Gå til innhold

Flere som gjør slikt hjemme eller er jeg en dårlig mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi gjør ikke det. Men vi bruker iPaden ofte på morningen for å få sove litt til. Det er vel i samme kategori det. 

Anonymkode: a4d19...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ikke. Ikke ennå, hvertfall. Mye skjermtid har mange negative konsekvenser, både for barn og voksne.

Anonymkode: 2fb78...730

Hva da? 

Anonymkode: 557ee...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjør ikke det. Men vi bruker iPaden ofte på morningen for å få sove litt til. Det er vel i samme kategori det. 

Anonymkode: a4d19...edf

Det blir noe helt annet. Å lære barna gode måltidsvaner er viktig. Måltidet er en viktig språkstimulerende situasjon der du sitter ansikt til ansikt og har dialog. Det er sosial læring. Det er som andre nevnte også viktig med ro rundt måltidet for riktig appetittregulering. Blir bekymret for hvilken retning vår kultur tar, alle tilpasser seg helt ukritisk og velger minste motstands vei. Behagelig skal det være, og man foretrekker skjermer framfor hverandre. 

Anonymkode: 81de9...f01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er veldig vanlig. Selv ville jeg ikke gjort det, fordi et måltid er en fin anledning til å snakke sammen. Jeg hørte en gang at et måltid er et mål tid. Altså en bit tid vi har satt av til å spise og sosialisere. Frokost og kvelds er fine tider å snakke om hvordan dagen blir og hvordan dagen har vært. 

I tillegg tenker jeg at vi har godt av mindre skjermtid, og fremfor alt å ikke spise foran TVen. Fordi vi opparbeider oss matvaner, og en vane som fort blir en uvane er å spise foran TVen. Hvem har ikke hørt mange si at de blir så fysne på kveldstid når de setter seg i sofaen etter en lang dag? Da er det lett å hente seg ettellerannet for å kose seg litt, istedet for å gå på kjøkkenet og lage seg kveldsmat som man spiser ved bordet. Denne kosen kalles fedme etterhvert. Man spiser ofte mer i mengde når man spiser foran TVen enn ved kjøkkenbordet (tror jeg har lest forskning på det).

 

Anonymkode: 6d63d...0f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjekt å høre at er mange som gjør det samme! :) Men jeg kan forstå at mange reagerer. Vet ikke hva som er pedagogisk korrekt egentlig, men det å starte dagen med en god kopp kaffe mens ungen spiser frokosten og koser seg med Barne-TV må være innafor 😅 vi ser ikke mye på TV ellers, hverken vi eller barnet. Så tv-en er av store deler av dagen. Men takk alle for innspill. Føler meg litt mer normal nå 😅

Anonymkode: a9fed...e99

Gi F i å være så pedagogisk, det er en grunn til at det er utdannelser innenfor det. Så lenge du bruker sunn fornuft og avgrenser det naturlig etterhvert så er alle uvaner innenfor :)  

Anonymkode: d011a...44b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet faktisk ikke. Det er bare blitt slik, egentlig litt fordi hun selv ønsker det. Men mulig fordi jeg har vært lite streng med tanke på TV titting. Hun sier hun vil se på TV og spise i sofaen og det får hun lov til, så trykker hun selv på «slå av» knappen når jeg sier at hun skal gjøre det. Da er det tannpuss, stell og påkledning som står for tur. Det går som regel bra. Men hun blir sint de gangene vi ikke har tid til å se på TV og protesterer. Har egentlig lyst å prøve uten TV skjerm en dag og se hvordan det går, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta kampen. Råd?;) 

Anonymkode: a9fed...e99

Råd og råd... jeg er ingen ekspert, men hos oss fungerer det stort sett å innføre nye rutiner i ferier når vi har langfri. Da gjør vi gjerne noe som ikke er som vanlig uansett, og så starter vi ny rutine når ferien er slutt. 

Nå er det lenge til neste ferie da, men hvis du ønsker å kutte, kan du kanskje lokke henne med noe annet? Lage grøt sammen med henne eller ta henne med på å mikse sin egen fantasimüsli. (Litt som brillebjørn gjør i den episoden med frokostblanding selv) Det kan kanskje gjøre så hun glemmer tv-en litt. Hun er bare to, så hun bør være ganske lett å manipulere 😅

Anonymkode: d914d...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser frokost sammen ved bordet, og så steller jeg barnet, og så kan 2åringen se litt TV mens jeg steller meg selv, og deretter kler jeg på barnet yttertøy også drar vi i barnehagen. 

Men hvis jeg skal på jobb, steller jeg først meg selv, lager frokost, så vekker jeg barnet, og vi spiser foran TV og kjører i barnehage. 

