Gå til innhold

Flere som gjør slikt hjemme eller er jeg en dårlig mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en liten jente på 2 år. I hverdagene spiser hun frokost i sofaen mens hun ser på Barne-TV. Så kjører vi til barnehagen. Til middag samles vi ved bordet så klart. Kvelds spiser hun også i sofaen med fatet på fanget mens hun ser på en film hun liker (får velge selv). I helgene samles vi ved bordet både til frokost og middag, kvelds spiser hun igjen i sofaen. Dette synes hun er kjempekoselig og vi som foreldre har ingenting i mot det, men er det riktig av oss? Når hun sitter i sofaen og spiser så sitter vi såklart der med henne. 

Anonymkode: a9fed...e99

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, det er mange som gjør det sånn. Et barn tar ikke skade av det.

Anonymkode: bde41...530

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det før, men nå har vi ny sofa så da er det slutt på sofaspisingen 😂

 

Anonymkode: 003cb...80b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi gjorde det før, men nå har vi ny sofa så da er det slutt på sofaspisingen 😂

 

Anonymkode: 003cb...80b

Vi skal kjøpe ny sofa til neste år! Da håper jeg hun foretrekker å spise ved bordet 😂 ellers har vi en sliten sofa som katten har klort litt på, så er ikke så farlig. 

Anonymkode: a9fed...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres litt trist ut å parkere ungen foran en skjerm i så mange timer om dagen, men det er jo veldig vanlig da.

 

Anonymkode: ed5ad...489

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det an på hva som spises. Er det tørr mat som ikke setter voldsomt med flekker om det er et uhell så er sofa greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, det er mange som gjør det sånn. Et barn tar ikke skade av det.

Anonymkode: bde41...530

Det vet du ikke. Ikke ennå, hvertfall. Mye skjermtid har mange negative konsekvenser, både for barn og voksne.

Anonymkode: 2fb78...730

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe galt i det, men jenta vår får ikke lov å spise i sofaen foran TV med mindre hun er syk. Syns det er hyggelig å spise sammen eller hvertfall sitte sammen og prate! Så ser vi på Barne-TV sammen etter maten i stedet. Syns bare det er så lite tid sammen i hverdagen så vi liker det sånn. Nå skal det sies at vår jente lever seg veldig inn i ting når hun ser på TV, så umulig å føre en samtale da! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres litt trist ut å parkere ungen foran en skjerm i så mange timer om dagen, men det er jo veldig vanlig da.

 

Anonymkode: ed5ad...489

Så mange timer om dagen? Frokost om morgenen før barnehagen, samt kveldsmat før leggetid? I hvilken verden utgjør det mange timer?

Anonymkode: ed3c2...10c

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres litt trist ut å parkere ungen foran en skjerm i så mange timer om dagen, men det er jo veldig vanlig da.

 

Anonymkode: ed5ad...489

Hun ser på TV maks ett kvarter før vi reiser i barnehagen og ca 30 min på kvelden. Det er til sammen under en time. Er det for mye?

Anonymkode: a9fed...e99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine spiser noen ganger kveldsmat mens tv står på, som de kan se fra plassene sine ved spisebordet. Men det hadde vært helt uaktuelt å spise i sofaen, det gjør de aldri. De jeg kjenner som gjør det har veldig flekkete sofa. Men det er jo opp til en hver. Høres ikke ut som barnet ser mer på tv enn de fleste 2-åringer gjør. Selv hadde jeg nok hvertfall passet på at en del måltider ble spist uten underholdning, da jeg kjenner barn som maser om tv eller ipad med en gang de skal spise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, pleide vi alltid å spise kveldsmaten foran tv'n! Og jeg er ikke født i 1990 for å si det sånn.......:fnise:

Anonymkode: 32ed0...fb5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det blir litt hysterisk om man skal si at det er for ille. Det høres veldig koselig og avslappende ut. Når dere har middagen "hellig", så lærer hun jo bordvaner ol. Har mammapolitiet fortalt deg at det er galt, siden du lurer? :P 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre pleide/pleier også å spise frokost foran TV'en i stua. Da de var på den alderen hadde vi et lite barnebord med små stoler som de satt ved, mens hvis de gjør det nå er de så store at de kan sitte i sofaen uten å grise. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tibbie skrev:

Synes det blir litt hysterisk om man skal si at det er for ille. Det høres veldig koselig og avslappende ut. Når dere har middagen "hellig", så lærer hun jo bordvaner ol. Har mammapolitiet fortalt deg at det er galt, siden du lurer? :P 

 

Nei, men jeg kjenner ingen i min omgangskrets som gjør slikt. Der sitter ungene ved bordet uansett når og hva de spiser. Derfor tenkte jeg kanskje at det er helt feil av oss å lære lille jenta vår at man kan sitte avslappet med fatet på fanget og kose seg litt. Hun prater masse selv om hun ser på Barne-TV. Forteller hva hun ser og hvordan hun opplever det hun ser på. Så vi synes at dette er koselig. Men hadde det vært opp til henne så tror nok hun hadde valgt sofaen ved middager også! 🙈

Anonymkode: a9fed...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun ser på TV maks ett kvarter før vi reiser i barnehagen og ca 30 min på kvelden. Det er til sammen under en time. Er det for mye?

Anonymkode: a9fed...e99

Da misforsto jeg. Så mer for meg opptil 2 timer.

Anonymkode: ed5ad...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss spiser vi alle måltider rundt bord. Og ingen TV før barnehagen. Tre barn, 1/3/5 år. 

Du er ingen dårlig forelder fordi du lar ungen din se TV, men har du forsøkt uten? Kanskje du skal tenke igjennom hvorfor du setter henne foran skjermen? 

Anonymkode: d914d...191

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ikke. Ikke ennå, hvertfall. Mye skjermtid har mange negative konsekvenser, både for barn og voksne.

Anonymkode: 2fb78...730

Vi spiste foran skjermen på 90-tallet også. Det har gått helt fint altså.

Anonymkode: 74939...734

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker kaffe i sofaen med 3-åringen mens hun ser Tv og spiser frokost. Nå om vinteren sitter vi under pledd sammen og koser oss. Elsker den halvtimen om morgenen 🙂 

Anonymkode: 1c874...720

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...