Gå til innhold

Venn som «misforstår» farsrollen


MannSor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, MannSor skrev:

Litt mer jobb med to barn enn ett? 🤔

Og så? Har du tenkt over at du er den som har misforstått farsrollen?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MannSor skrev:

Jeg skrev «misforstår» med hermetegn. Men gjør man ikke barna sine en bjørnetjeneste hvis begge foreldrene alltid skal være tilstede, la andre passe dem osv ? 

Når barna er SÅ tette og SÅ små, så skjønner jeg han kjempegodt. Herlighet det må være helt utrolig slitsomt i hverdagen akkurat nå, kanskje på det mest slitsomme. Dette er bare en periode, når det står på som værst. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kort tid fra etter arbeidstid og frem til leggetid for småbarn, at de fleste foreldre ønsker å få se sine barn i de par timene i løpet av uka. Kan forstå at han og kona prioriterer barna da. Det er heller ikke lett å være alene om leggetid og mating av to veldig små barn, kanskje derfor de foretrekker å være to om det, så kan de ta hånd om et barn hver?

Du vil sikkert forstå bedre den dagen du selv er småbarnsfar til et par smårollinger, og skjønner hvor dyrebar tiden er med dem og ikke minst; hvor mye jobb det er med småbarn.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker han tar papparollen perfekt. Men det er også derfor man fort bare blir en foreldre når man får barn og glemmer seg selv i en hel del år. Egne interesser er satt til siden for fordel for barna! Flott for barna, men kan blir dumt for foreldrene i lengden da venner og interesser faller fra.

Anonymkode: 6f4a7...22b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som førstegangsforeldre (ser at de har to barn, men begge er ganske "nye" og små ser jeg av alderen). Angst for å slippe ungene av syne og må ha kontroll til enhver tid - noe som er ganske normalt, så lenge det ikke bikker helt over og blir usunt. 

En løpetur tenker jeg burde gå fint, så litt hysteri etter min mening - men igjen, ikke nødvendigvis noe unormalt med det. Kan jo være konemor syns det er stress å være alene med barna også, eller at pappaen jobber mye og vil se barna før leggetid. De fleste kommer jo hjem tidligst et par timer før leggetid, og man vil jo gjerne rekke å se barna litt hver dag. De vokser fort og det skjer noe nytt hele tiden i den alderen. I tillegg tenker jeg at hvis dette er noe du foreslår typisk tidlig kveld, er det gjerne greit å være to når man skal legge to så små barn og være to om kveldsstellet. Går man rett før eller rett etter legging blir det fort unødvendig ramaskrik fra barna, og det er dermed enklere å bare gjøre det slik.

Håper uansett kompis finner litt tid til deg også:)

Anonymkode: 341b1...567

Du klarte å formidle det jeg ikke klarte, nemlig at deres veldige opptatthet av at begge må være tilstede til enhver tid er usunn. Det er ikke min rolle opp i det hele som er poenget, jeg brukte bare det som eksempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts- hvorfor passer ikke du barna en kveld (fra 15-20) alene slik at foreldrene kan klatre/ løpe/ spise middag ute? Jeg tipper at du får en annen mening da.... grow up!

Anonymkode: 1cbc3...eb7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og samboer trener etter at ungene er i seng. Når vi hadde en kunne vi dra å trene 20-30 min før leggetid. Så ikke unormalt det. Må en av oss på kveldsmøte så må andre legge begge, det går, men er ikke det morsomste vi vet. 

Anonymkode: 3b363...78f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts- hvorfor passer ikke du barna en kveld (fra 15-20) alene slik at foreldrene kan klatre/ løpe/ spise middag ute? Jeg tipper at du får en annen mening da.... grow up!

Anonymkode: 1cbc3...eb7

Hvem har sagt at jeg skal legge beslag på fem timer av min kompis sin tid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MannSor skrev:

Du klarte å formidle det jeg ikke klarte, nemlig at deres veldige opptatthet av at begge må være tilstede til enhver tid er usunn. Det er ikke min rolle opp i det hele som er poenget, jeg brukte bare det som eksempel. 

Hadde barna vært 8 og 9 så ja, men de er 1,5 og 0,5. Det er helt normalt og sunt at de begge prioriterer familielivet hardt nå og bruker tiden sin på å avlaste hverandre.

Endret av Puny
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke usunt ts, det er normalt. Når du får små barn selv forstår du det og da blir det du som ikke prioriterer løpeturer med kompiser. En baby på 6 mnd og en 1,5 åring. Jeg har tre barn og blir helt svett av tanken på å være alene med to små i den alderen over noe særlig lang tid. 

Anonymkode: 3a70a...484

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Puny skrev:

Hadde barna vært 8 og 9 så ja, men de er 1,5 og 0,5. Det er helt normalt og sunt at de begge prioriterer familielivet hardt nå og bruker tiden sin på å avlaste hverandre.

Nja, for noen går dette over i usunnhet. Det er fint og komme seg ut en gang i blant og fylle på med litt andre inntrykk og ny giv. Mange småbarnsforeldre ser ikke helt dette før i ettertid når ting har roet seg - men det er lett å se utenfra hos de det gjelder (selvfølgelig mange det ikke gjelder). Men har et par venninner der det i aller høyeste grad er bikket over til det usunne og det er ikke bra det heller.

