Gå til innhold

Å få i barna mat er et ******


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi forhandler til oss biter, ofte spiser han da 6 biter istedenfor 4 for vi utfordret han. Noen ganger legger vi all bordskikk til side og vi konkurrer i hvem som klarer å ta den største biten med mat. Konkurrerer i hvem som kan spise flest pannekaker. 

Anonymkode: 81958...ef2

Jeg har en gang introdusert leker ved bordet, som spise uten hender, spise som hunder, etc. (Det siste krever mye rengjøring etterpå... 😜) Det introduserte lek og positivitet i måltidet. Jeg var nøye med å understreke at vi ikke kunne gjøre dette hver dag, ergo ble det en spesiell anledning. Ungene husker det fremdeles, og de er voksne nå.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi lager smoothie vi og, får å få i datteren vår frukt og grønnsaker. Men hvordan er det med olje, som du skriver. Setter det smak? 

 

Anonymkode: 5af0c...2c7

Jeg tror du kan få eksempelvis MTC-olje som ikke smaker mye. Evt. Udo´s Choice.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en som er helt forferdet over sin datter sine dårlige matvaner, men hun har latt henne styre og velge siden ung alder. Tror du en 2-åring vil velge sjokolade eller fisk til middag? Joda, om en 2-åring får velge av foreldrene så velger de sjokoladen. Jenta er snart 11 år og vært hos oss mange ganger opp gjennom årene. 

Moren har fortalt at hun ikke har noen venner i klassen på grunn av hennes spesielle behov, men jeg kan forestille meg at de andre barna reagerer litt på en 10-åring som begynner på å gråte fordi at middagen ikke er som hun ønsket seg.  

Poenget mitt er egentlig at dere ødelegger barna deres med det som dere driver med. Dere skaper dårlige vaner for dem som vil ha stor påvirkning på deres liv. 

Jeg håper dere endrer dere og tar grep... Hvis ikke, så håper jeg noen ser barna deres oppi dette og melder dere til barnevernet for nå så svikter dere dem på det groveste. 

Anonymkode: 98cf3...4b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en som er helt forferdet over sin datter sine dårlige matvaner, men hun har latt henne styre og velge siden ung alder. Tror du en 2-åring vil velge sjokolade eller fisk til middag? Joda, om en 2-åring får velge av foreldrene så velger de sjokoladen. Jenta er snart 11 år og vært hos oss mange ganger opp gjennom årene. 

Moren har fortalt at hun ikke har noen venner i klassen på grunn av hennes spesielle behov, men jeg kan forestille meg at de andre barna reagerer litt på en 10-åring som begynner på å gråte fordi at middagen ikke er som hun ønsket seg.  

Poenget mitt er egentlig at dere ødelegger barna deres med det som dere driver med. Dere skaper dårlige vaner for dem som vil ha stor påvirkning på deres liv. 

Jeg håper dere endrer dere og tar grep... Hvis ikke, så håper jeg noen ser barna deres oppi dette og melder dere til barnevernet for nå så svikter dere dem på det groveste. 

Anonymkode: 98cf3...4b0

Det her er det største pisset jeg har sett her inne så langt. 

Anonymkode: 7ab5d...f6e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje barna forbinder mat og måltider hjemme med noe negativt, og derfor prøver komme seg fysisk vekk med en gang. Spise et annet sted for en periode kanskje? Variere litt. Lage piknik under bordet, eller tapas rundt sofabordet eller taco bar på kjøkkenbenken eller noe annet barna kan plukke selv. Enkel lett gjenkjennelig mat. Kle på dere noe fint eller gøy, pynt bordet til fest... Noe som synlig og fysisk bryter med dårlige vaner og kjipe assosiasjoner. Stålsett dere, og la barna få mulighet til å gjøre måltidet til sitt. Dersom de spiser bra i barnehagen, og de verken er feilernærte eller undervektige, så kan du nok slappe av litt på hjemmebane for en stund. Snakk med barnehagen, kanskje de har gode råd eller noe dere kan videreføre hjemme? 

Anonymkode: 5ff09...4a2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å la dem se en film mens de spiser? Vi brukte aldri å spise middag ved middagsbordet og har ikke tatt skade av det.. Kanskje de spiser litt mer om de har noe å gjøre samtidig som de spiser?