Litt TV-tid på morgenen er kos, vi ser ikke hverandre på nærmere 10t, og det er bare tid til middag, lek og Barne-TV før kveldsstell. 

Har et barn som snart er ferdig på barneskolen i tillegg, og hun syns at det er viktig med TV på morgenen, fordi hun har ofte en fritidsaktivitet, vennebesøk, «dicotek» ol. etter skolen, +lekser, stell og telefon/data/tv-tid.

Syns ikke man er dårlig forelder om man har tid til å gi barna maks 45min med TV i løpet av en dag. 

Vet om mange som bruker TV som barnevakt, og ei venninne sier at hun lar sønnen sin se på TV maks 2t om dagen. Men de timene har jeg ikke.. syns ikke det er greit å bruke TV som barnevakt, TV skal være en koselig syssel. Men jeg skjønner virkelig ikke hvor de timene finnes. 

Gjør det som er best for deg og dine Ts! Her finnes det nok ingen fasit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det med matgleden når fokuset er på TV-en? Kjenner en virkelig etter hvordan maten smaker? Bruker sansene sine til å nyte måltidet?

Hvordan er det å lære barna bordmanerer når de ikke sitter ved et bord og er oppslukt av TV-en? 

Anonymkode: 4b53d...263

Av erfaring så spiser barn ofte skolematen sin foran en film i klasserommet. Så en kan gjerne nekte barn å se på skjerm under måltid hjemme, men så blir de satt foran en tv skjerm i skoeltiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det feil å lese i en bok og spise også da? Hva med å høre på radio til frokosten? Er det lov? Eller går det åt skogen med arvingen min? 🙄

 

Anonymkode: d1bd6...c90

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Kontormus said:

Jeg var alene med mitt barn fra han var født. Og ved 3-års alder, når jeg skulle på jobb og han i barnehage, fikk han våkne litt i sofaen med frokost og tv mens jeg ordnet meg på badet. Hans første ord var forøvrig "internett". (Reklame på Tv)

Han er nå voksen, har høyere utdannelse, kjæreste og er ellers veltilpasset.

Skikkelig løvetannbarn 😅

Anonymkode: d1bd6...c90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en liten jente på 2 år. I hverdagene spiser hun frokost i sofaen mens hun ser på Barne-TV. Så kjører vi til barnehagen. Til middag samles vi ved bordet så klart. Kvelds spiser hun også i sofaen med fatet på fanget mens hun ser på en film hun liker (får velge selv). I helgene samles vi ved bordet både til frokost og middag, kvelds spiser hun igjen i sofaen. Dette synes hun er kjempekoselig og vi som foreldre har ingenting i mot det, men er det riktig av oss? Når hun sitter i sofaen og spiser så sitter vi såklart der med henne. 

Anonymkode: a9fed...e99

Du er på ingen måte en dårlig mor. Det jeg er redd for er at tv-en etter hvert kanskje forbindes med mat og mulige vektproblemer som ung voksen, men det er kun antagelser fra min side. Når jeg var barn fikk vi spise pølser med brød og snacks kun på lørdager til barne-tv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Vera Vinge skrev:

Barna mine spiser noen ganger kveldsmat mens tv står på, som de kan se fra plassene sine ved spisebordet. Men det hadde vært helt uaktuelt å spise i sofaen, det gjør de aldri. De jeg kjenner som gjør det har veldig flekkete sofa. Men det er jo opp til en hver. Høres ikke ut som barnet ser mer på tv enn de fleste 2-åringer gjør. Selv hadde jeg nok hvertfall passet på at en del måltider ble spist uten underholdning, da jeg kjenner barn som maser om tv eller ipad med en gang de skal spise. 

Jeg har ny og dyr sofa - løsningen er teppe på sofaputene om barm spiser i sofaen :) 

Men det spises bare tørre ting, da.

Vi har brukt både IPad og barneTV for å klare å få barnet til å spise. Vi har også lest mye bed måltid i 1-2års alder. Og nei, det hjalp ikke med noen andre fremgangsmåter, det prøvde vi til vi ble utslitte av det (og han forble sulten og sliten av matmangel).

Men, vi har faset det gradvis ut når måltidsmengden begynte å likne på noe halvbra, og middagen/kveldsmat spises uten skjerm. Frokost også, for det spises i barnehage.

I helgene ser vi på serie sammen, eller jeg sitter ved siden av med kaffe/strikketøy og følger sånn halvveis med. Er jo noen av seriene jeg og liker :P 

Flere av seriene har faktisk ført til at han plutselig vil smake på en sunn matvare (fordi favorittserien lager sanger om det :P ), og at han lærte seg å forstå bokstaver lenge før forventet alder (NRKserie). 

