Gå til innhold

8 av 8 priser til menn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De kvinnelige humoristene kan da vel bare etablere en ny pris, med seg selv eller venninner i juryen? Så blir det enda en tøysepris...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Hadde det vært 8 av 8 priser til kvinner så ville menna satt fyr på hele huset og nekta å gjøre humor igjen før de fikk tatt omkamp og røska til seg prisene til damene. 
 

Anonymkode: 283d5...ec4

Menn hadde ikke brydd seg,

 

Anonymkode: 33941...3b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hadde egentlig hørt om prisen før feminister plutselig var så voldsomt krenket?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:


Og hvem bestemmer hva som er morsomst? Jeg syns ingen av de kara er spesielt morsomme. Juryen bestod av en stod overvekt av menn og kamerater av disse gutta. Hadde likt å se rabalderet og grininga til menn om det hadde vært omvendt. 

Det er helt fair at man reagerer på at alle prisene var delt ut til menn. Det betyr ikke at man krever eller føler seg krenka over at ikke halvparten gikk til kvinner, men at man reagerer på at det er noe galt når ikke en eller to kvinner engang ble anerkjent og priset. Flere av de nominerte kvinnene har i mange år blitt regna som blant Norges beste komikere og vunnet priser før i andre kåringer. Det er ganske åpenbart at denne kåringa ble sånn pga kameraderi. 

Anonymkode: 283d5...ec4

Selvsagt. Om ikke de du synes er morsomme vinner så må prisene ha blitt gitt som vennetjenester. Du har jo tross alt fasiten på hvem som skulle vunnet. Og har en dame vunnet en pris tidligere så er det juks om hun ikke vinner pris i år også. Det er noe alle vet.

Anonymkode: 434ce...354

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne i 20-årene, og jeg skjønner utfallet veldig godt. Jeg syns f.eks hverken Cess, Else, Live, Sigrid eller Lisa er morsomme. Jeg syns alle prøver for hardt, og noen av dem er også vulgære på en ikke-morsom måte. Else er veldig blid og virker hyggelig, og er nok derfor godt likt av mange, men jeg syns ikke hun er morsom. Jeg syns kvinnene har en lang vei å gå for å nå opp til mennenes nivå. Vi har rett og slett for få kvinner som er naturlig morsomme. Det hadde vel også blitt dårlig stemning når det var snakk om å ha egne kategorier for kvinner, i følge Ramm. Da blir jo utfallet som det blir.

Anonymkode: 26a18...6cf

Er så enig. Desverre er det veldig få genuint morsomme kvinner i proffmiljøet i Norge. Pernille syntes jeg er dritmorsom. Hun er dyktig og har mange strenger å spille på. Tussevik er vel den minst morsomme komikeren norge noensinne har hatt...uansett kjønn! Handler bare om pupp, sæd og bæsj. Kroppshumor. Når det er sagt finner jeg ikke Morten Ramm særlig morsom heller. Det blir for barnslig og primitiv humor. Menn vandt ikke alle prisene fordi de er menn, men fordi de fikk flest stemmer. De var morsomst i 2018. Deal with it sier nå bare jeg.

Om ikke det var nok, Tussvik avslutter jo kronikken sin med en slags trussel. Hun skal iallefall ikke gi menn gleden i at hun gir seg som komiker. Åneidu! Hun skal fortsette helt til vi innser hvor morsom hun egentlig er!

Herregud for en patetisk figur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Stor diskusjon for noen år siden om man bør ha "årets kvinnelige..." eller bare "årets..." i f.eks. spellemann. Dette er et eksempel på at det for likestillingens skyld kan være lurt å holde på egne kategorier for kvinner en god stund til, til man har tatt tilstrekkelig tak i alle de andre grunnene til at kvinner ikke når opp i en samlet kategori.

Anonymkode: 9fbb1...96d

Menn har gitt seg selv definisjonsmakten for hva som er god humor og god musikk, og der har vi kjernen til problemet. Det tar en jævla evighet å få snudd den tankegangen. Selv en god del kvinner har kjøpt myten om det mannlige geniet, og det kan se ut som mange stemmer på menn av gammel vane. Spellemannsprisen har etter min mening utspilt sin rolle. Når de år etter år forbigår fantastiske kvinnelige musikere til fordel for middelmådige mannlige er det meningsløst for kvinner å å være med. Jeg synes alle skal trekke seg i protest og gi Spellemannsprisen langfingeren. Den kan like godt bli en ren smokingfest helt uten damer.

Når det gjelder humor på nett synes jeg at Randi Liodden og Else Kåss Furuseth slår mannfolkene lagt ned i støvlene, men jeg skjønner meg vel ikke på humor jeg som er kvinne :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med denne Humorprisen i det hele tatt. Det eneste som er dummere er bloggerprisen. 

