Gå til innhold

Venninne fikk en fyr dømt for overgrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ganske vanskelig sak - men den er som følgende: 

En venninne hadde en ganske "vill" periode når hun var 15 år gammel. Hun hadde sex med mange gutter og menn, fra jevnaldrede gutter, til mannfolk godt opp i 20-åra. Dette har jeg vitnet til selv, på fester og slikt - også fortalte hun om alt hun gjorde til meg.  

I senere tid ble hun uvenn med en av mannfolka (som var eldre), og valgte å anmelde forholdet. Etter mye om og men, så ble fyren dømt. Må betale oppreisning, sone, osv. 

Nå er det jo ingen tvil om at det han gjorde var galt, men samtidig så er det jo minst 5 andre mannfolk som gjorde akkurat det samme, men som får frikort på dette. 

Har fått en sur følelse av hele saken, og føler at det mest handler om henne som vil få hevn på fyren, for de konfliktene de hadde i senere tid.

Anonymkode: dcbed...119

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voldtekt er voldtekt, like galt selv om man fortsetter å ha vennskapelig kontakt med overgriperen etterpå. Dette blir som med kvinner som lever i voldelige forhold, de kan leve med det i mange år, men først når de tar mannen i utroskap med en annen skjønner at det var feil av de å finne seg i. Det er ikke for å ta hevn, det er fordi man innser hvor mye dritt man tok i mot når man ikke lenger er blendet av følelser eller fascinasjon. 

Forresten blir man ikke dømt for voldtekt uten bevis på at det har skjedd uten samtykke, så i et tilfelle der mannen blir dømt for overgrep så er det ikke snakk om at "hun hadde en vill periode og hadde sex med mange gutter og menn (frivillig)". Ganske kjip holdning du har til det her, selv om man har et utagerende sexliv betyr ikke det at all sexen er frivillig! 

Anonymkode: aa0c5...896

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Voldtekt er voldtekt, like galt selv om man fortsetter å ha vennskapelig kontakt med overgriperen etterpå. Dette blir som med kvinner som lever i voldelige forhold, de kan leve med det i mange år, men først når de tar mannen i utroskap med en annen skjønner at det var feil av de å finne seg i. Det er ikke for å ta hevn, det er fordi man innser hvor mye dritt man tok i mot når man ikke lenger er blendet av følelser eller fascinasjon. 

Forresten blir man ikke dømt for voldtekt uten bevis på at det har skjedd uten samtykke, så i et tilfelle der mannen blir dømt for overgrep så er det ikke snakk om at "hun hadde en vill periode og hadde sex med mange gutter og menn (frivillig)". Ganske kjip holdning du har til det her, selv om man har et utagerende sexliv betyr ikke det at all sexen er frivillig! 

Anonymkode: aa0c5...896

Vet du, om en 15-åring har frivillig sex med en 25-åring, kan sistnevnte på grunn av aldersforskjellen dømmmes for overgrep.

Her virker det for TS som om venninnen ikke har opplevd det som et overgrep, men har valgt å anmelde som hevn for noe helt annet. Og dét er faktisk ikke helt greit i mine øyne. 

Anonymkode: d615c...736

  • Liker 31
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmt at du skal påstå at hun gjør det for hevn. Hva vet du egentlig? Hun var femten. Han ble dømt, så det var nok en solid sak.  Hun var et barn. Selv om de andre slipper unna betyr det ikke at han skal. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker du ikke at samtlige av de som voldtok henne burde blitt anmeldt, istedetfor å fokusere på at hun hadde frivillig sex med mange - og valgte å anmelde den ene voldtekten?

Og hvordan vet du at den ene voldtekten ikke var grovere enn de andre overgrene?

Anonymkode: 6c241...5aa

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er for uklar. Var det sex med samtykke eller voldtekt? Er han dømt kun for å ha sex med mindreårig?

Anonymkode: e522b...747

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her: Vel, når det skjedde (for 10 år siden), så skrøt hun veldig av alle disse tingene, og rotet med noen av mannfolka i senere år. Dette er på "bygda" der alle kjenner alle. 

