Gå til innhold

8 av 8 priser til menn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, herzeleid skrev:

"Nedverdigelsesbegrept" ? Det er vell liten tvil for de som har lest kronikken at Tusvik er veldig krenket, og derfor veldig sint?

Artig at du i samme avsnitt påstår det ikke er gruppetenking for så å fortsette tenke ut fra grupper. 
 

Igjen en voldsom gruppetenking. Juryens hensikt bør være å ha de individene som er best egnet, ikke at en på død og liv skal tilfredsstille kvoter for kjønn osv. 

Kilde på at de drikker sammen flere ganger i uka på Horgans?

Alle kan ha like gode prestasjoner, talenter eller kunnskap men likevel ikke bli tatt så seriøst som en fortjener. Det Tussvik mfl. har til gode å vise er at dette er tilfelle her. For de som er veldig opptatt av gruppe er dette et åpenbart eksempel på urettferdighet. For de av oss som er mer opptatt av individet er det ikke like åpenbart. 

 

1 time siden, herzeleid skrev:

Med andre ord slenger du rundt deg med tomme påstander du overhodet ikke er i stand til å underbygge?

Jeg skjønner at sinne ofte er en reaksjon når en har det vondt, men det er ofte lite rasjonelt og fører lite godt med seg. Vi kan alle hisse oss opp over følt urett, men de fleste finner heldigvis mer konstruktive måter å takle livet på. 

Men det nytter ikke å sitte og kverne på individ-tankegangen når det så åpenbart handler om grupper. Jeg forstår at det er et behagelig standpunkt når man selv identifiserer seg med majoriteten i den aktuelle settingen, men man kan bare ikke si at det ikke handler om grupper. Når alle vinnere i en (subjektiv) konkurranse er for eksempel hvite Oslo-menn mellom 30 og 40, så er det en klar gruppetendens. Et eller annet sted her foregår det en utvelgelse.

Det kan være på grasrotnivå, altså at det ikke rekrutteres nok kvinner i komi-miljøet i utgangspunktet. Så kan man jo spørre seg hvorfor? Er det et miljø hvor kvinner blir tatt godt imot og gitt samme sjanser som gutta, har de nok forbilder som viser at det går an å ta plass? Og regnes guttas synspunkt på hva som er god humor, som en "objektiv" sannhet som damene skal føye seg etter, heller enn å dyrke fram mangfold?

Eller det kan være på prisutdelingsnivå, altså at det egentlig finnes masse bra komikerdamer, men at de undervurderes og overses til fordel for menn med en gang man skal dele ut hyllest, premier og skryt.

Uansett så er ikke grunnen at damer naturlig er mindre morsomme enn menn. Hvis noen faktisk tror det, så vil jeg påstå at man er ekstremt anti-intellektuell og, unnskyld at jeg sier det, litt dum.

Og sinne er ekstremt viktig og konstruktivt. Det er sinne som får endringer til å skje, politiske eller sosiale. Kvinner, skeive, etniske minoriteter, funksjonshemmede etc. har ikke fått rettigheter magisk ut av det blå, de har oppnådd rettigheter fordi noen har blitt forbanna og pekt på urettferdighet og strukturer, skrevet kronikker, gått i demo, krevd endring. Hvis noe skal skje innad i komi-miljøet, så er de helt avhengig av at folk som Sigrid Bonde Tusvik lager litt helvete. 

Anonymkode: 9bc20...0f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns kritikken ikke treffer helt når det var damer i juryen også. Jeg kan ikke komme på en eneste norsk, kvinnelig komiker jeg syns er morsom. Sånn at man ler høyt. Det kan jo hende at ingen av dem fortjente en pris i år, da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Men det nytter ikke å sitte og kverne på individ-tankegangen når det så åpenbart handler om grupper. Jeg forstår at det er et behagelig standpunkt når man selv identifiserer seg med majoriteten i den aktuelle settingen, men man kan bare ikke si at det ikke handler om grupper. Når alle vinnere i en (subjektiv) konkurranse er for eksempel hvite Oslo-menn mellom 30 og 40, så er det en klar gruppetendens. Et eller annet sted her foregår det en utvelgelse.