Anonymkode: d927c...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange råd anna enn at her i huset spises frokosten i hånda mens de kler seg for å gå og på vei til skole/barnehage/lekeplass. Da slipper de fokuset på maten de egentlig ikke vil ha og vi får i dem ei skive. Jeg er lik, hater frokost. Så her firer jeg fort på grensene om å sitte ved bordet. Skal de sitte ved bordet hadde det tatt masse tid og masse klaging, for de vil ikke ha frokost. 

Ellers har jeg en toåring med reflux som har hatt spisevegring. Jeg gav ham stort sett det han ville ha (inne rimelighetens grenser,  dvs ikke definert sukker, syltetøy ol) og har gradvis brukt ett år på å lede ham over i et mer normalt kosthold. Før fikk han spise bare pasta med smør, bare pølse, bare ett type pålegg, bare smoothie med litt havregryn osv.  Jeg har endra litt og litt til han nå spiser ganske normalt. Han er to, og nå begynner jeg først å kreve at han skal spise skorper før eksempel, før var jeg lykkelig bare han spiste en halv skive uten skorpe. Har også kunnet utvide til mange påleggtyper. Gir variasjoner av yoghurt (også naturell) i stedet for smoothie osv osv. Men jeg orka ikke kampen, gav ham det jeg VISSTE han spiste for så å gradvis gradvis innføre andre ting. Men det handla også om at jeg først måtte lære ham at mat ikke var en kamp og smerte, jeg måtte avsløre det negative mønsteret noe som betydde at jeg måtte gi ham de få tingene jeg visste han spiste og tenke at dette tar tid! Men først og fremst var det usunne hans hat mot mat, og det var der jeg måtte starte. Når den var snudd kunne jeg gradvis fokusere på hva han spiste og ikke om han spiste. 

Anonymkode: 658a8...752

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lest alle svarene, men anbefaler at dere mager matsituasjonen hyggeligere, for dere alle. 

Og smoothie! Vi lager smoothie sammen, jentene mine og jeg. 

Først avkjølt havregrøt lagd på melk. Kjøres i smoothielageren sammen med juice. Så en banan som blandes i, en til hver. Etter det så velger de selv frukt og bær som skal i. Noen ganger også kokt gulerot fra middagen (avkjølt i kj.skap først) eller noen fryste spinatblad  (rester fra en annen middag). Til slutt en shot med multivitamin (med appelsinsmak) De putter alt oppi selv, og trykker på knappen selv. De elsker det! Dette kan vi lage 2-3 ettermiddager i uka til tider, men ihvertfall fast 1 dag. Akkurat den dagen blir det dårlig tid til middag, pga aktiviteter på eldste. Da dekker 3åringen og jeg på et lite barnebord med små stoler til et cafébord. Levende lys, serviettduk, fine pynteglass. Når pappaen og 5åringen kommer hjem så lager vi smoothien sammen. Så spiser de kveldsmat (en halv brødskive eller en skål med tomatsuppe og makaroni), med meg som kelner, skikkelig gøy! Til slutt får de desserten, som er selvlagd smoothie.

Smoothien får de uavhengig av hvor mye de spiser altså, men de spiser mer når det er lenge siden de har spist og det er gøy å spise! Og smoothien er helt ærlig et måltid i seg selv.. Og skikkelig næringsrik. 

Anonymkode: af018...60d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi lager smoothie sammen, jentene mine og jeg. 

Først avkjølt havregrøt lagd på melk. Kjøres i smoothielageren sammen med juice. Så en banan som blandes i, en til hver. Etter det så velger de selv frukt og bær som skal i. Noen ganger også kokt gulerot fra middagen (avkjølt i kj.skap først) eller noen fryste spinatblad  (rester fra en annen middag). Til slutt en shot med multivitamin (med appelsinsmak) De putter alt oppi selv, og trykker på knappen selv. De elsker det! 

Smoothien får de uavhengig av hvor mye de spiser altså, men de spiser mer når det er lenge siden de har spist og det er gøy å spise! Og smoothien er helt ærlig et måltid i seg selv.. Og skikkelig næringsrik. 

