Gå til innhold

Sønn vil studere Digital Kultur - tullestudie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev jo først at man kun burde ha yrker som lege, advokat eller noe som førte til forskning. Her sier du noe annet. Helt sikkert. Jeg ikke lest hva studiet går ut på. Samfunnet blir bare mer og mer digitalisert så om studiet er rettet mot noe slikt er det sikkert ganske smart å velge det.

Anonymkode: b6891...185

Jeg nevnte 4 hovedfelt. Jeg vil si webdesign og programmering faller under kategorien "teknologi". Hvis man vil jobbe med digital teknologi bør man utdanne seg slik at man får ferdigheter til å levere produkter og tjenester innen dette fagfeltet. Man bør derimot ikke velge å utdanne seg til å bar kunne mene noe om digital teknologi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Designfag ja, som i grafisk/webdesign og gjerne programmering? Det er noe annet enn den utdanningen TS linket til. Den var mer samfunnsfaglig rettet. Kunne du ansatt en som tolker sosiale mediers virkning på vår kultur? Isåfall, hva ville den personen gjort som var verdiskapende?

Men nå inneholdt jo nettopp dette studiet også en webdesignkomponent også: "Praktisk læring er ein viktig og sentral del av utdanninga. Du lærer grunnleggande nettdesign, og du får erfaring med å kommunisere i digitale sjangrar både visuelt og tekstleg. Du får anledning til å skape digital kunst eller litteratur og til å jobbe med digitale forskingsmetodar. Gjennom studiet får du kunnskap om korleis vi bruker digitale metodar i humanistisk forsking."

Tatt fra lenken på førstesiden. 

Til spørsmålet ditt: Ja, hadde jeg vært en stor bedriftseier innenfor mitt eget fag, så kunne jeg ansett en eller et par "slike". Det er fordi man erfaringsmessig trenger mer enn den tekniske kompetansen for å lage systemer som folk faktisk greier å bruke eller relatere seg til, innenfor forskjellige sammenhenger. I andre sammenhenger er det å skrive en god brukermanual alfa og omega for å lage et godt produkt. Jeg har vært vitne til så mange jalla produkter, beskrivelser av dem, manualer osv. i mitt virke at du aner ikke - man merker godt når det kun er de som har peil på teknikken som har forsøkt å utforme dette selv, eller folk som har "lært seg alt" selv. Det sies ofte at mitt fag er noe som gjerne kan læres av hvem som helst, men vi i faget som har jobbet en god stund merker stor forskjell på resultatene fra en som har laget noe selv og et produkt der det faktisk er en god designer inne i bildet. 

 

Anonymkode: 9bd18...eb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Et godt råd er å ikke bruke så mye følelser når du skal ta rasjonelle avgjørelser. Det finnes horder av folk som angrer på at de tok en ubrukelig utdannelse, gjerne fordi de ble heiet på av folk som sier sånt som "man får jobb til slutt", "gjør det du elsker" osv. Poenget mitt er at de fleste av oss er gjennomsnittlig gode til det vi velger å bli. Og det er mye vanskligere å klare seg som gjennomsnittlig god i de fagfeltene jeg har advart mot i forhold til de jeg anbefalte (selv om arbeidsinnsatsen gjennom studiene for å f.eks bli en gjennomsnittlig god ingeniør er langt høyere enn en gjennomsnitts god kunstviter). Du nevner at de som velger spesielle studieretninger som indisk litteratur er veldig gode, og derfor får jobb. Det er det som er poenget mitt. Med mindre man virkelig har tenkt (og klarer) å bli en éner i sånne fagfelt, så vil man slite veldig etter endte studier.

Jeg har en sterk mistanke om at mange studier eksisterer fordi skolene får støtte basert på hvor mange studenter de får trøkket gjennom, og ikke på hva som skjer med de etter endt skolegang. Dessuten har ganske mange PhD'er på diverse universiteter et distansert forhold til det som er utenfor den akademiske boblen. De lever tross alt på midler bevilget til forskningsprosjekter fra stat, kommune og næringsliv. Så de er ikke vant med å måtte jobbe med noe som skape verdi i form av et produkt eller en tjeneste for å kunne jobbe videre.

Det er ikke alle 18-19 åringer som velger korrekt studie med en gang, uavhengig om man velger det man ønsker eller det som er trygt. Man er veldig ung. Heldigvis har man mulighet til å ta ny utdanning dersom man har valgt feil eller ikke brenner nok for det valgte yrke :) Brenner man for yrket sitt og er flink i faget sitt i slike type studier, man er villig til å flytte får man som sagt jobb til slutt. Er man dårlig eller ikke brenner for faget sliter man ja. Dette er vel noe man oppdager underveis i studiet.