Anonymkode: dcbed...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri greit gjort av en godt oppi 20-årene å ha sex med en jente på 15, uansett. Det er overgrep så lenge hun er under den seksuelle lavalderen, flott at han ble dømt.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-åringer er barn, og det er ikke greit å ligge med barn. Det er heller ikke lovlig og han ble straffet for det. 

Anonymkode: b8ac9...8fe

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ble kun den ene som hun har hatt en relativt nylig uoverrensstemmelse med anmeldt? 

Anonymkode: d615c...736

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor ble kun den ene som hun har hatt en relativt nylig uoverrensstemmelse med anmeldt? 

Anonymkode: d615c...736

Fordi hun, som alt for mange andre jenter, dessverre bruker overgreps og voldtektsannklager som et våpen

Anonymkode: d592e...f93

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hvorfor han anmeldes. I dette tilfellet var han en voksen, og hun et barn. Som du sier, er det ingen tvil om at det han gjorde var galt. Antageligvis er det kun de to som vet alt som har skjedd mellom de, og du burde heller støtte venninnen din enn å spekulere i hvorfor akkurat han blir anmeldt og ikke de andre. Kanskje de andre også blir anmeldt etter hvert? Om du snakker med henne, så kan det jo hende at du finner ut av det.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tenker du ikke at samtlige av de som voldtok henne burde blitt anmeldt, istedetfor å fokusere på at hun hadde frivillig sex med mange - og valgte å anmelde den ene voldtekten?

Og hvordan vet du at den ene voldtekten ikke var grovere enn de andre overgrene?

Anonymkode: 6c241...5aa

Jeg ser ikke på det som voldtekt, når det er frivillig fra en 15 år gammel jente.  En 15 år gammel jente kan være mer moden enn den 16 år gamle venninna si.  Det er bare noen måneder som skiller alder.  Skal en mann bli dømt for å ha "voldtatt" ei jente på 15 år og 11 mnd mens han en måned etterpå bare hadde vært skyldig i å ha et vanlig samleie.  Latterlig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

15-åringer er barn, og det er ikke greit å ligge med barn. Det er heller ikke lovlig og han ble straffet for det. 

Anonymkode: b8ac9...8fe

Er hun plutselig voksen når hun er noen få måneder eldre?   Forklar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Peonjenta said:

Jeg ser ikke på det som voldtekt, når det er frivillig fra en 15 år gammel jente.  En 15 år gammel jente kan være mer moden enn den 16 år gamle venninna si.  Det er bare noen måneder som skiller alder.  Skal en mann bli dømt for å ha "voldtatt" ei jente på 15 år og 11 mnd mens han en måned etterpå bare hadde vært skyldig i å ha et vanlig samleie.  Latterlig. 

Nå er 16-åringer ganske naive også, så personlig mener jeg grensen gjerne kunne vært høyere, men et sted må den settes, og det vil alltid være tilfeller der man er noen måneder fra eller til

Kunne du selv som 20-åring pult en gutt på 15? Nei, fordi fornuftige mennesker går ikke rundt og puler på barn, det er veldig forståelig at det forhindres og slås ned på, nettopp fordi disse tenåringene er lette å utnytte, samtidig som de er fulle av hormoner og forvirrende tanker om seg selv og livet. 

Ingen sympati med mannen herfra, og jeg hadde ikke forventet sympati fra andre om jeg pulte en 15 år gammel gutt heller. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Peonjenta skrev:

Jeg ser ikke på det som voldtekt, når det er frivillig fra en 15 år gammel jente.  En 15 år gammel jente kan være mer moden enn den 16 år gamle venninna si.  Det er bare noen måneder som skiller alder.  Skal en mann bli dømt for å ha "voldtatt" ei jente på 15 år og 11 mnd mens han en måned etterpå bare hadde vært skyldig i å ha et vanlig samleie.  Latterlig. 

Det som er fint med loven, er at det er helt likegyldig hva DU ikke ser på som voldtekt, da lovteksten allerede har definert det for oss. Fakta er fakta, man kan ikke «synes» at eggeskall er grønt.