Det kan være på grasrotnivå, altså at det ikke rekrutteres nok kvinner i komi-miljøet i utgangspunktet. Så kan man jo spørre seg hvorfor? Er det et miljø hvor kvinner blir tatt godt imot og gitt samme sjanser som gutta, har de nok forbilder som viser at det går an å ta plass? Og regnes guttas synspunkt på hva som er god humor, som en "objektiv" sannhet som damene skal føye seg etter, heller enn å dyrke fram mangfold?

Eller det kan være på prisutdelingsnivå, altså at det egentlig finnes masse bra komikerdamer, men at de undervurderes og overses til fordel for menn med en gang man skal dele ut hyllest, premier og skryt.

For å starte med det vi er enige om, det er helt klart en viss utvelgelse og en skjevdeling mellom hvem som er i disse miljøene. Når slike miljøer er fokusert rundt Oslo fører nok det til at Oslo-komikere blir overrepresentert. Og jeg er enig i at det nok handler mye om rekruttering. Spørsmålet blir jo da også hvor mange kvinner det er som har veldig lyst til å bli komikere sammenlignet med menn. Mitt inntrykk er at det er mange flere menn som vil bli komikere, og at vi dermed vil få en skjevfordeling uansett. Jeg tror uansett ikke det å komme seg opp og frem i det miljøet er enkelt, hverken for kvinner eller menn, og jeg tror gruppetilhørighet er en veldig liten del av det som eventuelt gir suksess. 

 

Sitat

Uansett så er ikke grunnen at damer naturlig er mindre morsomme enn menn. Hvis noen faktisk tror det, så vil jeg påstå at man er ekstremt anti-intellektuell og, unnskyld at jeg sier det, litt dum.

Jeg vet ikke, men det virker for meg ikke helt urimelig at en kan tenke seg at menn har vært mer avhengige av å være morsomme, og derfor generelt er flinkere som komikere. Hvorvidt dette er tilfelle aner jeg ikke, men det er en teori jeg har sett nevnt flere ganger som ikke virker helt borte. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes masse morsomme kvinner, jeg er selv så heldig å leve sammen med en, men at det kanskje vil være en viss skjevfordeling også om en fjerner diskriminering fullstendig. 

Sitat

 

Og sinne er ekstremt viktig og konstruktivt. Det er sinne som får endringer til å skje, politiske eller sosiale. Kvinner, skeive, etniske minoriteter, funksjonshemmede etc. har ikke fått rettigheter magisk ut av det blå, de har oppnådd rettigheter fordi noen har blitt forbanna og pekt på urettferdighet og strukturer, skrevet kronikker, gått i demo, krevd endring. Hvis noe skal skje innad i komi-miljøet, så er de helt avhengig av at folk som Sigrid Bonde Tusvik lager litt helvete. 

Anonymkode: 9bc20...0f1

 

Sinne kan være konstruktivt, men i sammenhenger som dette tror jeg det er mer kontraproduktivt. En kunne, antagelig med rette, pekt på et miljø som er for lite og lite innovativt. Kanskje også for lite inkluderende. I stede ender det i en usaklig tirade som kun bidrar til å styrke bildet av grinete feminister som er dårlige på humor. Det tror jeg ikke gavner noen, minst av alt henne selv. 

Ellers er jeg ikke enig i at det er sinne som har skapt alle disse endringene. Jeg vil si det handler minst like mye om opplysning og refleksjon. Stemmerett for kvinner og menn, menneskerettigheter osv. handler mye mer op opplysningstiden og utviklingen etter denne enn sinne og kamp, tror jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:


HAHA. ÅHNEI.

"OMG GILETTE LAGER REKLAME SOM BER OSS OM Å BLI FLINKERE TIL Å TA VARE PÅ HVERANDRE, RAAAAAAAAAAANT DETTE ER FORJÆVLIG SKAL ALDRI BARBERE MEG IGJEN!!!!" 

"Nei nå får det være nok på disse feministene, nå har dem faen meg begynt å si fra at seksuell trakassering og overgrep ikke er greit. De hater alle menn, jeg føler meg skikkelig støtt!!!!!!!!!" 

"Åhhh, jeg ble avvist av hun jeg likte på ungdomsskolen, dette er et så stort problem at nå skal jeg sitte noen år på internett å oppfordre andre gutter til å hate damer, og gjennomføre terrorskyting og kjøre en bil inn i folkemengder for å ta hevn på kvinner" 

 

Anonymkode: 283d5...ec4

Går det bra med deg? Du har enten misforstått alt, eller så spiller du dum.