Anonymkode: def23...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Jenten våres har vært kresen på mat fra hun begynte med fast føde. Det er få ting hun likte og spiste, noen ganger spiste hun svært lite, men det er sånn hun er. Småspist, liten og lett. Vi merket stor forskjell da hun fikk lov å sitte ved stuebordet og spise i sofaen. Det var gøy og hun spiste godt. De gangene vi var ved bordet åt hun svært lite eller ikke i det hele tatt. Det var derfor vi til slutt fant ut av at hun skal heller få lov å se på TV mens hun spiser, da spiser hun iallfall 😅 Men det er klart vi prøver å begrense TV tid, finner heller noe gøy å leke med, male eller tegne. Går ut hvis det er fint vær. Men for oss så fungerer dette veldig bra. Og som sagt ved middag slår vi av TV, legger vekk telefoner og alt annet forstyrrende. Og spiser middag som en liten familie. Prater om hvordan dagen har vært og hva vi skal finne på osv. Det funker for oss 🤗

Anonymkode: a9fed...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det med matgleden når fokuset er på TV-en? Kjenner en virkelig etter hvordan maten smaker? Bruker sansene sine til å nyte måltidet?

Hvordan er det å lære barna bordmanerer når de ikke sitter ved et bord og er oppslukt av TV-en? 

Anonymkode: 4b53d...263

Det er frokost. Veldig mange sliter med appetitten til frokosten, så å smake så veldig eller bruke sansene sine så er ikke akkurat morgenen det ideelle måltidet. For mange ihvertfall. da er det mye bedre at barn får i seg litt frokost foran TV i stedet for at det skal bli stress og mas. Ikke alle er morgenmennesker ;)

Anonymkode: 167b8...e4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn blir hverken skjermavhengig, overvektig eller får ødelagt bordmanerer og matgleden av å spise ett av dagens fire måltider foran TVen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en liten jente på 2 år. I hverdagene spiser hun frokost i sofaen mens hun ser på Barne-TV. Så kjører vi til barnehagen. Til middag samles vi ved bordet så klart. Kvelds spiser hun også i sofaen med fatet på fanget mens hun ser på en film hun liker (får velge selv). I helgene samles vi ved bordet både til frokost og middag, kvelds spiser hun igjen i sofaen. Dette synes hun er kjempekoselig og vi som foreldre har ingenting i mot det, men er det riktig av oss? Når hun sitter i sofaen og spiser så sitter vi såklart der med henne. 

Anonymkode: a9fed...e99

Dere bør sitte ved bordet sammen, du skaper dårlige vaner her.

Synes det er ille nok at du spør om dette, du burde vite såpass selv at dette ikke er greit. I tillegg får barnet velge film selv å se på kvelden, hva skjer når dette ikke går lenger? Her må du handle før det er for sent, ikke la barna dine ha noe skjermtid i heletatt. Spise skal man gjøre ved spisebordet/kjøkkenbordet mens man snakker sammen uten at noe annet forstyrrer.

Anonymkode: a9f43...8fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere bør sitte ved bordet sammen, du skaper dårlige vaner her.

Synes det er ille nok at du spør om dette, du burde vite såpass selv at dette ikke er greit. I tillegg får barnet velge film selv å se på kvelden, hva skjer når dette ikke går lenger? Her må du handle før det er for sent, ikke la barna dine ha noe skjermtid i heletatt. Spise skal man gjøre ved spisebordet/kjøkkenbordet mens man snakker sammen uten at noe annet forstyrrer.

Anonymkode: a9f43...8fc

Altså ... barne tv må da vel være greit å se med en skive i hånda? Og eventuelt litt spilling på mobil/iPad når barnet blir eldre? Folk er jo helt hysteriske!! Og dette kommer fra generasjonen som sannsynligvis sitter med nesa i mobilen i hvert ledige sekund i løpet av dagen..

 

Anonymkode: d1bd6...c90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det uaktuelt å spise i sofaen. Alle måltider skal inntas ved matbordet. Det er greit å ha slike regler, da sparer en sofa, gulvteppe og salongbord mot søl

Anonymkode: f6d8e...447

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere bør sitte ved bordet sammen, du skaper dårlige vaner her.

Synes det er ille nok at du spør om dette, du burde vite såpass selv at dette ikke er greit. I tillegg får barnet velge film selv å se på kvelden, hva skjer når dette ikke går lenger? Her må du handle før det er for sent, ikke la barna dine ha noe skjermtid i heletatt. Spise skal man gjøre ved spisebordet/kjøkkenbordet mens man snakker sammen uten at noe annet forstyrrer.

Anonymkode: a9f43...8fc

Faktisk enig med deg der

Anonymkode: f6d8e...447

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...