Gå til innhold

Hva synes dere om The Handmaid's Tale?


oysterlover

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Peonjenta skrev:

For 100 år siden i Norge var kvinnens plass i hjemmet,synd for deg hvis du ikke var "husmortypen",  kvinner valgte sjelden selv hvem de skulle gifte seg med, hvis foreldrene mente at en 70 år gammel enkemann var et godt parti for deres 17 år gamle datter måtte hun pent finne seg i det, hun hadde ikke noe valg,  kvinner skulle føde så mange levedyktige barn som mulig, var hun gold var det hennes egen feil og mannen kunne skille seg, kvinner kunne ikke ta utdannelse, kvinner skulle ikke tale i forsamlinger, kvinner ble utnyttet på det groveste av menn i høyere klasser og ble hun med barn var det ene og alene hennes feil, mannen gikk fri,  abort var ikke en mulighet foruten strikkepinner,  vold mot kvinner var tillatt, ville kvinnen skille seg sto hun på bar bakke og hun fikk ikke se barna igjen.

Vet ikke jeg.............

For 100 år siden kunne kvinner drive med både handel og håndverk, studere på universitet, være rektorer og lærere, ta doktorgrad og hadde allmenn stemmerett. Det meste av det du hevder stemmer altså ikke.(https://snl.no/Kvinners_rettigheter_i_Norge_fra_1814_til_1913)

Tvangsekteskap var absolutt ikke vanlig, de aller, aller fleste valgte selv hvem de skulle gifte seg med og hvis en 70 år gammel enkemann giftet seg med en 17 år gammel jente ville det blitt en stor skandale. 

Så jeg gjentar, det var mye fæle ting, men i nærheten av the handmaids tale var det i hele tatt ikke.

Anonymkode: 75ae0...355

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 100 år siden kunne kvinner drive med både handel og håndverk, studere på universitet, være rektorer og lærere, ta doktorgrad og hadde allmenn stemmerett. Det meste av det du hevder stemmer altså ikke.(https://snl.no/Kvinners_rettigheter_i_Norge_fra_1814_til_1913)

Tvangsekteskap var absolutt ikke vanlig, de aller, aller fleste valgte selv hvem de skulle gifte seg med og hvis en 70 år gammel enkemann giftet seg med en 17 år gammel jente ville det blitt en stor skandale. 

Så jeg gjentar, det var mye fæle ting, men i nærheten av the handmaids tale var det i hele tatt ikke.

Anonymkode: 75ae0...355

Gå tilbake til århundreskifte da.  Ikke mange årene som skiller.   Hva kvinner kunne gjøre på papiret og hva som faktisk var forventet av datidens kvinner er to forskjellige ting.   Tror ikke det var vel ansett at ei bygdejente skulle ta seg advokatutdannelse i 1899. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Peonjenta skrev:

Gå tilbake til århundreskifte da.  Ikke mange årene som skiller.   Hva kvinner kunne gjøre på papiret og hva som faktisk var forventet av datidens kvinner er to forskjellige ting.   Tror ikke det var vel ansett at ei bygdejente skulle ta seg advokatutdannelse i 1899. 

Går vi tilbake til århundreskiftet er det allmenn stemmerett som forsvinner, bortsett fra det hadde datidens kvinner de samme rettighetene. Det var mange kvinner på den tiden som tok utdanning, drev forretninger, det var helt vanlig at bondekona driftet gården osv. Det er en lang vei fra det du hevdet i det første innlegget ditt og at det ikke var "vel ansett at ei bygdejente skulle ta seg advokatutdannelse".

Anonymkode: 9f5b1...62d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at temaet er aktuelt og kunne realistisk sett vært en realitet (sannsynligvis ikke ned på detaljnivået i serien men temaet overordnet) i flere land i verden i fremtiden. Spesielt i land med diktatur.

Tenker at det dog ikke er realistisk i Norge i dag, og ikke i fremtiden heller.

Anonymkode: d50dd...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2019 den 22.24, Peonjenta skrev:

For 100 år siden i Norge var kvinnens plass i hjemmet,synd for deg hvis du ikke var "husmortypen",  kvinner valgte sjelden selv hvem de skulle gifte seg med, hvis foreldrene mente at en 70 år gammel enkemann var et godt parti for deres 17 år gamle datter måtte hun pent finne seg i det, hun hadde ikke noe valg,  kvinner skulle føde så mange levedyktige barn som mulig, var hun gold var det hennes egen feil og mannen kunne skille seg, kvinner kunne ikke ta utdannelse, kvinner skulle ikke tale i forsamlinger, kvinner ble utnyttet på det groveste av menn i høyere klasser og ble hun med barn var det ene og alene hennes feil, mannen gikk fri,  abort var ikke en mulighet foruten strikkepinner,  vold mot kvinner var tillatt, ville kvinnen skille seg sto hun på bar bakke og hun fikk ikke se barna igjen.

