Gå til innhold

Sønn vil studere Digital Kultur - tullestudie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.uib.no/studier/BAHF-DIKUL

Jeg skjønner ingenting når jeg leser om dette studiet, og er redd han holder på å velge et tullestudie som ikke vil gi jobb. Noen som vet noe om dette? 

Anonymkode: 55e5b...ccf

Etter å ha gløttet over pensum så det ut som slikt man kan lese seg til på wikipedia.

Jeg synes det er utrolig at universiteter og høgskoler får lov til å lokke folk inn i utdanninger som ikke fører til jobb. For, med mindre man skal bli professor, så skal man etter skolegang ut i arbeidslivet. Og da får man bare betalt for å gjøre noe som skaper verdier og kan selges.

Mitt syn, sikkert veldig konservativt men likevel, er at man bør kun studere teknologiske fag, medisinske fag, økonomiske fag, jus på universitet/høgskole. Og da bør man velge felt innenfor de fire hovedgrenene som gir kompetanse som kan overføres direkte til arbeidslivet. Etter at noen år med festing og sponsing av lånekassa er det nok alt for mange som får seg en kalddusj når de innser at propagandaen fra skolen ikke er verdt en dritt i jobbsammenheng.

Vil sønnen din drive med webdesign/programmering f.eks. bør han søke seg inn på linjer hvor han spesifikt lærer seg dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ved første øyekast er det litt vanskelig å se hvilke jobber man er kvalifisert for. Det ser ut til å være et studie der man lærer om «litt av hvert». Det står jo for eksempel at man vil lære grunnleggende nettdesign. Det  sender en sikkert ikke fremst i køen for denne typer jobber, sammenliknet med folk som studerer programmering eller grafisk design... Ser jeg for meg? 

De skriver at »Digital kultur er studiet av forholdet mellom teknologi og kulturen vår» Jeg synes personlig at dette høres kjempespennende ut, men jeg kan ikke helt se for meg hvilke konkrete jobber det skal lede fram mot. Sikkert mye man kan gjøre, men jeg er redd man blir utkonkurrert av andre med mer spesifikke, yrkesrettede utdanninger. Dessverre. 

Samtidig vet jeg ikke helt hva du kan gjøre med det som mor heller. Du kan jo spørre han hva han ønsker å bli med dette studiet.. Og eventuelt foreslå andre ting i samme gate. Det er antakelig fåfengt å prøve å overbevise ham om å studere medisin liksom. Til syvende og sist velger han selv uansett da. 

Anonymkode: 9ec29...44b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Etter å ha gløttet over pensum så det ut som slikt man kan lese seg til på wikipedia.

Jeg synes det er utrolig at universiteter og høgskoler får lov til å lokke folk inn i utdanninger som ikke fører til jobb. For, med mindre man skal bli professor, så skal man etter skolegang ut i arbeidslivet. Og da får man bare betalt for å gjøre noe som skaper verdier og kan selges.

Mitt syn, sikkert veldig konservativt men likevel, er at man bør kun studere teknologiske fag, medisinske fag, økonomiske fag, jus på universitet/høgskole. Og da bør man velge felt innenfor de fire hovedgrenene som gir kompetanse som kan overføres direkte til arbeidslivet. Etter at noen år med festing og sponsing av lånekassa er det nok alt for mange som får seg en kalddusj når de innser at propagandaen fra skolen ikke er verdt en dritt i jobbsammenheng.

Vil sønnen din drive med webdesign/programmering f.eks. bør han søke seg inn på linjer hvor han spesifikt lærer seg dette.

Det blir jo veldig snevert. Ja, det kan være vanskeligere å få jobb i disipliner som i utgangspunktet ikke nødvendigvis har en klar definisjon, men det er slett ikke umulig. Slike designdrevne fag kan være vriene, og det er mange som ikke får jobb - men det er typisk de som bare tar det fordi de ikke finner et annet valg. Er man interessert, dedikert og har evne til å bli god i slike jobber, så trengs det flinke folk som kan ta designbiten i mange firmaer også. 

Det er denne type fag det også kan være viktig å bygge litt nettverk under studiene, samt sørge for å ha en portefølje av det man har laget. 

