Gå til innhold

Hadde du turt å leie ut til noen med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter dette skal jeg aldri mer ta inn barnefamilier. 

Anonymkode: 9011b...e33

Men... dette har jo ingenting å gjøre med at det er en barnefamilie. Neste gang kan det være en student eller et barnløst par som aldri betaler til riktig tid, fester og bråker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare TULL,det finnes IKKE noen regel om at man ikke kan kaste ut barnefamilier.Og om NAV ikke har bolig i ordets rette forstand, DVs kommunal leilighet eller hus,så finnes det ALTID alternative overnattingsalternativ.

Send gjerne link til de "mediesakene" der nav kommer med den uttalelsen.

Nav ansatt i 21 år 

Anonymkode: f3991...e91

Det er ikke meg du siterer, men jeg har også lest saker hvor leietakere skyver barna foran seg og bruker dem som et argument for å bli boende. 

https://www.h-avis.no/karmoy/nyheter/nyheter/makteslose-mot-leieboer/s/2-2.921-1.6205641

 

Sitat

 

Under rettsforhandlingen argumenterte leietakeren med at sønnen hadde behov for spesiell oppfølging på skolen, og at det var uheldig for ham å skifte skolekrets.

Tapte i tingretten

Retten konkluderte med at det forelå en saklig begrunnet oppsigelse, men mente det var usikkert om leietaker ville kunne skaffe seg alternativ bolig i samme område. 

– På bakgrunn av ovennevnte er retten etter en samlet vurdering, og under noe tvil, kommet til at oppsigelsen vil virke urimelig overfor leietaker, og oppsigelsen blir dermed å sette til side, konkluderer dommerfullmektig Esben Kyhring.


 

 

Anonymkode: 50f5f...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Scoop skrev:

Men... dette har jo ingenting å gjøre med at det er en barnefamilie. Neste gang kan det være en student eller et barnløst par som aldri betaler til riktig tid, fester og bråker.

Joda, men med studenter eller barnløst par som bråker kan alltids finne seg et annet sted å bo og jeg trenger ikke å bekymre meg over at de ikke finner andre steder.

Barn trenger stabilitet og ett fast bosted. Bare fordi foreldrene er uansvarlige leietakere er det barna det går mest utover. Det kommer til å gnage på samvittigheten min. 

 

Anonymkode: 9011b...e33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så studenter slite mindre på leiligheten ???

Anonymkode: f3991...e91

De er ihvertfall lettere å kaste ut og vi må ta færre hensyn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leid ut til en mor og barn før og student før det igjen, verst var studenten som lagde masse bråk og støy. 

Anonymkode: 657d7...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rucula skrev:

De er ihvertfall lettere å kaste ut og vi må ta færre hensyn

Så grisk og egoistisk du er. Det Beste er at utleier og boer har en god kommunikasjon. Hensyn skal begge ta til hverandre synes jeg 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generelt sett er barnefamilier roligere, mer stabile, fester lite, har ikke fulle, røykende gjester og er renslige og ryddige. De har ikke større vern enn andre. Dessuten er det hyggelig å kunne bidra til at barn får et ok sted å bo. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Så grisk og egoistisk du er. Det Beste er at utleier og boer har en god kommunikasjon. Hensyn skal begge ta til hverandre synes jeg 

Ja grusomt grisk som gjør en risikovurdering når jeg leier ut en del av mitt eget hus! 

Vi har kjempe fin kommunikasjon med de som bor der nå...

men folk med barn leier jeg ikke ut til. Selv om veldig mange med barn er interesserte siden leiligheten er så stor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor tett jeg selv hadde bodd opp til utleieenheten, og trynefaktoren. Bryr meg ikke om litt bråk eller om folk har hund. En barnefamilie som hadde brukt hagen og hoppet på trampoline halve dagen ville blitt for mye. 

Tror jeg ville leid ut til en handy mann når jeg tenker meg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: jeg leier ikke ut til barnefamilier. Jeg har et kollektiv med tre flotte jenter boende i kjellerleiligheten min. To er studenter, en er i jobb.. Rolige, ryddige, fornuftige - kjempe heldig med dem. Har også hatt et par + en annen mann boende der, var like heldig med det. 

For meg er person viktigere enn penger, har alltid intervju med leietakere og krever referanser. Får jeg en henvendelse fra en person som virker ryddig og ordentlig, og som har gode referanser fra tidligere, kan jeg heller være litt fleksibel på sum. Men jeg leier ikke ut til barnefamilier, og jeg godtar ikke NAV-garanti. Da lar jeg heller leiligheten stå tom. Heldigvis er det omtrent alltid studenter som er interessert også :) 

19 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Så grisk og egoistisk du er. Det Beste er at utleier og boer har en god kommunikasjon. Hensyn skal begge ta til hverandre synes jeg 

Hvorfor er det griskt og egoistisk?? Fordi man ønsker sikkerhet for at pengene kommer inn hver mnd? Ikke alle utleiere er søkkrike folk som bader i penger - noen er faktisk selv økonomisk avhengig av leien og at den kommer inn hver mnd. Og gjør den ikke det, ja så bør man ha mulighet til å kaste ut leietakeren, noe man ikke alltid har når det er barn involvert. 

Anonymkode: 5cf58...cc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid ut leiligheten min, riktignok til et par og det gikk veldig fint. Vurderer nå å kjøpe rekkehus eller enebolig, og finansiere deler av lånet med leieinntekter. Har i utgangspunktet tenkt at det hadde vært hyggelig med en liten barnefamilie, siden jeg har barn selv. Det viktigste er at de betaler i tide, siden jeg er helt avhengig av å få den inntekten selv. 

Det er ingen regel som hindrer en i å kaste ut leietakere med barn, kun ens egen moralske samvittighet. De klarer alltid å skaffe seg et sted å bo, om det så er venner eller familie eller nav- hjelp som kan hjelpe familien. Kontraktsbrudd, heving av leiekontrakten og tvangsutkastelse skjer heller ikke over natta. De har god tid å områ seg på. Så jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å kaste ut leietakere med barn. Man får ingenting gratis her i verden, bolig aller minst.

Man slipper å stå for utkastelsen selv, det gjør namsmannen. I denne veilederen står det at dersom det er barn til stede, bør man vise varsomhet ved utkastelsen eller utsette den. Så man bør gardere seg med å sikre depositum. Jeg ville startet prosessen med utkastelse senest i det husleie nr. 2 ikke blir betalt.

https://www.veiviseren.no/stotte-i-arbeidsprosess/tilrettelegge-og-beholde-bolig/forhindre-utkastelse/forhindre-utkastelser/gjennomforing-av-utkastelse

Anonymkode: f4f4b...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...