Gå til innhold

Wiley - IVF på andre året


Wiley

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Wiley skrev:

Takk for info @Waldfee, da har jeg litt å gruble på. 

Fikk snakket med Medicus i dag, så det var litt deilig å få noe mer kjøtt på beinet. De anbefalte nye prøver og vannscanning for å utelukke polypper, ellers ville de satset på kort protokoll og prednisolon for endometriosen. Scratching var bare sånn hvis jeg hadde veldig lyst, de gjorde normalt sett ikke det. 

Ellers så hørtes det ut som om jeg kunne få fast lege hvis jeg spesifikt ønsket det, og alt av lab og klinikk er visstnok helt nytt. Sjefen for laben som har flyttet ned til Oslo, så alt høres jo ut som det er veldig på stell. 

Håper det kan funke! Men skjønner ikke helt hvorfor feks Hausken kjører scratching veldig mye, og så bruker Medicus det ikke?  Pussig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Waldfee said:

Håper det kan funke! Men skjønner ikke helt hvorfor feks Hausken kjører scratching veldig mye, og så bruker Medicus det ikke?  Pussig. 

Ja det er litt merkelig det der. Igjen så er vel forskningen sånn halvveis, og jeg tror nok Medicus er mer konservative i forhold til å anbefale ting som det er mye spørsmål rundt. Alt jeg har lest om de tyder på at de aldri overselger på behandlinger og det er jo egentlig ganske betryggende. Men det er nok noe de gjør, det står jo i prislisten deres. Men høres litt ut som om det er mest på pasientens ønske og ikke en del av standard behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Waldfee skrev:

Håper det kan funke! Men skjønner ikke helt hvorfor feks Hausken kjører scratching veldig mye, og så bruker Medicus det ikke?  Pussig. 

Jeg ble iallefall ikke klokere når jeg spurte på FS, legen sa liksom det samme som dere her inne om uviss effekt og endo osv :P 

Hun avviste det ikke asså, tenker jeg skal vurdere det (grøøøøøøss) før et tredje forsøk. 

Endret av Fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hausken har også vært litt frem og tilbake med meg om jeg skal ha eller ikke, sist ikke pga adenomyose men nå skulle de plutselig ha det før fryseforsøk. De gangene jeg har blitt grsvid har det vært uten scratching, en gang med men da utenfor livmor . Så uklart for meg om det var lurt nå men vips under hysteroskopien så hadde de scratchet 😂😂 Riksen var også positive til at jeg gjorde det før frys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se (hilsen min gode venn Google) så er de nyeste studiene langt mer forsiktige med å anbefale scratching. Ikke det at det er skadelig, men de mener det er unødvendig og ingen klar fordel. Men for all del. Hvis jeg sitter der med 6 mislykkede innsett så tror jeg nok jeg hadde vært villig til å ta sjangsen sånn at jeg kunne følt at alt var utprøvd. Tror jeg dropper det før neste frys nå, og hvis jeg ender opp på Medicus så dropper jeg det nok før første forsøk der også. Om jeg ender opp hos Hausken så kanskje det blir scratching der, hvis de anbefaler det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå kom jeg på den derre artikkelen og forskninga - det gikk jo nettopp på fryseforsøk.

Mhm. «Ingen klar fordel, men om dere vil skrape i høna så værsågod for vår del» 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes høna får gjennomgå ganske mye uansett jeg, hva er vel litt scratching i tillegg liksom 😂 sist forsøk så måtte de punktere blæra for å få ut eggene, bare for sikkerhets skyld. Stakkars kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Wiley skrev:

Synes høna får gjennomgå ganske mye uansett jeg, hva er vel litt scratching i tillegg liksom 😂 sist forsøk så måtte de punktere blæra for å få ut eggene, bare for sikkerhets skyld. Stakkars kroppen. 

😳😳 Er jammen ikke mye man får ha i fred i denne prosessen?! Har også lurt litt på scratching, men har jo egentlig ikke kommer til noen gode innsett så må vel vente til jeg har hatt noen av de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, prøverpåny said:

😳😳 Er jammen ikke mye man får ha i fred i denne prosessen?! Har også lurt litt på scratching, men har jo egentlig ikke kommer til noen gode innsett så må vel vente til jeg har hatt noen av de..

Nei, det meste får gjennomgå egentlig. En herlig helhetsopplevelse for kroppen 🙄

Du må få deg noen gode innsett snart! 🤞🏽Scratching er jo alltids en mulighet hvis du har trua på det, tror ikke nødvendigvis du må vente på flere mislykkede innsett, men samtidig er det i kjedelig å bruke penger på det hvis forsøkene blir avbrutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wiley skrev:

Nei, det meste får gjennomgå egentlig. En herlig helhetsopplevelse for kroppen 🙄

Du må få deg noen gode innsett snart! 🤞🏽Scratching er jo alltids en mulighet hvis du har trua på det, tror ikke nødvendigvis du må vente på flere mislykkede innsett, men samtidig er det i kjedelig å bruke penger på det hvis forsøkene blir avbrutt. 

