Gå til innhold

Upassende leselekse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn går i 3 klasse og har lånt seg en bok på skolebiblioteket som han skal lese i hver dag, dette er da leseleksen hans.

I kveld leste jeg sammen med han da det er en vitsebok og vi synes sånt er morsomt. 

Boka heter barnas kuleste vitser, og forrige opplag er fra 2009.

Jeg synes dette er hverken passende for en 8 åring, eller morsomt! Overragerer jeg? Hva ville du gjort i denne situasjonen? 

IMG_20190122_210832_BURST001_COVER.jpg

IMG_20190122_211015.jpg

Anonymkode: 63a61...ff0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger til at boken kommer fra skolebiblioteket og den avdelingen 3.klasse låner bøker fra. I følge gutten min har flere unger i klassen lånt denne boken så det er ikke ved en feil eller at han har vært i feil avdeling. 

Anonymkode: 63a61...ff0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ødelegg lesegleden til 8 åringen din. Og så skal du vel klage på st skolen ikke motiverer nok seinere? 

Anonymkode: bc79e...6d9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du overragerer. Du kan da virkelig ikke forvente at skolen leser alle bøkene fra perm til perm. Skal du klage så klag til forlaget. 

Ville benytta sjansen til gode samtaler på hva som er gode vitser, god oppførsel etc etc. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

#Krenka2018 bærer over til #krenka2019 ser jeg

Anonymkode: d1eaf...469

Jeg er da vel virkelig ikke krenket fordi jeg reagerer på at min sønn på 8 presenteres for barnemishandling som en morsom vits. 

 

Anonymkode: 63a61...ff0

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For all del, ødelegg lesegleden til 8 åringen din. Og så skal du vel klage på st skolen ikke motiverer nok seinere? 

Anonymkode: bc79e...6d9

Hadde ikke tenkt til å sende min bekymring til 8 åringen da, var vel heller ment til lærer/rektor for å gjøre de oppmerksom på dette.

Lesegleden er der allikevel den, etter vi fant upassende vits nummer to på like mange sider så gikk vi heller over til en bok om kroppen og hjertets kretsløp. 

Anonymkode: 63a61...ff0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, ts. Synes faktisk det var litt grotesk.

Anonymkode: f760c...43f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er da vel virkelig ikke krenket fordi jeg reagerer på at min sønn på 8 presenteres for barnemishandling som en morsom vits. 

 

Anonymkode: 63a61...ff0

Ikke rart 50% av dagens unge utvikler psykiske problemer. Slutt å sy dunputer rundt barna så kanskje de blir litt mer tykkhudet.

Anonymkode: c35ac...92f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart 50% av dagens unge utvikler psykiske problemer. Slutt å sy dunputer rundt barna så kanskje de blir litt mer tykkhudet.

Anonymkode: c35ac...92f

Det finnes nyanser også ikkesant?

Man skal ikke tåle at barnemishandling og sadistisk oppførsel mot barn er en vits, uansett alder. 

Og så har det litt med alder å gjøre, det er mye som kan være passende for en på 13 som ikke er passende for en på 8 feks. Det handler om ansvarlig oppdragelse. 

Anonymkode: 63a61...ff0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesielt er det jo, men jeg ville ikke tenkt noe nevneverdig over det.

Folkeeventyr er jo minst like ille, bare tenk på historien om Rødhette og alle Askeladden-eventyrene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vitsene var morsome, og synes ikke vil av barn er noe som trenger å fremstilles på en morsom måte.

Anonymkode: ddc04...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"alle barna"-vitser var hylende gøy da jeg var barn. Men jeg var vel mer 12. Skjønte jo en ikke skulle gjøre eller forsvare hva vitsene fortalte. (alle barne satt rundt bålet untatt Bitten. Hun hadde vi dytta inn i midten) Liker fortsatt litt sånn mørk humor. Selv om jeg syns "alle barna" -vitsene egentlig er bedre enn de i den boka, hvor en far plager sitt barn. Rar vinkling i en barnebok det ja.

Og syns 8 mulig er litt ungt ?

Anonymkode: 5f212...1b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke snakke om at i gamle dager var det lov og vanlig å slå barn, og det var galt og ikke bra, derfor har vi slutta med det. Barna må jo før eller senere lære seg ord som juling og ris, og skolebiblioteket kan ikke sensurere bøker hvis de har dårlig humor eller gammeldags innhold. Det er ikke akkurat en oppfordring til vold det der. Bare utdatert. 

Bruk heller krefter på å hjelpe barn som blir utsatt for vold. 

Mine barn ler godt av vitsen, og forteller den ofte  (fra den type vitsebok): «Pappa, pappa, jeg vil ikke til Amerika! -Hold kjeft sønn, og svøm videre». Det er visst veldig morsomt. 

Anonymkode: 26186...8da

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort noe som helst i den "situasjonen", og det bør ikke du heller gjøre. Du overdriver.

Anonymkode: 3be23...788

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke at det passer seg at det står at faren banker sønnen sin fordi han er glad i han. Det er litt forherligelse av barnemishandling. :( 
Det var ikke lov å slå barn når jeg var liten heller, men jeg husker at bibliotekaren leste en bok for oss hvor moren til et mobbeoffer ga mobberen ris på baken (dette var rundt 2000). Vi lo av det, men når jeg tenker meg om i ettertid, syntes jeg ikke at det var riktig at hun leste en bok hvor "helten" er et voksen menneske som slår et barn. Hun løste ikke konflikten i det hele tatt, hun bare skremte mobberen. Hun fant ikke ut hvorfor han mobbet eller om han hadde det vanskelig, hun prøvde ikke prate med barnet eller foreldrene hans. Veldig merkelig bok nå når jeg tenker på det.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er greit med mørke vitser. Faktisk så er det den type vitser jeg foretrekker. Og ja, jeg synes det er litt vel mange som blir både krenket og fornærmet over alt for mye som faktisk ikke er det.

Men selv jeg tenker at dette var litt upassende for så små barn. Jeg hadde tipset lærere om at denne boken kanskje er upassende for unge barn, og latt de gjøre det de vil med saken. Kanskje lar de bare eldre barn låne den, eller så kan de fjerne boka helt. Det får de bestemme selv, så lenge de er klar over at det er mørke vitser i den.

En vits er bare en vits, så kanskje kan man ta i bruk situasjonen og gjøre det til et øyeblikk der barnet lærer at noen vitser synes en er morsom, mens andre synes en ikke er så morsomme... Og at det er helt greit! Og ikke minst: en vits er ikke virkelighet, og at det som står ikke nødvendigvis er sant. Også kan en gå videre uten mer drama rundt det.

Anonymkode: abc7d...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dødningehode

Her er det Olemann som er vinneren, siden han outsmarter sin mishandlende far. Forfatteren av «vitsen» lar voldsofferet fremstå vittig og intelligent, og moralen i visa er vel at de to egenskapene gjerne utkonkurrerer fysisk vold, samt at disse egenskapene også kan finnes i barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dødningehode skrev:

Her er det Olemann som er vinneren, siden han outsmarter sin mishandlende far. Forfatteren av «vitsen» lar voldsofferet fremstå vittig og intelligent, og moralen i visa er vel at de to egenskapene gjerne utkonkurrerer fysisk vold, samt at disse egenskapene også kan finnes i barn.

Joda, og som voksen kan vi lese det slik. 

Men her er det snakk om en 8 åring. 

Anonymkode: 63a61...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...