Anonymkode: d8f50...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret fra Ramm er også helt kurant vel?

Quote

Dagbladet har vært i kontakt med komiker Morten Ramm i Humornieu, som arrangerte humorprisen. I en uttalelse til Dagbladet skriver Ramm: «Kan bare si at jeg er enig med Sigrid. Det tror jeg alle er, men man kan ikke manipulere slik at de man vil skal vinne, vinner. Kjipt at det kun er menn som stikker av med seieren. Det ser dust ut på papiret. Juryen har ikke evaluert en totalpakke, men kategori for kategori, og sånn ble det denne gangen.»

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Men det nytter ikke å sitte og kverne på individ-tankegangen når det så åpenbart handler om grupper. Jeg forstår at det er et behagelig standpunkt når man selv identifiserer seg med majoriteten i den aktuelle settingen, men man kan bare ikke si at det ikke handler om grupper. Når alle vinnere i en (subjektiv) konkurranse er for eksempel hvite Oslo-menn mellom 30 og 40, så er det en klar gruppetendens. Et eller annet sted her foregår det en utvelgelse.

Det kan være på grasrotnivå, altså at det ikke rekrutteres nok kvinner i komi-miljøet i utgangspunktet. Så kan man jo spørre seg hvorfor? Er det et miljø hvor kvinner blir tatt godt imot og gitt samme sjanser som gutta, har de nok forbilder som viser at det går an å ta plass? Og regnes guttas synspunkt på hva som er god humor, som en "objektiv" sannhet som damene skal føye seg etter, heller enn å dyrke fram mangfold?

Eller det kan være på prisutdelingsnivå, altså at det egentlig finnes masse bra komikerdamer, men at de undervurderes og overses til fordel for menn med en gang man skal dele ut hyllest, premier og skryt.

Uansett så er ikke grunnen at damer naturlig er mindre morsomme enn menn. Hvis noen faktisk tror det, så vil jeg påstå at man er ekstremt anti-intellektuell og, unnskyld at jeg sier det, litt dum.

Og sinne er ekstremt viktig og konstruktivt. Det er sinne som får endringer til å skje, politiske eller sosiale. Kvinner, skeive, etniske minoriteter, funksjonshemmede etc. har ikke fått rettigheter magisk ut av det blå, de har oppnådd rettigheter fordi noen har blitt forbanna og pekt på urettferdighet og strukturer, skrevet kronikker, gått i demo, krevd endring. Hvis noe skal skje innad i komi-miljøet, så er de helt avhengig av at folk som Sigrid Bonde Tusvik lager litt helvete. 

Anonymkode: 9bc20...0f1

Choose your battles er det noe som heter. Det eneste Tusvik klarte med kronikken sin var å sette seg selv enda dypere i ekstremfeministstolen. Skal man peke på noe urettferdig, bør man ha noe konkret å legge frem. Det samme kreves i generelle anklagssaker. Da må man ha noe konkret. Ingen, hverken Tusvik eller andre, kan med sikkerhet slå fast at denne prisen ble delt ut fordi de var menn. Det er rent føleri! Og føleri har ingenting i en slik debatt å gjøre.

Mange av kvinnekampene opp igjennom har vært veldig store og viktige. Saker hvor alle og enhver borger kan tydelig legge frem fakta på at noe er galt fordelt av rettigheter. Men å lage drama på at en del komikere, både kvinner og menn, har stemt frem menn som de morsomste i 2018...not so much! Og at dere ikke forstår at saker som dette bare skaper enda mer polarisering mellom kjønnene, er utenfor min fatteevne. Man ser formelig at avstanden øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig trenger man ikke ha egne komipriser for kvinner. Jeez. Dette er ikke sport. Komikerbransjen er mannsdominert, og når den er mannsdominert så betyr det at flere menn deltar (mange flere, selv om det er et økende antall kvinner de siste årene) og med det er det mest sannsynlig at flere menn vinner. Kvinner har fått komipriser før, og kan fint få de igjen. Synes for øvrig artikkelen er balansert, og at flere av innleggene i denne tråden er morsomme. Noen menn tror visst fremdeles at menn er morsommere av natur. Mannfolk som tror det burde nesten få en komipris de også.

Anonymkode: e1af3...a91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jolene skrev:

Nettopp.