Foreløpig bruker jeg heller pengene på altfor mye fresht treningstøy og frisør 😁 Var også på utrolig digg massasje før jul, tror jeg skal få til en runde til nå snart ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt viktig å prioritere litt egenpleie oppi denne prosessen synes jeg. Jeg har virkelig vært veldig opp og ned det siste året med hvor godt jeg har klart å ta vare på meg selv. Har hatt perioder hvor jeg har vært kjempeflink til å trene og spise godt, andre hvor jeg omtrent har stengt meg selv inne og bare spist dritt og jobbet masse. Nå er jeg et sted midt i mellom, klarer å spise bra, innimellom veldig bra, men klarer ikke helt å motivere meg til så mye bevegelse. Det henger litt sammen med mye reising og møter på jobb akkurat nå, men kjenner helt mangel på overskudd når helgen kommer. Håper det løser seg litt når det blir roligere på jobb og varmere i lufta. I mellomtiden blir det litt annen type egenpleie der jeg klarer å finne det:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt! Jeg har det litt motsatt, jeg er ikke alltid så flink med kosthold (altfor glad i sjokolade og søte ting) men er avhengig av trening og trener regelmessig. Ingen er perfekt💗! Jeg synes det er herlig med massasje og frisør. Og jeg liker faktisk å jobbe endel, føler så mye mestring gjennom jobben og det er fint når man ikke lykkes med ivf 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å trene @Waldfee, jeg håper motivasjonen kommer til meg og i løpet av våren en gang. Etter første forsøk og SA’en gikk jeg seriøst opp 6 kg og de ble jeg ikke kvitt uansett hvor mye jeg trente. Så nå må det litt kraftige midler til gangs, vil ned til vekten der jeg begynte før første forsøk og helst enda litt mer ned før fryseforsøket. Blir ekstra spennende å se hvordan det prosjektet kommer til å gå når jeg skal være en uke i Italia/Frankrike med jobben etterfulgt av en uke i New York 😂 Men, jeg prøver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rekk opp hånda alle som har trøstespist på seg 5 kilo kun med iskrem i høst 🙋‍♀️

Men jeg prøver å sette en stopper nå, jeg trenger ikke bli supertjukk i tillegg liksom :P Har faktisk vært relativt «flink» med treninga, men det jeg driver med brenner ikke akkurat kalorier. Rører meg såvidt med litt styrketrening på Satselixia, og har hatt joggeforbud i over 1 år pga ryggen. Ja, for jeg jogger jo SÅ mye ellers :hoho:

Poenget jeg skulle frem til var at jeg faktisk merker småtrøstespising (selv om det bare er is her og der, og ikke store mengder) ikke har vært helt bra for psyken, og man trenger virkelig støtte fra hjernen altså oppi dette. 

Italireise med jobben, du. Du er ei sånn ei 🙅‍♀️ *sjalu*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har fortsatt ikke gått ned siste 5 kilo fra jeg var gravid .. og nå fått litt ekstra i tillegg. Med hormoner og teite negative forsøk synes man at man fortjener littegrann sjokolade... må prøve å spise mer riktig nå før fryseforsøk, men jeg spiste sukkerfritt i ett forsøk i fjor pg gjorde ingen forskjell. Normalt sunt opplegg holder nok - gjør neppe stor forskjell. Herlig med jobbreiser 👍😊 Jeg har litt reising jeg også med jobben, men ikke til Italia gitt - mest Brussel... 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jævla hormonene assa. Man blir liksom aldri kvitt de ordentlig. Prøvde å lese meg opp på en sånn hormon detox diett, men jo mer jeg leste jo tydeligere ble det at alt er egentlig samme diett? Man bare kaller det detox eller clean eating eller endometriose diett og så er det egentlig bare same shit new wrapping. Jeg har prøvd litt tidligere og må si at jeg kjenner faktisk forskjell hvis jeg dropper alt av meieri produkter, gluten, koffein, rødt kjøtt, soya, sukker og alkohol, men det er jo ikke noe gøy i lengden, man blir jo så sugen på... OST... Så jeg kjører en litt enklere tilnærming med litt av alt, så synes jeg liksom ikke så synd på meg selv på toppen av det hele. Om det har noen betydning for forsøkene er jo vanskeligere å si, men det må vel være positivt å føle seg bedre i utgangspunktet. Som jeg håper å oppnå denne gangen da:) 

I dag fikk jeg beskjed om at pengene fra HELFO er på vei. Digg å slippe å betale for medisinene fremover, selv om jeg fortsatt må ta utleggene. 

