Gå til innhold

Ville du kjøpt en leilighet med skjeggkre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri i verden om jeg ville bodd med skjeggkre. Er der ett, eller noen få så er der helt klart mange som ikke sees inne i vegger m.m. 

Skal du flytte igjen en dag, så får du neppe solgt fordi skjeggkreenene da har stiftet større familie. I tillegg får du et voldsomt prosjekt for å unngå å dra dyrene med deg til ny bolig. Gjester vil heller ikke ha med seg dyrene dine hjem i klær og vesker. 

Der er skjeggkre i en rekke gamle og nyere boliger, bibliotek, treningssentre og haller, ja, selv i kjelleren på Stortinget har de fått elendigheten inn.

Krypene lever i opptil sju år, og kan produsere omlag 150 år etter at de blir kjønnsmodne. I dag finnes ingen sikker måte å utrydde dem permanent på når de først har kommet inn. 

Anonymkode: ce0dd...b68

Har du noen gang sjekket egen bolig med feks limfeller🤔? Det er vanligere enn folk tror! Hvis du skal unngå å besøke alle som har det i hus kan det bli ensomt for deg🤭

 

Og når er det jo nettop kommet en metode som anslår å klare å utrydde omlag 90% av dyrene :)

Synes du er hysterisk og ikke innser hvor vanlig dette problemet faktisk er, og det er nok mange som har det i hus uten å være klar over det, vi satte tilfeldige feller ut og fant et par stk. Du ser den ikke på dagtid nemlig. Du har garantert vært i et hjem som har skjeggkre 😅😉

Anonymkode: b1735...202

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk er veldig overdrevent hysteriske til dette med skjeggkre. Dette er noe som kommer "overalt" snart, så å la være å kjøpe pga dem, det er litt vel hysterisk! Og det koster ikke flere hundre tusen å bli kvitt dem! Det har kommet råd til hvordan man kan redusere bestanden, men ingen garanti for at man blir kvitt for alltid. Man blir heller ikke kvitt edderkopper.... Nei, synes enkelte tar litt av! 

Anonymkode: 9220a...720

Det er heller ikke til å stikke under en stol at mange har gode penger å tjene på denne hypen. Boligadvokater, skadedyrfirmaer etc. Det er ikke gitt at alle råd og advarsler man får er 100% objektive her...

Anonymkode: a756f...ccf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er oppgitt at det er skjeggkre, kommer du ingen vei senere dersom du oppdager at det er verre enn fryktet. Og om du senere vil selge, ksn du heller ikke late som du ikke er kjent med dyrene. Jeg ville satt meg grundig inn i problematikken hvis jeg hadde lyst på denne boligen, for huskjøpet kan lett bli et mareritt.

Anonymkode: 1f7fe...029

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke alle leilighetene denne problematikken da, hvis det er sett i din leilighet? 

Jeg tror at hvis jeg hadde tenkt å bo der en stund, ville jeg hørt med naboene før jeg kjøpte, om de var interessert i å gjøre en innsats for å "bli kvitt skiten". Leste en artikkel i går, om at man kan så godt som bli kvitt skjeggkre hvis man gjør en real innsats og bruker skadedyrfirma. Men som noen skriver i tråden din, så må nesten resten av bygget være med på laget. Jeg ville også gjort alt for å bli kvitt dem før jeg flyttet inn. Og passet på med både limfeller og gift en gang i året. Blir det samme som med maur hvis du først får ned bestanden. 

Anonymkode: 07017...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bolig med skjeggete er ikke min drømmebolig, og jeg hadde derfor ikke kjøpt 

Anonymkode: f8523...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har levd med skjeggkre, og tro meg; jeg ville aldri med viten å vilje kjøpt en bolig med skjeggkre 🤮

Anonymkode: bc82a...756

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.1.2019 den 10.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet drømmeleiligheten, men det står i annonsen at eier har funnet noen få skjeggkre et par ganger i sommer. Står ikke noe mer om det. Hvor alvorlig er dette? Er det vanlig med skjeggkre? Jeg får helt noia av småkryp, så blir litt skeptisk. Men leiligheten er perfekt ellers... Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 57288...ae0

Selvsagt. Alle (og da mener jeg ALLE) har skjeggkre om de da ikke bor midt i skogen 30 mil fra folk og aldri kjøper noe nytt.

Skjeggkre overlever utendørs det meste av den norske sommeren. Så om naboen 3 blokker ned har det? Ja, så kryper de opp til deg en varm dag i juli. Og posten Norge er garantert infisert på samtlige lagre, så alle dine pakker kommer ferdig på døra med bugs.

