Gå til innhold

Nå skal vi spise mindre kjøtt og være så miljøvennlige - Jeg er så lei av alt dette tøvet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.1.2019 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Det angår oss alle i høyeste grad!

Å redusere kjøttforbruket er bra for kloden vår,  for dyrevelferden og får helsa vår!

Anonymkode: b8e1c...17d

Jepp! Vi bør også reise mindre. Masseturisme står for en betydelig del av verdens utslipp også. Leste nettopp at å fly fra Oslo til Beijing og tilbake slipper ut like mye CO2 som en gjennomslittsnorman slipper ut på seks måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, RedRobin skrev:

Jepp! Vi bør også reise mindre. Masseturisme står for en betydelig del av verdens utslipp også. Leste nettopp at å fly fra Oslo til Beijing og tilbake slipper ut like mye CO2 som en gjennomslittsnorman slipper ut på seks måneder.

Det komme iallfall ikke til å skje! Selv framtiden i våre hender mener vi skal foreta flyreiser så lenge vi kutter ned på storbyferiene.

Vi bør forby Cruiseship som tømmer dassen i fjordene og fører med seg stor slitasje i områdene de besøker.

Endret av kvinneguide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør sikkert dumt nå, men hvorfor må det være alt eller ingenting?

At det oppfordres til mindre kjøttforbruk oppfatter jeg som en oppfordring til å gå tilbake til "gamle dager" med rent kjøtt en dag i uken, farse og kjøttdeig en dag i uken  og resten av dagene fisk, supper, eller andre alternativer.    (Slik de fleste av oss spiste på 60-70-tallet da kjøttmat var dyrt)

Anonymkode: ab5a4...439

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør sikkert dumt nå, men hvorfor må det være alt eller ingenting?

At det oppfordres til mindre kjøttforbruk oppfatter jeg som en oppfordring til å gå tilbake til "gamle dager" med rent kjøtt en dag i uken, farse og kjøttdeig en dag i uken  og resten av dagene fisk, supper, eller andre alternativer.    (Slik de fleste av oss spiste på 60-70-tallet da kjøttmat var dyrt)

Anonymkode: ab5a4...439

Jeg er enig med deg. Om de som vil fortsette å spise kjøtt kunne kuttet ned, hadde det hjulpet enormt. Vi er så godt vant, det vi spiser til hverdags hadde vært festmat tidligere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2019 at 6:26 PM, AnonymBruker said:

Men klimagassen er da absolutt ikke det eneste problemet med forurensning og høyt forbruk! 

Vi vil få mye flyktninger om vi fortsetter å forsøple vann i andre land, rive skog og bruke opp andres lands ressurser. 

Anonymkode: b2638...7ae


Ja, dessverre flyktninger som er "produsert" av vestlig og amerikansk krigsindustri, hvor profitt og makt er hovedårsaken til hva som skjer. Når en president snakker om å gå inn i et annet land for å skape demokrati så kan man med sikkerhet si at det handler om å kuppe til seg makt og deretter kontrollere naturressurser som olje, metaller/mineraler og stoffer det er store penger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
På 18.1.2019 den 11.29, Salvie skrev:

Jeg synes det er helt håpløst at lille Norge skal snu opp ned på egen matproduksjon og vanlige folks matvaner når problemene ligger i helt andre land. At de ikke evner å produsere nok mat til alle er på deres kappe, vi kan da ikke begynne å spise bønner og grønnsaker hver dag til middag og sende mat ned gratis for at alle skal få nok mat.

De vanlige kostholdsrådene er gode nok som de er og å tvinge bønder til å spille etter deres pipe er ikke bra. Bøndene fortviler og gjør sitt beste for å være miljøvennlig samtidig som at klimaet i Norge gjør at kjøttproduksjon kommer høyt opp på listen over mat som vi har mulighet til å produsere. 

Jeg skjønner tanken, men jeg mener at vi ikke skal måtte ta støyten for store land som Kina og India samt hele Afrika. Når de slutter å fylle elver, hav og land med søppel og starter å resirkulere plast og produserer nok mat til alle kan vi begynne å snakke. Det er ufattelig naivt å tro at det vil gjøre en forskjell at Norge snur opp ned på alt og blir veganere når vi gjør så mye allerede og befinner oss i verdenstoppen når det kommer til miljøvennlige tiltak.

Skulle ønske det gikk an å plusse så mye jeg ønsket på slike poster. Er så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 18.1.2019 den 20.32, RedRobin skrev:

Jepp! Vi bør også reise mindre. Masseturisme står for en betydelig del av verdens utslipp også. Leste nettopp at å fly fra Oslo til Beijing og tilbake slipper ut like mye CO2 som en gjennomslittsnorman slipper ut på seks måneder.

Og dermed sette flere land på konkursens rand?

Mange typiske turistland lever av nettopp turismen. Da er det kanskje på sin plass at miljøforkjemperne ber disse landene om å finne seg noe annet å gjøre? Føler det er litt som når MDG krevde full stans av all oljeproduksjon over natten og mente vindmøller burde bli "den nye oljen" for norge (x3 facepalm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, er pisslei all denne fanatismen. 

