkode: 341b1...567

Han sier jo at det er uaktuelt  FØR leggetid, det betyr vel at det er aktuelt etter. 

23 timer siden, MannSor skrev:

Jeg har en god kamerat som nå er gift og har to små barn (1,5 år og 0,5 år). Siden han ble far har han glidd fra meg. Det er jo helt naturlig at han prioriterer foreldrerollen, men det virker som det er det eneste som teller og at alt annet blir skjøvet til side. Han og hans kone virker også helt oppsatte på at begge to skal være tilstede til enhver tid. Hvis jeg foreslår at vi skal ta en løpetur en kveld, er det helt uaktuelt å gjøre det før barna er lagt og sovnet. Det er altså aldri snakk om å finne et tidspunkt som også kan passe meg. Jeg er jo den mest fleksible her, men det irriterer meg at det aldri er snakk om å ta hensyn til meg. Barnevakt virker også helt uaktuelt, selv om de har foreldre og søsken i samme by. Er dette normalt? Er det jeg eller kompisen min som er på feil vei her? For ordens skyld; mønsteret var det samme før de fikk barn nr 2. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å fåreslå å komme på besøk ? Så får du se hvor vilt det kan være med to så små. Det kan være helt Texas ofte.. Texas minutt for minutt ( navn på nytt konsept på NRK om småbarnsforeldre etter jobb og til innsovning to timer etter tenkt leggetid 😉)

Jeg tror at om du skal beholde denne vennen i lengden så ikke legg noe press på ham nå. To så små er så veldig mye jobb. Noen foreldre får det nesten ikke til å gå rundt.

Hva med å prate oftere i telefon? Spør og vær interessert i hvordan han har det. Gjetter det er litt mye nå. Vær en støtte. En annen gang i livet kan det bli omvendt. 

Kanskje har du rett i han har godt å komme seg litt ut. Men det må være fordi han har overskudd. Det er unntakstilstand med to så små. En har ikke så mye å gi utenom. Men tar du hensyn og generøs nå så kommer han nok tilbake og er kompis som kan gi etterhvert. Jeg syns du skal gi ham tid. 

Anonymkode: 463ef...738

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det veldig godt. Har to små selv. Fra vi fikk første og sikkert frem til minste er nærmere 3-4 år så blir det lite som skjer mellom bhg og leggetid. 

De 2-3 timene bare fyker! Det er liksom ikke slik at det går inn og setter seg rolig og venter på middagen 😉

Det er bånn gass fra vi henter dem og til ca 1 time etter leggetid. Dem er i seng før syv. 

Da er jeg rimelig gåen. 

Å legge dem alene er heller ikke noen drøm. Noen ganger knirkefritt og andre ganger alt annet enn knirkefritt😭

Og ja... Vi styrte på når det "bare" var en og! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I så fall høres det ikke ut som det er mannen som har mest behov for en frikveld, bare for å ha sagt det. 

Anonymkode: 1400b...0d7

Jeg tenker at sikkert begge har behov for det - og det er vel naturlig å avlaste både hverandre, men også sørge for å gjøre noe sammen iblant også. De fleste vennene mine har barn, og de klarer fint å få tid til mer enn bare barna. Flere av bestevenninnene mine har jeg sett MER etter de fikk barn - ikke noe problem det. For eksempel kan jo pappaen i dette tilfellet ta med barnet på trilletur så kan de gå tur sammen mens barnet sovner. Ellers vet vel vi lite om hvem av disse menneskene som ikke engang deltar i diskusjonen som har mest behov for en frikveld, så det holder jeg utenfor diskusjonen (ser ikke helt relevansen heller). :) 

4 timer siden, Puny skrev:

Han sier jo at det er uaktuelt  FØR leggetid, det betyr vel at det er aktuelt etter. 

Ah, leste det som det var et eksempel bare, jeg. Mulig jeg misforstod da.

Anonymkode: 341b1...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske små barn da. Begge  har nok blitt enige om at det er unntakstilstand i hjemmet for at de begge skal beholde vettet. Med små barn som ikke sover natta igjennom, så får man aldri hvilt ut og de har sikkert bestemt seg for å hjelpe hverandre så godt det lar seg gjøre.

Anonymkode: 476ef...8b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...