Kunne ikke blitt mer enig.

Nettopp.

 

Jeg kan liste opp mange morsomme menn, men når det kommer til kvinner og humor kommer jeg kun på 2 stykker: Joan Rivers og Kathy Griffin. Mao ingen norske kvinner. Kvinner som lager "humor" i Norge, finnes ikke morsomt for min del. Det blir for mange som prøver for hardt og er vulgære. Norges minst morsomme kvinne må forøvrig være Sigrid Bonde-Tusvik. Hun har rett og slett en ekkel fremtoning når hun prøver å være morsom, samt at det blir hele aspektet med å prøve for hardt. Ingenting kommer naturlig fra den munnen der.

Jeg er enig i mye av det du skriver, men problemet med en del norske kvinnelige komikere er jo at de prøver for hardt på en viss måte. De prøver å være vulgære og grove, som menn, og vulgære menn er jo egentlig ikke særlig morsomme, selv om mange fremdeles ler av pikk og fitte-humor. De komikerne som er best er ofte mye mer kreative, men mange komikere havner dessverre ikke billige-poeng-fella, i hvert fall når det gjelder stand up. Men vi har morsomme kvinner. Helen Vikstvedt, Lene Kongsvik, og Linn Skåber og Else Furuseth (de to sistnevnte kan være litt mye, men når de først treffer, er de hysteriske), og ikke minst, for oss som er litt eldre: Hege Schøyen. Utlandet har flere bra kvinnelige komikere, og min favorittkomiker (og jeg har sett MYE komikk) er Maria Bamford, som kanskje er den mest originale komikeren denne verden har. Jeg synes for øvrig heller ikke Tusvik er morsom.

Anonymkode: e1af3...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jolene skrev:

Nettopp.

Kunne ikke blitt mer enig.

Nettopp.

 

Jeg kan liste opp mange morsomme menn, men når det kommer til kvinner og humor kommer jeg kun på 2 stykker: Joan Rivers og Kathy Griffin. Mao ingen norske kvinner. Kvinner som lager "humor" i Norge, finnes ikke morsomt for min del. Det blir for mange som prøver for hardt og er vulgære. Norges minst morsomme kvinne må forøvrig være Sigrid Bonde-Tusvik. Hun har rett og slett en ekkel fremtoning når hun prøver å være morsom, samt at det blir hele aspektet med å prøve for hardt. Ingenting kommer naturlig fra den munnen der.

Jeg er kvinne og synes jevnt over mannlige komikere suger og er lite festlige. Jeg kan liste opp mange morsomme kvinnelige komikere men når jeg kommer til menn er det kanskje en, Ali G. Altså ingen norske menn. Menn som lager «humor» i Norge finnes ikke morsomt for min del.  Nei vent: Menn som lager humor er nesten bare morsomt fordi de er menn - utover det er de mest vulgære og krampaktige. Norges minst morsomme mann må være Haral EIA han er jo bare ekkel. Kanskje så ekkel at han blir bittelitt morsom da. Men han prøver for hardt.

Mye gøyere å følge kvinnelige komikere! !😁😁😁😁 må bare le!

Anonymkode: a2382...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i mye av det du skriver, men problemet med en del norske kvinnelige komikere er jo at de prøver for hardt på en viss måte. De prøver å være vulgære og grove, som menn, og vulgære menn er jo egentlig ikke særlig morsomme, selv om mange fremdeles ler av pikk og fitte-humor. De komikerne som er best er ofte mye mer kreative, men mange komikere havner dessverre ikke billige-poeng-fella, i hvert fall når det gjelder stand up. Men vi har morsomme kvinner. Helen Vikstvedt, Lene Kongsvik, og Linn Skåber og Else Furuseth (de to sistnevnte kan være litt mye, men når de først treffer, er de hysteriske), og ikke minst, for oss som er litt eldre: Hege Schøyen. Utlandet har flere bra kvinnelige komikere, og min favorittkomiker (og jeg har sett MYE komikk) er Maria Bamford, som kanskje er den mest originale komikeren denne verden har. Jeg synes for øvrig heller ikke Tusvik er morsom.

Anonymkode: e1af3...a91

Har dere sett komikeren Hannah Gadsbys "Nanette", som ligger på netflix?

