Gå til innhold

Hvor mye burde man huske fra barndommen? Jeg husker nesten ingenting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye burde man huske fra barndommen? Jeg begynte å tenke over det at jeg nesten ikke husker noe fra barndommen min da psykologen spurte meg. Vi har jo bilder hjemme av meg gjennom det meste av oppveksten min fra jeg var født og til jeg var rundt 13 år, men når jeg ser på de bildene så husker jeg ikke minnene. Jeg klarer egentlig ikke komme på noen spesielle minner fra før etter jeg ble rundt 14 år kanskje? Er litt usikker. Er det normalt eller unormalt? Hva husker dere fra barndommen?

Anonymkode: 265c0...42a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker heller ingenting😂 har tenkt over det sååå mange ganger om det bare er jeg som er sikkelig glemsk da kjæresten min husker masse😝😝

Anonymkode: 1fc32...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg personlig har en ekstrem langtidshukommelse. De tidligste minnene er fra 1-2 år. Så jeg husker veldig mye. 

Det virker som du har en del huller i hukommelsen? Har du blitt utredet for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det høres jo unektelig litt rart ut, å ikke huske før noe før man er i tenårene.

Jeg husker mye fra barndommen min. Tusenvis av minner av ulik lengde. 

Det aller tidligste minnet jeg har, var fra en litt traumatisk hendelse som skjedde meg da jeg var bare 3 år. Jeg husker til og med at mamma ringte pappa på jobben pga ulykken, og han fikk en kollega til å kjøre seg hjem og hente meg for å dra på legevakten. Fargen på bilen som kom og hentet meg og brakte meg til sykehuset var f.eks. mørkegrønn. Jeg husker HVORFOR ulykken skjedde også. Det var min feil.

Faren min hørte meg gjenfortelle hendelsen nå (48 år senere) i senere tid, og var helt sjokkert over alt jeg husket.

 

 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker omtrent hele barndommen min fra da jeg var ca 3 år.. 

Anonymkode: 23b75...30f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdaget at det er litt forskjeller på dette, noe som er ganske interessant:) Jeg har virkelig klare, tydelige minner, alle sansene er gjerne med i dem, men husker ikke uvanlig langt tilbake sånn i forhold til andre. Men jeg husker mye og klart, og det er hendelser/episoder jeg husker. Mens min beste venninne som jeg har kjent siden jeg var 8 ikke husker om vi gikk i klasse i lag på vgs eller ikke:P Vi er 30 så er ikke ekstremt lenge siden heller. Min samboer er også sånn, men han glemmer enda raskere:P Rart nok har han klisterhjerne ellers, så husker mye fakta, men ikke så mye personlige hendelser.

Anonymkode: f4b06...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krampus

Husker bare ting som glimt her og der. Tror ikke det er uvanlig. Kan ikke påstå jeg husker massevis av hva som foregikk i fjor eller for fem år siden heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker masse, men det skal sies at jeg har veldig god hukommelse og en sans for detaljer👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg personlig har en ekstrem langtidshukommelse. De tidligste minnene er fra 1-2 år. Så jeg husker veldig mye. 

Det virker som du har en del huller i hukommelsen? Har du blitt utredet for det?

Beklager du, men jeg tror ikke du husker noe fra du var 1-2 år gammel. Det du mener du husker er helt sikkert noe dine foreldre eller andre har fortalt deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du opplevd omsorgssvikt eller noe? Les denne tråden her... 

 

Anonymkode: 8ed7b...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
3 minutter siden, MegHer skrev:

Beklager du, men jeg tror ikke du husker noe fra du var 1-2 år gammel. Det du mener du husker er helt sikkert noe dine foreldre eller andre har fortalt deg. 

Jo, jeg husker flere ting fra den alderen. Har blant annet kunne beskrevet hus i detaljer som jeg ikke har besøkt siden jeg var to- og det uten å se på bilder. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker fra jeg var baby og ikke kunne snakke, gå, snu meg, sitte, kun ammet osv. Veldig spesielt. Det er vel heller mer uvanlig tror jeg. 

Anonymkode: e522f...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg vet mer hva jeg husker enn deg. Jo, jeg husker flere ting fra den alderen. Har blant annet kunne beskrevet hus i detaljer som jeg ikke har besøkt siden jeg var to- og det uten å se på bilder. 

Tror det du mener du husker da du var 1-2 år gammel, er noe du har blitt fortalt. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere i min familie husker hendelser fra 1,5 - 2 års-alderen.

Anonymkode: 0efa6...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flere i min familie husker hendelser fra 1,5 - 2 års-alderen.

Anonymkode: 0efa6...6d4

Akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker fra jeg var baby og ikke kunne snakke, gå, snu meg, sitte, kun ammet osv. Veldig spesielt. Det er vel heller mer uvanlig tror jeg. 

Anonymkode: e522f...2b4

Oj! :) Husker du veldig mange ting fra den alderen?

Anonymkode: 0efa6...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
2 minutter siden, MegHer skrev:

Tror det du mener du husker da du var 1-2 år gammel, er noe du har blitt fortalt. 😉

Jaha? 

Og nei, det er ikke det. Livet mitt var dramatisk de første årene, noe som gjør at jeg husker steder, følelser, små opplevelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nå døde (RIP) bror døde og han husket alt! Jeg husker kun drueåkre, blå himmel og en stor elv. Vi minnes det som får oss til å se lyst på livet. Eller det som skyver oss til graven for tidlig. Hvordan vi håndterer det har alt å si ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også svært lite og er kjent med at jeg har komplekse traumer. 

Anonymkode: dbe98...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...