Norge er et lite land, og det er rett og slett ikke stor nok bredde til at vi får et skikkelig godt utvalg. Alle slike bransjer er nettverkbasert, men for et mindre land blir nettverket veldig lite. Alle kjenner hverandre, og det blir umulig å argumentere mot at noen blir favorisert grunnet bekjentskap, for de kjenner hverandre uansett. I tillegg blir det altfor mange som faktisk får en pris, og derfor ekstra merkbart når noen står utenfor. 

Begrens det heller til en pris for TV og for film, med en humorkategori for hver. Da spiller det liten rolle om vinnerne er kvinner eller menn, for det er få som utmerker seg uansett. Og mange gode komikere har vi uansett ikke i landet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, hind skrev:

Når det gjelder humor på nett synes jeg at Randi Liodden og Else Kåss Furuseth slår mannfolkene lagt ned i støvlene, men jeg skjønner meg vel ikke på humor jeg som er kvinne :ironi:

Det er akkurat denne voldsomme offer- og gruppetenkingen som stiller kritikerne i et så dårlig lys. Der andre ser individer ser feministene her representanter for kjønn, og om de som vant i år er menn virker det for en del feminister som en statement om at kvinner ikke er morsomme eller forstår humor. Det er en form for irrasjonell gruppetenkning som antagelig ikke gavner noen, gitt at en annen mann eller kvinnes gode eller dårlige humor ikke gjør deg og meg mer eller mindre morsomme. 

Jeg tror det er her problemet ligger: feministene er ekstremt opptatt av gruppe og det kollektive, mens de som deler ut priser er mest opptatte av individuelle prestasjoner. En snakker da to forskjellige språk, der feministene tolker manglende kvinnelige vinnere som et angrep på kvinner, mens juryen ikke er opptatt av grupper, men individer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
7 minutter siden, hind skrev:

Når det gjelder humor på nett synes jeg at Randi Liodden og Else Kåss Furuseth slår mannfolkene lagt ned i støvlene, men jeg skjønner meg vel ikke på humor jeg som er kvinne :ironi:

Det er din smak. Det er din humor. Og den skal du få lov å ha. Men hadde du satt pris på at en mannlig komiker hadde skrevet en lang sint kronikk og bebreidet deg for at både du og andre kvinner bare stemmer på kvinner? For det er nettopp det Tussvik gjør. Hun bebreider stemmegiverne for å stemme på den humoren de liker best. Også prøver hun i tillegg å klandre menn som kjønn for at resultatene ble som de ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er begrenset med virkelig flinke kvinnelige komikere, er antakeligvis at heterofile kvinner ikke får draget ved å være morsomme. Derfor er det mange morsomme kvinner som demper seg i selskap med menn, og dermed utvikler de ikke komedietalentet på samme måte som menn får gjort. Dette tror jeg ikke vi får gjort noe med i overskuelig fremtid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Grunnen til at det er begrenset med virkelig flinke kvinnelige komikere, er antakeligvis at heterofile kvinner ikke får draget ved å være morsomme. Derfor er det mange morsomme kvinner som demper seg i selskap med menn, og dermed utvikler de ikke komedietalentet på samme måte som menn får gjort. Dette tror jeg ikke vi får gjort noe med i overskuelig fremtid.

Tja det er nok av morsomme kvinnelige komikere i Storbritannia som også er heterofile. 

Tror det handler mer om at norske komikere både mannlige og kvinnelige ikke er særlig morsomme. Morsomme komikere i Norge er untakket.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aragorn ll Elessar said:

Tja det er nok av morsomme kvinnelige komikere i Storbritannia som også er heterofile. 

Det er 66 millioner mennesker i Storbritannia; det blir naturligvis litt flere å velge blant da enn i den norske befolkningen på ca 6 (?).

Og det er da noen skikkelig morsomme kvinnelige komikere i Norge også, de er bare ikke så mange.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, hind skrev:

Menn har gitt seg selv definisjonsmakten for hva som er god humor og god musikk, og der har vi kjernen til problemet. Det tar en jævla evighet å få snudd den tankegangen. Selv en god del kvinner har kjøpt myten om det mannlige geniet, og det kan se ut som mange stemmer på menn av gammel vane. Spellemannsprisen har etter min mening utspilt sin rolle. Når de år etter år forbigår fantastiske kvinnelige musikere til fordel for middelmådige mannlige er det meningsløst for kvinner å å være med. Jeg synes alle skal trekke seg i protest og gi Spellemannsprisen langfingeren. Den kan like godt bli en ren smokingfest helt uten damer.

