Gå til innhold

Wiley - IVF på andre året


Wiley

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk alle sammen! Nå kjenner jeg til og med liv i magen hver dag, så nå har bekymringene lagt seg. Sliter litt med å gå pga smerter i sete/korsrygg så nå føler jeg meg skikkelig preggo på godt og vondt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Åååh nå er jeg litt sånn sliten preggosaurus. Har fått bekkenlåsning og avslag på søknaden min på abc klinikken 😞 De har jo hatt masse budsjett kutt og siden jeg sendte søknaden så har de endret kriteriene og nå må man plutselig være under 36 som førstegangs fødende. Så selv om jeg nådde kriteriene når jeg søkte for 13 (!) uker siden så gjør jeg plutselig ikke det lenger. Egentlig litt irritert altså, men da er det vel bare å omstille seg til fødsel på vanlig føde avdeling på Ullevål. Får vel gjøre litt research for å finne ut om jeg kan hacke dette på noen måte, og så bør jeg kanskje finne meg en jordmor. Har bare vært hos fastlegen så langt men kunne vært greit å kanskje prate litt om fødsel før man skal i gang liksom. Hadde kanskje håpet at jeg slapp å forholde meg til 70 fremmede mennesker etter å ha vært så mye inn og ut av sykehus, men ender nok opp i litt sånn samlebånds følelse allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Lenge siden jeg har oppdatert her nå, alt er bra med mini og formen er endelig god så det er god stemning. ABC blir det ikke for min del, men fikk tilbud om å snakke med en Gaia jordmor om hvordan de kan tilrettelegge fødselen best mulig for meg, så det tilbudet kommer jeg nok til å hoppe på. Det er jo den IVF følelsen som henger igjen, det å føle seg sett er så utrolig viktig så litt spent på hva de evt foreslår sånn sett. 

Ellers har jeg hatt glukosebelastningstest i dag, og endte på 7,6 som legen synes var for høyt så nå skal jeg kutte karbohydrater. Og jeg som har holdt på med det i hele ivf prosessen og skjønte at det ikke var så gunstig for graviditet så jeg tilførte jo karbo igjen. Ja ja. «Du er allerede tung nok» sa legen, som alltid er digg å høre, spesielt siden jeg har vært mest bekymret for at jeg ikke har lagt på meg noe særlig. Det kommenterte han sist, så vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal tolke dette. Han fikk det til å høres ut som jeg ligger rett på grensen til svangerskapsdiabetes, men ser jo at jeg ligger rett under grensen for forhøyet risiko for å utvikle SD og enda et stykke under grensen for ferdigutviklet SD. 🧐 Samtidig er SF målet helt på kurven, så er vel ikke så veldig bekymret for at dette blir en stor baby enda. 

Men men, nå er jeg snart inne i 3 trimester, det er helt sykt hvor fort tiden går når man ikke sitter og venter på neste forsøk. Tror det kommer til å gå enda fortere på slutten, jobber fortsatt 100% og har masse å gjøre før termin så nå blir det deilig med litt juleferie. Har kun 4 arbeidsdager igjen av året og gleder meg til å reise på ferie neste uke 🙌🏽

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville bare sende en stor gratulerer, blir så glad av å lese at det går fint <3 <3 

Ang vanlig fødings på Ullevål så har jeg gjort det (eller; igangsatt da), og det var helt tipptopp det synes jeg! Asså, relativt sett selvsagt. Rolig og fint, selv om det helt på på slutten måtte litt flere folk inn (da var det jo jeg som bråkte :P )

Har vært fraværende fra KG fordi (eller; ikke fordi det da, men du skjønner :P ) jeg fikk en seriøs svimmhelts&utmattelsesgreie som rett og slett har vært bokstavelig talt invalidiserende rett etter MA (tusen takk for den liksom), og jeg har vært sykemeldt lenge uten bedring og har et ganske lavt funksjonsnivå (men nå klarer jeg skrive litt da! Det er fremgang). Så jeg er nok ute av IVFgamet, selv om de gjerne forlenget kontrakten til sommeren 2020 (den går ut snart) - men akkurat nå må jeg nok bare anse meg selv som heldig om jeg kan bli bedre på sikt og delta i normale hverdagsaktiviteter.

Men nok om moi, det er så koselig å se at det går bra med lille dinobolla <3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/9/2019 at 1:18 AM, Guest Fnugg said:

Ville bare sende en stor gratulerer, blir så glad av å lese at det går fint <3 ❤️

Ang vanlig fødings på Ullevål så har jeg gjort det (eller; igangsatt da), og det var helt tipptopp det synes jeg! Asså, relativt sett selvsagt. Rolig og fint, selv om det helt på på slutten måtte litt flere folk inn (da var det jo jeg som bråkte :P )

Har vært fraværende fra KG fordi (eller; ikke fordi det da, men du skjønner :P ) jeg fikk en seriøs svimmhelts&utmattelsesgreie som rett og slett har vært bokstavelig talt invalidiserende rett etter MA (tusen takk for den liksom), og jeg har vært sykemeldt lenge uten bedring og har et ganske lavt funksjonsnivå (men nå klarer jeg skrive litt da! Det er fremgang). Så jeg er nok ute av IVFgamet, selv om de gjerne forlenget kontrakten til sommeren 2020 (den går ut snart) - men akkurat nå må jeg nok bare anse meg selv som heldig om jeg kan bli bedre på sikt og delta i normale hverdagsaktiviteter.

