Gå til innhold

Lærerne på barneskole/ ped. led i bhg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At ppt ETTER en utredning ikke annbefaler det foreldrene ønsker, er noe helt annet enn å avslå en utredning. De avslår ikke utredninger. 

Anonymkode: 1079e...003

Her kom PPT på ETT besøk! Tror du de fikk så veldig mye inntrykk av problemene da? Nei! Helt håpløst at de kan avslå søknaden på syltynt grunnlag.

Anonymkode: 52f90...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke PPT som gjør utredningene eller avslår utredningene, men det er de som setter inn tiltak. Nå misforstår du et ganske stort aspekt av hvem som gjør hva.

PPT kan komme med ønsker og anbefalinger på samme plan som foreldre, men de har til slutt ganske så lite å si - om de som behandler disse sakene ikke er enig.

Anonymkode: f6fce...3d6

Har jo vært gjennom det selv! Idioten fra PPT som observerte han EN gang i bhg avslo søknaden om utsatt skolestart til tross for at vi hadde mange gode grunner til at han burde få det. Å siden PPT sa nei så fikk han aldri utsatt skolestart. De bryr seg tydligvis ikke om hva som er til BARNETS beste.

Anonymkode: 52f90...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker egentlig å utsette skolestarten fordi barnet er fysisk umodent (sliter med å kle av og på seg, er et hode mindre enn jevnaldrende barn, klarer ikke å tegne eller bruke blyantfarger, vil heller ikke bli veiledet til hvordan man bruker "ordentlig" en blyantfarge, vil alltid gjøre ting på sin måte dvs hen rabler). Ellers fungerer barnet kognitivt bra. Hen har god språkutvikling, kan telle og stiller 1000 spm om hvorfor verden er den som den er, akkurat som andre barn. Hen har mange venner, og er godt likt av de fleste barna i bhg.

Jeg tror ikke vi kommer til å få innvilget utsatt skolestart fordi barnet fungerer bra sosialt og kognitivt sett. Hen har ingen diagnose, og er fysisk og mentalt frisk. Men det at hen rabler og har en sterk mening om å ikke få hjelp til skriving, blir jeg litt skeptisk til. Hen kan kjefte på deg om du prøver å forklare hen hvordan blyanten holdes eller hvordan man tegner et lite hus for eks. 

Anonymkode: cfef4...10c

Jeg tenkte som deg før mitt barn begynte i første klasse. Han er også født i desember. Jeg var veldig i tvil om han kanskje burde utsette skolestarten. Men ingen rådet meg til dette i barnehage el.l. De pekte på at det jo vil være flere andre barn i klassen også som er født sent på året.   Mitt barn var lite interessert både i tegning og skriving, og heller ikke noe flink til dette.

Nå går barnet i tredje klasse, og klarer seg kjempefint! Han lå litt tilbake for de andre i starten av første klasse, men dette jevnet seg mer og mer ut. Nå er han en reser på lesing og skriving.Nå er jeg veldig glad han ikke startet et år senere. 

Hvor høye barna er har gjerne mer med gener å gjøre enn når de er født på året. Så det er i alle fall ikke noe å vurdere skolestart etter.

Anonymkode: 7dbaa...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kom PPT på ETT besøk! Tror du de fikk så veldig mye inntrykk av problemene da? Nei! Helt håpløst at de kan avslå søknaden på syltynt grunnlag.

Anonymkode: 52f90...7e3

Da var vel salen såpass tydelig da. Igjen så avslår ikke ppt søknader, du roter med begreper og har dårlig systemforståelse.

Anonymkode: 1079e...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte som deg før mitt barn begynte i første klasse. Han er også født i desember. Jeg var veldig i tvil om han kanskje burde utsette skolestarten. Men ingen rådet meg til dette i barnehage el.l. De pekte på at det jo vil være flere andre barn i klassen også som er født sent på året.   Mitt barn var lite interessert både i tegning og skriving, og heller ikke noe flink til dette.

Nå går barnet i tredje klasse, og klarer seg kjempefint! Han lå litt tilbake for de andre i starten av første klasse, men dette jevnet seg mer og mer ut. Nå er han en reser på lesing og skriving.Nå er jeg veldig glad han ikke startet et år senere. 

Hvor høye barna er har gjerne mer med gener å gjøre enn når de er født på året. Så det er i alle fall ikke noe å vurdere skolestart etter.

Anonymkode: 7dbaa...bbd

Når merket du at sønnen din ble like flink på skolen som andre barn? Hvilken klasse.

