Gå til innhold

Nå skal vi spise mindre kjøtt og være så miljøvennlige - Jeg er så lei av alt dette tøvet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva andre mener jeg bør spise bryr meg midt i ryggen. Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil. Når det er sagt, kan jeg fint ha noe annet enn kjøtt flere dager i uken, trenger ikke å spise det hver dag, men 2-3 ganger i uka blir det nok. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig at myndighetene faktisk anbefaler noe som er sunt. Men økologisk har de litt problem med å komme frem til da. Men jeg driter i hva de sier uansett, plager ikke meg at de kommer med allslags anbefalinger. Det som plager meg er alle lover og regler og detaljstyring av livet, overvåkning etc., det er ikke noe morsomt.

Anonymkode: 40c70...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss for all del spise på oss ennu mer metabolsk syndrom, overvekt, diabetes og mangelsykdommer slik at egoene til ureflekterte vestkantfruers m/ fanclub kan vokse seg fete. Or not! Spis mer kjøtt fra drøvtyggere, norskprodusert, helst uten soya, kua/sauen trenger overhodet ikke soya, helle ikke grisen og høna, (men om det er litt soya involvert så er det faktisk ikke krise. Heller det enn oppussing, weekendtur til NY og shop til you drop from credit card debt) ubeleilige miljøfakta: Beitemark binder karbon. Beitemark regenererer jordsmonnet. I motsetnng til grønnsaks-og kornproduksjon. Lokalprodusert mat reduserer skipsfart og global agrobissniss. 

Når det gjelder slike som Gunhild Stordalen som snakker om hva vi den gemene hop må gjøre for å "redde miljøet" :pot-kettle-black-much. 

 

Anonymkode: 7280e...dc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal vi spise mindre kjøtt, og vi skal være så globale vennlige  også miljøvennlige og tenke grønt om vi vil eller ikke ....at jeg spyr bare ved tanken på alt dette her..

Jeg er så lei av alt dette tøvet. Nå får det være nok. Kan vi ikke få lov til å gjøre hva vi vil uten at ALLE skal blande seg inn i hva ALLE ANDRE GJØR HELE TIDEN.... HYSTERISK!!!!!!!!

Jeg tar en boks pils, spiser kjøtt og etter på slipper jeg en gass og driter i alt. For dette angår ikke meg.

Gjør du det samme?

 

Anonymkode: 72c70...f14

Ta det med ro. Gjør som jeg. Ignorer alt dette tøvet du hører og fortsett livet akkurat som du vil:-).

Samme hvor jalla det blir fremover, er det mer enn nok kjøtt og pils til oss som gir faen. Til den dagen vi dør. Hva de gjør etter det, er meg revnende likegyldig:-)

Anonymkode: f2854...0dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg til over:

Jeg er uansett mer miljøvennlig enn noen av dere, så jeg spiser det jeg vil med meeeeget god samvittighet:-)

Anonymkode: f2854...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da vel helt normalt og spise kjøtt vel?

Anonymkode: fd2a1...de4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare fremtidige generasjoner det går utover da. Er bare å se for seg klimaendringene som fører til ekstrem ressursmangel og verdenskrig. Men så lenge noen får burgern sin akkurat nå...

Anonymkode: 5c495...565

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chill. Dette er i år 2050. Det er en god stund til.

Vi som lever nå kan spise så mye kjøtt vi vil. :)

Driter egentlig i om woke ungdommer må spise larver eller noe sånt når jeg er gammel eller død. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud... kan ikke begge parter roe seg ned?

Jeg synes de fleste veganere/vegetarianere er jævla irriterende. Men de har et poeng om at vi må bli bedre til å omsette oss for klima sitt skyld. Å kutte ned på kjøtt tror jeg da ikke er et stort problem, dere gjør det bare til et problem fordi dere vil klage. Samtidig har vi bedre av å spise mer grønt, av å bevege oss mer i form av å gå/sykle istedenfor bil. Men så tror jo dere at dere er så beintøffe og at alle de andre blir svakere bare fordi de ikke spiser masse kjøtt.