Skjeggkre er som edderkopper. Ikke noe å bry seg om.

Anonymkode: 088a9...d4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ville aldri kjøpt en leilighet med skjeggkre, med mindre det var snakk om et virkelig kupp - og da skal leiligheten ha vært både helt unik og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå har de jo alt funnet en løsning på problemet: https://www.nrk.no/buskerud/dette-kan-vere-loysinga-pa-skjeggkreproblemet-1.14385323

Anonymkode: f90e3...76f

Denne "løsningen" er ingen løsning... Man må blant annet hyre inn skadedyrfirma til x antall titusen. Et skadedyrfirma tar typisk opp til 50 lapper for en vanlig enebolig for en behandling som går over noen runder. Det verste av alt er at de kan ikke garantere noe som helst. 

Man får ikke kjøpt denne "løsningen" selv nemlig. 

Anonymkode: bc82a...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor så stor fokus på skjeggkre og ikke for eksempel brune biller? De siste er overalt på Østlandet, vi bor i Oslo, og de er nærmest umulig å bli kvitt, og de gjør faktisk skade - de spiser ull og andre naturmaterialer. Bortimot umulig å ha ulltøy i huset med brune biller, blir hull i alt. Vi har det i leiligheten vi bor nå, og hvert år har vi styr med å gå gjennom alle skap og skuffer, ta ut alle klær og fryse de ute, for å så riste og legge alt inn i skapet. Det er ikke bare klesskap, men også alt hvor tøy ligger, og kjøkkenskuffer. Bruker mye tid på det men det hjelper ikke og det er små hull i alt av ulltøy. Men nå skal vi flytte, vi kjøpte et rekkehus som vi driver og pusser opp. Der har vi river alt av gulvet, bl annet. Og hva ser jeg der, joda, det er disse larver igjen, kjenner de igjen med engang, så nye huset er også infisert. Så er kanskje ikke noe vits engang å betale titusener for å leie frysekontainer for alle tingene våre, hvis det er samme problem i nye huset.

Har ei venninne som sa at hun kjøper brukt ulltøy på finn, og hun sier at det er jo hull i alt. Ja, for det er jo disse brune biller. Hvorfor er det ikke fokus på de? 

Anonymkode: d817d...7fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjell på hvor stort problemet er. 

Jeg har selv opplevd å løfte opp et vegg til vegg teppe på en visning og se en enorm masse med insekter under det.

Leiligheten ellers var tom og strøken.

Kjøpte selvfølgelig ikke den boligen bare for å betale masse penger for ekle kryp, men leiligheten ble solgt raskt og jeg tror ikke de tittet under teppe. Dette var forøvrig i et område av Oslo hvor de fleste kom fra midtøsten. Krypene kunne derfor ha vært hakke mer "eksotiske" og mer giftige.

Anonymkode: ea67a...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor så stor fokus på skjeggkre og ikke for eksempel brune biller? De siste er overalt på Østlandet, vi bor i Oslo, og de er nærmest umulig å bli kvitt, og de gjør faktisk skade - de spiser ull og andre naturmaterialer. Bortimot umulig å ha ulltøy i huset med brune biller, blir hull i alt. Vi har det i leiligheten vi bor nå, og hvert år har vi styr med å gå gjennom alle skap og skuffer, ta ut alle klær og fryse de ute, for å så riste og legge alt inn i skapet. Det er ikke bare klesskap, men også alt hvor tøy ligger, og kjøkkenskuffer. Bruker mye tid på det men det hjelper ikke og det er små hull i alt av ulltøy. Men nå skal vi flytte, vi kjøpte et rekkehus som vi driver og pusser opp. Der har vi river alt av gulvet, bl annet. Og hva ser jeg der, joda, det er disse larver igjen, kjenner de igjen med engang, så nye huset er også infisert. Så er kanskje ikke noe vits engang å betale titusener for å leie frysekontainer for alle tingene våre, hvis det er samme problem i nye huset.

Har ei venninne som sa at hun kjøper brukt ulltøy på finn, og hun sier at det er jo hull i alt. Ja, for det er jo disse brune biller. Hvorfor er det ikke fokus på de? 

Anonymkode: d817d...7fc

Vil du da opplyse om at det er brune biller i boligen dere skal selge?

Anonymkode: 43e5f...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil du da opplyse om at det er brune biller i boligen dere skal selge?

Anonymkode: 43e5f...90b

skal jo ikke selge noe bolig. Men den vi kjøpte nå, nei, der var det ikke opplyst.

Anonymkode: d817d...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

skal jo ikke selge noe bolig. Men den vi kjøpte nå, nei, der var det ikke opplyst.