Anonymkode: dfb5c...7a9

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, magikeren skrev:

Nå er 16-åringer ganske naive også, så personlig mener jeg grensen gjerne kunne vært høyere, men et sted må den settes, og det vil alltid være tilfeller der man er noen måneder fra eller til

Kunne du selv som 20-åring pult en gutt på 15? Nei, fordi fornuftige mennesker går ikke rundt og puler på barn, det er veldig forståelig at det forhindres og slås ned på, nettopp fordi disse tenåringene er lette å utnytte, samtidig som de er fulle av hormoner og forvirrende tanker om seg selv og livet. 

Ingen sympati med mannen herfra, og jeg hadde ikke forventet sympati fra andre om jeg pulte en 15 år gammel gutt heller. 

Når det gjelder dette temaet, så tror jeg det er mange som ikke tørr si sin mening i frykt for å bli stemplet som sympatisør for pedofili. Jeg mener det helt klart er stor forskjell på en 13 åring og en 15 år gammel jente. Både rent fysisk og mentalt.

 

Ja, det burde ikke være lov for en opp i 20 årene å ligge med ei på 15. Men nå har det seg slik at naturen ikke lager oss slik som loven blir praktisert. En del ganger kan ei på 15 være vanskelig å skille fra ei på 20 og hvis den på 15 la seg ut for å være eldre. Da burde ikke straffen være den samme og da er det heller ikke overgrep. 
 

Anonymkode: 00728...74c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Salvie skrev:

Det er aldri greit gjort av en godt oppi 20-årene å ha sex med en jente på 15, uansett. Det er overgrep så lenge hun er under den seksuelle lavalderen, flott at han ble dømt.

Dersom en mann i 20 årene ligger med en 15 åring med den viten om at hun er 15, ja da bryter han loven og den saken er grei. Men samtidig er det ikke nødvendigvis et overgrep. Hvorfor i all huleste skulle det bety overgrep uten videre? Ei på 15 kan se ut som hun er 20 år og hun kan legge seg ut for å være eldre.

 

Jeg sier ikke at det er rett for voksne å ligge med 15 åring. Men jeg sier den på 15 kan være like skyldig. Ting må behandles individuelt for at det skal bli rett. Du kan ha en 15 åring som er totalt berøvet for empati og skyld. Ha seg med noen som tror hun er eldre. Dette er nok sikkert noe som ikke skjer ofte, men det har forekommet seg. Det blir ikke det samme som at en i 20 årene utnytter ei han vet er 15 år.

 

Naturen og loven er ikke enige bestandig.

Anonymkode: 00728...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder dette temaet, så tror jeg det er mange som ikke tørr si sin mening i frykt for å bli stemplet som sympatisør for pedofili. Jeg mener det helt klart er stor forskjell på en 13 åring og en 15 år gammel jente. Både rent fysisk og mentalt.

 

Ja, det burde ikke være lov for en opp i 20 årene å ligge med ei på 15. Men nå har det seg slik at naturen ikke lager oss slik som loven blir praktisert. En del ganger kan ei på 15 være vanskelig å skille fra ei på 20 og hvis den på 15 la seg ut for å være eldre. Da burde ikke straffen være den samme og da er det heller ikke overgrep. 
 

Anonymkode: 00728...74c

Så hvis en jente ser eldre ut enn hun er er det HUN som må ta straffen (traumer) istedenfor overgriperen? Blessed be the fruit, sier jeg bare. 

Hvis en voksen ikke merker forskjell på om en jente er 15 eller 20 er det to alternativer. 1) la henne være, eller 2) snakk med henne (uansett greit å gjøre før sex) og du merker ganske FORT at du har med en konfirmant å gjøre. Ærlig talt. Æsj.

Anonymkode: dfb5c...7a9

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Vel, når det skjedde (for 10 år siden), så skrøt hun veldig av alle disse tingene, og rotet med noen av mannfolka i senere år. Dette er på "bygda" der alle kjenner alle. 

Anonymkode: dcbed...119

Hun var 15 år!!!! En 15 åring er 10 år unna en ferdig utviklet hjerne og sier og gjør MYE rart. De mennene skulle ikke ligget med henne, om hun så satt på fanget deres og kysset dem på halsen!! 

Anonymkode: d9d6f...4f6

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...