Men nok om moi, det er så koselig å se at det går bra med lille dinobolla ❤️

 

Så koselig å høre fra deg! Og så trist å høre at helsa fortsatt ikke er bedre, det er virkelig ikke noen spøk det her. Tror du gjør helt rett i å ta vare på deg selv nå og hoppe av gamet, det viktigste er jo å bli frisk igjen. Tror neppe det blir så mange runder med søskenforsøk på oss, hvis vi har lyst til å prøve på det en gang i fremtiden tror jeg vi bare bruker det vi har på frys. Er begrenset hvor gøy ivf er liksom. 

Godt å høre vanlig fødings var en fin opplevelse da, det er så mye prat om dårlige opplevelser men jeg tenker at det nok hjelper å ta en samtale med en jordmor der. Gruer meg egentlig ikke så veldig altså, det er jo bare å komme seg gjennom det uansett, og litt fånyttes å planlegge noe særlig også. 

Men ja, det går fint med dinobolla og meg, og det er jo det beste man kan håpe på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er jo verdens dårligste gravid dagbok, oppdaterer jo aldri. Men her går det unna, uke 34 nå, 6 uker til termin og 3 uker til permisjon, shit påmfritt liksom. Formen er fortsatt relativt god, blir andpusten av det meste, spesielt å ligge flatt, klarer ikke sette meg opp eller reise meg uten lydeffekter og blæra er en relativt trist historie. Men ellers humper og går det videre, har nesten alt av utstyr på plass så nå er det fokus på fødsel, amming og å få styr på huset. 
Var hos Gaia jordmor i dag på sykehuset og det var helt tipp topp, nå gleder jeg meg egentlig mest til fødsel og spesielt at frøkna skal være her på ordentlig. Fikk omvisning og masse gode tips, så føler meg veldig rolig på akkurat det nå, så det er superdeilig. Og så skal jeg begynne med det spennende kapittelet i mitt liv som heter perineal massasje, det ble litt mye for samboer så vi ble enige om at jeg kunne gjøre det der på egenhånd og ikke si så mye mer om den saken. Så nå skal mor ut og handle mellomkjøtt olje. 
Ellers er det full disco i magen for tiden, mini har lagt seg godt med hodet ned og egentlig holdt seg der siden november så tipper hun holder seg der fremover. SF målene er litt under kurven, så er nok ingen stor frøken, men helt normalt så langt. Jordmor mente også at glukosebelastningen var helt normal og at fastlegen min brukte gamle referanse verdier, så da er det vel lov med litt karbo fortsatt da, takk og pris. Har til nå bare lagt på meg 3 kg, så graviditet er vel den beste dietten jeg har prøvd så langt. Er til og med friskmeldt for bekkenløsning så nå håper jeg den gode stemningen varer hele veien ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 11.2.2020 den 13.20, Fnuggolina skrev:

Yeeeey ❤️ Vil ha snap under hele fødselen :nigo: Lykke til med mellomkjøttmassasje :hoho: 

Fnuggolina!! ❤️❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
3 timer siden, prøverpåny skrev:

Fnuggolina!! ❤️❤️ 

Helløu 😘😘😘 Håper det går bra med deg! 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2020 at 1:20 PM, Fnuggolina said:

Yeeeey ❤️ Vil ha snap under hele fødselen :nigo: Lykke til med mellomkjøttmassasje :hoho: 

Ha ha, setter opp en livestream! Mellomkjøttet mitt har aldri fått så mye oppmerksomhet for å si det sånn, men jordmor var veldig frempå for å anbefale det så da får man vel bare satse på at det er verdt det. Blir sikkert keisersnitt nå da, for sikkerhets skyld 😂

Hvordan går det med deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Fnuggolina skrev:

Helløu 😘😘😘 Håper det går bra med deg! 

Her er alt bra! Eller, ikke noe mer action på forsøksfronten annet enn av mannen sendte en spermprøve til DNA-analyse med nedslående resultat i november, så nå jobber vi med å bedre den med mat, trening og hyppigere utløsning 😅 🤩 Går kanskje i gang med nye forsøk etter påske, alt etter om det har blitt bedring. 
Hvordan er med deg nå? 😘😘😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
18 timer siden, Wiley skrev:

Ha ha, setter opp en livestream! Mellomkjøttet mitt har aldri fått så mye oppmerksomhet for å si det sånn, men jordmor var veldig frempå for å anbefale det så da får man vel bare satse på at det er verdt det. Blir sikkert keisersnitt nå da, for sikkerhets skyld 😂

Hvordan går det med deg?

:hoho: Du bare «nei - ikke KS - jeg har massert høna i det uendelige her!!!!»

