Gå til innhold

Burde jeg få hvite barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, stenalina skrev:

Siden du spurte hva "vi" tenker, så kan jeg iallfall svare for meg selv: Jeg synes dette er en ekkel tanke, det å basere hvem man skal få barn med på hvilken etnisitet de har. Jeg syns ingen "burde" få barn med hensyn til noen som helst spesifikk hudfarge i utgangspunktet, og det er et ganske spesielt utsagn av deg det der med å "svikte landet ditt" og at du føler en slags plikt til å få "hvite barn". Utrolig merkelig ting å henge seg opp i. 

Likevel føler jeg at jeg har en plikt til det. At det blir å kaste grus på mine landsmenn å få barn med en innvandrer.

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Kødder du?

Det er ikke vits i å spørre om det gjentatte ganger, når jeg allerede har svart...

Anonymkode: a591b...2a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det du lærte på grunnskolen er feil. Det handler om hvor ofte hver farge er representert i genetisk slektskap. Vi trodde brun var dominant, men faktum er at brun dominerer de fleste genetiske slektskap. Jeg har gitt blått to ganger mot alle odds. Brunt avler ikke nødvedigvis brunt. Det er sjanse-matematikk 

Anonymkode: 5f586...d09

Det handler ikke om odds, det handler om tilfeldigheter, og dine avkom har tilfleldigvis fått videreført dine blå gen, som ligger i din genetiske arv.

Og tilfeldigvis har mannen du fikk barn med også hatt blå gen, som tilfeldigvis har blitt videreført til avkommet.

Avkommet må, fremdeles tilfeldigvis, arve blått fra begge sider, for å ende opp med blått selv.

Kan sammenlignes med lotteri, egentlig...

Anonymkode: 4f58f...bb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Likevel føler jeg at jeg har en plikt til det. At det blir å kaste grus på mine landsmenn å få barn med en innvandrer.

Det er ikke vits i å spørre om det gjentatte ganger, når jeg allerede har svart...

Anonymkode: a591b...2a5

For å si det slik kan du svikte verre enn med hud-øye og hårfarge. Det er ikke blekheten som gjør deg til nordmann.

Anonymkode: 5f586...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om odds, det handler om tilfeldigheter, og dine avkom har tilfleldigvis fått videreført dine blå gen, som ligger i din genetiske arv.

Og tilfeldigvis har mannen du fikk barn med også hatt blå gen, som tilfeldigvis har blitt videreført til avkommet.

Avkommet må, fremdeles tilfeldigvis, arve blått fra begge sider, for å ende opp med blått selv.

Kan sammenlignes med lotteri, egentlig...

Anonymkode: 4f58f...bb8

Ok. Dette var morsomt. Hva er forskjellen på odds og tilfeldigheter i dine øyne? Far til mine barn bærer ikke blått.

Anonymkode: 5f586...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel føler jeg at jeg har en plikt til det. At det blir å kaste grus på mine landsmenn å få barn med en innvandrer.

Det er ikke vits i å spørre om det gjentatte ganger, når jeg allerede har svart...

Anonymkode: a591b...2a5

Fra ordboka sine nettsider:

Letter-K-blue-icon.png
lands|mann m. person fra samme landet som en annen
 
En landsmann kan da være en person som ikke er hvit også. Jeg vil også anbefale deg å lese setningen du skrev: "At det blir å kaste grus på mine landsmenn å få barn med en innvandrer." og kanskje tenke litt over hva du faktisk skrev. Det var litt ekkelt syns jeg. 
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Dette var morsomt. Hva er forskjellen på odds og tilfeldigheter i dine øyne? Far til mine barn bærer ikke blått.

Anonymkode: 5f586...d09

Hvordan vet du det? Har du kartlagt hele genetikken hans?

Anonymkode: 4f58f...bb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Dette var morsomt. Hva er forskjellen på odds og tilfeldigheter i dine øyne? Far til mine barn bærer ikke blått.

Anonymkode: 5f586...d09

Hvordan vet du dette? Faren til mitt barn har også brune øyne. Foreldrene hans har brune øyne. 

Allikevel fikk mitt barn blå øyne, så da må han være bærer av det blå genet.

Anonymkode: cc79e...650

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du det? Har du kartlagt hele genetikken hans?

Anonymkode: 4f58f...bb8

Nei, han gjorde det. Han var ikke imponert når første fikk blått og beholdt det. Han hadde samme forestilling om at brunt var dominant om en av foreldrene var brunøyde.

Anonymkode: 5f586...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Dette var morsomt. Hva er forskjellen på odds og tilfeldigheter i dine øyne? Far til mine barn bærer ikke blått.

Anonymkode: 5f586...d09

Odds og tilfeldigheter er vel forresten sånn omtrent det stikk motsatte av hverandre.