2 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Jeg nevnte 4 hovedfelt. Jeg vil si webdesign og programmering faller under kategorien "teknologi". Hvis man vil jobbe med digital teknologi bør man utdanne seg slik at man får ferdigheter til å levere produkter og tjenester innen dette fagfeltet. Man bør derimot ikke velge å utdanne seg til å bar kunne mene noe om digital teknologi.

Heldigvis er det ikke du som bestemmer :)

Anonymkode: b6891...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå inneholdt jo nettopp dette studiet også en webdesignkomponent også: "Praktisk læring er ein viktig og sentral del av utdanninga. Du lærer grunnleggande nettdesign, og du får erfaring med å kommunisere i digitale sjangrar både visuelt og tekstleg. Du får anledning til å skape digital kunst eller litteratur og til å jobbe med digitale forskingsmetodar. Gjennom studiet får du kunnskap om korleis vi bruker digitale metodar i humanistisk forsking."

Tatt fra lenken på førstesiden. 

Til spørsmålet ditt: Ja, hadde jeg vært en stor bedriftseier innenfor mitt eget fag, så kunne jeg ansett en eller et par "slike". Det er fordi man erfaringsmessig trenger mer enn den tekniske kompetansen for å lage systemer som folk faktisk greier å bruke eller relatere seg til, innenfor forskjellige sammenhenger. I andre sammenhenger er det å skrive en god brukermanual alfa og omega for å lage et godt produkt. Jeg har vært vitne til så mange jalla produkter, beskrivelser av dem, manualer osv. i mitt virke at du aner ikke - man merker godt når det kun er de som har peil på teknikken som har forsøkt å utforme dette selv, eller folk som har "lært seg alt" selv. Det sies ofte at mitt fag er noe som gjerne kan læres av hvem som helst, men vi i faget som har jobbet en god stund merker stor forskjell på resultatene fra en som har laget noe selv og et produkt der det faktisk er en god designer inne i bildet. 

 

Anonymkode: 9bd18...eb3

Vi får håpe det trengs hundrevis av slike hvert år da. Forøvrig samme for meg om folk velger å studere tullefag, de vil selv oppdage om det var dumt å ta en bachelor og 200k i studielån for så å finne ut at de trenger enda en utdanning for å kunne slutte i kassa på Rema. Mitt råd til TS står ved lag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Et godt råd er å ikke bruke så mye følelser når du skal ta rasjonelle avgjørelser. Det finnes horder av folk som angrer på at de tok en ubrukelig utdannelse, gjerne fordi de ble heiet på av folk som sier sånt som "man får jobb til slutt", "gjør det du elsker" osv. Poenget mitt er at de fleste av oss er gjennomsnittlig gode til det vi velger å bli. Og det er mye vanskligere å klare seg som gjennomsnittlig god i de fagfeltene jeg har advart mot i forhold til de jeg anbefalte (selv om arbeidsinnsatsen gjennom studiene for å f.eks bli en gjennomsnittlig god ingeniør er langt høyere enn en gjennomsnitts god kunstviter). Du nevner at de som velger spesielle studieretninger som indisk litteratur er veldig gode, og derfor får jobb. Det er det som er poenget mitt. Med mindre man virkelig har tenkt (og klarer) å bli en éner i sånne fagfelt, så vil man slite veldig etter endte studier.

Jeg har en sterk mistanke om at mange studier eksisterer fordi skolene får støtte basert på hvor mange studenter de får trøkket gjennom, og ikke på hva som skjer med de etter endt skolegang. Dessuten har ganske mange PhD'er på diverse universiteter et distansert forhold til det som er utenfor den akademiske boblen. De lever tross alt på midler bevilget til forskningsprosjekter fra stat, kommune og næringsliv. Så de er ikke vant med å måtte jobbe med noe som skape verdi i form av et produkt eller en tjeneste for å kunne jobbe videre.

Jeg kan være enig i det generelle her, at det nok er noen studier der det er svært vanskelig å se anvendbarhet i næringslivet, men jeg er ikke ubetinget enig i at studiet som presenteres i førsteposten er et av dem. 