Vet ikke jeg.............

Du må lenger bak enn 100 år altså. Folk giftet seg med hvem de ville for 100 år siden.

The Handmade’s tale er veldig bra, gleder meg til neste sesong som kommer i april

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg syns ærlig talt at hele boken var ganske oppskrytt...            

Anonymkode: 5558f...a69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt grei serie, men forstår ikke helt at så mange kvinner nærmest tilber denne serien? I høyden har den noe spennende elementer, en interessant karakter(aunt lydia), men for det meste mangler den driv og flyt. At denne serien er blitt så populær og praise be forstår jeg ikke.

Anonymkode: bdd68...4df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så jo nylig hvor lite som skulle til før politikerne våre var villige til å bytte bort kvinners råderett over egen livmor. Jeg tror dette kan skje i virkeligheten også. I en gitt situasjon tror jeg ikke kvinners rettigheter betyr særlig mye. Hvis for eksempel religiøse krefter får kontrollen har vi A Man's World før vi får sukk for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest tranedatter

Akkurat kommet til sesong to, episode 6, slutten der er jo heeelt fantastisk! Med x-ray spex som musikk! :duskedame:

 

Praised be the fight!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tranedatter skrev:

Akkurat kommet til sesong to, episode 6, slutten der er jo heeelt fantastisk! Med x-ray spex som musikk! :duskedame:

 

Praised be the fight!

Heldig for deg at du snart er ferdig like før sesong 3 starter. 

Anonymkode: 2e4ac...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldig for deg at du snart er ferdig like før sesong 3 starter. 

Anonymkode: 2e4ac...fbb

Eller hva! Trodde ikke jeg kom til å like serien, men er hooked! :hjerter:

Håper vi får vite mer om hvordan Gilead fikk meg seg alle, som aunt lydia, hvordan ble hun så fanatisk? Man vet jo fra 2. verdenskrig at mennesker er kapable til alt. Men moderne mennesker tenker man skal handle annerledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2019 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Det blir for drøyt å si at vesten minnet mye om The Handmaids tale for noen tiår siden. Det var mye fæle ting, men i nærheten av The handmaids tale var det i hele tatt ikke.

Anonymkode: 9f5b1...62d

Og selv om voldtekt i ekteskapet ikke var forbudt ved lov fex i Norge for 100 år sida, betyr det jo ikke at det ble ansett som greit og ikke fikk konsekvenser.

En mann som systematisk mishandlet og voldtok kona, kunne nok få konsekvenser selv om han ikke kom i fengsel. Mener også at mishandling i ekteskapet har vært juridisk skilsmissegrunn også tilbake i tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tranedatter skrev:

Eller hva! Trodde ikke jeg kom til å like serien, men er hooked! :hjerter:

Håper vi får vite mer om hvordan Gilead fikk meg seg alle, som aunt lydia, hvordan ble hun så fanatisk? Man vet jo fra 2. verdenskrig at mennesker er kapable til alt. Men moderne mennesker tenker man skal handle annerledes..

Håper på mer forklaring av aunt Lydia jeg også! Som du sier så har nok 2. verdenskrig vist at mennesker er kapable til alt.  

2 timer siden, Helgeline skrev:

Og selv om voldtekt i ekteskapet ikke var forbudt ved lov fex i Norge for 100 år sida, betyr det jo ikke at det ble ansett som greit og ikke fikk konsekvenser.

En mann som systematisk mishandlet og voldtok kona, kunne nok få konsekvenser selv om han ikke kom i fengsel. Mener også at mishandling i ekteskapet har vært juridisk skilsmissegrunn også tilbake i tid...

Voldtekt i ekteskap ble først straffet i Norge(og mange andre vestlige land) på 70-tallet. Svært lenge så var hva som skjedde i hjemmet noe politiet mente de ikke skulle blande seg i.  Mange som snakket om den "private sfære" og den inkluderte familien. Samt denne ideen om at kvinner som er gift ikke kan voldtas fordi de har jo sagt ja til sex ved inngåelse av ekteskapet. 

