Gå til innhold

Flere som gjør slikt hjemme eller er jeg en dårlig mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss spiser vi alle måltider rundt bord. Og ingen TV før barnehagen. Tre barn, 1/3/5 år. 

Du er ingen dårlig forelder fordi du lar ungen din se TV, men har du forsøkt uten? Kanskje du skal tenke igjennom hvorfor du setter henne foran skjermen? 

Anonymkode: d914d...191

Jeg vet faktisk ikke. Det er bare blitt slik, egentlig litt fordi hun selv ønsker det. Men mulig fordi jeg har vært lite streng med tanke på TV titting. Hun sier hun vil se på TV og spise i sofaen og det får hun lov til, så trykker hun selv på «slå av» knappen når jeg sier at hun skal gjøre det. Da er det tannpuss, stell og påkledning som står for tur. Det går som regel bra. Men hun blir sint de gangene vi ikke har tid til å se på TV og protesterer. Har egentlig lyst å prøve uten TV skjerm en dag og se hvordan det går, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta kampen. Råd?;) 

Anonymkode: a9fed...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi spiste foran skjermen på 90-tallet også. Det har gått helt fint altså.

Anonymkode: 74939...734

Tåpelig sammenligning. Barn bruker i 2019 ubegripelig mye mer tid foran skjermer enn barn i 1990. Det handler ikke om å se Barne-TV, det handler om alle spill, apper, filmer og videoer, programmer på PC, iPad, iPhone, TV og så videre. Mange foreldre plasserer bare barna foran en iPad for selv å få ''fred', man ser film i barnehagen/på skolen, har egen smarttelefon etc. Barn og unge i dag bruker veldig mange timer foran en eller annen slags skjerm. Så fordi man så Barne-TV i 1990, kan ikke det sammenlignes med i dag. Og det har mange negative konsekvenser for både fysisk og psykisk helse. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da misforsto jeg. Så mer for meg opptil 2 timer.

Anonymkode: ed5ad...489

Det gjorde jeg også. Jeg tror heller ikke omfanget TS beskriver er skadelig, men reagerer litt når mange skriver ''neida TV er ikke farlig''. For det vet man ikke før barnet er stort.

Anonymkode: 2fb78...730

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar noen lettvinte løsninger innimellom uten dårlig samvittighet, jeg er fullt klar over at det er noen ting som både kan og bør gjøres bedre 😊 Men så er det tidene vi lever i, vi har fritidsaktiviteter etter lekser og barnehage, jobben krever sitt og husarbeidet tar sin tid. 

Det å venne barn til å spise foran skjerm er absolutt en av de tingene jeg snakker om. Det skjer, men vi måtte kutte drastisk ned på akkurat det. Den eldste som er 8-år, viste mange småting som ikke var helt bra. 

1) Hun spiste maten for fort, ble ikke mett og spiste derfor mye mer. Over tid kan det fort føre til litt ekstra på kroppen.

2) I andre perioder fikk hun ikke spist nettopp fordi hun ble så oppslukt av TV

3) TV ble til et behov for skjerm til maten, så ble flere diskusjoner rundt det spesielt i helgene når vi skulle samles til måltidene.

Jeg kunne nevnt flere ting vi erfarte, men det spiller ingen rolle. Dere finner ut av det selv eller får andre erfaringer, du er ikke en dårlig mor men du er tydeligvis litt som meg- litt upedagogisk og til tider lat😂  våre uvaner bestemmer ikke hvem vi er som mødre ellers, synes du er litt for streng med deg selv. Jeg liker ikke helt dette med mat og skjerm utenom som en helgeting, men de fleste går den veien likevel innimellom 😊 Dessverre. Vi er bare mennesker.

 

Anonymkode: d011a...44b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise foran tven gjør at det konsumeres mer mat enn det ville gjort uten, det skaper dårlig vane og overvekt kan bli en følge av det. 

Å tro at barnet vil foretrekke spisebordet etter ett år når ny sofa kommer, er en utopi. 

 

Her spiser det ved spisebordet! Vi tar av og til lørdagsmiddagen foran TV, da spiser vi først kl 20 eller senere. 