Ja, det er gjerne slik at gjennomstrømning i en viss grad bestemmer pengestrømmen de ulike institusjonene får. Sånn sett kan det være fristende å ha studier som er billigere å gjennomføre, og som kanskje ikke nødvendigvis gir noen umiddelbar synlig anvendbarhet i næringslivet. Men det er da også en stor oppside i dette, for forskning dreier seg nettopp om å ligge i forkant av hva som etterspørres akkurat der og da. Noe viser seg seg å være anvendbart, andre retninger kanskje ikke. Men det er på godt og vondt en nødvendig kostnad for å opprettholde et kunnskapssamfunn som kan bidra til morgendagens næringsliv, fordi man ikke på forhånd kan spå hva som kommer til å etterspørres. Forskning generelt er dermed investeringer i fremtiden, og bør i sin natur være bred (også innen fagfelt som mange sikkert syntes er unyttige) for å få flere sjanser til å treffe "the next big thing". Personlig har jeg også erfaring med at det kan treffe. Jobbet for mange år siden med forskere der vi laget et produkt som kun hadde akademisk verdi i utgangspunktet siden det ikke var stor kommersiell interesse på den tiden. Nå skal denne tjenesten kommersialiseres fordi det har blitt anvendbart og mer etterspurt. 

Anonymkode: 9bd18...eb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle 18-19 åringer som velger korrekt studie med en gang, uavhengig om man velger det man ønsker eller det som er trygt. Man er veldig ung. Heldigvis har man mulighet til å ta ny utdanning dersom man har valgt feil eller ikke brenner nok for det valgte yrke :) Brenner man for yrket sitt og er flink i faget sitt i slike type studier, man er villig til å flytte får man som sagt jobb til slutt. Er man dårlig eller ikke brenner for faget sliter man ja. Dette er vel noe man oppdager underveis i studiet.

Heldigvis er det ikke du som bestemmer :)

Anonymkode: b6891...185

Det er bedre å jobbe i en ufaglært jobb når man ikke vet hva man vil studere, enn å skaffe seg studielån på flere hundre tusen og så bare ta en ny utdannelse hvis den første var ubrukelig. Men greit, bare gi ungdommen dårlige råd du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Vi får håpe det trengs hundrevis av slike hvert år da. Forøvrig samme for meg om folk velger å studere tullefag, de vil selv oppdage om det var dumt å ta en bachelor og 200k i studielån for så å finne ut at de trenger enda en utdanning for å kunne slutte i kassa på Rema. Mitt råd til TS står ved lag.

Det vil jo variere det, avhengig av hvor mange bedrifter som er i en designfase der de trenger å få designet noe nytt eller ikke. Man må nok regne med flere konjunkturer enn de som har typiske "trygge yrker", men umulig er det slett ikke. Det har jeg jo sett selv. Spørsmålet er om man kan bli god eller ikke, og hvorvidt interessen er der. 

Anonymkode: 9bd18...eb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan være enig i det generelle her, at det nok er noen studier der det er svært vanskelig å se anvendbarhet i næringslivet, men jeg er ikke ubetinget enig i at studiet som presenteres i førsteposten er et av dem. 

Ja, det er gjerne slik at gjennomstrømning i en viss grad bestemmer pengestrømmen de ulike institusjonene får. Sånn sett kan det være fristende å ha studier som er billigere å gjennomføre, og som kanskje ikke nødvendigvis gir noen umiddelbar synlig anvendbarhet i næringslivet. Men det er da også en stor oppside i dette, for forskning dreier seg nettopp om å ligge i forkant av hva som etterspørres akkurat der og da. Noe viser seg seg å være anvendbart, andre retninger kanskje ikke. Men det er på godt og vondt en nødvendig kostnad for å opprettholde et kunnskapssamfunn som kan bidra til morgendagens næringsliv, fordi man ikke på forhånd kan spå hva som kommer til å etterspørres. Forskning generelt er dermed investeringer i fremtiden, og bør i sin natur være bred (også innen fagfelt som mange sikkert syntes er unyttige) for å få flere sjanser til å treffe "the next big thing". Personlig har jeg også erfaring med at det kan treffe. Jobbet for mange år siden med forskere der vi laget et produkt som kun hadde akademisk verdi i utgangspunktet siden det ikke var stor kommersiell interesse på den tiden. Nå skal denne tjenesten kommersialiseres fordi det har blitt anvendbart og mer etterspurt. 

