Gå til innhold

Hvorfor har noen så enormt god selvtillit når de ikke har noen grunn til det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mannen min er sånn:
- Han mener at han er en 10'er (fra 1-10) utseendemessig både mtp. kropp og ansikt. Han er blek, lett overvektig og relativt hårete. Altså, ikke en man snur seg etter på stranden. :P (Jeg liker han selvsagt.) 
Ansiktet hans er gjennomsnittlig, vil jeg si. Han var jomfru til han var 18 år (og ble sammen med meg) og hadde aldri kysset noen, selv ikke i fylla. Da vi ble sammen lo mange og trodde det var tull, fordi de mente jeg var for pen for han. Han mener også at han er kjekkere enn f. eks. David Beckham, George Clooney, Brad Pitt og de typisk "kjekke" kjendisene (kommer ikke på navn i farten).

- Vennegjengen hans er skikkelig "low-lifere". De fleste av de er på NAV, røyker hasj, er inn og ut av psykiatrien og har aldri klart å beholde en deltidsjobb engang. Likevel mener han at han har kjempekule venner (de var alltid "taperne" på skolen, og flere av de ble ganske stygt mobbet, inkludert min mann). Mannen min har også slitt en del ifht. utdannelse, arbeid og psykiatri - men mindre enn vennene - noe som gjør at han mener at han er veldig mye bedre enn de og han ler av hvor stakkarslige de er.

- Når han tok en sånn IQ-test gjennom Mensa gjorde han det ganske dårlig, men mener selv at testen var feil og skylder på alt mulig annet enn å innse at han har den iq'en han ble målt til. Jeg har ikke mistanke om at den er feil slik jeg oppfatter han.

- Han har fått mye kjeft på de forskjellige arbeidsplassene hans, men han mener det bare er sjefene som er problemet selvom tingene han har fått kjeft for i høyeste grad er ting han sliter med ellers også. 

Jeg skjønner at jeg virker som en fæl kone nå, men jeg elsker han selvsagt - jeg har derimot litt problemer med å forstå hvor denne enorme selvtilliten hans kommer fra. :P 
Foreldrene er ikke slik at de overøser med komplimenter eller noe, men han blir i blant trukket frem som det "enkleste" og "beste" barnet av han og broren hans. Samtidig hender det at de snur og skryter mest av broren også, så det fremstår ikke som noen åpenbar grunn for meg.

Når vi snakker om det sier han bare at han alltid har hatt god selvtillit og at han f. eks. aldri brydde seg når han ble mobbet fordi han mente han var bedre enn de uansett (han sier samtidig at han ble mobbet av de typisk kule på skolen). 

For å presisere det: Jeg syns det er flott at han har god selvtillit, men syns det er litt leit at han ofte ser ned på de fleste andre mennesker. Ingen er bra nok for han, liksom - og han godter seg ofte over andres ulykke. Utover det er det jo bare flott med god selvtillit, tenker jeg. Men som sagt skjønner jeg liksom ikke helt hvor den kommer fra - men tenker at det må være deilig å føle det slik likevel! 😄 Jeg har slitt mye motsatt vei, med kanskje overdrevet dårlig selvtillit.

Anonymkode: 76a0d...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles testosterone - og det krever en mann til å _virkelig_ forstå det

Anonymkode: 5a7f0...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken pen eller vellykket, ei heller A4, men utstråler en  naturlig avslappethet og ro fra tryggheten jeg bærer inni meg. Mange fasademennesker som misunner meg den og prøver å irritere meg men jeg er upåvirkelig av hva enn de måtte finne på. Av den enkle grunn at jeg filtrerer det dårlige bort og lanskapet inni meg er mitt. Bare mitt. Og det er vakkert. Jeg er rik som har en slik evne og som ikke er alle forunt å ha.

Anonymkode: 9f1ce...9f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2019 at 5:04 PM, AnonymBruker said:

Arrogante mennesker pleier å overkompansere/dekke over for noe, ja.

Anonymkode: 44745...063

Og folk som tror at vi reserverte er arrogante, er slitsomme.

Anonymkode: 3dcb5...af1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har da grunn til å ha god selvtillit!

Selvtillit skal ikke være en premie for ting man har oppnådd eller fått, men er et verktøy til å leve et godt liv!

Anonymkode: 3d714...b1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.1.2019 den 17.00, AnonymBruker skrev:

 Er så lei av arrogante og "høy på seg selv" folk som verken er vakre eller dyktige på noe! Er det foreldrene som har skrytt dem opp i skyene, dvs skrytt av ingenting, som gjør at de går rundt å føler seg som et slags orakel? Er oppriktig nysgjerrig her.

