Gå til innhold

Lærerne på barneskole/ ped. led i bhg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil gjerne spørre dere lærerne på barneskolen eller ped. lederne/ bhglærerne. Hva var erfaringene deres med barn født sent i året, spesielt desemberbarn? Beskriv gjerne hvordan var adferden og utviklingen til disse barna på faglig og sosialt plan. Ja, jeg vet det finnes alltid unntak til regler, og vet godt at utvikling og modenhet varierer veldig fra barn til barn. Så kom gjerne med erfaring😊

Ps: Har selv et desemberbarn som kommer til å bli 5.5år ved skolestart.

Anonymkode: cfef4...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er like individuellt som barn er, men jeg har opplevd veldig mange desemberbarn som hadde hatt godt av å utsette skolestarten med ett år. 

De har rett og slett ikke den selvstendigheten så de trenger ofte mer oppmerksomhet og omsorg enn det en lærer kan gi. Det er STOR forskjell på hva de voksne gjør i barnehagen og på skolen. Denne overgangen er ofte vanskelig både for elev og forelder fordi foreldrene ser at barnet feks ikke har fått tørket seg skikkelig etter dobesøk eller ikke har brukt den boblebuksen du ville barnet skulle ha. (for lærere tørker ikke romper og de tvinger ikke barna til å ta på boblebuksen dersom de ikke vil..) 

Anonymkode: 3a2c0...754

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er i tvil - noe jeg jo tror du er siden du spør, ville jeg ventet det ene året, og latt poden hatt fordelen av å være eldst fremfor bakdelen av å være yngst. Jeg har vært lærer i 15 år og har jobbet på 1.-10. trinn, og selvom det varierer fra barn til barn, så er det greit å vente. Det kan være en liten nedtur for barnet der og da, men det kommer de fort over! Gevinsten er vesentlig større! 

Anonymkode: 1b052...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du er i tvil - noe jeg jo tror du er siden du spør, ville jeg ventet det ene året, og latt poden hatt fordelen av å være eldst fremfor bakdelen av å være yngst. Jeg har vært lærer i 15 år og har jobbet på 1.-10. trinn, og selvom det varierer fra barn til barn, så er det greit å vente. Det kan være en liten nedtur for barnet der og da, men det kommer de fort over! Gevinsten er vesentlig større! 

Anonymkode: 1b052...f6b

Jeg ønsker egentlig å utsette skolestarten fordi barnet er fysisk umodent (sliter med å kle av og på seg, er et hode mindre enn jevnaldrende barn, klarer ikke å tegne eller bruke blyantfarger, vil heller ikke bli veiledet til hvordan man bruker "ordentlig" en blyantfarge, vil alltid gjøre ting på sin måte dvs hen rabler). Ellers fungerer barnet kognitivt bra. Hen har god språkutvikling, kan telle og stiller 1000 spm om hvorfor verden er den som den er, akkurat som andre barn. Hen har mange venner, og er godt likt av de fleste barna i bhg.

Jeg tror ikke vi kommer til å få innvilget utsatt skolestart fordi barnet fungerer bra sosialt og kognitivt sett. Hen har ingen diagnose, og er fysisk og mentalt frisk. Men det at hen rabler og har en sterk mening om å ikke få hjelp til skriving, blir jeg litt skeptisk til. Hen kan kjefte på deg om du prøver å forklare hen hvordan blyanten holdes eller hvordan man tegner et lite hus for eks. 

Anonymkode: cfef4...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig synd at det er vanskelig å få utsatt skolestart. Mange barn som hadde vunnet på å få starte et år senere. Og hadde normalen vært at barn fikk utsatt (eller tidlig) skolestart hadde ikke barna reagert på at det var ulik alder innad i klassen. I høst var det litt snakk om dette med utsatt skolestart, og da i forbindelse med at, spesielt gutter, ble hengende etter alt fra første klasse, og det var litt diskusjon om å starte på skolen som 6 åring egentlig hadde noe for seg. Da kom det frem at det var veldig vanskelig å få utsatt skolestart og at dette burde man se på. Om det har blitt noe enklere vet jeg ikke, men jeg håper virkelig det. 

Søk om utsatt skolestart hvis du tenker at det vil gagne barnet, hør gjerne med barnehagen også. 