Anonymkode: 9bd18...eb3

Mulig det er fint å la tusenvis av folk utdanne seg til potensiell arbeidsledghet for å få tall til forskerne, men jeg ville ikke vært prøvekanin (student) i den sammenhengen. Årevis på skole med studielån for så å måtte betale på dette i 25 år uten relevant jobb - nei takk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Det er bedre å jobbe i en ufaglært jobb når man ikke vet hva man vil studere, enn å skaffe seg studielån på flere hundre tusen og så bare ta en ny utdannelse hvis den første var ubrukelig. Men greit, bare gi ungdommen dårlige råd du.

Ja, akkurat det kan jeg faktisk personlig være enig i. Studier som ikke nødvendigvis fremstår veldig konkrete bør egentlig ikke være noe man bare gjør for "fyll" i en periode der man egentlig ikke vet hva man ønsker. Gode designere har som regel et visst indre driv og en interesse fra før, noe som gjør det betydelig enklere å peke seg ut en retning. Det er ikke fullt så lett dersom man innerst inne mangler genuin interesse og bare tar det fordi man ikke har noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 9bd18...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da et reelt studie. Du burde bekymret deg om han ønsket studere sosiologi og diverse. Men digital kultur blir bare mer og mer aktuelt

Anonymkode: 9f4cc...fd7

Min yngste har master i digital kultur og er etterspurt på arbeidsmarkedet, bl.a. som webansvarlig. 

Anonymkode: fdd1a...7d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Du kan visst ikke diskutere uten å gå til personangrep du? Om folk surrer rundt mellom utdanninger i 10 år før de har funnet rett (eller ikke får låne mer penger) så hadde de vært mye mer tjent med å jobbe i flesteparten av de årene. Det sier seg selv. Man kan f.eks. helt fint jobbe i en butikk eller på et lager, og så lese historie/male/lage nettsider osv på fritiden. Man trenger ikke gå på uni. for å gjøre dette. Er man flink til de tingene kan man mest sannsynlig få seg en jobb innen det også, uten utdannelse. Det kan man ikke som f.eks. lege selv om man har lest hele pensum på fritiden.

Det er en ting du ikke har tenkt over, og det er at det gjerne er gjennom utdanningen man finner ut av kanskje mer konkret hva man vil gjøre og utdanne seg innenfor, og i tillegg får man nytte av studiene videre inn i en ny utdanning, f.eks. at man har lært seg det grunnleggende av akademisk skriving og studieteknikk som gjør til at man i neste utdanning får bedre nytte av utdanningen. En annen ting er at man gjerne har et behov for å være student, feste og ha det gøy den første studietiden. Ofte så ser man at unge studenter rett fra vidergående ikke er moden nok til å ta for seg studiene og få best utbytte av det. Man gjør det bare for å komme igjennom, og har ikke personlig interesse eller motivasjon for å gjennomføre. Når man føler seg mett av loffe rundt i studietiden, feste og har funnet ut hva man liker og vil studere, så får man mye bedre utbytte av ny bachelor senere.

Nå snakker jeg fra egen erfaring, både det at jeg har byttet studie og gått for ny bachelor, og at de yngste på studiene ikke tar studiet særlig seriøst og ikke er så alt for interessert i, og får ganske dårlige karakterer som de ikke bryr seg særlig om. De vil bare gjennom graden.

Jeg har stort sett toppkarakterer på nåværende studier uten at antall timer jeg legger ned i studiet er spesielt annerledes, men motivasjonen og studieteknikken og interessen er en annen. Vi er en liten gjeng som har funnet sammen på studiet, i denne gjengen har alle studert før, 3 av oss har en bachelor fra før. Ene avbrøt etter 2 år. Vi er de beste studentene på kullet vårt, som nok henger sammen med både studieerfaring, men også alder og motivasjon. Nå er det dette jeg vil drive med, og ja jeg har et ganske høyt studielån (som likevel er ganske allminnelig hvis man tenker på alle som prioriterte å gå på folkehøyskole og har gått på privatskole eller studert i utlandet), men andre velger å ha skyhøye boliglån og billån i stedet, og jeg har per nå prioritert utdanning. Kanskje når jeg kjøper bolig i fremtiden, så kjøper jeg for 500 000 mindre enn det jeg ville ha gjort om jeg jobbet, så gjeldsmessig trenger det ikke være så stor forskjell. Det handler om priorteringen. Dessuten er ikke min tidligere utdanning helt urelevant til det jeg studerer, det kan trekke meg opp i jobbsøkerprosessen. 