16 timer siden, prøverpåny skrev:

Her er alt bra! Eller, ikke noe mer action på forsøksfronten annet enn av mannen sendte en spermprøve til DNA-analyse med nedslående resultat i november, så nå jobber vi med å bedre den med mat, trening og hyppigere utløsning 😅 🤩 Går kanskje i gang med nye forsøk etter påske, alt etter om det har blitt bedring. 
Hvordan er med deg nå? 😘😘😘

Hyppigere pliktutløsning ja - prøverør skal jo liksom avlaste for alle årene med det :P  Det hørtes litt avansert ut, håper dere får bra resultater altså!

——————————————

Nei meg....hva skal man si. I praksis har jeg jo betalt 100.000 kroner for å ikke kunne jobbe, gjøre helt normale ting, ta meg av barn eller fungere normalt overhodet. Har bytta ut gynekolog med nevrolog/svimmelhetsspesialister og rehabilitering som går så som så foreløpig. Men nå klarer jeg jo skrive litt, og det er faktisk veldig stor fremgang. Og nevnte jeg at jeg har mista jobben mens jeg var sykemeldt?(redigeeeeeeeeeeeerte detaljer) Nope, så livet er ikke helt fantastisk om dagen foråsidetsånn. Litt av et absurd år egentlig.

Ikke siter meg på det med jobben, kommer til å redigere det bort sånn etterpå - ikke at det er så nøye med gjenkjenning da, men altså. Men heeerregud, nok om meg - det er kjedelig - mer om FØDING og den kommende nussebolla (i flertall snart for vi håpe nå som dårlig DNA`er skal utløses og fordrives !) :nigo:

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Venting, venting, venting. En uke igjen til termin og finnes vel knapt en cm av huset som ikke er nedvasket. Må nå begynne på runde to. Fødebagen er pakket, pakket opp igjen og re-pakket. Fryseren er stappfull.  «Heldigvis» har jeg blitt forkjølet så har vært helt nødt til å roe ned, men permisjon er jo egentlig litt kjedelig? Har relativt lite plager nå, bare slapp og trøtt så synes dagene går litt vel sakte. Hvor mange gamle episoder av Kardashians kan man egentlig se liksom. Har veldig lite tegn på at denne vinterdvalen er over snart, litt nedpress og slag i høna er vel omtrent alt, kynnerne som jeg hadde en del av tidligere er forsvunnet og selv om hodet nå er festet så er det null tegn på føding enda. Screen time på telefonen er opp ca 300% hver uke. Nå synes jeg egentlig hun kan komme snart sånn at jeg får noe å gjøre igjen (famous last words...). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ja, da fikk jeg litt å gjøre igjen! Frøkna kom på fredag 13 mars, første dag av nedstengt Norge. Fødselen begynte så smått kl 3 om morgenen, men riene ble ikke regelmessige før rundt kl 9, og vi dro på sykehuset først rundt kl 11. Samboer fikk ikke bli med inn på undersøkelsen så det var en ganske kjip halvtime hvor ting ble intense for meg og han holdt på å gå fra vettet utenfor sykehuset. Når de først slapp han inn måtte vi vente på fødestue ganske lenge, og i de to timene rakk jeg å gå fra 4 til 7 cm og å spy ned hele undersøkelsesrommet. Stas. Når jeg først fikk komme på fødestuen gikk vannet mens jeg skiftet og spydde samtidig, det var et absolutt høydepunkt. Hadde jo egentlig lyst til å kjøre naturlig fødsel etter all inngripen for å bli gravid in the first place, men det angret jeg jo greit på ganske raskt. Men da jeg fikk beskjed om at jeg var 7cm fikk jeg det for meg at det var for sent å få noe drugs, så jeg kjørte bare på og tenkte at det nok kom til å gå veldig raskt fremover. Dengang ei, stoppet på 8 cm og fikk etterhvert skikkelig pressetrang, og det var egentlig da helvetet begynte for meg. For den pressetrangen ble jo bare mer og mer intens men jeg fikk ikke lov til å presse for hodet var altfor høyt oppe. De forsøkte å manuelt åpne de siste cm uten at det hjalp, og da tror jeg det ble mye høylytt banning fra frøken naturlig fødsel, men det gikk på andre forsøket, jeg fikk endelig lov å trykke og etter 20 min kom hele kroppen på ett trykk, kl 17.35. Og da var jo alt i sin skjønneste orden, hun er det mest perfekte jeg noensinne har sett og den følelsen av å ha ventet så lenge på noe og så endelig ha det i armene er helt vilt. 100% verdt det. Og det mener jeg fortsatt 3 uker senere, til tross for mikro lurer hele natten gjennom, store kjøttsår på begge brystvortene og ganske konstant grining/bæring på dagen. Akkurat nå koser vi oss i bobla, til tross for alt som skjer i verden utenfor, og gleder oss til dette føles litt lettere. Til det ikke går dager mellom hver dusj og til det går an å spise middag og til at ammingen ikke føles som et eneste stort stress. Og så gleder vi oss til å faktisk vise henne frem litt annet en på FaceTime og flere meters avstand i bæresele. Veldig spesiell tid men heldigvis har vi den beste distraksjonen å fokusere på. 

Endret av Wiley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...