Anonymkode: 9bd18...eb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da et reelt studie. Du burde bekymret deg om han ønsket studere sosiologi og diverse. Men digital kultur blir bare mer og mer aktuelt

Anonymkode: 9f4cc...fd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo veldig snevert. Ja, det kan være vanskeligere å få jobb i disipliner som i utgangspunktet ikke nødvendigvis har en klar definisjon, men det er slett ikke umulig. Slike designdrevne fag kan være vriene, og det er mange som ikke får jobb - men det er typisk de som bare tar det fordi de ikke finner et annet valg. Er man interessert, dedikert og har evne til å bli god i slike jobber, så trengs det flinke folk som kan ta designbiten i mange firmaer også. 

Det er denne type fag det også kan være viktig å bygge litt nettverk under studiene, samt sørge for å ha en portefølje av det man har laget.  

Anonymkode: 9bd18...eb3

Ja jøss, det går an å tjene penger på alt, men i slike løse studieretninger må man enten være eksepsjonell eller arbeidsledig. Det er bedre å være en OK programmerer, tjene en god lønn, enn å være en OK medieviter og vaske dasser til luselønn. Skjønner poenget? Etter å ha bikket 30 år så vet jeg hvor lett det er å ha et romantisk syn på livet som 18-20 åring, men etter å ha vært voksen noen år så ser man litt mer praktisk på det å jobbe og tjene penger. Man ikke ha hovedinteressen sin som jobb. Jeg synes det er bedre å velge et yrke hvor man får tid og penger til å dyrke sine interesser på fritiden, enn å ha "drømmeutdannelsen" som gjør at man likevel ender opp med en jobb man ikke liker og sannsynligvis ikke får dyrket sine interesser på fritiden heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er da et reelt studie. Du burde bekymret deg om han ønsket studere sosiologi og diverse. Men digital kultur blir bare mer og mer aktuelt

Anonymkode: 9f4cc...fd7

Men får man egentlig betalt for å vite hvordan sosiale medier påvirker vår kultur? Eller er dette noe man like gjerne kan diskutere i lunsjpausen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tullestudie? :huh: Nei, det er det ikke. Vi lever i en digital kultur, og sønnen din vil forstå den bedre. Studiet vil hjelpe han å forstå denne delen av samfunnet vi lever i, og det er ikke bortkastet. Han bør velge noe som han selv er interessert i. Hvis det ikke er riktig for han så finner han det ut selv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Men får man egentlig betalt for å vite hvordan sosiale medier påvirker vår kultur? Eller er dette noe man like gjerne kan diskutere i lunsjpausen?

Helt enig, skrev egt et langt innlegg på at dette studiet er noe et barn på barneskolen mest sannsynlig kan mere om, men telefonen krasjet. Bør heller studere noe med spesifikt enn noe generelt. Altså design eller programmering f.eks.. dette studiet høres noe som man kan lære om i en YouTube video på 10 min

Anonymkode: 7db47...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tullestudie" er å trekke det litt langt, men jeg tror det er vanskelig å få en relevant jobb med en slik utdannelse.

Anonymkode: ac6fe...3ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dette studiet er sært, men nyttig hvis han har andre interesser/kompetanse han kan bruke det sammen med. F.eks om han var pedagog, spillutvikler, jurist eller designer.

Men å bare ha denne utdanningen er tøv. 

Anonymkode: d01b8...7de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant studie som ikke nødvendigvis gir en sikker jobb, men det er vel ikke umulig at det finnes stillinger der kompetanse innen digital kultur er nødvendig.

Likevel, om sønnen vil ta denne bacheloren og prøve ut studiet så la han gjøre det. Han har 8 år å studere på, så han kan ta en ny utdanning senere om han ønsker. La sønnen gjøre noe han har lyst til, ikke driv å prakk på han studier han ikke har lyst å gjennomføre. Med den nye stipendordningen som kommer der man blir straffet for å ikke fullføre hele studier, så kan det godt være at sønnen ender opp med mer i studielån om han avbryter et studie han ikke trives i, for å så ta en utdanning senere som fører til jobb, enn om han gjennomfører en bachelor han faktisk har lyst til, for så å ta ny utdanning senere. 

Vær heller oppmuntrende til sønnen din, og gi han litt råd til hva han ellers kan gjøre i studietiden for å stille bedre i jobbmarkedet. Som å ta på seg frivillige verv. I den alderen er det faktisk veldig vanskelig å vite hva man vil og hva studier man vil trives med. Man vet ofte ikke hva man går til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Chiyo skrev:

Et tullestudie? :huh: Nei, det er det ikke. Vi lever i en digital kultur, og sønnen din vil forstå den bedre. Studiet vil hjelpe han å forstå denne delen av samfunnet vi lever i, og det er ikke bortkastet. Han bør velge noe som han selv er interessert i. Hvis det ikke er riktig for han så finner han det ut selv. 