Det stand up-showet fikk jo ekstrem gjenkjennelse i underholdningsmiljøet, og jeg fikk selv gåsehud av deler av den. Noe av det hun tar opp, er hvordan man som kvinne, skeiv eller minoritetsperson i humormiljøet hele tiden havner i en skvis. Om man først får lov til å stå der på scenen, som en av få av sitt slag blant alle de hvite "geniale" mennene, er det forventet at man skal kødde med sin egen identitet eller gruppetilhørighet. Er man dame, skal man kødde med sitt eget underliv, er man homo skal man kødde med sin egen legning, er man svart skal man kødde med sin egen hudfarge.

Hun sier at hun er så sliten av det, sliten av at for å bli akseptert så må hun kødde med sin egen marginale status og ydmyke seg selv gjennom lesbe- eller underlivsspøker. Men sånn er det. Fulle folk på standup er ikke så interessert i å se en skeiv, kvinnelig eller svart komiker som vitser om noe helt annet enn kjønn, legning og hudfarge. Derfor blir disse komikerne fort låst i sånne "vulgære" vitser, det er sånne de må dra for å få lov til å gjøre showet sitt. Det har i hvert fall vært tendensen fram til nå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tiurleik skrev:

Har dere sett komikeren Hannah Gadsbys "Nanette", som ligger på netflix?

Det stand up-showet fikk jo ekstrem gjenkjennelse i underholdningsmiljøet, og jeg fikk selv gåsehud av deler av den. Noe av det hun tar opp, er hvordan man som kvinne, skeiv eller minoritetsperson i humormiljøet hele tiden havner i en skvis. Om man først får lov til å stå der på scenen, som en av få av sitt slag blant alle de hvite "geniale" mennene, er det forventet at man skal kødde med sin egen identitet eller gruppetilhørighet. Er man dame, skal man kødde med sitt eget underliv, er man homo skal man kødde med sin egen legning, er man svart skal man kødde med sin egen hudfarge.

Hun sier at hun er så sliten av det, sliten av at for å bli akseptert så må hun kødde med sin egen marginale status og ydmyke seg selv gjennom lesbe- eller underlivsspøker. Men sånn er det. Fulle folk på standup er ikke så interessert i å se en skeiv, kvinnelig eller svart komiker som vitser om noe helt annet enn kjønn, legning og hudfarge. Derfor blir disse komikerne fort låst i sånne "vulgære" vitser, det er sånne de må dra for å få lov til å gjøre showet sitt. Det har i hvert fall vært tendensen fram til nå. 

Den performancen er HELT SINNSSYK! Et fantastisk show.

Anonymkode: e1af3...a91

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, HarryDotter skrev:

Choose your battles er det noe som heter. Det eneste Tusvik klarte med kronikken sin var å sette seg selv enda dypere i ekstremfeministstolen. Skal man peke på noe urettferdig, bør man ha noe konkret å legge frem. Det samme kreves i generelle anklagssaker. Da må man ha noe konkret. Ingen, hverken Tusvik eller andre, kan med sikkerhet slå fast at denne prisen ble delt ut fordi de var menn. Det er rent føleri! Og føleri har ingenting i en slik debatt å gjøre.

Mange av kvinnekampene opp igjennom har vært veldig store og viktige. Saker hvor alle og enhver borger kan tydelig legge frem fakta på at noe er galt fordelt av rettigheter. Men å lage drama på at en del komikere, både kvinner og menn, har stemt frem menn som de morsomste i 2018...not so much! Og at dere ikke forstår at saker som dette bare skaper enda mer polarisering mellom kjønnene, er utenfor min fatteevne. Man ser formelig at avstanden øker.

Nei, det var ikke det eneste hun oppnådde. Jeg personlig har aldri vært særlig oppdatert på komi-miljøet, men etter å ha lest den kronikken blir jeg mye mer observant på slike ting, og kommer til å gjøre en innsats for å støtte opp om kvinnelige humorister. Samme gjelder ganske mange jeg kjenner og ser i FB-feeden min. Det er vel bra?

For folk som allerede er livredd for "forferdelige feminister", så funker vel kronikken bare som en bekreftelse på eget verdenssyn. Men veldig mange av oss er jo faktisk feminister selv, opptatt av slike spørsmål og veldig glad for at folk som Bonde Tusvik tør å reise slike debatter. Vi anser henne ikke som rabiat eller ekstrem på noen måte, langt ifra. 

