Gå til innhold

Ville du kjøpt en leilighet med skjeggkre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde kjøpt. Småkryp plager meg ikke nevneverdig, men såpass mange andre får noia av skjeggkre at jeg hadde sett muligheten til å få kjøpt til lavere pris enn uten kre. 

Dog hadde jeg nok mer eller mindre teppebombet kåken med limfeller fra første dag 😅

Anonymkode: bc7ed...4c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har funnet rundt 5 sølvkre i min bolig, fordelt over 8 år. Er vel 6 mnd siden sist jeg så en. Og da 8 år siden jeg første gang så en. Så hvorfor har de ikke formert seg her?

Anonymkode: 940a8...378

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er i en leilighet du finner disse må dugnadsånden inn altså.. Du kan bekjempe så mye du vil, men hvis ikke alle naboer i bygget gjør det samme blir du ikke kvitt de. FHI kaller de skadedyr p.g.a den psykiske belastningen  det er for noen å ha dem i hus, så om du sliter med småkryp lar du vær.

Anonymkode: 11a4a...64a

Det er første etasje i rekkehus. 

Anonymkode: 57288...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har skjeggkre så trenger ikke problemet være så massivt som det skrekkoverskriftene sier. Jeg oppdaget ett i leiligheten i fjor, la ut limfeller og har fanget ca 7 stykker i 10 limfeller som ligger statisk på 8 måneder. Har ikke fanget noen på 3 måneder. Uten fellene hadde jeg aldri sett noe til disse dyrene. Og da er det ikke et problem. 

Har bare støvsuget daglig og senket luftfuktigheten. (tørket klær på stativ i stuen tidligere). Med en luftfuktighet på under 50% så vil de ikke kunne formere seg, og nymfene overlever ikke. 

Anonymkode: ee233...3d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt, nei. 

I og med at det tar 2-3 år for skjeggkre å bli kjønnsmodne så risikerer man jo en eksplosjon av kreene innen kort tid. Ikke vil det være like lett å få solgt videre heller, da du jo må oppgi at du er kjent med at det har vært skjeggkre i boligen i egenerklæringsskjemaet, selv om du ikke skulle se noe mer til de (det nytter ikke å prøve å juge på dette når tidligere selger har oppgitt det) 

Anonymkode: 24b08...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg heller mot å ikke kjøpe. Trist å la drømmeleiligheten gå :(

Anonymkode: 57288...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gjør ingen skade på boligen og er kun aktive i mørket.

Jeg hadde ikke brydd meg en døyt, men hadde benyttet meg av hypen nå og bydd skampris.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette med åtefeller og sjekke for fukt og sprekker må jeg gjøre så lenge jeg bor der? 

Anonymkode: 57288...ae0

Å ha kontroll på sprekker og fukt er noe alle må gjøre jevnlig uansett. Åtefeller kan du jo sette ut med jevne mellomrom for å se om du har en bestand av skjeggkre. Men om jeg visste at det var skjeggkre en plass jeg vurderte å kjøpe ville jeg sikkert sett meg om etter noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du selger går med på en slik avtale? Er det garantert at skadedyrfirma kan fjerne skjeggkre 100%? 

Dette er første gang jeg kjøper leilighet, så kan ingenting om dette. Ta 

Anonymkode: 57288...ae0

Nei, det tviler jeg på at selger sier ja til. Da hadde vedkommende vel heller fjernet dyrene og unnlatt å nevne skjeggkre i annonsen.

Anonymkode: 015ab...dcc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har visst blitt enklere å bli kvitt de 🙂

https://www.ht.no/nyheter/2019/01/22/Skjeggkre-problemet-kan-være-løst-18290531.ece

Anonymkode: 7353c...096

Det måtte jo komme noe. Det er nesten så man burde kjøpe skjeggkre-infiserte boliger til underpris, for en eller annen dag vil man finne noe som fikser det. Og da vil boligen skyte opp i verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Om man har skjeggkre så trenger ikke problemet være så massivt som det skrekkoverskriftene sier. Jeg oppdaget ett i leiligheten i fjor, la ut limfeller og har fanget ca 7 stykker i 10 limfeller som ligger statisk på 8 måneder. Har ikke fanget noen på 3 måneder. Uten fellene hadde jeg aldri sett noe til disse dyrene. Og da er det ikke et problem. 

Har bare støvsuget daglig og senket luftfuktigheten. (tørket klær på stativ i stuen tidligere). Med en luftfuktighet på under 50% så vil de ikke kunne formere seg, og nymfene overlever ikke. 

