Gå til innhold

Burde jeg få hvite barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holder at en bærer. Genetikk er finkoding. Ingen undersøker hva de bærer før de får barn. Er du forelsket og du har det bra, så er det en god indikasjon på at det er en ok idé å få barn. Jeg var bombesikker på å få en brunøyd gutt, og der tok jeg feil.

 

For å ta det til neste nivå, spiller det noen rolle? Blått og blondt gis over hele verden nå. Det kommer alltid til å være underrepresentert, men det gjør ingenting. Velg den fyren du vil. Det raser ikke pga deg. Det som føt ut, dør ut.

Anonymkode: 5f586...d09

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, fordi for å få blå øyne så må avkommet, tilfeldigvis, ha fått genet for blått fra begge sider, siden hvis det hadde fått blått fra en side og brunt fra den andre, så vil brunt være dominant og barnet ville fått brune øyne.

 

Anonymkode: 4f58f...bb8

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet. Jeg er ikke hun som skrev at hun hadde fått to med blå øyne.

Jeg vet bare at onkler, tanter og besteforeldre på min side har blå. 

På fars side vet jeg bare at foreldrene hans har brune. 

Trodde det var slik at begge må være bærer av det blå genet for at de skal være sjanse for at de skal bli blå?

Anonymkode: cc79e...650

 

 

 

 

 

 

 

værsågod nå kan dere slutte å bruke dette emnet.

Anonymkode: 30c5a...090

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bunner ned til hva du vil mest selv det TS. Ingenting er feil.. du bestemmer over ditt eget liv.

Selv ønsker jeg barn med en etnisk norsk jente. 

Anonymkode: 42d72...b40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Åj. Ok. Du har misforstått alt. Om du googler så tror jeg du kan lese deg greit opp.

Anonymkode: 5f586...d09

Googler hva da?

Dominante og recessive gener?

Heterozygot og homozygot?

Genetikk generelt?

Anonymkode: 4f58f...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Googler hva da?

Dominante og recessive gener?

Heterozygot og homozygot?

Genetikk generelt?

Anonymkode: 4f58f...bb8

 

Anonymkode: 30c5a...090

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Googler hva da?

Dominante og recessive gener?

Heterozygot og homozygot?

Genetikk generelt?

Anonymkode: 4f58f...bb8

Google det du ikke forstod. Om du er veldig intereset bør du google mer dyptgående en dette...

Fokuser på øyefarge du. Der har det skjedd mye siden naturfagbøkfne.

Anonymkode: 5f586...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Google det du ikke forstod. Om du er veldig intereset bør du google mer dyptgående en dette...

Fokuser på øyefarge du. Der har det skjedd mye siden naturfagbøkfne.

Anonymkode: 5f586...d09

Jeg forstår genetikk, men det er ikke mitt problem om du ikke forstår det.

Anonymkode: 4f58f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår genetikk, men det er ikke mitt problem om du ikke forstår det.

Anonymkode: 4f58f...bb8

Hahah, ok. Lev på den.

Anonymkode: 5f586...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hahah, ok. Lev på den.

Anonymkode: 5f586...d09

Ikke mitt sirkus, ikke mine aper.

Anonymkode: 4f58f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også sånn, jeg er naturlig blond, blå øyne og er 100% norsk. Men jeg tiltrekkes kun av blonde (kan være brunt hår også) med blå øyne.. aldri blitt tiltrukket av noen med brune øyne.. fyren trenger ikke være norsk, men se arisk ut. Mørkhudede med brune øyne kan være flotte de også, men jeg tiltrekkes bare ikke av det. Så for min del, hvis jeg får barn, så er det garantert at det blir en med blå øyne. 

Anonymkode: e9a22...c36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du lærte på grunnskolen er feil. Det handler om hvor ofte hver farge er representert i genetisk slektskap. Vi trodde brun var dominant, men faktum er at brun dominerer de fleste genetiske slektskap. Jeg har gitt blått to ganger mot alle odds. Brunt avler ikke nødvedigvis brunt. Det er sjanse-matematikk 

Anonymkode: 5f586...d09

Hva i allverden er det du forsøker å si? Det er absolutt ikke ny kunnskap at to mennesker med brune øyne kan få blåøyde barn. 

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Dette var morsomt. Hva er forskjellen på odds og tilfeldigheter i dine øyne? Far til mine barn bærer ikke blått.

Anonymkode: 5f586...d09

Har du sett alle hans oldeforeldre og tippoldeforeldre i øynene? 

Anonymkode: ba143...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også sånn, jeg er naturlig blond, blå øyne og er 100% norsk. Men jeg tiltrekkes kun av blonde (kan være brunt hår også) med blå øyne.. aldri blitt tiltrukket av noen med brune øyne.. fyren trenger ikke være norsk, men se arisk ut. Mørkhudede med brune øyne kan være flotte de også, men jeg tiltrekkes bare ikke av det. Så for min del, hvis jeg får barn, så er det garantert at det blir en med blå øyne. 

Anonymkode: e9a22...c36

"arisk" er ikke et utseende, det er et uvitenskapelig begrep som generelt nå bare blir brukt av nynazister og andre ignorante rasister. Tanken, som TS skrev, at man "svikter" eller "kaster grus på sine landsmenn" fordi man får barn med noen som ikke er hvite og blonde er generelt ganske stygg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stenalina skrev:

"arisk" er ikke et utseende, det er et uvitenskapelig begrep som generelt nå bare blir brukt av nynazister og andre ignorante rasister. Tanken, som TS skrev, at man "svikter" eller "kaster grus på sine landsmenn" fordi man får barn med noen som ikke er hvite og blonde er generelt ganske stygg.

Du skjønte vel hva jeg mente ? Er så tullete å lage diskusjoner ut av alt. Arisk for meg er blond med blå øyne. 