Anonymkode: 7918d...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker egentlig å utsette skolestarten fordi barnet er fysisk umodent (sliter med å kle av og på seg, er et hode mindre enn jevnaldrende barn, klarer ikke å tegne eller bruke blyantfarger, vil heller ikke bli veiledet til hvordan man bruker "ordentlig" en blyantfarge, vil alltid gjøre ting på sin måte dvs hen rabler). Ellers fungerer barnet kognitivt bra. Hen har god språkutvikling, kan telle og stiller 1000 spm om hvorfor verden er den som den er, akkurat som andre barn. Hen har mange venner, og er godt likt av de fleste barna i bhg.

Jeg tror ikke vi kommer til å få innvilget utsatt skolestart fordi barnet fungerer bra sosialt og kognitivt sett. Hen har ingen diagnose, og er fysisk og mentalt frisk. Men det at hen rabler og har en sterk mening om å ikke få hjelp til skriving, blir jeg litt skeptisk til. Hen kan kjefte på deg om du prøver å forklare hen hvordan blyanten holdes eller hvordan man tegner et lite hus for eks. 

Anonymkode: cfef4...10c

Jeg kan nesten garantere at du ikke får utsatt skolestart,når selv ikke min gutt fikk det. Min gutt var veldig umoden å skreik av full hals når det var noe,istedenfor å snakke å si hva som var galt. Han uagerte mye mot andre barn;å ødelegget ofte samlingsstunder fordi han var umoden og klarte ikke å sitte i å være stille. Han klarte ikke å kle på seg i garderoben med de andre,han måtte kle på seg alene ellers fokuserte han bare på hva alle andre gjorde. Hvis han slo "ole" i bhg så kunne han få beskjed om at det ikke var lov å slå av de ansatte. To minutter senare slår han "Petter". Den ansatte sier til han at jeg sa jo at det ikke var lov å slå! Da blir sønnen min veldig frustrert og skriker: "nei du at jeg ikke kunne slå Ole,du sa ingenting om petter". Den ansatte fikk inntrykk av at han helt oppriktig ikke skjønte at det betydde at han ikke fikk lov å slå noen.Det viser jo hvor umoden tankegang han hadde siste året i bhg. Å hvis noen dultet borti han med ett uhell i samlingsstunden;så kunne han slo tilbake fordi han var overbevist om at hun gjorde det med vilje. Selv om det var tydlig for alle andre at det var ett uhell. Siste året i bhg så hylskreik han forsatt med levering i bhg og klamret seg fast til meg.

Likevel fikk vi avslag på søknaden om utsatt skolestart etter de hadde observert han på skolen. Kan ikke fatte at det er mulig å ta en så elendig avgjørelse! Han hadde virkelig trengt ett år til i bhg for å bli mer moden,men vi ble ikke hørt.

Anonymkode: 52f90...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du er i tvil - noe jeg jo tror du er siden du spør, ville jeg ventet det ene året, og latt poden hatt fordelen av å være eldst fremfor bakdelen av å være yngst. Jeg har vært lærer i 15 år og har jobbet på 1.-10. trinn, og selvom det varierer fra barn til barn, så er det greit å vente. Det kan være en liten nedtur for barnet der og da, men det kommer de fort over! Gevinsten er vesentlig større! 

Anonymkode: 1b052...f6b

Nå er  du veldig dårlig opplyst hvis du tror det er så lett å få utsatt skolestart,det er faktisk veldig vanskelig selv når både bhg og foreldre mener det er til barnets beste å utsette det ett år. Her ble vi ikke hørt å søknaden om utsatt skolestart ble avslått. 

Anonymkode: 52f90...7e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fryktelig synd at det er vanskelig å få utsatt skolestart. Mange barn som hadde vunnet på å få starte et år senere. Og hadde normalen vært at barn fikk utsatt (eller tidlig) skolestart hadde ikke barna reagert på at det var ulik alder innad i klassen. I høst var det litt snakk om dette med utsatt skolestart, og da i forbindelse med at, spesielt gutter, ble hengende etter alt fra første klasse, og det var litt diskusjon om å starte på skolen som 6 åring egentlig hadde noe for seg. Da kom det frem at det var veldig vanskelig å få utsatt skolestart og at dette burde man se på. Om det har blitt noe enklere vet jeg ikke, men jeg håper virkelig det. 