En kan likevel hevde at jeg ikke hadde trengt å studere det jeg gjorde før, ja det er sant, men for et par år siden så vurderte jeg aldri det jeg har endt opp med nå faktisk, det var aldri et alternativ, så jeg kunne ikke ha valgt det særlig annerledes. Nå er jeg glad for at jeg er såpass voksen og interessert i det studiet jeg valgt å studere. Jeg hadde nødvendigvis ikke tatt det like seriøst om jeg hadde begynt i 2010 i stedet. Ergo, min tidligere utdanning er ikke bortkastet, jeg tar med meg masse verdifullt både personlighetsmessig og studiemessig.

Og bare så det er sagt, jeg hadde et jobbeår etter VGS og tjente opp penger, og det gjorde meg ikke særlig klokere.

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det ikke noe annet krav enn 3-årig høgskole el. Universitet som gjelder. Dette betyr at man kan få jobben selv om man ikke har relevant utdanning. Mange arbeidsgivere ønsker å en variert sammensetning av mennesker med ulike fagfelt. Det er ikke alltid studieretningen som er avgjørende om man får en jobb eller ikke. Mange arbeidsgivere ser på høyere utdanning som at man har en evne til å løse problemer. For det er jo rett og slett det man gjør når man studerer. Man løser problemer. Og ved å ha fullført en utdanning viser dette at man er i stand til å starte og fullføre noe, og at man dermed klarer å løse oppgaver en blir satt til. 

 

Anonymkode: 3eae0...e5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dr_zhivago skrev:

Et godt råd er å ikke bruke så mye følelser når du skal ta rasjonelle avgjørelser. Det finnes horder av folk som angrer på at de tok en ubrukelig utdannelse, gjerne fordi de ble heiet på av folk som sier sånt som "man får jobb til slutt", "gjør det du elsker" osv. Poenget mitt er at de fleste av oss er gjennomsnittlig gode til det vi velger å bli. Og det er mye vanskligere å klare seg som gjennomsnittlig god i de fagfeltene jeg har advart mot i forhold til de jeg anbefalte (selv om arbeidsinnsatsen gjennom studiene for å f.eks bli en gjennomsnittlig god ingeniør er langt høyere enn en gjennomsnitts god kunstviter). Du nevner at de som velger spesielle studieretninger som indisk litteratur er veldig gode, og derfor får jobb. Det er det som er poenget mitt. Med mindre man virkelig har tenkt (og klarer) å bli en éner i sånne fagfelt, så vil man slite veldig etter endte studier.

Jeg har en sterk mistanke om at mange studier eksisterer fordi skolene får støtte basert på hvor mange studenter de får trøkket gjennom, og ikke på hva som skjer med de etter endt skolegang. Dessuten har ganske mange PhD'er på diverse universiteter et distansert forhold til det som er utenfor den akademiske boblen. De lever tross alt på midler bevilget til forskningsprosjekter fra stat, kommune og næringsliv. Så de er ikke vant med å måtte jobbe med noe som skape verdi i form av et produkt eller en tjeneste for å kunne jobbe videre.

Veldig gode råd! Har selv fullført et studie som jeg ikke har fått bruk for. Den gangen fikk man høre at man bare skulle velge en en utdannelse, det viktigste var utdanningen i seg selv. Kanskje det stemte tidligere, men ikke nå lenger når mange har høyere utdanning.

Kanskje man bare søker etter en elite i noen utdanninger, og at man må ta inn en del folk for å luke ut disse? 

Anonymkode: 4f300...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig gode råd! Har selv fullført et studie som jeg ikke har fått bruk for. Den gangen fikk man høre at man bare skulle velge en en utdannelse, det viktigste var utdanningen i seg selv. Kanskje det stemte tidligere, men ikke nå lenger når mange har høyere utdanning.

Kanskje man bare søker etter en elite i noen utdanninger, og at man må ta inn en del folk for å luke ut disse? 

Anonymkode: 4f300...d33

Det skal du ikke se bort ifra. Og det var faktisk lettere å få jobb i "gamledager" skal man tro de på 50+ spesielt. I dag er mange ting automatisert, så selv ufaglærte jobber er mye vanskeligere å komme over. Personlig synes jeg det er å dolke ungdommen i ryggen å ikke være realistisk når det kommer til jobb. Og skolene pøser på med anekdotiske bevis på at folk får relevant jobb, gjerne uten å nevne at de kanskje kunne noe annet eller kjente sentrale personer for å lande den "relevante" jobben.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men nå inneholdt jo nettopp dette studiet også en webdesignkomponent også: "Praktisk læring er ein viktig og sentral del av utdanninga. Du lærer grunnleggande nettdesign, og du får erfaring med å kommunisere i digitale sjangrar både visuelt og tekstleg. Du får anledning til å skape digital kunst eller litteratur og til å jobbe med digitale forskingsmetodar. Gjennom studiet får du kunnskap om korleis vi bruker digitale metodar i humanistisk forsking."