Anonymkode: 74953...dce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Voldtekt i ekteskap ble først straffet i Norge(og mange andre vestlige land) på 70-tallet. Svært lenge så var hva som skjedde i hjemmet noe politiet mente de ikke skulle blande seg i.  Mange som snakket om den "private sfære" og den inkluderte familien. Samt denne ideen om at kvinner som er gift ikke kan voldtas fordi de har jo sagt ja til sex ved inngåelse av ekteskapet. 

Anonymkode: 74953...dce

Du har rett i det du sier der. Voldtekt i ekteskapet ble først strafferettslig forfulgt på 70-tallet, men det betyr jo ikke at det var akseptert å voldta kona eller behandle henne dårlig. Det kunne få konsekvenser, det kunne fort hende at kvinnens far eller brødre tok affære overfor voldsutøveren. At enkelte likevel mente at en gift kvinne ikke kunne voldtas av ektemannen PR def, var nok tilfelle, enkelte mener fortsatt det og det er selvsagt forkastelig.

Jeg reagerer bare på påstander i tråden her om at vestlige samfunn lignet på samfunnet i HT for få tiår tilbake. Som du sier ble voldtekt i ekteskap straffbart på 70-tallet. Boka serien er basert på kom i 1980 (?) Husker jeg leste litt i den, min far fikk den i Bokklubben. Husker også litt av debatten rundt boka, og kan love at den var like sjokkerende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Helgeline skrev:

Du har rett i det du sier der. Voldtekt i ekteskapet ble først strafferettslig forfulgt på 70-tallet, men det betyr jo ikke at det var akseptert å voldta kona eller behandle henne dårlig. Det kunne få konsekvenser, det kunne fort hende at kvinnens far eller brødre tok affære overfor voldsutøveren. At enkelte likevel mente at en gift kvinne ikke kunne voldtas av ektemannen PR def, var nok tilfelle, enkelte mener fortsatt det og det er selvsagt forkastelig.

Jeg reagerer bare på påstander i tråden her om at vestlige samfunn lignet på samfunnet i HT for få tiår tilbake. Som du sier ble voldtekt i ekteskap straffbart på 70-tallet. Boka serien er basert på kom i 1980 (?) Husker jeg leste litt i den, min far fikk den i Bokklubben. Husker også litt av debatten rundt boka, og kan love at den var like sjokkerende da.

Sant. Jeg har for øvrig amerikanske bøker fra 80-tallet hvor svært innflytelsesrike mennesker argumenterer for at staten ikke bør gripe inn i hva som skjer i familien/storfamilien. Mange som reagerte negativt på at politiet begynte å blande seg inn i partnervold, osv. 

Tror også man bør ha lært fra historien at ved store kriser så kommer myndighetene til å rulle inn borgernes rettigheter. Hva man tror er en menneskerett i dag trenger ikke være en menneskerett når myndighetene tror landet er i fare med å bli utslettet. 

Anonymkode: 74953...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesong 1 er bra, sesong 2 mer medioker.

Anonymkode: 42016...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sesong 1 er bra, sesong 2 mer medioker.

Anonymkode: 42016...7b4

Det heter middels på norsk.

Anonymkode: ebebd...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det heter middels på norsk.

Anonymkode: ebebd...321

Mente middelmådig.

Anonymkode: ebebd...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig så er det jo drøssevis av menn nå som kjøper sex fra horer som de vet må selge kroppen sin pga enten fysisk eller økonomisk tvang. Disse damene blir jo i praksis voldtatt på lik linje med haindmaidene.

Anonymkode: 92dc6...803

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tranedatter skrev:

Eller hva! Trodde ikke jeg kom til å like serien, men er hooked! :hjerter:

Håper vi får vite mer om hvordan Gilead fikk meg seg alle, som aunt lydia, hvordan ble hun så fanatisk? Man vet jo fra 2. verdenskrig at mennesker er kapable til alt. Men moderne mennesker tenker man skal handle annerledes..

Enig. Spre propaganda og frykt og mennesker er kapable til de grusomste ting. Bare se på nazistene eller IS. Jeg syntes serien er bra på en skremmende måte. Med alt som skjer i verden i dag så virker det ikke fullstendig usansynelig at noe sånt kunne skjedd igjen.

“I was asleep before. That's how we let it happen. When they slaughtered Congress, we didn't wake up. When they blamed terrorists and suspended the constitution, we didn't wake up then, either. Now I'm awake to the world. Nothing changes instantaneously. In a gradually heating bathtub, you'd be boiled to death before you knew it.”

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...