Anonymkode: d684d...220

Det er da ikke noe bedre å være vakker/dyktig og arrogant/høy på seg selv.

Anonymkode: c0315...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunn for bra selvtillit ts? Jeg er pen men mislykket ellers. 😛

Anonymkode: 8dc16...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Mannen min er sånn:
- Han mener at han er en 10'er (fra 1-10) utseendemessig både mtp. kropp og ansikt. Han er blek, lett overvektig og relativt hårete. Altså, ikke en man snur seg etter på stranden. :P (Jeg liker han selvsagt.) 
Ansiktet hans er gjennomsnittlig, vil jeg si. Han var jomfru til han var 18 år (og ble sammen med meg) og hadde aldri kysset noen, selv ikke i fylla. Da vi ble sammen lo mange og trodde det var tull, fordi de mente jeg var for pen for han. Han mener også at han er kjekkere enn f. eks. David Beckham, George Clooney, Brad Pitt og de typisk "kjekke" kjendisene (kommer ikke på navn i farten).

- Vennegjengen hans er skikkelig "low-lifere". De fleste av de er på NAV, røyker hasj, er inn og ut av psykiatrien og har aldri klart å beholde en deltidsjobb engang. Likevel mener han at han har kjempekule venner (de var alltid "taperne" på skolen, og flere av de ble ganske stygt mobbet, inkludert min mann). Mannen min har også slitt en del ifht. utdannelse, arbeid og psykiatri - men mindre enn vennene - noe som gjør at han mener at han er veldig mye bedre enn de og han ler av hvor stakkarslige de er.

- Når han tok en sånn IQ-test gjennom Mensa gjorde han det ganske dårlig, men mener selv at testen var feil og skylder på alt mulig annet enn å innse at han har den iq'en han ble målt til. Jeg har ikke mistanke om at den er feil slik jeg oppfatter han.

- Han har fått mye kjeft på de forskjellige arbeidsplassene hans, men han mener det bare er sjefene som er problemet selvom tingene han har fått kjeft for i høyeste grad er ting han sliter med ellers også. 

Jeg skjønner at jeg virker som en fæl kone nå, men jeg elsker han selvsagt - jeg har derimot litt problemer med å forstå hvor denne enorme selvtilliten hans kommer fra. :P 
Foreldrene er ikke slik at de overøser med komplimenter eller noe, men han blir i blant trukket frem som det "enkleste" og "beste" barnet av han og broren hans. Samtidig hender det at de snur og skryter mest av broren også, så det fremstår ikke som noen åpenbar grunn for meg.

Når vi snakker om det sier han bare at han alltid har hatt god selvtillit og at han f. eks. aldri brydde seg når han ble mobbet fordi han mente han var bedre enn de uansett (han sier samtidig at han ble mobbet av de typisk kule på skolen). 

For å presisere det: Jeg syns det er flott at han har god selvtillit, men syns det er litt leit at han ofte ser ned på de fleste andre mennesker. Ingen er bra nok for han, liksom - og han godter seg ofte over andres ulykke. Utover det er det jo bare flott med god selvtillit, tenker jeg. Men som sagt skjønner jeg liksom ikke helt hvor den kommer fra - men tenker at det må være deilig å føle det slik likevel! 😄 Jeg har slitt mye motsatt vei, med kanskje overdrevet dårlig selvtillit.

Anonymkode: 76a0d...ebd

Folk med god selvtillit er trygge på seg selv, å rakke ned på andre, være skadefro og misunnelig vitner ikke om god selvtillit akkurat. Heller det motsatte. At han ikke er villig eller i stand til å reflektere rundt sin egen rolle i konflikter er også et tegn på dårlig selvtillit. Alle gjør feil, man beklager, forsøker å rette opp og går videre uten å la feilen definere seg. Har man dårlig selvtillit blir man som regel mye mer var for kritikk bog negative tilbakemeldinger.

Å innrømme dårlig selvtillit er ikke alltid enkelt, mange skammer seg og tilogmed fortrenger følelsene sine. Å rakke ned på andre er et typisk virkemiddel for å skjule egen tilkortkommenhet. Har man gjort det lenge nok tror man det ofte selv også.

Endret av Menchit
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Menchit skrev:

Folk med god selvtillit er trygge på seg selv, å rakke ned på andre, være skadefro og misunnelig vitner ikke om god selvtillit akkurat. Heller det motsatte. At han ikke er villig eller i stand til å reflektere rundt sin egen rolle i konflikter er også et tegn på dårlig selvtillit. Alle gjør feil, man beklager, forsøker å rette opp og går videre uten å la feilen definere seg. Har man dårlig selvtillit blir man som regel mye mer var for kritikk bog negative tilbakemeldinger.