Søk om utsatt skolestart hvis du tenker at det vil gagne barnet, hør gjerne med barnehagen også. 

Anonymkode: 7918d...77e

Nei det skal ekstremt mye til før en får utsatt skolestart,vi hadde gode grunner til at sønnen min burde fått utsatt skolestart men vi ble ikke hørt. Vi fikk bare beskjed om at det blir skolen sin jobb å tilpasse for sønnen min så han kan begynne det året han skulle.

Anonymkode: 52f90...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som pedleder i bhg. Det er veldig inviduelt fra barn til barn. 

På min gruppe født i 2014 er det 17 barn, som er født i 2014. Eldste er født i starten av januar og yngste i slutten av desember, og resten midt på. Språk, kognitivt, sosialt så er det store forskjeller blandet barna. 

Siden du spør, så tenker jeg at du kanskje ønsker utsatt skolestart. Men det er vanskelig å få uten noe spesifikk diagnose og mer tydelig behov. Det vet jeg av egen erfaring, da jeg etter mye om og om fikk det til slutt på mitt barn. 

Hun har diagnose lett psykisk utviklingshemming, enkroprese, sen språklig, motorisk

Anonymkode: 0a435...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt selvsagt, men gutter født sent på året er overrepresentert i henvisningene til oss i ppt. En del er rett og slett ikke klare. 

Anonymkode: 1079e...003

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig individuelt selvsagt, men gutter født sent på året er overrepresentert i henvisningene til oss i ppt. En del er rett og slett ikke klare. 

Anonymkode: 1079e...003

Hjelper fint lite hvor som søker når de fleste blir avslått dessverre..

Anonymkode: 52f90...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper fint lite hvor som søker når de fleste blir avslått dessverre..

Anonymkode: 52f90...7e3

Kilde? 

Eller ble venninna til naboen avslått, samtidig som kusinen til butikkdamen ble avslått så da tar du det som at det er fakta over hele landet? 

Anonymkode: 3a2c0...754

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? 

Eller ble venninna til naboen avslått, samtidig som kusinen til butikkdamen ble avslått så da tar du det som at det er fakta over hele landet? 

Anonymkode: 3a2c0...754

Leser ikke du aviser eller?? Hvert år er det mange som klager til avisen pga de ikke fikk utsatt skolestart selv om det har vært gode grunner til det. Å vi søkte også om det men fikk avslag.

Anonymkode: 52f90...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper fint lite hvor som søker når de fleste blir avslått dessverre..

Anonymkode: 52f90...7e3

Tull, du kan til og med henvise selv, trenger ikke gåom skolen en gang. 

Anonymkode: 1079e...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leser ikke du aviser eller?? Hvert år er det mange som klager til avisen pga de ikke fikk utsatt skolestart selv om det har vært gode grunner til det. Å vi søkte også om det men fikk avslag.

Anonymkode: 52f90...7e3

Det er da noe helt annet enn at ppt «avslår». 

Anonymkode: 1079e...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull, du kan til og med henvise selv, trenger ikke gåom skolen en gang. 

Anonymkode: 1079e...003

Du forstår forsatt ikke poenget du..  Selvsagt ble det søkt om utsatt skolestart men hjelper fint lite når de avslår omtrent alle søknadene!

Anonymkode: 52f90...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da noe helt annet enn at ppt «avslår». 

Anonymkode: 1079e...003

Ehh nei! De går til avisen pga PPT ikke handler til barnets beste!

Anonymkode: 52f90...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ehh nei! De går til avisen pga PPT ikke handler til barnets beste!

Anonymkode: 52f90...7e3

At ppt ETTER en utredning ikke annbefaler det foreldrene ønsker, er noe helt annet enn å avslå en utredning. De avslår ikke utredninger. 

Anonymkode: 1079e...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehh nei! De går til avisen pga PPT ikke handler til barnets beste!

Anonymkode: 52f90...7e3

Det er ikke PPT som gjør utredningene eller avslår utredningene, men det er de som setter inn tiltak. Nå misforstår du et ganske stort aspekt av hvem som gjør hva.

PPT kan komme med ønsker og anbefalinger på samme plan som foreldre, men de har til slutt ganske så lite å si - om de som behandler disse sakene ikke er enig.

Anonymkode: f6fce...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...