Det blir litt reising i jobb ja, hadde vel gått på veggen om jeg bare skulle sittet på kontoret hver dag. Med IVFen har det nesten vært det som har vært mest stress, å få forsøkene til å passe inn i kalenderen. Men nå har jeg holdt på så lenge at jeg gir litt f. Vet jo at det bare er å kapitulere og at det aldri blir som planlagt uansett, og heldigvis klarer jeg å være såpass fleksibel at det går rundt. For det meste har det vært greit å ha distraksjoner med å reise bort på jobb når ting ikke har gått veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Var hos gynekologen i dag og jeg elsker gynekologen min! Han er jo så god! Fikk gratulasjon for det fine understellet mitt liksom, og det første han spurte om var hvordan det gikk med psyken. 🙌🏽 Det var bare superbra å prate med ham, han var overlege på ivf klinikken på OUS tidligere så han hadde mye bra å si, og han var akkurat den jeg trengte å prate med nå. 

Han fant ikke noen tegn på at endometriosen var tilbake, heller ikke noen polypper og sa alt så veldig bra ut. Så han sa egentlig det samme som de sier på riksen, at det er litt uflaks. Og så sa han at det kan være litt så som så med fryseforsøk, så at sånn egentlig har jeg bare hatt to forsøk. Han sa også at vi bare bør kjøre på så lenge vi orker og har råd, og at trikset er å gi litt faen og bare la det skje. Lettere sagt en gjort selvsagt, men jeg synes det var et godt råd for man lever jo fra forsøk til forsøk og det å prøve å gi slipp på kontrollen er litt viktig. Om jeg klarer det vet jeg ikke, men definitivt noe jeg kommer til å huske. 

Vi snakket også litt om å gå privat og han skjønte veldig godt hvorfor vi vurderer det, men i forhold til klinikk så er det lite forskjeller på det medisinske tilbudet, det dreier seg heller om å finne en klinikk man har kjemi med. Vi snakket også om scratching og det med at det ikke skader men at man ikke vet om det har noen effekt. Han sa at grunnen til at Hausken gjerne anbefaler det er litt at det er innstillingen deres der, at ja selvsagt skal vi prøve dette på en måte. 

Veldig fin time, det er ikke så ofte man synes det er såååå fint å være hos gynekologen egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var jeg i gang igjen. Mensen kom selvsagt et par dager forsinket, men nå har jeg vel vært gjennom dette såpass mange ganger at jeg ikke stresser med det lenger. Det er jo kroppen som bestemmer uansett. 

Men, mensen kom altså akkurat på dagen ett år siden jeg mistet. Litt merkelig dag i dag, det må jeg innrømme. Vet ikke om jeg noensinne kommer til å glemme det helt, men alt blir vel også forsterket av at det ikke har skjedd en verdens ting siden da. Nå håper jeg snart vi er ferdige med denne prosessen, selv om jeg er litt skeptisk til akkurat dette fryseforsøket. 6-dagers høres jo lovende ut men jeg synes de var så negative rundt hele forsøket på Riksen at jeg ikke har noe særlig forhåpninger. Uansett, dette blir siste runde på riksen. Det blir privat neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wiley skrev:

Da var jeg i gang igjen. Mensen kom selvsagt et par dager forsinket, men nå har jeg vel vært gjennom dette såpass mange ganger at jeg ikke stresser med det lenger. Det er jo kroppen som bestemmer uansett. 

Men, mensen kom altså akkurat på dagen ett år siden jeg mistet. Litt merkelig dag i dag, det må jeg innrømme. Vet ikke om jeg noensinne kommer til å glemme det helt, men alt blir vel også forsterket av at det ikke har skjedd en verdens ting siden da. Nå håper jeg snart vi er ferdige med denne prosessen, selv om jeg er litt skeptisk til akkurat dette fryseforsøket. 6-dagers høres jo lovende ut men jeg synes de var så negative rundt hele forsøket på Riksen at jeg ikke har noe særlig forhåpninger. Uansett, dette blir siste runde på riksen. Det blir privat neste gang. 

Lykke til med dette forsøket @Wiley! Føler ofte det er litt vanskelig å tolke legene når de snakker, ikke alltid kommunikasjon er deres sterkeste side ☺️ Har dere bestemt dere hvor dere går privat evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, prøverpåny said:

Lykke til med dette forsøket @Wiley! Føler ofte det er litt vanskelig å tolke legene når de snakker, ikke alltid kommunikasjon er deres sterkeste side ☺️ Har dere bestemt dere hvor dere går privat evt?

Takk:) får bare ta det som det kommer. 

Det blir enten Medicus eller Hausken. Tenkte å ta en sjekk begge steder og evt se hvor kjemien stemmer best, men holder en liten knapp på Medicus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...