Anonymkode: d817d...7fc

ok, trodde den leiligheten du snakket om med brune biller som dere flyttet ifra var deres...og at den da skulle selges siden dere kjøpte dere rekkehus...

Anonymkode: 43e5f...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nordmenn er morsomme! De har dette kreet overalt i verden, men det er bare vi som oppøser oss til et massehysteri med store overskrifter i media hver gang det er blitt observert et lite kravlende insekt på nattestid.

Innrømmer at jeg har vært like engstelig da det ble oppdaget skjeggkre på jobb. Fortalte det til min amerikanske samboer, og lurte på om jeg skulle fryse ned vesken som jeg hadde liggende på gulvet. Han bare lo, sa at "silverfish" var helt vanlig der han kom fra, verken verre eller bedre enn andre kravlende insekter. Veggedyr derimot, det var noe å bekymre seg for...

Vi har hatt Anticimex på jobb, og problemet er visstnok ikke særlig utbredt i bygget. 

Anonymkode: 87169...015

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja strengt tatt så er veggdyr og majorstuebille mye verre! Og nå er veggdyr blitt resistent mot gift 🤯

Anonymkode: bc82a...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa - jeg ville sjekket ut litt mer før jeg kjøpte. Vi oppdaget skjeggkre i vår enebolig for ca ett år siden. Vi gikk med tanker om å selge og flytte, men la de tankene på is da dette skjedde... Fikk helt angst og kontaktet et skadedyrfirma. Da hadde vi sett dem flere steder i boligen. Men vi tok jo tak i det med en gang vi forstod hva det var. Vi ryddet og støvsugde hele huset inkl lister, sprayet alle lister, satte opp limfeller med åte og dobbeltsidig teip rundt om i hele huset, men mest der vi hadde sett dem. Renset alle sluk på bad osv. Så reiste vi bort en helg. Da vi kom hjem fant vi en del døde skjeggkre der vi hadde sprayet, vi fant dem i alle 3 etasjer men oppe var kun noen få på badet og garderobe. Vi fant nesten INGEN i limfellene... Det var sprayen (gift/peremetrin) som var effektiv.

Det dukket opp nye døde/halvdøde skjeggkre hver dag i noen uker. Så begynte det å avta. Vi sprayet på ny noen uker etterpå, men da kun der vi hadde sett dem. Så avtok det igjen. Av og til dukket det opp noen døde/halvdøde. Da var det nok nymfer som hadde klekket i mellomtiden. Giften virker noen uker. Nå var det kun nede vi fant dem, vi fant ingen oppe på badet. De har nok blitt flyttet rundt med håndkle/klær som har ligget på gulvet.

Førte logg på hvor mange vi fant, ihvertfall de første ukene og det var ca 100-150 totalt. Altså ikke mange ift hva andre har hatt. Men allikevel så hadde de jo rukket å formere seg. Nå er det MÅNEDER siden vi har sett noen. Følger med om vi ser og prøver å støvsuge hyppig. Skal ta en skikkelig gjennomgang bak sofaer/seksjoner/under sokkel på kjøkken osv i påskeferien og håper jo da at vi ikke finner noen. 

Hater at vi måtte sprøyte med gift spesielt siden vi har katt og barn men vi så jo ikke noen annen utvei og ble også anbefalt dette av skadedyrbekjemperen. 

Krysser fingrene for at vi har blitt kvitt dem. Men både jeg og samboer har på jobb så det gjelder jo å ikke dra hjem nye...

Tilbake til spørsmålet ditt. Jeg ville nok ha bedt om at de sprayet rundt listene i leiligheten og be om å få komme og sjekke dagen(e) etterpå for å se om det dukket opp noen. Limfellene tar IKKE mange er vår erfaring. Er litt usikker på om vi brukte dette nye åtet som de har snakket om men det åtet vi brukte skulle også liksom lokke til seg skjeggkre. Men igjen - det var sprayen som tok dem.

 

 

Anonymkode: 20a7b...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎02‎.‎2019 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Denne "løsningen" er ingen løsning... Man må blant annet hyre inn skadedyrfirma til x antall titusen. Et skadedyrfirma tar typisk opp til 50 lapper for en vanlig enebolig for en behandling som går over noen runder. Det verste av alt er at de kan ikke garantere noe som helst. 

Man får ikke kjøpt denne "løsningen" selv nemlig. 

Anonymkode: bc82a...756

Vi betalte ikke mange tusen for hjelp fra skadedyrfirma... Hadde EN befaring, kjøpte de midlene de anbefalte og dette kom på et par tusen...

Anonymkode: 20a7b...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...