Men veganere/vegetarianere - dere får ikke noe godt av å oppføre dere som om dere er så mye bedre. Hva hjelper det veganere i Norge gjør når mange andre land ikke ser ut til å ta tak i klimaproblemene? Du redder ikke verden vare fordi du valgte bønner fremfor kylling, det gjør jo ikke at du plutselig ble kvitt alle problemene våres.

Anonymkode: e0961...d8e

Sant. Men hvis alle i hele Norge velger bønner fremfor kylling 4 dager i uka så er mye gjort. Hvis man ønsker å forandre på noe som helst så må man begynne med den personen man ser i speilet. Man kan jo ikke bare droppe miljøtiltak fordi at mange andre i verden/Norge gir f.. 

En venninne av meg har vært vegetarianer i mange år, selv begynte jeg å være "vegetarianer" 5 dager i uka for ca 6 mbd siden og det funker kjempebra.

For ca 3 mnd siden fikk jeg datteren min til å gjøre det samme, hun fikk med noen venninner og faren sin. Jeg har også fått med meg svigermor og et par venninner og samboer er på gli. Så hvis vi blir mange nok kan vi gjøre en forskjell tror jeg, men alt må starte et sted.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, malifika skrev:

Sant. Men hvis alle i hele Norge velger bønner fremfor kylling 4 dager i uka så er mye gjort. Hvis man ønsker å forandre på noe som helst så må man begynne med den personen man ser i speilet. Man kan jo ikke bare droppe miljøtiltak fordi at mange andre i verden/Norge gir f.. 

En venninne av meg har vært vegetarianer i mange år, selv begynte jeg å være "vegetarianer" 5 dager i uka for ca 6 mbd siden og det funker kjempebra.

For ca 3 mnd siden fikk jeg datteren min til å gjøre det samme, hun fikk med noen venninner og faren sin. Jeg har også fått med meg svigermor og et par venninner og samboer er på gli. Så hvis vi blir mange nok kan vi gjøre en forskjell tror jeg, men alt må starte et sted.

Bra jobbet! Takk for at du bryr deg 😄

Når det gjelder å være lei av klimamaset... Husk at det er bedre å prøve å gjøre litt enn ingenting. Du kan velge tog fremfor fly den ene gangen, eller kortreist mat den ene dagen, eller skrive en støttende forumpost når du har energi til det. Trenger ikke være perfekt. Men du som sitter der og trasser som en liten unge med "for hvert dyr du ikke spiser skal jeg spise 3"-tskjorte, du kan ta deg en bolle.  Det handler ikke om deg. Det handler om oss alle sammen og de som kommer etter oss. 

Anonymkode: 1f8ce...322

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tillegg til over:

Jeg er uansett mer miljøvennlig enn noen av dere, så jeg spiser det jeg vil med meeeeget god samvittighet:-)

Anonymkode: f2854...0dd

Hvordan kan du påstå det?

Anonymkode: 776ad...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor SKAL noen bestemme hele tiden over en? Vi skal IKKE gjøre det eller det...vi skal ikke spise kjøtt, vi SKAL være miljøvennlige, vi SKAL kjøre elbil....og vi SKAL ha ulv.....og vi SKAL ha innvandring hit til landet, men de SKAL ikke gjøre noen ting...fordi vi SKAL ikke mene noe om dette for det SKAL ikke folk mene noe om.....

Ja, jeg møkkalei at vi SKA ALT, men ikke få lov til å bestemme selv for det SKAL vi ikke gjøre lengre,,,

Anonymkode: 72c70...f14

Velkommen til verdens kanskje mest frie land hvor ingen tvinger deg til omtrent noe som helst. Ganske bortskjemt innlegg. 

Anonymkode: e27f1...9fb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om budskapet går inn hos deg, og du kjenner på den dårlige samvittigheten.