Du har dårlig smak som syntes blonde er stygge. Tipper det finnes like mange "stygge" blonde som "stygge" brunhårede/brunøyde. Det er ofte personligheten som avgjør akkurat det. 

Anonymkode: e9a22...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du skjønte vel hva jeg mente ? Er så tullete å lage diskusjoner ut av alt. Arisk for meg er blond med blå øyne. 

Du har dårlig smak som syntes blonde er stygge. Tipper det finnes like mange "stygge" blonde som "stygge" brunhårede/brunøyde. Det er ofte personligheten som avgjør akkurat det. 

Anonymkode: e9a22...c36

Jeg skjønte veldig godt hva du mente, men poenget mitt er ganske viktig. Jeg har da ikke sagt et ord om at noen er stygge? Hvis du analyserer setninga mi en gang til, så kommer du nok til å legge merke til at det var "tanken" som var stygg, ikke en "blond person". Arisk er og blir et nynazistisk og uvitenskapelig begrep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skjønte vel hva jeg mente ? Er så tullete å lage diskusjoner ut av alt. Arisk for meg er blond med blå øyne. 

Du har dårlig smak som syntes blonde er stygge. Tipper det finnes like mange "stygge" blonde som "stygge" brunhårede/brunøyde. Det er ofte personligheten som avgjør akkurat det. 

Anonymkode: e9a22...c36

Hun sier ikke at blonde er stygge, men at tanken om at man "svikter" eller "kaster grus på sine landsmenn" fordi man ikke får barn med noen som er hvite eller blonde er stygg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i allverden er det du forsøker å si? Det er absolutt ikke ny kunnskap at to mennesker med brune øyne kan få blåøyde barn. 

Har du sett alle hans oldeforeldre og tippoldeforeldre i øynene? 

Anonymkode: ba143...44a

Har sett oldeforeldrene ja. Hva har skjedd da? Jo en brunøyd person kan gi blått, men partner har 50% medvirkning. Summen av mor og far gir høyere sannsynlighet for noe, men barn kan like gjerne få noe som ikke er sannsynlig. Folk liker å folusere på far i slike tilfeller, men mor har like mye å si. Om far har fire generasjoner med brune øyne og mor har fire generasjoner med blå, så er sjansen 50/50 for begge farger.

Anonymkode: 5f586...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har sett oldeforeldrene ja. Hva har skjedd da? Jo en brunøyd person kan gi blått, men partner har 50% medvirkning. Summen av mor og far gir høyere sannsynlighet for noe, men barn kan like gjerne få noe som ikke er sannsynlig. Folk liker å folusere på far i slike tilfeller, men mor har like mye å si. Om far har fire generasjoner med brune øyne og mor har fire generasjoner med blå, så er sjansen 50/50 for begge farger.

Anonymkode: 5f586...d09

Du har totalt misforstått genetikk..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Du har totalt misforstått genetikk..?

Trolig ikke. Prøver å forklare det meget enkelt. Må gjerne foste noe fub-reads😊

 

Kanskje bedre om du forklarer hva du er uenig i?

Anonymkode: 5f586...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodtyper er et annet eksempel, ABO-systemet

A og B er dominant, 0 er ikke dominant.

Så for å få blodtype 0, må man ha arvet 0 fra begge foreldre.

En, eller begge av foreldrene kan ha blodtype A eller B, men om man har anlegget for å føre 0 videre, kommer an på om blodtypen din er homozygot (AA eller BB) (disse vil aldri kunne få avkom med blodtype 0),eller heterozygot enten A0 (som vil resultere i blodtype A, siden A er dominant) eller B0 (som vil resultere i blodtype B, siden B er dominant).

Så om far har blodtype A (men er A0) og mor er blodtype B (men er B0), så kan barnet allikevel få blodtype 0, hvis det tilfeldigvis har seg slik at det er 0'en som har blitt videreført fra begge.

Endret av 282_NaughtySpark
Skriveleifer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Blodtyper er et annet eksempel, ABO-systemet

A og B er dominant, 0 er ikke dominant.

Så for å få blodtype 0, må man ha arvet 0 fra begge foreldre.

En, eller begge av foreldrene kan ha blodtype A eller B, men om man har anlegget for å føre 0 videre, kommer an på om blodtypen din er heterozygot (AA eller BB) (disse vil aldri kunne få avkom med blodtype 0),eller A0 (som vil resultere i blodtype A, siden A er dominant) eller B0 (som vil resultere i blodtype B, siden B er dominant).

Så om far har blodtype A (men er A0) og mor er blodtype B (men er B0), så kan barnet allikevel få blodtype 0, hvis det tilfeldigvis har seg slik at det er 0'en som har blitt videreført fra begge.

Ingenting av dette har med blodtype å gjøre. Blodtype er en helt annen genetisk faktor.

Anonymkode: 5f586...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stenalina skrev:

Jeg skjønte veldig godt hva du mente, men poenget mitt er ganske viktig. Jeg har da ikke sagt et ord om at noen er stygge? Hvis du analyserer setninga mi en gang til, så kommer du nok til å legge merke til at det var "tanken" som var stygg, ikke en "blond person". Arisk er og blir et nynazistisk og uvitenskapelig begrep.

Okei, da misforstod jeg. Trodde det egentlig var ment et komma etter: og blonde er generelt ganske stygg(e). Litt trøtt, beklager det. 

Folk får tenke det de vil, syntes ikke tanken er direkte stygg, men skjønner hva du mener... Jeg bryr meg ikke om jeg blander ut de norske genene mine sånn egentlig, men jeg tiltrekkes bare av lyse med blå øyne, kan godt være danske, svenske, finske, polske... osv osv for min del. 

Anonymkode: e9a22...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...