Anonymkode: fc1e4...2d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spiser dere ikke sammen ved kjøkkenbordet da? Lettvint å parkere ungen ved tven?

Anonymkode: 3d48c...9e0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet faktisk ikke. Det er bare blitt slik, egentlig litt fordi hun selv ønsker det. Men mulig fordi jeg har vært lite streng med tanke på TV titting. Hun sier hun vil se på TV og spise i sofaen og det får hun lov til, så trykker hun selv på «slå av» knappen når jeg sier at hun skal gjøre det. Da er det tannpuss, stell og påkledning som står for tur. Det går som regel bra. Men hun blir sint de gangene vi ikke har tid til å se på TV og protesterer. Har egentlig lyst å prøve uten TV skjerm en dag og se hvordan det går, men vet ikke helt hvordan jeg skal ta kampen. Råd?;) 

Anonymkode: a9fed...e99

Beste forberedelse du kan gjøre er å si i fra til barnet på forhånd, gjerne starte dagen før og si at frokosten blir ved spisebordet framover. Eller hvis du starter i morgen, si at neste uke blir det spisebordet som er stedet for mat. Prøv å si hva som skje framfor det som ikke skal skje. 

Anonymkode: fc1e4...2d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Én mulig konsekvens som absolutt kan skje etterhvert som årene går, er at barnet blir lært til at skjerm før barnehage blir fort skjerm før skole. I tenårene kan 1 episode av en serie bli til 3 episoder, plutselig blir terskelen lavere for å bli igjen hjemme fordi en glemmer tiden, blir oppslukt eller er trøtt etter å ha sett serier hele natten. Da tenker jeg på de som blir spillavhengig, det kan fint overføres til all annen type skjermbruk.

 

 

Anonymkode: d011a...44b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en liten jente på 2 år. I hverdagene spiser hun frokost i sofaen mens hun ser på Barne-TV. Så kjører vi til barnehagen. Til middag samles vi ved bordet så klart. Kvelds spiser hun også i sofaen med fatet på fanget mens hun ser på en film hun liker (får velge selv). I helgene samles vi ved bordet både til frokost og middag, kvelds spiser hun igjen i sofaen. Dette synes hun er kjempekoselig og vi som foreldre har ingenting i mot det, men er det riktig av oss? Når hun sitter i sofaen og spiser så sitter vi såklart der med henne. 

Anonymkode: a9fed...e99

Når barn spiser aå skal fokuset være på maten, ikke på underholdning på skjerm. 

Grunnen er enkel, ellers læres man opp til at mat spises "i blinde" uten følese av mengde verken lite eller typisk mye. Mange som overspiser, trøstespiser eller spiser uten å føle metthet har blitt opplært slik som du lærer opp din datter, mat i sofaen med fokuset på tvskjermen. 

En annen sak er at sogaer aldri er egnet til spising i det daglige. Smuler og søl i sofaen er aldri hyggelig. 

Ditt barn og ditt hjem, du bestemmer, men å oppdra barnet ditt med hensyn til mat slik du beskriver applauderes ikke. Hygge, ro og fokus på det man spiser rundt et bord er langt bedre for alle barn enn sofaspising foran tven, eller annen skjerm.

Anonymkode: 3b300...f01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tette barn, og i småbarnsalderen så var dette så greit.. var praktisk. Ungene spiste, og være klare for senga etterpå. Men etterhvert som de ble eldre syns jeg det ble litt rart og feil. Vi fikk ikle gode samtaler, og følte de ble veldig passive av det. Så når de var rundt 3år, så sluttet vi med det og var mer strenge på at måltidene skulle være ved bordet. Nå er mine i skolealder, og vi har mange fine samtaler rundt bordet. Tror ikke vi hadde hatt det om vi hadde sittet foran TV fortsatt. Kan og nevne at vi har en toåring og, og han spiser ved kjøkkenet sammen med brødrene, og han er veldig med i samtaler og alt. I en hektisk hverdag er det godt å ha de stundene..😊 

Anonymkode: ec3b2...56c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 2-åring ser ikke på TV, og vi spiser alle måltider ved spisebordet. Hvilken nytte har 2-åringer av å se på TV??

