Gå til innhold

Nå skal vi spise mindre kjøtt og være så miljøvennlige - Jeg er så lei av alt dette tøvet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er bare fremtidige generasjoner det går utover da. Er bare å se for seg klimaendringene som fører til ekstrem ressursmangel og verdenskrig. Men så lenge noen får burgern sin akkurat nå...

Anonymkode: 5c495...565

Spis mindre kjøtt, få flere barn! Hmm? Neida, skal ikke ta fra deg illusjon- fremtiden er lysegrønn og kosemoselig den bare man dropper den burgern. Hvis alle i Norge blir veggiser, da reddes nok miljøet. Not.

Anonymkode: 7280e...dc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du påstå det?

Anonymkode: 776ad...9e2

Fordi jeg:

-Flyr aldri

-Har ikke bil

-Kjører sjeldent kollektivt

-Kaster aldri mat

-Kjøper klær for max 1500 i året

-Bruker aldri sminke

-Sykler

-Kildesorterer

-Max 2 poser søppel tilsammen hver bossdag

-Har varmepumpe

-Kjøper sjelden nytt

-Dyrker grønnsaker selv

-Pluss mer jeg sikkert kommer på:-)

Anonymkode: f2854...0dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva jeg gjør med mat da når magen min ikke tåler så mye grønnsaker og frukt. Jeg elsker det, liker smaken av ren mat, men magen min hater det og klarer ikke helt å fordøye. I pollen perioden er det ennå verre også. Jeg tåler melkeprodukter, kjøtt, hvete og ris helt uten problemer. Jeg spiser minimalt med frukt og grønt, ikke i nærheten av 5 om dagen. Jeg tåler heller ikke noe særlig krydder eller egg. 

Skal jeg leve på hvete og ris da eller?

Anonymkode: d0ff2...0a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva jeg gjør med mat da når magen min ikke tåler så mye grønnsaker og frukt. Jeg elsker det, liker smaken av ren mat, men magen min hater det og klarer ikke helt å fordøye. I pollen perioden er det ennå verre også. Jeg tåler melkeprodukter, kjøtt, hvete og ris helt uten problemer. Jeg spiser minimalt med frukt og grønt, ikke i nærheten av 5 om dagen. Jeg tåler heller ikke noe særlig krydder eller egg. 

Skal jeg leve på hvete og ris da eller?

Anonymkode: d0ff2...0a1

Men herregud da menneske, det er da ingen som har tenkt å forby kjøtt på dagen! :roll: 

Selvsagt må du spise den maten du tåler, men for de fleste av oss går det jo helt fint å legge om kostholdet til litt mindre kjøtt og litt mer grønt. 

Anonymkode: 748c8...c9e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud da menneske, det er da ingen som har tenkt å forby kjøtt på dagen! :roll: 

Selvsagt må du spise den maten du tåler, men for de fleste av oss går det jo helt fint å legge om kostholdet til litt mindre kjøtt og litt mer grønt. 

Anonymkode: 748c8...c9e

Men herregud da menneske! INGEN skal bestemme hva jeg skal spise og når jeg skal spise det. Punktum. Jeg spiser kjøtt hver dag jeg. Frisk som F. 

Anonymkode: 4605f...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det går helt over støvleskaftet jeg også. Først må alle bruke sykkel til jobb, av miljømessige grunner, nå er det maten, den var det ikke mange som nevnte i valget. Herregud....Buss tog, trikker og sykler er laget av stål og annet (jeg vet ikke hva) og man må vel lage stål (les produsere), for å få laget togene f.eks. Er det så bra? Du får begynne der det produseres, å få ned antallet i produksjonen. Miljømessig skadelig å lage et tog, sykkel etc serru.Ikke bruke.  Og nå skal vi være grønnsakspisere. Det går helt fram til det er tomt om noen tiår. Mamma mia....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på hva jeg gjør med mat da når magen min ikke tåler så mye grønnsaker og frukt. Jeg elsker det, liker smaken av ren mat, men magen min hater det og klarer ikke helt å fordøye. I pollen perioden er det ennå verre også. Jeg tåler melkeprodukter, kjøtt, hvete og ris helt uten problemer. Jeg spiser minimalt med frukt og grønt, ikke i nærheten av 5 om dagen. Jeg tåler heller ikke noe særlig krydder eller egg. 

Skal jeg leve på hvete og ris da eller?

Anonymkode: d0ff2...0a1

Kanskje det bare handler om tilvenning..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal vi spise mindre kjøtt, og vi skal være så globale vennlige  også miljøvennlige og tenke grønt om vi vil eller ikke ....at jeg spyr bare ved tanken på alt dette her..

Jeg er så lei av alt dette tøvet. Nå får det være nok. Kan vi ikke få lov til å gjøre hva vi vil uten at ALLE skal blande seg inn i hva ALLE ANDRE GJØR HELE TIDEN.... HYSTERISK!!!!!!!!