 Å innrømme dårlig selvtillit er ikke alltid enkelt, mange skammer seg og tilogmed fortrenger følelsene sine. Å rakke ned på andre er et typisk virkemiddel for å skjule egen tilkortkommenhet. Har man gjort det lenge nok tror man det ofte selv også.

Vi har diskutert det flere ganger, og jeg har på en måte prøvd å gå litt inn i "materien" og lett godt etter dårlig selvtillit (har det selv, og kjenner også igjen at når jeg hadde mye dårligere selvtillit (på ungdomsskolen osv) så var jeg også mye mer tilbøyelig til å baksnakke eller lignende. Jeg tålte heller ikke kritikk) - men jeg finner egentlig ikke noe som helst som tyder på at han skulle ha dårlig selvtillit. Vi har vært sammen i snart 10 år, og jeg føler jeg kjenner han ut og inn - og min tolkning er iallefall at han har genuint god selvtillit. Da først og fremst gjeldende utseendet (det er den som stikker seg mest ut). 

Anonymkode: 76a0d...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2019 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Og motsatt, de som har utseende og kvaliteter over gjennomsnittet har null selvtillit? Er så lei av arrogante og "høy på seg selv" folk som verken er vakre eller dyktige på noe! Er det foreldrene som har skrytt dem opp i skyene, dvs skrytt av ingenting, som gjør at de går rundt å føler seg som et slags orakel? Er oppriktig nysgjerrig her.

Anonymkode: d684d...220

Her fikk du mye pepper. Spørsmålet er interessant, skulle ønske noen kunne svare saklig fremfor å angripe deg. Kanskje det er noe i uttrykket "uvitenhet er en velsignelse"? At jo mindre en vet, jo bedre. 

Anonymkode: 3eefd...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har diskutert det flere ganger, og jeg har på en måte prøvd å gå litt inn i "materien" og lett godt etter dårlig selvtillit (har det selv, og kjenner også igjen at når jeg hadde mye dårligere selvtillit (på ungdomsskolen osv) så var jeg også mye mer tilbøyelig til å baksnakke eller lignende. Jeg tålte heller ikke kritikk) - men jeg finner egentlig ikke noe som helst som tyder på at han skulle ha dårlig selvtillit. Vi har vært sammen i snart 10 år, og jeg føler jeg kjenner han ut og inn - og min tolkning er iallefall at han har genuint god selvtillit. Da først og fremst gjeldende utseendet (det er den som stikker seg mest ut). 

Anonymkode: 76a0d...ebd

Da må jeg si jeg har store problemer med å forstå motivasjonen hans for å rakke ned på andre. Han er jo direkte kjip,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på selvtillit og selvbilde. En person kan f.eks ha veldig god selvtillit i en jobb en gjør men kan virke veldig arrogant, men kan ha dårlig selvbilde i bunn. 

En person med god selvbilde er trygg på seg selv og har ikke behov for å heve seg over andre og virke arrogant. 

Meg selv jobber med å få et bedre selvbilde. Men jeg har sykt bra selvtillit når jeg kjører bil 😆

Anonymkode: aad87...c09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.1.2019 den 17.00, AnonymBruker skrev:

Og motsatt, de som har utseende og kvaliteter over gjennomsnittet har null selvtillit? Er så lei av arrogante og "høy på seg selv" folk som verken er vakre eller dyktige på noe! Er det foreldrene som har skrytt dem opp i skyene, dvs skrytt av ingenting, som gjør at de går rundt å føler seg som et slags orakel? Er oppriktig nysgjerrig her.

Anonymkode: d684d...220

Dyrker du janteloven du eller ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/29/2019 at 8:44 PM, AnonymBruker said:

Mannen min er sånn:
- Han mener at han er en 10'er (fra 1-10) utseendemessig både mtp. kropp og ansikt. Han er blek, lett overvektig og relativt hårete. Altså, ikke en man snur seg etter på stranden. :P (Jeg liker han selvsagt.) 
Ansiktet hans er gjennomsnittlig, vil jeg si. Han var jomfru til han var 18 år (og ble sammen med meg) og hadde aldri kysset noen, selv ikke i fylla. Da vi ble sammen lo mange og trodde det var tull, fordi de mente jeg var for pen for han. Han mener også at han er kjekkere enn f. eks. David Beckham, George Clooney, Brad Pitt og de typisk "kjekke" kjendisene (kommer ikke på navn i farten).

