Gå til innhold

Hva mener du om unisex-dusj i svømmehallen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det har ikke nødvendigvis noe med å være sjenert å gjøre, de fleste barn og ungdommer ønsker bare ikke å få detaljer om kroppen sin (og i verste fall bilder eller video) spredd rundt på hele skolen. Det synes jeg må være helt fair. 

Den 13-åringen du nevnte var psykisk utviklingshemmet, så vidt jeg husker. Det blir annerledes. Den andre tråden har jeg ikke lest, men jeg tviler på det er mange 11 år gamle jenter som setter pris på å dusje naken bland en haug med nakne menn. 

Og jo, svømme- og garderobeannlegg landet over er fullt av creeps. Dere voksne menn legger bare ikke merke til dem, for det er stort sett ikke dere som utsettes for dem.

Det er nok virkelig ikke bare på The Well de hadde funnet sædflekker dersom noen gadd å sjekke også offentlige badeannlegg... 

Anonymkode: 0554a...7de

Spørsmålet var hvem som vil bruke en tredje fellesgarderobe, og du sa at eldre barn (5 - 12 år) er for sjenerte til å bruke en slik garderobe. Jeg sa da at en del barn er ikke så sjenerte. De er ikke redd for at en fra klassen skal komme inn og se dem nakne. 

Detaljer om kroppen, bilder og video er et mye større problem i skolegarderobene. Jenter kan tross alt ta bilder av andre jenter og dele det med gutter. 

Jeg er også enig at det er en del creeps, (ser dem noen ganger i herregarderoben), men poenget er at de vil ikke være så mye å se i en slik fellesgarderobe, fordi unge attraktive damer kommer ikke til å gå dit. 

Anonymkode: 8eccd...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet var hvem som vil bruke en tredje fellesgarderobe, og du sa at eldre barn (5 - 12 år) er for sjenerte til å bruke en slik garderobe. Jeg sa da at en del barn er ikke så sjenerte. De er ikke redd for at en fra klassen skal komme inn og se dem nakne. 

Detaljer om kroppen, bilder og video er et mye større problem i skolegarderobene. Jenter kan tross alt ta bilder av andre jenter og dele det med gutter. 

Jeg er også enig at det er en del creeps, (ser dem noen ganger i herregarderoben), men poenget er at de vil ikke være så mye å se i en slik fellesgarderobe, fordi unge attraktive damer kommer ikke til å gå dit. 

Anonymkode: 8eccd...4c6

Jeg har ikke nevnt sjenerthet, det var det du som gjorde. Du kan ikke angripe meg for noe du har sagt. 

 

Og det er et spesielt utvalg barn du kjenner, det du sier stemmer ikke i det hele tatt med min erfaring verken privat eller via jobb. Og at noe er verre i en skolegarderobe gjør det neppe til et ikke-problem i andre garderober. 

Og jo, creeps kommer det til å være der og det mange. Menn av den typen lever i håpet. 

 

Anonymkode: 0554a...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke nevnt sjenerthet, det var det du som gjorde. Du kan ikke angripe meg for noe du har sagt. 

Og det er et spesielt utvalg barn du kjenner, det du sier stemmer ikke i det hele tatt med min erfaring verken privat eller via jobb. Og at noe er verre i en skolegarderobe gjør det neppe til et ikke-problem i andre garderober. 

 Og jo, creeps kommer det til å være der og det mange. Menn av den typen lever i håpet. 

Anonymkode: 0554a...7de

Du sa "Familier med litt eldre barn ville neppe funnet fellesgarderoben praktisk. Verken 9 eller 13-åringer vil risikere å måtte dusje nakne sammen med folk av det motsatte kjønn fra skolen.". Dette tolket jeg som at de er for sjenerte til å bruke fellesgarderoben.

Min erfaring er at sjenertheten kommer i alderen 8 -12 år, og blir redusert ved 18 års alderen. Før dette så bytter jenter og spesielt gutter klær uten å tenke noe særlig over det. F.eks. når mødre tar sine 9 år gutt inn i damegarderoben, så er det damene som klager ikke gutten.

Og det vil ikke være noe verre i en skolegarderobe, det vil være flere hundre ganger verre i skolegarderoben. I skolegarderoben så er det ingen foreldre som passer på, og istedenfor å møte på en klassekamerat av og til, så møter man på dem hver dag.

Anonymkode: 8eccd...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du sa "Familier med litt eldre barn ville neppe funnet fellesgarderoben praktisk. Verken 9 eller 13-åringer vil risikere å måtte dusje nakne sammen med folk av det motsatte kjønn fra skolen.". Dette tolket jeg som at de er for sjenerte til å bruke fellesgarderoben.

Min erfaring er at sjenertheten kommer i alderen 8 -12 år, og blir redusert ved 18 års alderen. Før dette så bytter jenter og spesielt gutter klær uten å tenke noe særlig over det. F.eks. når mødre tar sine 9 år gutt inn i damegarderoben, så er det damene som klager ikke gutten.

Og det vil ikke være noe verre i en skolegarderobe, det vil være flere hundre ganger verre i skolegarderoben. I skolegarderoben så er det ingen foreldre som passer på, og istedenfor å møte på en klassekamerat av og til, så møter man på dem hver dag.

Anonymkode: 8eccd...4c6

Som du jo allerede vet skrev jeg mer enn du valgte å sitere meg på: "Familier med litt eldre barn ville neppe funnet fellesgarderoben praktisk. Verken 9 eller 13-åringer vil risikere å måtte dusje nakne sammen med folk av det motsatte kjønn fra skolen. 14 år gamle jenter vil ikke stirres ned av creeps som henger der for å få et glimt av pupper, og det vil heller ikke de fleste voksne damer." 

