Gå til innhold

Upassende leselekse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er større utfordringer hver dag for 8År+ unger, denne boka blir barnemat i forhold.

Ganske døve vitser ja, men dette er ganske lettbeint ifh til hva annet de oppdager..

Endret av Gent82
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi alltid praktisert litt på kanten-humor(ikke det at jeg syns det der var på kanten overhodet), nå er de fem barna mine voksne og alle har veldig bra humoristisk sans og alle er veldig kjappe med morsomme kommentarer osv. 

Slapp av litt 😊

Anonymkode: 84f0e...158

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

barnemishandling som en morsom vits. 

En vits er en vits, tante Sofie! Og det at de trangsynte og humørløse reagerer på den, gjør den enda litt artigere.

Anonymkode: 05a5e...d88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dødningehode
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, og som voksen kan vi lese det slik. 

Men her er det snakk om en 8 åring. 

Anonymkode: 63a61...ff0

Den voksne lesningen er å konkludere med at dette ikke er morsomt. Vi har hørt lignende tusen ganger og det begynner å bli like gammelt som juling til hverdags, men for et barn som kanskje ikke har vært borti denne typen konfronterende humor før, men bare hørt om vold som en slags abstrakt voksentematikk, kan en slik bok åpne nye dører til positive steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott anledning til å lære barnet ditt om hvordan virkeligheten er og hvor heldig han er som har det bra. 

Anonymkode: 53f5a...9b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, herregud du overreagerer. Slike vitsebøker fra jeg var liten har jeg fortsatt i bokhylla. Litt grotesk humor absolutt, men helt normalt og ikke farlig. Mest sannsynlig har barna kommet over mye verre saker på nett hos venner eller lignende, og det overlever de også. Denne nye generasjonen med barn dulles for mye med. Det er sånn putesying som skaper engstelige og psyke ungdommer, ikke groteske vitser. 

Anonymkode: c6287...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, herregud du overreagerer. Slike vitsebøker fra jeg var liten har jeg fortsatt i bokhylla. Litt grotesk humor absolutt, men helt normalt og ikke farlig. Mest sannsynlig har barna kommet over mye verre saker på nett hos venner eller lignende, og det overlever de også. Denne nye generasjonen med barn dulles for mye med. Det er sånn putesying som skaper engstelige og psyke ungdommer, ikke groteske vitser. 

Anonymkode: c6287...17b

 

For noen av elevene er vold fra far eller mor virkeligheten. I det perspektivet er jeg enig i at disse vitsene ikke bør frontes ukritisk fra skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo ikke av de, men jeg hadde og som noen andre her inne sa: bare sagt at den skjønte jeg ikke, også lest videre. 

Anonymkode: 36e53...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ventet jeg meg veldig upassende leselekse, men så var det bare dårlige vitser😂 Hadde vært verre med baby-vitser og rasistiske vitser. De eksemplene du viser er i gråsonen, men det er såpass uskyldig

Anonymkode: 43344...922

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du reagerer på de vitsene der ja, de var upassende. Hvis det er mange av den typer vitser i boka ville jeg nok sagt fra til skolen. Hvis det bare var de 2 du viste her så ville jeg latt være å lese dem for barnet, evt forklart at før i tiden kunne foreldre slå barn men slik er det ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så "rart"! Mitt barnebarn (jente) på 8 år, blir 9 i mars, hadde med samme bok hjem til meg i går. Hun satt og leste høyt for å underholde meg, samtidig som hun trener på å lese høyt. For min del så var mange av de vitsene dårlige, men hennes reaksjon var annerledes enn jeg ventet. Det hun ofte sa, var at hun ikke skjønte vitsen og leste videre på neste. Husk at de er barn og barn tenker ikke så dypt/langt som vi voksne gjør. Synes ikke det er skadelig at de leser de vitsene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på et skolebibliotek noen gang? Vet du om sønnen din setter bøker tilbake på nøyaktig den plassen han finner dem i hyllene? 

Kan godt hende at denne er lagt feil. Kan også godt hende at denne er midt i blinken for andre tredjeklassinger. Hvis du sender en mail til skolen, kommer de til å riste på hodet og glemme den etter to sekunder. Du kan ikke beskytte barnet ditt fra alt. 

Anonymkode: 3d3cf...2ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...