Tatt fra lenken på førstesiden. 

Til spørsmålet ditt: Ja, hadde jeg vært en stor bedriftseier innenfor mitt eget fag, så kunne jeg ansett en eller et par "slike". Det er fordi man erfaringsmessig trenger mer enn den tekniske kompetansen for å lage systemer som folk faktisk greier å bruke eller relatere seg til, innenfor forskjellige sammenhenger. I andre sammenhenger er det å skrive en god brukermanual alfa og omega for å lage et godt produkt. Jeg har vært vitne til så mange jalla produkter, beskrivelser av dem, manualer osv. i mitt virke at du aner ikke - man merker godt når det kun er de som har peil på teknikken som har forsøkt å utforme dette selv, eller folk som har "lært seg alt" selv. Det sies ofte at mitt fag er noe som gjerne kan læres av hvem som helst, men vi i faget som har jobbet en god stund merker stor forskjell på resultatene fra en som har laget noe selv og et produkt der det faktisk er en god designer inne i bildet. 

 

Anonymkode: 9bd18...eb3

Spørsmålet er om 15 stp med webdesign er nok for å bli en god webdesigner som det finnes mange av fra før.

Anonymkode: 4919f...ca1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenggrensen er 2,6 i snitt fra videregående. Så skal veldig mye til for at en ikke kommer inn på det studiet. Det er 60 valgfrie studiepoeng som han kan fylle med informatikk eller interaksjonsdesign fag for å bli mer ansettbar.. Digital kultur er nok hakket bedre enn litteraturvitenskap eller sosialantropologi for å nevne noen. 

Anonymkode: f54a4...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, dr_zhivago skrev:

Hva er vitsen med å kaste bort tid og penger på å studere noe som ikke fører til jobb? Man kan fint studere ting man interesserer seg for på fritiden. Det er et dårlig råd å starte på studier bare for å se om det er noe man liker. De fleste i starten av 20-åra liker å feste med andre elever med støtte fra lånekassa. Da er det bedre å jobbe noen år i den type jobb man får uten (verdifull) utdannelse til man vet hva slags studie man ønsker å ta som etter endt skolegang fører til relevant jobb.

Hvordan vet du at studiet ikke fører til jobb?  https://www.uib.no/fag/digitalkultur/85710/hva-kan-du-bli-når-du-har-studert-digital-kultur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva vil du at sønnen din skal bli når han blir stor?"

Anonymkode: e48c2...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall sjeleglad for at jeg ikke hørte på mine foreldres konservative meninger om yrkesretning, eller at jeg bare tenkte såkalt "rasjonelt" da jeg var 20 og skulle ta valget. Har master i et typisk HF-studie som mange realister sikkert fnyser av, men jeg elsker det, og koste meg med pensum og forelesninger gjennom alle de fem årene jeg studerte.

Jobber i dag som journalist, gjør det veldig bra, bruker kunnskapen fra mitt "tullestudie" som spesialfelt. Sånne kreative løsninger er ganske vanlig for humanister - man kombinerer ulike fag og får kompetanse som f.eks. journalist, oversetter, lektor.. Man kan alltids bygge på med noe ekstra. Og det er viktig kunnskap for samfunnet.

Om man er en filosofisk, språkinteressert eller kunstnerisk person så nytter det ikke å bli lege eller ingeniør bare for å velge det trygge og trauste, man blir deppa av å gå på akkord med hvem man er. En 20-åring skal drømme og strekke seg etter det hjertet begjærer, og de aller fleste klarer seg greit på sikt. Det ble nylig offentliggjort en studie hvor de så på jobb for humanister, og selv om det tar litt lenger tid for HF-ere å få jobb, begynner det å jevne seg ut ett år etter ferdig master.

Sønnen din er i ferd med å velge sine egne veier, med både tabber og gevinster. Det er ikke meningen at du som mamma skal velge veien for ham, dere er ulike individer. Hadde han bare sittet på gutterommet og røykt hasj, så hadde det vært innafor å blande seg inn, men så lenge han er i utdanning/jobb så må han få velge framtida si selv.

Anonymkode: 6264c...e3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...