Ellers hadde du ikke brydd deg om rådene. Det er ingen som tvinger deg til å leve grønt. Det er ingen som står med pekefingeren over deg i kjøttdisken eller rister på hodet når du fortærer dyret ditt. Men jeg syns det er litt fint at du føler du gjør noe galt. Da kjenner du faktisk litt på den kollektive samvittigheten om at overforbruket vårt fucker opp den ene kloden vi har. 

Anonymkode: 6e775...71f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, mange som spiser kjøtt kan være mye mer miljøbevisste en planteetere, men hvorfor dette voldsomme behovet for å rettferdigjøre noe som ikke er bra? Jeg er vegetarianer og ja jeg kjører endel, reiser et par x i året osv. Men når noen ber meg om å kildesortere noe, eller råder meg til å sykle, så betyr det ikke at jeg skal få trassutbrudd. Fordi det personen sier til meg er sant. Vi kan ikke "bare" gjøre en ting også tenke at ingen skal kritisere oss for å ikke prøve å gjøre mer. Det er helheten som er viktig og det må være lov å bli ansvarliggjort for noe uten å klikke 😊👍

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, hind skrev:

Jeg blir bare irritert når folk som reiser verden rundt hver måned i privatjet og søler ned havet med yachtene sine belærer meg om klimaproblemer. De kan holde kjeft. 

Ha! Da er du lite informert. En yacht forurenser ikke en brøkdel av hva produksjon av klær og kjøtt produksjon gjør. 

Anonymkode: b2638...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Maleficenta skrev:

Merkelig at det er sånn fokus på det når grønnsaker er relativt dyrt mwns kjøtt er ganske billig. Staten burde jo gjøre det omvendt slik at det blir billigere å velge miljøvennlig

Hvis du sammenligner de billigste svinekotelettene og avokado, kanskje, men ellers stemmer det ikke. Grønnsaker er billig, kjøtt er dyrt. Sjekk kiloprisen på gulrøtter, kål osv vs et kjøttstykke. Men du får muligens mer kalorier for penga av å kjøpe kjøtt (uten at jeg har regna på det).

Jeg spiser kjøtt, men har aldri spist veldig mye av det. Tror det er smartere å fokusere på å få kjøttforbruket ned til omtrent 1950-60-nivå fremfor å pushe veganisme på folk. 

Jeg synes også det er feil å legge ansvaret på forbrukerne. Det hjelper lite at én person slutter å spise kjøtt. Det er staten (dvs storting/regjering) som må legge en plan for nedskalering av kjøttforbruket. Men alt som smaker av planøkonomi er vel ikke særlig populært om dagen.

 

...og ikke minst tror jeg det virker mot sin hensikt når folk som Stordalen, som flyr verden rundt, kommer og skal fortelle folk at de skal spise mindre kjøtt.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men Stordalen-ekteparet gir mest sannsynlig blanke pokker i miljøet eller global oppvarming (sånn som de farter verden rundt med privat fly!) eller hvordan "folk flest" viss nok skal leve veldig mye bedre. 

Stordalen er bare interessert i å få mest mulig avis-oppslag og oppmerksomhet rettet mot seg selv, og at folk skal skryte av dem: Se så utrolig flinke VI er, som bryr oss så vanvittig mye om alt og alle!! Det virker bare ekstremt FALSKT hele greia... 

Anonymkode: 43a7f...cde

Tviler ikke på Gunnhild Stordalens intensjoner men er til en viss grad enig med det ikke blir helt troverdig å fremme så stort fokus på miljø når man lever ut en slik livsstil. Men forskningsresultatene er reelle, og jeg tror Stordalens fokus ligger mest på helsefordelene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha! Da er du lite informert. En yacht forurenser ikke en brøkdel av hva produksjon av klær og kjøtt produksjon gjør. 

Anonymkode: b2638...7ae

Det kan godt være, men både klær og kjøtt er nødvendig, Yacht er kun et luksusgode og høyst unødvendig i så måte. Til din informasjon. 

Anonymkode: 3cbcf...4c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...