Hva er vitsen med å kaste bort tid og penger på å studere noe som ikke fører til jobb? Man kan fint studere ting man interesserer seg for på fritiden. Det er et dårlig råd å starte på studier bare for å se om det er noe man liker. De fleste i starten av 20-åra liker å feste med andre elever med støtte fra lånekassa. Da er det bedre å jobbe noen år i den type jobb man får uten (verdifull) utdannelse til man vet hva slags studie man ønsker å ta som etter endt skolegang fører til relevant jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, dr_zhivago skrev:

Ja jøss, det går an å tjene penger på alt, men i slike løse studieretninger må man enten være eksepsjonell eller arbeidsledig. Det er bedre å være en OK programmerer, tjene en god lønn, enn å være en OK medieviter og vaske dasser til luselønn. Skjønner poenget? Etter å ha bikket 30 år så vet jeg hvor lett det er å ha et romantisk syn på livet som 18-20 åring, men etter å ha vært voksen noen år så ser man litt mer praktisk på det å jobbe og tjene penger. Man ikke ha hovedinteressen sin som jobb. Jeg synes det er bedre å velge et yrke hvor man får tid og penger til å dyrke sine interesser på fritiden, enn å ha "drømmeutdannelsen" som gjør at man likevel ender opp med en jobb man ikke liker og sannsynligvis ikke får dyrket sine interesser på fritiden heller.

Man trenger slett ikke være eksepsjonell (i betydning av verdenskjent eller gått på Harvard), men man bør være god. Og jeg vet godt at man faktisk kan finne slike jobber uten å være einstein i designfag, fordi jeg som teknisk ansatt i en bedrift har jobbet med mange med den bakgrunnen selv. Og jeg er godt over 30 selv, så jeg har nok ikke et overromantisert syn på livet, etter mange år i en teknisk bransje som også jobber en del med forskjellige typer designere. 

Det er som mange andre yrker. Man bør være god for å få jobb, knytt kontakter og helst relevant jobb under studiene (som man gjerne får gjennom kontakter). 

Anonymkode: 9bd18...eb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlig studie men tenker fort dobbel bachlor, tvilsomt at han får jobb med bare den.. 

Anonymkode: ff807...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ordentlig studie men tenker fort dobbel bachlor, tvilsomt at han får jobb med bare den.. 

Anonymkode: ff807...c5e

Eller rettelse, vanskelig. Enkelt klare seg alltid! 

Anonymkode: ff807...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, dr_zhivago skrev:

Jeg er bare realistisk. For å få betalt, så må man kunne tilby noe som noen er villig til å betale for. Poenget med å studere, med mindre man har tenkt å holde seg til akademia og f.eks. jobbe som forsker, er å øke ferdighetsnivået sitt innen et fagfelt slik at man kan få seg jobber man ellers ikke ville fått. Gjerne betyr dette også betydelig bedre lønn enn i jobber hvor alle arbeidsføre folk er kvalifisert. La oss si man tar en bachelor eller sågar en master i Indisk litteratur. Hvem er det som kommer til å ansette deg da, for å jobbe med dette? Med mindre du kanskje er eksepsjonelt god slik at du kan brukes i et forskningsarbeid og må konsulteres for sjelden kunnskap.

La oss heller si du har tatt en bachelor i webdesign og programmering. Jeg tror de aller fleste rasjonelle mennesker vet hvem som har størst sjanse for å få en relevant jobb. Som sagt, studering av ting man personlig interesserer seg for, men som ingen vil betale for at du kan, bør man gjøre på fritiden.

Det virker ikke ut til at du vet hvordan arbeidslivet (eller samfunnet forsåvidt) fungerer utenom ditt eget yrke. De fleste som velger spesielle studieretninger, som indisk litteratur, er faktisk veldig god i faget sitt og klarer å skaffe jobb. Det er kanskje mer utfordrende enn om man utdanner seg som ingeniør eller sykepleier hvor man nesten er sikret jobb etter endt utdanning, men jobb får man til slutt! Man lever bare en gang og man bruker svært mye av tiden sin på jobb. Da synes jeg at man bør velge det man ønsker, og elsker. Studier eksisterer heller ikke uten noen form for tilbud, altså jobb. Noen lever for å jobbe, andre jobber for å leve. Begge deler er OK. Smakløst av deg å skrive sånn som du gjør.