Og veldig ofte så har man ikke beviser for noe som helst. Men man ser en tendens, noe som gjentar seg igjen og igjen innad i et miljø, og da er det helt på sin plass å ytre seg om det. 

Anonymkode: 9bc20...0f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Puffin said:

Syns kritikken ikke treffer helt når det var damer i juryen også. Jeg kan ikke komme på en eneste norsk, kvinnelig komiker jeg syns er morsom. Sånn at man ler høyt. Det kan jo hende at ingen av dem fortjente en pris i år, da. 

Helt enig, skal en vinne pris må en fortjene det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, HarryDotter skrev:

Choose your battles er det noe som heter. Det eneste Tusvik klarte med kronikken sin var å sette seg selv enda dypere i ekstremfeministstolen. Skal man peke på noe urettferdig, bør man ha noe konkret å legge frem. Det samme kreves i generelle anklagssaker. Da må man ha noe konkret. Ingen, hverken Tusvik eller andre, kan med sikkerhet slå fast at denne prisen ble delt ut fordi de var menn. Det er rent føleri! Og føleri har ingenting i en slik debatt å gjøre.

Mange av kvinnekampene opp igjennom har vært veldig store og viktige. Saker hvor alle og enhver borger kan tydelig legge frem fakta på at noe er galt fordelt av rettigheter. Men å lage drama på at en del komikere, både kvinner og menn, har stemt frem menn som de morsomste i 2018...not so much! Og at dere ikke forstår at saker som dette bare skaper enda mer polarisering mellom kjønnene, er utenfor min fatteevne. Man ser formelig at avstanden øker.

Jeg som kvinne har virkelig fått respekt for Tusvik, utrolig tøff og flott og morsom dame!

Snakk om å røske opp i denna mannekomiklubben ! RESPEKT SIGRID BONDE TUSVIk stå på og gjør kvinnehatere på KG skjelvene og som følelsesbomber se bare denne tråden her hvilke heftige følelser kronikken hennes skapte hos deg Harry dott  og likesinnede - dramakings på KG ha ha ha! Herlig herlig 😁

Anonymkode: a2382...fc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske komikere holder et generelt lavt nivå. Norske, kvinnelige komikere holder et generelt lavere nivå enn norske mannlige komikere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tiurleik said:

Har dere sett komikeren Hannah Gadsbys "Nanette", som ligger på netflix?

Det stand up-showet fikk jo ekstrem gjenkjennelse i underholdningsmiljøet, og jeg fikk selv gåsehud av deler av den. Noe av det hun tar opp, er hvordan man som kvinne, skeiv eller minoritetsperson i humormiljøet hele tiden havner i en skvis. Om man først får lov til å stå der på scenen, som en av få av sitt slag blant alle de hvite "geniale" mennene, er det forventet at man skal kødde med sin egen identitet eller gruppetilhørighet. Er man dame, skal man kødde med sitt eget underliv, er man homo skal man kødde med sin egen legning, er man svart skal man kødde med sin egen hudfarge.

Hun sier at hun er så sliten av det, sliten av at for å bli akseptert så må hun kødde med sin egen marginale status og ydmyke seg selv gjennom lesbe- eller underlivsspøker. Men sånn er det. Fulle folk på standup er ikke så interessert i å se en skeiv, kvinnelig eller svart komiker som vitser om noe helt annet enn kjønn, legning og hudfarge. Derfor blir disse komikerne fort låst i sånne "vulgære" vitser, det er sånne de må dra for å få lov til å gjøre showet sitt. Det har i hvert fall vært tendensen fram til nå. 

Hva som forventes av deg som komiker kommer vel først og fremst an på hva man har vitset om tidligere. Har man levd av å fortelle homovitser så forventer selvsagt publikum homovitser. 

Tror ikke dette har noe med om man er homofil, kvinne, eller svart.  Ta komikeren Jeselnik. Han er kjent for svart humor. Det er hva folk forventer når de kommer på showene hans. Om han pluttselig skulle begynne med familievennlige vitser så hadde alle som kom på showet blit skuffa. Han hadde måttet starte helt på bunnen igjen for å bygge opp  tilhengere som er villige til å betale for å se showene. 