Anonymkode: ead2f...a5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt 😊 Det høres koselig ut å kroe seg i sofakroken med tv og frokost. God start på dagen uten stress 😊

Anonymkode: 167b8...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de se TV (som de ser fra spisebordet) til morgenmaten. To av tre barn i dette huset sliter veldig med appetitten om morgenen, og de spiser mer om de er opptatt av TV virker det som. Det er heller ikke å forakte at mor får sine 10 minutter i fred og ro om morgenen - for da fungerer hun så mye bedre resten av dagen :nigo: 

Ikke la noe mammapoliti gi deg dårlig samvittighet og selvtillit. Husk at akkurat du er den aller beste mammaen for akkurat ditt barn. Du kjenner barnet ditt best, og vet hva som er riktig for henne. Så får de bare gnåle i vei. Mitt inntrykk er at de som gjør en dårlig jobb er de som skriker høyest om at andre gjør en dårlig jobb..stå på! Og kos dere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du ikke. Ikke ennå, hvertfall. Mye skjermtid har mange negative konsekvenser, både for barn og voksne.

Anonymkode: 2fb78...730

Legg gjerne ved kilder.

Anonymkode: d1242...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg det er mye skjerm for en 2-åring (synes ikke så små barn trenger å se på TV hver dag, jeg). Men der er jeg vel unormal.

Jeg synes heller ikke det er en god idé å venne barna til å spise måltider foran TV-en. Men det blir jo opp til hver enkelt familie. :) 

Jeg kjenner en familie med et lite barn som spiser alle måltider foran TV eller nettbrett. Til og med ved middagsbordet sammen med resten av familien. Utrolig spesielt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en liten jente på 2 år. I hverdagene spiser hun frokost i sofaen mens hun ser på Barne-TV. Så kjører vi til barnehagen. Til middag samles vi ved bordet så klart. Kvelds spiser hun også i sofaen med fatet på fanget mens hun ser på en film hun liker (får velge selv). I helgene samles vi ved bordet både til frokost og middag, kvelds spiser hun igjen i sofaen. Dette synes hun er kjempekoselig og vi som foreldre har ingenting i mot det, men er det riktig av oss? Når hun sitter i sofaen og spiser så sitter vi såklart der med henne. 

Anonymkode: a9fed...e99

Her er vi aldri sultne samtidig på kveldstid, så kveldsen spiser vi hver for oss når det passer, og da ofte foran tvn. Samme med frokost. Vi rekker ikke å sette oss ned sammen rundt bordet.

Spiser middag sammen rundt kjøkkenbordet hver dag, alle måltider sammen i helgene, da lager vi alltid noe ekstra godt ;) 

 

Anonymkode: 9ae35...f4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser også på TV til frokost. Jeg studerer, så syns vi er utrolig heldige som får ha så rolige morgener før vi starter dagen. Både barnet og jeg er ikke glad i frokost med en gang vi våkner, så vi har løst det på den måten. Nå er det snart slutt for oss, for nå er jeg straks ferdig utdannet, og da blir det frokost for oss i hver vår barnehage 😅

Anonymkode: a5440...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjekt å høre at er mange som gjør det samme! :) Men jeg kan forstå at mange reagerer. Vet ikke hva som er pedagogisk korrekt egentlig, men det å starte dagen med en god kopp kaffe mens ungen spiser frokosten og koser seg med Barne-TV må være innafor 😅 vi ser ikke mye på TV ellers, hverken vi eller barnet. Så tv-en er av store deler av dagen. Men takk alle for innspill. Føler meg litt mer normal nå 😅

Anonymkode: a9fed...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med matgleden når fokuset er på TV-en? Kjenner en virkelig etter hvordan maten smaker? Bruker sansene sine til å nyte måltidet?

Hvordan er det å lære barna bordmanerer når de ikke sitter ved et bord og er oppslukt av TV-en? 

Anonymkode: 4b53d...263

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene med mitt barn fra han var født. Og ved 3-års alder, når jeg skulle på jobb og han i barnehage, fikk han våkne litt i sofaen med frokost og tv mens jeg ordnet meg på badet. Hans første ord var forøvrig "internett". (Reklame på Tv)

Han er nå voksen, har høyere utdannelse, kjæreste og er ellers veltilpasset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...