Anonymkode: 27803...16d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 2.55, malifika skrev:

Sant. Men hvis alle i hele Norge velger bønner fremfor kylling 4 dager i uka så er mye gjort. Hvis man ønsker å forandre på noe som helst så må man begynne med den personen man ser i speilet. Man kan jo ikke bare droppe miljøtiltak fordi at mange andre i verden/Norge gir f.. 

En venninne av meg har vært vegetarianer i mange år, selv begynte jeg å være "vegetarianer" 5 dager i uka for ca 6 mbd siden og det funker kjempebra.

For ca 3 mnd siden fikk jeg datteren min til å gjøre det samme, hun fikk med noen venninner og faren sin. Jeg har også fått med meg svigermor og et par venninner og samboer er på gli. Så hvis vi blir mange nok kan vi gjøre en forskjell tror jeg, men alt må starte et sted.

Zzzznork....😴

Anonymkode: 27803...16d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 8.50, AnonymBruker skrev:

Ha! Da er du lite informert. En yacht forurenser ikke en brøkdel av hva produksjon av klær og kjøtt produksjon gjør. 

Anonymkode: b2638...7ae

Kaller du andre lite informert, men sammenligner forurensninger fra en yacht med forurensningen fra kles- og matproduksjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, drit nå i de som kommer etter oss......

Anonymkode: 68428...a80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er som vanlig galskap som settes i system, klimaendringen er ikke menneskeskapt. Det tror jeg ingenting på, om alt var så farlig for miljøet må vi jo bare stoppe det som er ille.

Ting blir alltid politisk, det er vi vanlig dødelige som skal kues. Andre tjener masse penger på dette, som Al gore; reiste rundt å lurte masse mennesker med fantasiforedraget sitt å dro inn millioner. Vi mennesker er ganske dumme, lar oss kue av andre sine meninger.

Veganere. Det som er så ille med kvinner er at de følger venninneflokken sin, det er NOK til at de blir veganere og multiallergiske.

Anonymkode: aaa3e...cfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør ingenting før de fjerner all plast fra grønnsakene. Irriterende med all plasten, og totalt unødvendig. 

Anonymkode: 6a581...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var som jeg sa, ingen er mer klima og miljøvennlig enn meg totalt sett. Selv om jeg spiser kjøtt:-)

Anonymkode: f2854...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler at jeg er miljøvennlig nok ellers. Jeg kjører ikke bil (har ikke) og jeg har ikke flydd siden 2011. Kildesorterer alt jeg har som kan sorteres, leverer batterier, lysrør og lyspærer til gjenvinning, matavfall, papir, plast og metall det samme. Skal jeg noe sted, så enten går jeg til fots, eller jeg tar t-bane eller buss.

Kjøtt spiser vi imidlertid flere ganger i uka i ulike varianter. Fordi vi liker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, HarryDotter skrev:

Og dermed sette flere land på konkursens rand?

Mange typiske turistland lever av nettopp turismen. Da er det kanskje på sin plass at miljøforkjemperne ber disse landene om å finne seg noe annet å gjøre? Føler det er litt som når MDG krevde full stans av all oljeproduksjon over natten og mente vindmøller burde bli "den nye oljen" for norge (x3 facepalm)

Jeg sa ikke at vi burde slutte å reise, jeg sa at vi burde reise mindre. De forskjellige landenes økonomi kan jo ikke bare vokse inn i himmelen. Planeten vår vokser jo ikke, en eller annen gang vil ressursene ta slutt, med mindre vi reduserer det årlige forbruket vårt til maks så mye som planeten vår klarer å fornye pr år.

For å sitere Kenneth Boulding (og David Attenborough): "Anyone who believes in indefinite growth in anything physical, on a physically finite planet, is either mad, or an economist".

Endret av RedRobin
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
9 minutter siden, RedRobin skrev:

Jeg sa ikke at vi burde slutte å reise, jeg sa at vi burde reise mindre. De forskjellige landenes økonomi kan jo ikke bare vokse inn i himmelen. Planeten vår vokser jo ikke, en eller annen gang vil ressursene ta slutt, med mindre vi reduserer det årlige forbruket vårt til maks så mye som planeten vår klarer å fornye pr år.

For å sitere Kenneth Boulding (og David Attenborough): "Anyone who believes in indefinite growth in anything physical, on a physically finite planet, is either mad, or an economist".

På et tidspunkt vil det bli for mange mennesker på planeten uansett. Hvem skal få byrden når det til slutt ikke kan spares inn noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimahysteriet i Norge er fullstendig på villspor.  Det å spise mindre kjøtt er bare tull, inngrepet det gjør på miljøet er knapt målbart.

Så lenge gigantene som Kina, India og USA bruker kullkraft for å dekke sitt energibehov vil det ikke bli bedre.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...