- Vennegjengen hans er skikkelig "low-lifere". De fleste av de er på NAV, røyker hasj, er inn og ut av psykiatrien og har aldri klart å beholde en deltidsjobb engang. Likevel mener han at han har kjempekule venner (de var alltid "taperne" på skolen, og flere av de ble ganske stygt mobbet, inkludert min mann). Mannen min har også slitt en del ifht. utdannelse, arbeid og psykiatri - men mindre enn vennene - noe som gjør at han mener at han er veldig mye bedre enn de og han ler av hvor stakkarslige de er.

- Når han tok en sånn IQ-test gjennom Mensa gjorde han det ganske dårlig, men mener selv at testen var feil og skylder på alt mulig annet enn å innse at han har den iq'en han ble målt til. Jeg har ikke mistanke om at den er feil slik jeg oppfatter han.

- Han har fått mye kjeft på de forskjellige arbeidsplassene hans, men han mener det bare er sjefene som er problemet selvom tingene han har fått kjeft for i høyeste grad er ting han sliter med ellers også. 

Jeg skjønner at jeg virker som en fæl kone nå, men jeg elsker han selvsagt - jeg har derimot litt problemer med å forstå hvor denne enorme selvtilliten hans kommer fra. :P 
Foreldrene er ikke slik at de overøser med komplimenter eller noe, men han blir i blant trukket frem som det "enkleste" og "beste" barnet av han og broren hans. Samtidig hender det at de snur og skryter mest av broren også, så det fremstår ikke som noen åpenbar grunn for meg.

Når vi snakker om det sier han bare at han alltid har hatt god selvtillit og at han f. eks. aldri brydde seg når han ble mobbet fordi han mente han var bedre enn de uansett (han sier samtidig at han ble mobbet av de typisk kule på skolen). 

For å presisere det: Jeg syns det er flott at han har god selvtillit, men syns det er litt leit at han ofte ser ned på de fleste andre mennesker. Ingen er bra nok for han, liksom - og han godter seg ofte over andres ulykke. Utover det er det jo bare flott med god selvtillit, tenker jeg. Men som sagt skjønner jeg liksom ikke helt hvor den kommer fra - men tenker at det må være deilig å føle det slik likevel! 😄 Jeg har slitt mye motsatt vei, med kanskje overdrevet dårlig selvtillit.

Anonymkode: 76a0d...ebd

Hvor fant du dette kuppet av en mann?

Anonymkode: 2b649...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fant du dette kuppet av en mann?

Anonymkode: 2b649...a7b

Han er faktisk en fin fyr med unntak av akkurat de tingene jeg nevner - men det er ikke noe man merker noe til i hverdagen.
Det er jo bare meg han sier disse tingene til, og jeg tror de fleste ville blitt ganske sjokkert over at han er som han er bak lukkede dører.

Fant han gjennom felles venner. :)

Anonymkode: 76a0d...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg troooor TS snakker om overdreven selvtillit. Selvtillit som ikke står i stil med egenskaper og ferdigheter. 

Hvorfor må dere angripe sånn? Det er jo bare et reelt spørsmål fra TS.. 

Anonymkode: 710c1...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 14.22, AnonymBruker skrev:

EKTE selvtillit ja men det er mangelvare. 

Alt for mange tror alt for godt om seg selv. 

Anonymkode: 8dc16...aee

Herregud, selvtillit er vel å ha god tiltro til seg selv og sine evner, uavhengig av hva andre måtte mene om deg. HELDIGVIS er det ikke du som skal få definere hvem som er verdig å ha god selvtillit. Om de er stygge, brautende, uten gode egenskaper i ditt hode er takk og pris helt irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg troooor TS snakker om overdreven selvtillit. Selvtillit som ikke står i stil med egenskaper og ferdigheter. 

Hvorfor må dere angripe sånn? Det er jo bare et reelt spørsmål fra TS.. 

Anonymkode: 710c1...1c4

Vi «angriper» fordi de fleste av oss ser ikke på selvtillit som noe som henger sammen med egenskaper, ferdigheter eller utseende i det hele tatt. God selvtillit er utelukkende positivt. Det er jo bare flott hvis folk er trygge på seg selv og fornøyd med seg selv. 

Hvis man er innbilsk eller slem mot andre så er det selvsagt ikke bra. Men ikke bland «god selvtillit» inn i det. Dårlig oppførsel er dårlig oppførsel, uansett om den kommer fra en person med god eller dårlig selvtillit, og ikke minst, om vedkommende er flink, pen eller vellykket. Det er irrelevant. 

Anonymkode: 7bed2...a2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...