Anonymkode: 341b1...567

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, for noen går dette over i usunnhet. Det er fint og komme seg ut en gang i blant og fylle på med litt andre inntrykk og ny giv. Mange småbarnsforeldre ser ikke helt dette før i ettertid når ting har roet seg - men det er lett å se utenfra hos de det gjelder (selvfølgelig mange det ikke gjelder). Men har et par venninner der det i aller høyeste grad er bikket over til det usunne og det er ikke bra det heller.

Anonymkode: 341b1...567

ja, det kan det være, hvis de selv ønsker det. men det er også fult lov å si det neste året blir unntakstilstand. Det er hverken usunt eller unormalt når barna er så små som her. Jeg fatter og begriper ikke at noen ønsker seg så tette barn, men tror man skal gi disse foreldrene masse slack de neste par årene i alle fall. Man har hele livet sitt på å jogge på ettermiddagene, det trenger ikke være det første leveåret til barn nr. 2. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Sirah skrev:

Han høres ut som en flott pappa ❤️

Det synes jeg også

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjentar flere ganger at mønsteret var det samme da de bare hadde 1 barn. 

Jeg skjønner at du stusser fælt over dette, men å skulle ha kveldsstell på et så lite barn (eller fullt ansvar på dagtid) er ikke noe jeg ville ønsket meg som gravid.. Hvis det er bekkenløsning eller andre helt vanlige gravidplager inni bildet er det ikke noe rart om hun ønsket ham hjemme så mye som mulig.. Og han vil nok også gjerne gjøre hverdagen så god som mulig for familien sin.

Han høres ut som en god familiefar, og hvis du savner ham så inviterer du deg selv hjem til dem og tar med en pizza fra peppes så dere kan se kamp sammen. Eller hør om de vil spille spill, eller tilby deg og være med å pusse opp eller noe sånn... Hvis ikke så ser du lite til ham før ungene er eldre. Folk flest har ikke barmevakt når babyen er mellom 0 og 6 måneder. Sannsynligvis sover ikke eldstemann gjennom natta en gang enda. 

Men jeg skjønner at du savner kompisen din.. Fint av deg å ikke gi opp da ❤️

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du fremdeles er på «bros before hoes»-stadiet TS, mens kompisen din har blitt en voksen, ansvarlig familiefar. 

Anonymkode: 6ae1f...cf4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Småbarnstiden er intens. Vent til de blir litt eldre, så har han nok mer overskudd igjen. 

Min bestevenninne traff jeg 2-5 ganger i uken før barn, nå er det 2 ganger i mnd i gjennomsnitt. Jeg prioriterer tiden md ungene hjemme, og hverdagen blir altoppslukende. Jeg hadde takket ja til de løpeturene etter barna er lagt. Det kan være mange grunner til at de ikke bare skaffer barnevakt fordi pappaen skal frigjøre tid sammen med deg. Mulig han også bare vil ha alle ledige stunder sammen med familien. 

Min venninne er iallefall inneforstått med at jeg lever ett småbarnsliv og at ungene kommer først. Hun har også blitt fortalt at når jeg har hodet over vann igjen, så blir det flere venninnetreff 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Puny skrev:

 ja, det kan det være, hvis de selv ønsker det. men det er også fult lov å si det neste året blir unntakstilstand. Det er hverken usunt eller unormalt når barna er så små som her. Jeg fatter og begriper ikke at noen ønsker seg så tette barn, men tror man skal gi disse foreldrene masse slack de neste par årene i alle fall. Man har hele livet sitt på å jogge på ettermiddagene, det trenger ikke være det første leveåret til barn nr. 2. 

Det er ingen som har godt av å kun være innenfor husets fire vegger og omgåes sin utslitte kone og barn under 2 år over tid. 
Det er ikke snakk om at man skal ha hæla i taket hver helg og spille poker med gutta alle ukens dager - men alle har godt av å komme seg ut en time her og der. Veldig normalt å aldri gå ut er det altså ikke.

Anonymkode: 341b1...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de hadde "bare" ett barn var vel det den første gangen han skulle håndtere den nye rollen som får, og lære osv. Nå har de 2, og det er ekstra mye... Regner med at han har jobb, så han ønsker vel å se barna så mye som mulig de få timene i uka, og mor trenger avlastning. Og de som par trenger tid sammen etter leggetid for små.  Helt riktig prioritering.  Du er ikke viktigste for han, familien hans er!  Men når det er sagt så er det faktisk mulig å trene med barnet i sele.  Så ikke umulig for han å bli med på en joggetur på dagtid hvis han har bæresele til det.  Og lurer på om ikke DU har misforstått farsrollen....

Anonymkode: dcd74...be5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange får en slags sinnssykdom når de blir foreldre, hele deres verden dreier seg om barna. Jeg har sett dette mange ganger, og mitt beste råd er å fade ut kontakten i 20 år, til alle barna er konfirmerte og vel så det. Da kan de våkne igjen og blir deres egentlige jeg, som det er verdt å være sammen med.

Anonymkode: dc222...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...