Jeg tar en boks pils, spiser kjøtt og etter på slipper jeg en gass og driter i alt. For dette angår ikke meg.

Gjør du det samme?

 

Anonymkode: 72c70...f14

Når du har forstått så lite av problematikken rundt mat, miljø og eat, så foreslår jeg at du leser Gunhild Stordalens bok. Da forstår du kanskje problematikken? 

Anonymkode: ce785...1df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ha! Da er du lite informert. En yacht forurenser ikke en brøkdel av hva produksjon av klær og kjøtt produksjon gjør. 

Anonymkode: b2638...7ae

Sammenligner du "en yacht" med verdens matproduksjon?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stort sett bare tenåringsjenter i de store byene som er opptatt av dette fordi Hollywood-idolene deres er det. Resten av oss har litt mer mellom øra tenker jeg, og litt mer næringsrik mat i magen. 

Anonymkode: 00ff0...a21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle de eventuelle dyrene som må slaktes... gud og hver mann har ikke anledning til å få kuene sine bort på gode marker. Og der borti skogkanten er det ULV: Hva i himmelens navn skal dem gjøre? Spise opp kuene/oksene sine? Bare sånn for å sette det på spissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde aldri slutte å spise kjøtt, fordi vi er naturlig kjøttetere og hoggtennene våre beviser det. Vi bør slutte å produsere karbohydrater for kroppene våres er ikke laget for å fordøye det. Lavkarbo er framtiden. 

Anonymkode: 4b4d5...8b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud da menneske, det er da ingen som har tenkt å forby kjøtt på dagen! :roll: 

Selvsagt må du spise den maten du tåler, men for de fleste av oss går det jo helt fint å legge om kostholdet til litt mindre kjøtt og litt mer grønt. 

Anonymkode: 748c8...c9e

Så når man er allergisk og har intoleranse så er det greit å spise seg mett på det man kan? Altså hvor går grensa. 

Jeg spiser lite generelt, mye kjøtt jeg ikke liker også.

Anonymkode: d0ff2...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med kostholdsrelaterte sykdommer? Dere som gafler innpå med kjøtt, tenker dere overhodet på egen helsa? Eller er ikke den så viktig heller?

 

Anonymkode: 6b882...acd

Men hvorfor bryr andres helse deg? Spis urtene dine og kos deg med det. Jeg skal ikke blande meg inn i det. Men da lar du være å blande deg i hva andre gjør. Siden det første menneske, har vi levd av allt naturen har å gi oss. Både av planter og dyr. Sånn har naturen fungert i all tid.

Folk må da for faen få lov til å spise og dø ifred? Hvorfor lar du staten og andre mennesker styre hva du spiser? Det angår ikke alle. Om noen koser seg så mye med kjøtt så må de få lov å spise kjøtt! Jada det er sikkert mindre sundt, men hvorfor bryr du deg? Mennesker dør til slutt...med og uten kjøtt involvert!

Veldig fint å leve sundt og å tenke helse, miljø og velferd. Men å leve som en munk er en ny fad om dagen. Fullstendig tull og tøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/globe-trotting-billionaire-behind-campaign-13872067

Sitat

The globe-trotting billionaire behind a campaign to save the planet by drastically reducing meat consumption is accused of blatant hypocrisy.

Gunhild Stordalen, a Norwegian who owns a £20million private jet with her husband, regularly flies to exotic destinations around the world.

Air travel pollution is a major contributor to global warming.

Critics claim the pair are doing exactly what she is fighting against.

 

Anonymkode: 34f39...340

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HarryDotter skrev:

Men hvorfor bryr andres helse deg? Spis urtene dine og kos deg med det. Jeg skal ikke blande meg inn i det. Men da lar du være å blande deg i hva andre gjør. Siden det første menneske, har vi levd av allt naturen har å gi oss. Både av planter og dyr. Sånn har naturen fungert i all tid.

Folk må da for faen få lov til å spise og dø ifred? Hvorfor lar du staten og andre mennesker styre hva du spiser? Det angår ikke alle. Om noen koser seg så mye med kjøtt så må de få lov å spise kjøtt! Jada det er sikkert mindre sundt, men hvorfor bryr du deg? Mennesker dør til slutt...med og uten kjøtt involvert!

Veldig fint å leve sundt og å tenke helse, miljø og velferd. Men å leve som en munk er en ny fad om dagen. Fullstendig tull og tøv!

Vi har vært kjøttetere, ja, hele veien. Det betyr ikke at vi produserer slik som før. Jakt er mye mer humant enn industri for eksempel. Der er det mye drit. Jeg spiser vilt, og fra dyr som jeg vet har levd et verdig liv. Men ellers, nein. Gidder ikke være en del av etterspørselen etter masseprodusert kjøtt der dyr bare er ansett som filet, og de blåser i velferden deres. Og kjøttindustrien forurenser så jææævla møe. Men som du sier, man trenger ikke bli munk for det. Bare en smule mer bevisst, og det pleier jo å være et gode.