Om en homofil komiker ikke har hatt drøssevis av homovitser så er det ingen som kommer til å forvente at han forteller homovitser. Ingen som kommer til å bry seg om han er homofil heller for privatlivet til komikeren er ikke relevant. Det eneste som er relevant er den delen av privatlivet komikeren velger å dele med publikum. 

Jerry Seinfeld er jøde og selv om han har noen jødiske referanser i sitt materiale så er det jo ikke jødehumor han er kjent for. 

Anonymkode: 434ce...354

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, HarryDotter skrev:

Choose your battles er det noe som heter. Det eneste Tusvik klarte med kronikken sin var å sette seg selv enda dypere i ekstremfeministstolen. Og at dere ikke forstår at saker som dette bare skaper enda mer polarisering mellom kjønnene, er utenfor min fatteevne. Man ser formelig at avstanden øker.


Jepp, kvinnekampen er uhyre viktig. Den angår trossalt halve jordens befolkning. Det hun klarte med kronikken sin var å inspirere alle oss andre damer enda mer til å tørre å si fra vi også. Å være feminist er et stort kompliment og man er ikke ekstrem bare fordi man snakker ut om urett :) At du som mann ikke gidder å lytte eller prøve å forstå eller sette deg inn i kvinners samfunnsproblemer (for det er det dette handler om, ikke bare komiprisen i seg selv, men det har du kanskje ikke skjønt?) skaper bare enda mer inntrykk av deg som mann som håpløs og kunnskapsløs, at du velger å lage større avstand mellom deg og kvinner får være ditt problem. Da kan du strengt talt ikke klage på at kvinner misliker menn som deg heller og skylde på feminismen for det. 

Anonymkode: 283d5...ec4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som kvinne har virkelig fått respekt for Tusvik, utrolig tøff og flott og morsom dame!

Snakk om å røske opp i denna mannekomiklubben ! RESPEKT SIGRID BONDE TUSVIk stå på og gjør kvinnehatere på KG skjelvene og som følelsesbomber se bare denne tråden her hvilke heftige følelser kronikken hennes skapte hos deg Harry dott  og likesinnede - dramakings på KG ha ha ha! Herlig herlig 😁

Anonymkode: a2382...fc5

Så vist man ikke liker en norsk kvinnelig komiker så hater man kvinner?

Anonymkode: 33941...3b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke det eneste hun oppnådde. Jeg personlig har aldri vært særlig oppdatert på komi-miljøet, men etter å ha lest den kronikken blir jeg mye mer observant på slike ting, og kommer til å gjøre en innsats for å støtte opp om kvinnelige humorister. Samme gjelder ganske mange jeg kjenner og ser i FB-feeden min. Det er vel bra?

For folk som allerede er livredd for "forferdelige feminister", så funker vel kronikken bare som en bekreftelse på eget verdenssyn. Men veldig mange av oss er jo faktisk feminister selv, opptatt av slike spørsmål og veldig glad for at folk som Bonde Tusvik tør å reise slike debatter. Vi anser henne ikke som rabiat eller ekstrem på noen måte, langt ifra. 

Og veldig ofte så har man ikke beviser for noe som helst. Men man ser en tendens, noe som gjentar seg igjen og igjen innad i et miljø, og da er det helt på sin plass å ytre seg om det. 

Anonymkode: 9bc20...0f1

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som kvinne har virkelig fått respekt for Tusvik, utrolig tøff og flott og morsom dame!

Snakk om å røske opp i denna mannekomiklubben ! RESPEKT SIGRID BONDE TUSVIk stå på og gjør kvinnehatere på KG skjelvene og som følelsesbomber se bare denne tråden her hvilke heftige følelser kronikken hennes skapte hos deg Harry dott  og likesinnede - dramakings på KG ha ha ha! Herlig herlig 😁

Anonymkode: a2382...fc5


Helt enig :)

Er kun menn som ikke kan en dritt om åssen det er å være kvinne og undertrykt gruppe i verden og det norske samfunnet som tar det at kvinner bruker stemmen sin negativt. Kvinneundertrykkende med menn, med andre ord. Sjokkerende mange av dem på dette forumet. En gjeng med utskudd. 

Anonymkode: 283d5...ec4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vist man ikke liker en norsk kvinnelig komiker så hater man kvinner?

Anonymkode: 33941...3b3

Forstår du virkelig ingen ting? Er ingen som har antydet det der. 

Anonymkode: 283d5...ec4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...