Anonymkode: 4f58f...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei, han gjorde det. Han var ikke imponert når første fikk blått og beholdt det. Han hadde samme forestilling om at brunt var dominant om en av foreldrene var brunøyde.

Anonymkode: 5f586...d09

Foreldrenes øyenfarge sier ingenting om hva han er bærer av genetisk.

Anonymkode: 4f58f...bb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du dette? Faren til mitt barn har også brune øyne. Foreldrene hans har brune øyne. 

Allikevel fikk mitt barn blå øyne, så da må han være bærer av det blå genet.

Anonymkode: cc79e...650

Sjansen for at barnet får blå øyne er da liten, men det kan skje. Hvilken øyefarge har dine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre? Om alt er helt blått på en side og helt brunt på den sndre, så er sjansen 50/50.

Anonymkode: 5f586...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrenes øyenfarge sier ingenting om hva han er bærer av genetisk.

Anonymkode: 4f58f...bb8

Gratulerer med dagen.

Anonymkode: 5f586...d09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gratulerer med dagen.

Anonymkode: 5f586...d09

Greit, siden det virker som du har litt tregt for det så skal jeg omformulere meg.

Selv om et menneske har fått en viss øyenfarge, så betyr ikke det at de ikke kan være bærere av gen for andre øyenfarger enn den de selv har fått.

Var det lettere?

Anonymkode: 4f58f...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekkel tanke at noen ikke vil få barn med noen av utenlandsk opprinnelse kun for å oppbevare de ariske trekkene. 

Mitt barns far er mørkhåret og har brune øyne. Hans besteforeldre har også de samme trekkene. Mitt barn har blå øyne og blondt hår, det samme som meg, min far (selv om han nå har mørkt hår) og den ene av mine besteforeldre på den siden. 

Anonymkode: 09f40...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjansen for at barnet får blå øyne er da liten, men det kan skje. Hvilken øyefarge har dine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre? Om alt er helt blått på en side og helt brunt på den sndre, så er sjansen 50/50.

Anonymkode: 5f586...d09

Ja, jeg vet. Jeg er ikke hun som skrev at hun hadde fått to med blå øyne.

Jeg vet bare at onkler, tanter og besteforeldre på min side har blå. 

På fars side vet jeg bare at foreldrene hans har brune. 

Trodde det var slik at begge må være bærer av det blå genet for at de skal være sjanse for at de skal bli blå?

Anonymkode: cc79e...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er mest utrydningstruet, er de med rødt hår, blå øyne og fregner. Finn deg en slik, for diversitetens skyld.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Greit, siden det virker som du har litt tregt for det så skal jeg omformulere meg.

Selv om et menneske har fått en viss øyenfarge, så betyr ikke det at de ikke kan være bærere av gen for andre øyenfarger enn den de selv har fått.

Var det lettere?

Anonymkode: 4f58f...bb8

Du har forståth akuratt det jeg sier. Du bærer mer enn det du gir uttrykk for. Vi er enige, men har snakket forbi hverandre. Ingen øyefarge er dominant.

Anonymkode: 5f586...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har forståth akuratt det jeg sier. Du bærer mer enn det du gir uttrykk for. Vi er enige, men har snakket forbi hverandre. Ingen øyefarge er dominant.

Anonymkode: 5f586...d09

Jo, fordi for å få blå øyne så må avkommet, tilfeldigvis, ha fått genet for blått fra begge sider, siden hvis det hadde fått blått fra en side og brunt fra den andre, så vil brunt være dominant og barnet ville fått brune øyne.

 

Anonymkode: 4f58f...bb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet. Jeg er ikke hun som skrev at hun hadde fått to med blå øyne.

Jeg vet bare at onkler, tanter og besteforeldre på min side har blå. 

På fars side vet jeg bare at foreldrene hans har brune. 

Trodde det var slik at begge må være bærer av det blå genet for at de skal være sjanse for at de skal bli blå?

Anonymkode: cc79e...650

Det holder at en bærer. Genetikk er finkoding. Ingen undersøker hva de bærer før de får barn. Er du forelsket og du har det bra, så er det en god indikasjon på at det er en ok idé å få barn. Jeg var bombesikker på å få en brunøyd gutt, og der tok jeg feil.

 

For å ta det til neste nivå, spiller det noen rolle? Blått og blondt gis over hele verden nå. Det kommer alltid til å være underrepresentert, men det gjør ingenting. Velg den fyren du vil. Det raser ikke pga deg. Det som føt ut, dør ut.

Anonymkode: 5f586...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, fordi for å få blå øyne så må avkommet, tilfeldigvis, ha fått genet for blått fra begge sider, siden hvis det hadde fått blått fra en side og brunt fra den andre, så vil brunt være dominant og barnet ville fått brune øyne.

 

Anonymkode: 4f58f...bb8

Åj. Ok. Du har misforstått alt. Om du googler så tror jeg du kan lese deg greit opp.

Anonymkode: 5f586...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...