Anonymkode: e27f1...9fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synest det er veldig tøft med folk som våger å komme med veldig upopulære meninger og forslag om hva slags omstillinger som kanskje må til. Hun gjør seg på ingen måte populær, og det tror jeg ikke hun har som hensikt. Jeg tror faktisk Gunnhild Stordalen er genuint interessert i og mener mye med arbeidet hun driver med. Hun har en veldig tøff sykdom med usikkert utfall, så at hun dedikerer livet til noe hun virkelig tror på, det har jeg ikke problem med å tro, og jeg tror ikke det hun driver med er noe skuespill akkurat. 

Utover det har jeg ikke kunnskap eller noe fasitsvar på hva som må til eller ikke, bortsett fra at det er rimelig klart at endringer må til på flere måter. Vi har mange komplekse problemstillinger når det gjelder mat: Overbefolkning, regnskog som blir hogget ned, generelt overforbruk som gjør til at enkelte matvarer har begrenset levetid fordi vi bruker opp ressursene før de rekker å fornye seg: Kan nevne kakaobønner, te?, avokado? etc. Andre problemstillinger er selvfølgelig klima, som er et vanskelig og betent tema. I tillegg har vi jo også livsstilssykdommer og kreftsykdommer. Mange spiser ukritisk mye rødt kjøtt fordi de vil og kan og nesten på trass, og forekomsten av tarmkreft øker.  

Men å sitte å diskutere med folk som bruker setninger som "Jeg gjør som jeg vil, jeg spiser så mye kjøtt som jeg vil, for jeg kan" er helt håpløst utgangspunkt for en god diskusjon. Uansett hva utgangspunktet for diskusjonen er, har jo vedkommende bestemt seg, man gjør som man vil. 

På grunn av slike folk tror jeg ikke løsningen på slike problemstillinger kan løses hos enkeltindivid, for folk er rett og slett for egoistiske. Her her jeg mer tro på at endringer må komme gjennom at samfunnet blir tvunget til omstilling på flere måter, der politiske vedtak tvinger folk til å velge annerledes. Tenk om situasjonen blir så prekær om noen år at vi må innføre rasjoneringskost på kjøtt i fremtiden fordi enkeltindivider ikke klarte å være med på omstillingen selv.

Endret av missmcbeal
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt håpløst at lille Norge skal snu opp ned på egen matproduksjon og vanlige folks matvaner når problemene ligger i helt andre land. At de ikke evner å produsere nok mat til alle er på deres kappe, vi kan da ikke begynne å spise bønner og grønnsaker hver dag til middag og sende mat ned gratis for at alle skal få nok mat.

De vanlige kostholdsrådene er gode nok som de er og å tvinge bønder til å spille etter deres pipe er ikke bra. Bøndene fortviler og gjør sitt beste for å være miljøvennlig samtidig som at klimaet i Norge gjør at kjøttproduksjon kommer høyt opp på listen over mat som vi har mulighet til å produsere. 

Jeg skjønner tanken, men jeg mener at vi ikke skal måtte ta støyten for store land som Kina og India samt hele Afrika. Når de slutter å fylle elver, hav og land med søppel og starter å resirkulere plast og produserer nok mat til alle kan vi begynne å snakke. Det er ufattelig naivt å tro at det vil gjøre en forskjell at Norge snur opp ned på alt og blir veganere når vi gjør så mye allerede og befinner oss i verdenstoppen når det kommer til miljøvennlige tiltak.

Endret av Salvie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Salvie skrev:

Jeg synes det er helt håpløst at lille Norge skal snu opp ned på egen matproduksjon og vanlige folks matvaner når problemene ligger i helt andre land. At de ikke evner å produsere nok mat til alle er på deres kappe, vi kan da ikke begynne å spise bønner og grønnsaker hver dag til middag og sende mat ned gratis for at alle skal få nok mat.

De vanlige kostholdsrådene er gode nok som de er og å tvinge bønder til å spille etter deres pipe er ikke bra. Bøndene fortviler og gjør sitt beste for å være miljøvennlig samtidig som at klimaet i Norge gjør at kjøttproduksjon kommer høyt opp på listen over mat som vi har mulighet til å produsere. 

Jeg skjønner tanken, men jeg mener at vi ikke skal måtte ta støyten for store land som Kina og India samt hele Afrika. Når de begynner å slutte å fylle elver, hav og land med søppel og starter å resirkulere plast og produserer nok mat til alle kan vi begynne å snakke. Det er ufattelig naivt å tro at det vil gjøre en forskjell at Norge snur opp ned på alt og blir veganere når vi gjør så mye allerede og befinner oss i verdenstoppen når det kommer til miljøvennlige tiltak.

Norge kjøper soya fra sør amerika, soya som de hogger ned regnskogen for å plante. Så problemet er i Norge også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kjøtt 4-5 ganger i uken og fisk 2-3 ganger.  Ble så provosert at jeg dropper fisk i noen dager og har kjøpt inn mye storfekjøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...