Anonymkode: b6891...185

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger slett ikke være eksepsjonell (i betydning av verdenskjent eller gått på Harvard), men man bør være god. Og jeg vet godt at man faktisk kan finne slike jobber uten å være einstein i designfag, fordi jeg som teknisk ansatt i en bedrift har jobbet med mange med den bakgrunnen selv. Og jeg er godt over 30 selv, så jeg har nok ikke et overromantisert syn på livet, etter mange år i en teknisk bransje som også jobber en del med forskjellige typer designere.  

Det er som mange andre yrker. Man bør være god for å få jobb, knytt kontakter og helst relevant jobb under studiene (som man gjerne får gjennom kontakter). 

Anonymkode: 9bd18...eb3

Designfag ja, som i grafisk/webdesign og gjerne programmering? Det er noe annet enn den utdanningen TS linket til. Den var mer samfunnsfaglig rettet. Kunne du ansatt en som tolker sosiale mediers virkning på vår kultur? Isåfall, hva ville den personen gjort som var verdiskapende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, dr_zhivago skrev:

Designfag ja, som i grafisk/webdesign og gjerne programmering? Det er noe annet enn den utdanningen TS linket til. Den var mer samfunnsfaglig rettet. Kunne du ansatt en som tolker sosiale mediers virkning på vår kultur? Isåfall, hva ville den personen gjort som var verdiskapende?

Du skrev jo først at man kun burde ha yrker som lege, advokat eller noe som førte til forskning. Her sier du noe annet. Helt sikkert. Jeg ikke lest hva studiet går ut på. Samfunnet blir bare mer og mer digitalisert så om studiet er rettet mot noe slikt er det sikkert ganske smart å velge det.

Anonymkode: b6891...185

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke ut til at du vet hvordan arbeidslivet (eller samfunnet forsåvidt) fungerer utenom ditt eget yrke. De fleste som velger spesielle studieretninger, som indisk litteratur, er faktisk veldig god i faget sitt og klarer å skaffe jobb. Det er kanskje mer utfordrende enn om man utdanner seg som ingeniør eller sykepleier hvor man nesten er sikret jobb etter endt utdanning, men jobb får man til slutt! Man lever bare en gang og man bruker svært mye av tiden sin på jobb. Da synes jeg at man bør velge det man ønsker, og elsker. Studier eksisterer heller ikke uten noen form for tilbud, altså jobb. Noen lever for å jobbe, andre jobber for å leve. Begge deler er OK. Smakløst av deg å skrive sånn som du gjør.

Anonymkode: b6891...185

Et godt råd er å ikke bruke så mye følelser når du skal ta rasjonelle avgjørelser. Det finnes horder av folk som angrer på at de tok en ubrukelig utdannelse, gjerne fordi de ble heiet på av folk som sier sånt som "man får jobb til slutt", "gjør det du elsker" osv. Poenget mitt er at de fleste av oss er gjennomsnittlig gode til det vi velger å bli. Og det er mye vanskligere å klare seg som gjennomsnittlig god i de fagfeltene jeg har advart mot i forhold til de jeg anbefalte (selv om arbeidsinnsatsen gjennom studiene for å f.eks bli en gjennomsnittlig god ingeniør er langt høyere enn en gjennomsnitts god kunstviter). Du nevner at de som velger spesielle studieretninger som indisk litteratur er veldig gode, og derfor får jobb. Det er det som er poenget mitt. Med mindre man virkelig har tenkt (og klarer) å bli en éner i sånne fagfelt, så vil man slite veldig etter endte studier.

Jeg har en sterk mistanke om at mange studier eksisterer fordi skolene får støtte basert på hvor mange studenter de får trøkket gjennom, og ikke på hva som skjer med de etter endt skolegang. Dessuten har ganske mange PhD'er på diverse universiteter et distansert forhold til det som er utenfor den akademiske boblen. De lever tross alt på midler bevilget til forskningsprosjekter fra stat, kommune og næringsliv. Så de er ikke vant med å måtte jobbe med noe som skape verdi i form av et produkt eller en tjeneste for å kunne jobbe videre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...