Anonymkode: af018...60d

Tråden er underholdende, men det her tror jeg ihvertfall ikke noe på. Det høres jo helt motbydelig ut, som sørpe/skyller man gir til griser.

Anonymkode: e7663...275

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som pedagog er det hårreisende å lese hvordan dere gjennomfører måltider. Du skader barna, som flere skriver så fører dette bare til spisevegring. Det er alvorlig.

Du har fått veldig mange gode tips.

Det virker som dere kunne trengt mye veiledning når dere ikke vet hvordan man skal gjennomføre måltider engang. Hvordan oppdrar dere barna ellers? Det finnes mange kurs man kan gå på gratis.

Skammekrok? Kødder du??? Det er 70 år siden 1950.

Det du gjør nå skal du uansett slutte med. NÅ!!!

Anonymkode: 2ab2b...4d5

Som pedagog virker du ikke veldig pedagogisk i måten du møter TS på. Snakker du sånn til vanlig i jobben? 

Anonymkode: 0c890...807

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er tilfeldig at barna spiser i bhg og ikke hjemme. Du kan jo reflektere litt rundt hvorfor du tror det er slik.

Anonymkode: a0257...4b8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammekroken??? 

Dere trenger veiledning. Nå. Ikke bare på mat, men barneoppdragelse generelt. Kontakt helsestasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungen min var i Norge så prøvde vi å gi henne norsk mat som brødskiver. Da ble hun plutselig småspist fordi hun ville ha nudler eller ris. Å presse henne til å spise mer ville bare gjort vondt verre. Og så våknet opp hun opp om natten fordi hun var sulten.

Vi løste situasjonen med å lage mat hun var vant til og da begynte hun å spise ordentlig. Poenget mitt er at fokuset bør ligge på å gi mat de har lyst til å spise og ikke på å gi dem varierte måltider. Variasjon kan du introdusere senere når de faktisk spiser.

Og du har misforstått poenget med skammekroken. Det skal brukes mot dårlig oppførsel, ikke til å tvinge dem til å spise.

Anonymkode: e1d09...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere, TS?

Det virker som om dere begge er svært uerfarne med barn. 

Anonymkode: f25b5...d9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt det vanskelig med mat til eldste. Hen har vært mye syk i perioder, og da ble det mye enkel mat som hen likte. Ble veldig kresen, og det ble vanskelig med måltider. Vi har mast mye til tider, og det har vært dårlig stemning rundt middagsbordet. Ikke stolt over oppførselen vår, men man blir jo desperat. 

Vi har løst det med å ta oss skikkelig sammen, vi er tross alt de voksne. Har tilbudt mat, ikke fokus på hvor mye som spises, til middag er det alltid en ting på tallerken som barnet liker, vi leker gjemmelek med frokostbordet (barnet tar en bit og snur seg, og så gjemmer vi figurene), hvis barnet går fra bordet sier vi kom tilbake når du er klar, mer fokus på å sitte sammen at det er hyggelig, innimellom har barnet lekt og kommet innom for å få mat, mat mens vi ser tv. Mange måter som må virke fryktelig styrete for andre, og at barnet får tulle mye med maten. Men, det begynner å bli bedre, smaker på mer mat, sitter oftere i ro ved bordet. Så jeg er glad for at vi klarte å ta grep og gjøre noe før situasjonen var som TS sin. 

Hvis tipsene du får her TS ikke er til hjelp så er det nok lurt å ta kontakt med lege/helsestasjon. 

Anonymkode: 6d80f...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette handler om mye mer enn måltider. Det høres ut som det foregår maktkamp mellom voksne og barn hjemme hos dere.

(Ordet skammekrok gir meg frysninger!)

Jeg vil råde dere til å søke veiledning i foreldrerollen, og starte med å jobbe med relasjonsbygging med barna.

Og gi oppmerksomhet til det som er bra, for det du gir oppmerksomhet til, får du mer av👍

 

Anonymkode: 3b960...dff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt - og sliter - med matsituasjonen med mitt barn på 7 år. Jeg har innsett at det er jeg som er det største problemet for jeg maser og kjefter fordi jeg er bekymret for at barnet ikke får i seg nok mat/næring. 