Anonymkode: ee233...3d2

Hvor kjøper man sånne limfeller?

Anonymkode: aa29c...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sånn jeg tenker. Om det er vanlig og nesten uunngåelig. Da er det nesten er fordel at jeg faktisk vet at det har vært/er(?) Skjeggkre der, så jeg kan ta tak i problemet med en gang? Ts

Anonymkode: 57288...ae0

I dag kan du vel få prisreduksjon for skjeggkre i boligen du kjøper. Om det en dag blir slik at "alle" har skjeggkre, vil det bli slutt på den praksisen. Så om du kjøper i dag til redusert pris og i fremtiden kan selge til full pris, har du jo gjort det godt. 

Men jeg ville ikke ha kjøpt. De er jo ikke farlige, og jeg er ikke redd for småkryp. Men veldig mange er hysteriske til skjeggkre, og mange kan bli redde for å besøke deg, eller ikke ville ha besøk fra deg. Jeg ville også ha vært livredd for å overføre dette til andre. Dersom det om noen år er noe "alle" har, vil ikke det være noe problem lenger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt, virker som en nesten kan få bestanden helt ned nå med lim-feller. Tror veldig mange nye hus har det nå. Trenger ikke fortelle hele verden at du har det. 

Anonymkode: d544e...95d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet rundt 5 sølvkre i min bolig, fordelt over 8 år. Er vel 6 mnd siden sist jeg så en. Og da 8 år siden jeg første gang så en. Så hvorfor har de ikke formert seg her?

Anonymkode: 940a8...378

Sølvkre formerer seg vel ikke veldig fort. De er jo vanlige og ufarlige også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i en leilighet med sølvkre. UFF det var ekkelt! Når det var mørkt i rommet og slo på lyset så pilte de over gulvene og inn i veggen. 🤯 Mange ble de også, selv om vi fikk tatt livet av en del.

Anonymkode: 9a41e...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk er veldig overdrevent hysteriske til dette med skjeggkre. Dette er noe som kommer "overalt" snart, så å la være å kjøpe pga dem, det er litt vel hysterisk! Og det koster ikke flere hundre tusen å bli kvitt dem! Det har kommet råd til hvordan man kan redusere bestanden, men ingen garanti for at man blir kvitt for alltid. Man blir heller ikke kvitt edderkopper.... Nei, synes enkelte tar litt av! 

Anonymkode: 9220a...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis skjeggkreet hadde en grei egenkapital å spytte inn i leiligheten. 

Anonymkode: 7850f...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet drømmeleiligheten, men det står i annonsen at eier har funnet noen få skjeggkre et par ganger i sommer. Står ikke noe mer om det. Hvor alvorlig er dette? Er det vanlig med skjeggkre? Jeg får helt noia av småkryp, så blir litt skeptisk. Men leiligheten er perfekt ellers... Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 57288...ae0

Aldri i verden om jeg ville bodd med skjeggkre. Er der ett, eller noen få så er der helt klart mange som ikke sees inne i vegger m.m. 

Skal du flytte igjen en dag, så får du neppe solgt fordi skjeggkreenene da har stiftet større familie. I tillegg får du et voldsomt prosjekt for å unngå å dra dyrene med deg til ny bolig. Gjester vil heller ikke ha med seg dyrene dine hjem i klær og vesker. 

Der er skjeggkre i en rekke gamle og nyere boliger, bibliotek, treningssentre og haller, ja, selv i kjelleren på Stortinget har de fått elendigheten inn.

Krypene lever i opptil sju år, og kan produsere omlag 150 år etter at de blir kjønnsmodne. I dag finnes ingen sikker måte å utrydde dem permanent på når de først har kommet inn. 

Anonymkode: ce0dd...b68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk er veldig overdrevent hysteriske til dette med skjeggkre. Dette er noe som kommer "overalt" snart, så å la være å kjøpe pga dem, det er litt vel hysterisk! Og det koster ikke flere hundre tusen å bli kvitt dem! Det har kommet råd til hvordan man kan redusere bestanden, men ingen garanti for at man blir kvitt for alltid. Man blir heller ikke kvitt edderkopper.... Nei, synes enkelte tar litt av! 

Anonymkode: 9220a...720

For å svare slik jeg har svart før. Skjeggkre kommer neppe overalt snart, den tankegangen er som å påstå at hodelus kommer overalt snart. Skjeggkre opptrer i enkelte typer bygg, og der folk ikke tenker over hvordan de håndterer byggene og inventaret. 

Anonymkode: ce0dd...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...