Om jeg får søknaden avslått så får jeg krysse fingrene om at det vil ordne seg etter hvert for barnet mitt. Jeg er litt bekymret for at han kommer til å bli mobbet fordi hen ramler på arket siden hen blir ertet på dette allerede nå i bhg. Jeg krysser fingrene😵

Anonymkode: cfef4...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt tusj i stedet for fargeblyanter? Med tusjer får barnet umiddelbar respons og slipper å presse for å få fargelagt. 

Dersom barnet ditt kun er motorisk umoden, synes jeg ikke du skal vurdere utsatt skolestart. Snakk med barnehagen og spør om du kan delta på overføringsmøte med skolen. Der legger du fram dine bekymringer, så er skolen klar over utfordringen tik barnet ditt. 

Har dere vært i kontakt med barnefysioterapeut? 

Jeg har selv sene novemberbarn, og vi var også bekymret for skolen, i dag mestrer de skolen godt og gjør det veldig bra på kartleggingsprøver. Husk at hjernen til et desemberbarn er et år yngre enn et januarbarn. Etter hvert jevnes det ut. 

Anonymkode: d561a...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt tusj i stedet for fargeblyanter? Med tusjer får barnet umiddelbar respons og slipper å presse for å få fargelagt. 

Dersom barnet ditt kun er motorisk umoden, synes jeg ikke du skal vurdere utsatt skolestart. Snakk med barnehagen og spør om du kan delta på overføringsmøte med skolen. Der legger du fram dine bekymringer, så er skolen klar over utfordringen tik barnet ditt. 

Har dere vært i kontakt med barnefysioterapeut? 

Jeg har selv sene novemberbarn, og vi var også bekymret for skolen, i dag mestrer de skolen godt og gjør det veldig bra på kartleggingsprøver. Husk at hjernen til et desemberbarn er et år yngre enn et januarbarn. Etter hvert jevnes det ut. 

Anonymkode: d561a...690

Har forsøkt alt, vannlige tusjer og andre typer tusjer som er kulere med masse glitter. Ingen nytte av det. Barnet er overbevisst at hen gjør det riktig ved å ramle og nekter all hjelp av både meg og pappaen. Hvordan hen kommer til å ta imot hjelp og veiledning av læreren, aner jeg ikke og det bekymrer meg litt. Som sagt vi får bare håpe at det vil ordne seg etterhvert.

Anonymkode: cfef4...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker egentlig å utsette skolestarten fordi barnet er fysisk umodent (sliter med å kle av og på seg, er et hode mindre enn jevnaldrende barn, klarer ikke å tegne eller bruke blyantfarger, vil heller ikke bli veiledet til hvordan man bruker "ordentlig" en blyantfarge, vil alltid gjøre ting på sin måte dvs hen rabler). Ellers fungerer barnet kognitivt bra. Hen har god språkutvikling, kan telle og stiller 1000 spm om hvorfor verden er den som den er, akkurat som andre barn. Hen har mange venner, og er godt likt av de fleste barna i bhg.

Jeg tror ikke vi kommer til å få innvilget utsatt skolestart fordi barnet fungerer bra sosialt og kognitivt sett. Hen har ingen diagnose, og er fysisk og mentalt frisk. Men det at hen rabler og har en sterk mening om å ikke få hjelp til skriving, blir jeg litt skeptisk til. Hen kan kjefte på deg om du prøver å forklare hen hvordan blyanten holdes eller hvordan man tegner et lite hus for eks. 

Anonymkode: cfef4...10c

Det du beskriver her, er ganske lik historien til min sønn. Kunne ikke noen bokstaver, ikke skrive sitt eget navn, ikke holde blyanten riktig osv osv. Sosialt oppegående og godt likt ellers, men allikevel bekymret det oss fryktelig mye. 2mnd etter skolestart, var det som han alltid hadde kunnet det. Det tar det så kjapt! 📝 😊

Anonymkode: 5bf44...ef1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver her, er ganske lik historien til min sønn. Kunne ikke noen bokstaver, ikke skrive sitt eget navn, ikke holde blyanten riktig osv osv. Sosialt oppegående og godt likt ellers, men allikevel bekymret det oss fryktelig mye. 2mnd etter skolestart, var det som han alltid hadde kunnet det. Det tar det så kjapt! 📝 😊

Anonymkode: 5bf44...ef1

Hahaha så kjekt å høre at bekymringene dine ble borte da. Man kan ikke forutse hva som kommer til å skje selv om vi er bare mennesker som ikke klarer å la bekymringene sine på siden. 

Anonymkode: cfef4...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...