Når det gjelder humor på nett synes jeg at Randi Liodden og Else Kåss Furuseth slår mannfolkene lagt ned i støvlene, men jeg skjønner meg vel ikke på humor jeg som er kvinne :ironi:

Ingen av de er morsomme. Om man vi ha morsomme kvinner må man til Storbritannia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aragorn ll Elessar said:

Ingen av de er morsomme. Om man vi ha morsomme kvinner må man til Storbritannia.

Hvis du ikke ler av Pernille Sørensen (for eksempel), er det deg det er noe galt med! :wink:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Og hvem bestemmer hva som er morsomst? Jeg syns ingen av de kara er spesielt morsomme. Juryen bestod av en stod overvekt av menn og kamerater av disse gutta. Hadde likt å se rabalderet og grininga til menn om det hadde vært omvendt. 

Det er helt fair at man reagerer på at alle prisene var delt ut til menn. Det betyr ikke at man krever eller føler seg krenka over at ikke halvparten gikk til kvinner, men at man reagerer på at det er noe galt når ikke en eller to kvinner engang ble anerkjent og priset. Flere av de nominerte kvinnene har i mange år blitt regna som blant Norges beste komikere og vunnet priser før i andre kåringer. Det er ganske åpenbart at denne kåringa ble sånn pga kameraderi. 

Anonymkode: 283d5...ec4

det hadde ikke blitt noe rabalder, menn gjør stort sett ikke-problemer om til problemer og lager et helvete ut av småting

juryen bestod tilfeldigvis av nesten bare menn, det var kvinner der også. Men det har jo ingenting å si.

nei man skal ikke bli annerkjent eller priset bare fordi du er kvinne, de som vinner konkuransen blir det og denne gangen var det tilfeldigvis ikke en kvinne

ingen Kvinner i norge er regnet som norges beste komikere

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Hvis du ikke ler av Pernille Sørensen (for eksempel), er det deg det er noe galt med! :wink:

Pernille Sørensen er en av de få kvinnelige komikere jeg synes er morsomme. Synes alle de tre fra Melonas som gikk på NRK for mange år siden var morsomme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, hind skrev:

Menn har gitt seg selv definisjonsmakten for hva som er god humor og god musikk, og der har vi kjernen til problemet. Det tar en jævla evighet å få snudd den tankegangen. Selv en god del kvinner har kjøpt myten om det mannlige geniet, og det kan se ut som mange stemmer på menn av gammel vane. Spellemannsprisen har etter min mening utspilt sin rolle. Når de år etter år forbigår fantastiske kvinnelige musikere til fordel for middelmådige mannlige er det meningsløst for kvinner å å være med. Jeg synes alle skal trekke seg i protest og gi Spellemannsprisen langfingeren. Den kan like godt bli en ren smokingfest helt uten damer.

Når det gjelder humor på nett synes jeg at Randi Liodden og Else Kåss Furuseth slår mannfolkene lagt ned i støvlene, men jeg skjønner meg vel ikke på humor jeg som er kvinne :ironi:

absolutt ikke, nå var det en jury, og juryen bestemmer hvem som vinner, juryen bestod av både kvinner og menn

suck it up, deal with it

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Morpheus skrev:

Jeg kommer bare på en bra kvinnelig humorist gjennom tidene. Det er er Kongsvik. Hun er steike bra! Resten er ikke noe serlig morsomme. 

Men mannlige bra så er mine favoritter: Atle Antonsen, Espen Echbo, Kristian Valen, Bård Tufte Johansen, Trond Kirkevåg, Otto Jespersen, Rolv Vesenlund, Kevin Vågenes, Harald Heide Steen Jr., Harald Eia, Trond Viggo Torgersen, Johan Golden osv. osv. 

Virker ikke som dette er noe yrke for kvinner. Så da er det ikke rart at de beste er menn. Men Kongsvik nailer det virkelig. Hun er nok et av de få unntakene. 

Enig i kongsvik. Hun burde hatt en pris. Så gir jeg en stemme til Morten Ramm, Johan Golden, Espen Eckbo og  Rolv vesenlund

Anonymkode: 7753a...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Hadde det vært 8 av 8 priser til kvinner så ville menna satt fyr på hele huset og nekta å gjøre humor igjen før de fikk tatt omkamp og røska til seg prisene til damene. 
 

Anonymkode: 283d5...ec4

Gi oss gjerne noen eksempler på at slikt som dette har forekommet.. Eller er dette bare spekulasjoner..?

Jeg har mine tvil rundt påstandene dine, men jeg følger ikke «humornorge» nok til å kunne konkludere på stående fot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...