Gå til innhold

Hjelp! Bremsevæske på kjølevæsketanken!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta deg en tur innom nærmeste verksted så fort du har mulighet. Få tømt beholdere  og fylt på riktig før det går utover andre ting. Å fylle feil kan fort bli dyrt. 

Anonymkode: b7372...574

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du må gjøre er å tømme all kjølevæske og vaske systemet godt. Skylle godt og lenge slik at alle rester av bremsevæske er borte. Det som kan være ødeleggende for bilen er at bremsevæske inneholder aggressive kjemiske komponenter som kan ødelegge plast eller gummi som ikke er laget for bremsevæske. I kjølesystemet er det mange ventiler og gummislanger som kan ta skade av å være i kontakt med bremsevæske. Det er ikke sikkert det vil skje noe med en gang, men om noen måneder kan det dukke opp mange småfeil fordi komponenter starter å svikte. Jeg ville vært spesielt obs på vannlekasjer og at varmeapparatet fungerer som det skal fremover.

Om du ikke startet bilen burde dette ikke være en særlig big deal. 

Anonymkode: d075f...6dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du må gjøre er å tømme all kjølevæske og vaske systemet godt. Skylle godt og lenge slik at alle rester av bremsevæske er borte. Det som kan være ødeleggende for bilen er at bremsevæske inneholder aggressive kjemiske komponenter som kan ødelegge plast eller gummi som ikke er laget for bremsevæske. I kjølesystemet er det mange ventiler og gummislanger som kan ta skade av å være i kontakt med bremsevæske. Det er ikke sikkert det vil skje noe med en gang, men om noen måneder kan det dukke opp mange småfeil fordi komponenter starter å svikte. Jeg ville vært spesielt obs på vannlekasjer og at varmeapparatet fungerer som det skal fremover.

Om du ikke startet bilen burde dette ikke være en særlig big deal. 

Anonymkode: d075f...6dc

Det er en lenger bak i tråden her som påstår han har lang fartstid som mekaniker m. fagbrev, og mener det ikke spiller rolle om man fyller 1 liter bremsevæske i kjølesystemet. Men jeg er enig med deg.👍

Om ts ikke hadde startet bilen enda så ville det vel bare vært å tømme ekspansasjonstanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Gent82 skrev:

Det er en lenger bak i tråden her som påstår han har lang fartstid som mekaniker m. fagbrev, og mener det ikke spiller rolle om man fyller 1 liter bremsevæske i kjølesystemet. Men jeg er enig med deg.👍

Om ts ikke hadde startet bilen enda så ville det vel bare vært å tømme ekspansasjonstanken?

Du er enig i noe som ikke stemmer? Kommer det til å stemme da?

Anonymkode: 5092c...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er enig i noe som ikke stemmer? Kommer det til å stemme da?

Anonymkode: 5092c...ae9

who knows, baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/19/2019 at 5:51 PM, Oppgitt78 said:

Det bør tømmes og skylles.

Dette. Er ikke spesielt vanskelig. Du åpner pluggen nederst i systemet, og lar kjølevæsken (som har fått litt bremsevæske i seg) renne ut (samle opp i et kar - spesialavfall). Så setter du en vannslange i kjølevæskebeholderen, og lar systemet få en gjennomspyling i en times tid. Så fyller du på kjølevæske.

Anonymkode: 16781...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste fyller en uten snøring på bil i det hele tatt på bremsevæske? Og på kjølesystemet? Fordi det ikke er bremser igjen? 

Anonymkode: 3e2e1...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller dem ikke sånne ting på service?

Eneste jeg må fylle på selv er diesel og spyleveske (merca bruker nesten mer spyleveske enn diesel, av en eller annen merkelig grunn). 

Bilen er jo på verksted/service flere ganger i året, så de ordner jo alt sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Fyller dem ikke sånne ting på service?

Eneste jeg må fylle på selv er diesel og spyleveske (merca bruker nesten mer spyleveske enn diesel, av en eller annen merkelig grunn). 

Bilen er jo på verksted/service flere ganger i året, så de ordner jo alt sånt.

Bilen min er vel ca aldri på service på verksted. Den får hjemmeservice :) Gidder ikke kaste penger ut vinduet når jeg kan gjøre en hel masse selv. 

Anonymkode: ad885...0e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bilen min er vel ca aldri på service på verksted. Den får hjemmeservice :) Gidder ikke kaste penger ut vinduet når jeg kan gjøre en hel masse selv. 

Anonymkode: ad885...0e6

Jeg antar jo at du er en av dem som ikke fyller spylervæske på oljetanken eller frostvæske på spylertanken 😜

 

Anonymkode: 3e2e1...d77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...