Jeg prøver virkelig å ta meg sammen, jeg har fått tips fra helsesøster at barnet virkelig må kjenne sult og kanskje etterhvert føle seg trett, slapp og sliten slik at det selv forstår "konsekvensen" av å få i seg for lite mat. Så jeg forsøker alt jeg kan for å ikke mase.

Vi er gått fra at jeg har hatt regler på hvor mye mat barnet må spise til at det spiser det det "orker". Stort sett lite mat til frokost/lunsj/kveldsmat, men barnet spiser godt til middag. Her får det også bruke ketchup og soya saus omtrent som det passer seg.. 

Så om det er noe barna liker å spise så fokuser på det, tenk mindre på det de ikke liker. Her spises kylling i omtrent alle fasonger, ris, brokkoli og pasta. Så varierer jeg litt utfra det. Trøsten er stort sett at selv om det spises lite til de andre måltidene så er det en del til middag.

Her sitter barnet også max 15 min til måltidene, og ikke noe mat utenom måltider. 

Ta et langt skritt tilbake og babyskritt videre. Lykke til, jeg vet hvor ille det er...

Anonymkode: 33f77...762

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har fått mange gode råd her (ikke mas! Ingen skammekrok! Slutt å tvinge i de mat/mate de!) Et friskt barn sulter seg ikke i hel! Så bare la de gå sultne. Tilby mat (som de liker), men vil de ikke ha så er det greit nok. Først og fremst så må dere øyeblikkelig slutte å gjøre matsituasjonen til stress, mas og press. Samtidig så tror jeg mange av de som gir råd her ikke har erfaring med barn som faktisk ikke spiser stort. Dette vil ta uker, måneder og kanskje til å med år å rydde opp i. Jeg har selv en i familien som knapt spiste som barn. Det var såpass ille at han ble liten av vekst, tynn og så langt yngre ut enn han var. En av foreldrene er lege så han ble godt fulgt opp av helsevesnet på alle måter, men de fant ingen feil. Foreldrene presset han dog aldri til å spise, men tilbød mat han likte, ga han melk i steden for vann og forsøkte å gjøre matsituasjonen morsom. Dette var et problem i mange år, men plutselig løsnet det og han er i dag en høy og sterk voksen mann. 

Du må rett og slett bare slutte å mase og presse, ta kontakt med helsevesnet for å utelukke fysiske årsaker til den dårlige matlysten og la ting gå sin gang. Plutselig løsner det, men det avhenger av at dere klarer å gjøre mat til noe positivt og ikke som noe som er forbundet med tvang. 

Anonymkode: ba803...f4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: jeg personlig synes det virker ekstremt stressende opplegg. Enig  med de over her- at dette ikke høres optimalt ut. Vi kjører helt motsatt strategi..

så, ikke for å kuppe tråden! Men vi har lignende problem med vår 2 åring. Hun spiser kun ca 3-4 middagsretter, og da ingen tilbehør. Har prøvd med mos, poteter, ris, spaghetti, ulike grønnsaker. Det plukkes bare bort. I stedet for å stresse og true, «overser» vi det, lar henne spise der hun vil, og maser ikke mer. Sier hun kan prøve igjen i morgen. Blir dette feil- andre veien igjen? Men jeg klarer ikke tanken på å true i henne mat:/ Dersom hun ikke liker middagen- får hun noe annet etter middag, feks en brødskive eller yougurt. 

Hun spiser feks fiskekaker, kjøttkaker, hjemmelaget pizza (da lager jeg saus selv, og kjører på med tomater, løk osv 😅) Hun spiser også mye frukt.

 

Anonymkode: 30dac...8a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver noen at vi som har gitt råd ikke vet hvordan det er med barn som ikke spiser?

Jeg har selv en sønn på 10 år. Han spiser svært lite og lite variert. Er på helsestasjonen med ham hver tredje måned. Han er liten og tynn. Søsteren på 7 år er større enn ham.

ALDRI har det falt meg inn å bruke makt, trusler og skammekrok! Det er helt uakseptabelt som forelder.

 

Anonymkode: e5f19...750

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...