Nei, skolegarderober er ikke et hyggelig sted, men det er altså kjønnsdelt. Det utgjør en enorm forskjell. 

Anonymkode: 0554a...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Som du jo allerede vet skrev jeg mer enn du valgte å sitere meg på: "Familier med litt eldre barn ville neppe funnet fellesgarderoben praktisk. Verken 9 eller 13-åringer vil risikere å måtte dusje nakne sammen med folk av det motsatte kjønn fra skolen. 14 år gamle jenter vil ikke stirres ned av creeps som henger der for å få et glimt av pupper, og det vil heller ikke de fleste voksne damer." 

 Nei, skolegarderober er ikke et hyggelig sted, men det er altså kjønnsdelt. Det utgjør en enorm forskjell. 

Anonymkode: 0554a...7de

Nei, det utgjør null forskjell. Det er ikke vanskeligere for en jente å ta bilde, video eller beskrive en annen jente til en gutt. Spesielt ikke når det er ingen som passer på.

Derimot så skal det mye til for at en 10 år gammel gutt som blir fulgt av sine foreldre, vil ta opp kameraet og ta bilder. Kjønnsdelte garderober beskytter ikke imot bilder, og det var problemet du beskrev med fellesgarderober.

Anonymkode: 8eccd...4c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det utgjør null forskjell. Det er ikke vanskeligere for en jente å ta bilde, video eller beskrive en annen jente til en gutt. Spesielt ikke når det er ingen som passer på.

Derimot så skal det mye til for at en 10 år gammel gutt som blir fulgt av sine foreldre, vil ta opp kameraet og ta bilder. Kjønnsdelte garderober beskytter ikke imot bilder, og det var problemet du beskrev med fellesgarderober.

Anonymkode: 8eccd...4c6

Enig i dette. Jeg har inntrykk av at mesteparten av mobbingen gjøres av andre av samme kjønn. Jeg har også inntrykk av at de fleste ulovlig tatt bilder også gjøres av samme kjønn.

Jeg har også inntrykk av at kroppspresset medfører at mere av mobbingen nå går på kropp. Jeg tror barna trenger voksne som kan være rollemodeller og vise at en alminnelig kropp ikke er noe å skamme seg over.

Anonymkode: 11889...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det er et dårlig forslag.

Anonymkode: 47d6f...c50

Hva da? Å ha det som et tilbud i tillegg til hva man har nå? Hvorfor det? Kan ikke de som ønsker det få lov til det?

Anonymkode: 11889...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også inntrykk av at kroppspresset medfører at mere av mobbingen nå går på kropp. Jeg tror barna trenger voksne som kan være rollemodeller og vise at en alminnelig kropp ikke er noe å skamme seg over.

Anonymkode: 11889...751

Trenger 13-åringer virkelig å dusje nakne sammen med klassekamerater og voksne av motsatt kjønn for å kunne lære at man ikke skal skamme seg over alminnelige kropper? I min tid som ungdom lærte vi det ved å se normale kvinner i alle mulige størrelser og fasonger i damegarderoben, med og uten hår under armene, strekkmerker, eksem, fødselsmerker og arr. Men hadde jeg vært ung i dag hadde jeg trengt nakne menn rundt meg for å kunne ta med meg den samme lærdommen? 

Anonymkode: 0554a...7de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva da? Å ha det som et tilbud i tillegg til hva man har nå? Hvorfor det? Kan ikke de som ønsker det få lov til det?

Anonymkode: 11889...751

Jeg tenker at de pengene et ekstra garderobeanlegg koster både å bygge og å vedlikeholde helt sikkert kommer bedre til nytte på annet vis. Mer vakthold som kan holde  kikkerne, tafserne og blotterne mer i sjakk, for eksempel, istedenfor å lage en enda morsommere lekeplass for dem hvor vaktholdet vil være enda dårligere fordi ressursene plutselig skal deles på tre garderobeanlegg istedenfor to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger 13-åringer virkelig å dusje nakne sammen med klassekamerater og voksne av motsatt kjønn for å kunne lære at man ikke skal skamme seg over alminnelige kropper? I min tid som ungdom lærte vi det ved å se normale kvinner i alle mulige størrelser og fasonger i damegarderoben, med og uten hår under armene, strekkmerker, eksem, fødselsmerker og arr. Men hadde jeg vært ung i dag hadde jeg trengt nakne menn rundt meg for å kunne ta med meg den samme lærdommen? 

Anonymkode: 0554a...7de

Nå er det vel ikke akkurat det jeg skriver.

Anonymkode: 11889...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke akkurat det jeg skriver.

Anonymkode: 11889...751

Nå er vel dette en tråd om unisexdusjer, jeg antok derfor det var det du snakket om. 

Anonymkode: 0554a...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marihønepøne said:

Jeg tenker at de pengene et ekstra garderobeanlegg koster både å bygge og å vedlikeholde helt sikkert kommer bedre til nytte på annet vis. Mer vakthold som kan holde  kikkerne, tafserne og blotterne mer i sjakk, for eksempel, istedenfor å lage en enda morsommere lekeplass for dem hvor vaktholdet vil være enda dårligere fordi ressursene plutselig skal deles på tre garderobeanlegg istedenfor to. 

Om man har vakthold i tre garderober i steden for to så øker ikke det prisen vesentlig. Dessuten så er det nok ikke umulig at det vil være flere voksne til stede i en unisex garderobe som dermed vil kunne gi bedre kontroll. Kontroll bør styrkes uansett med tvungen mobiloppbevaring ved inngangen, bedre kontroll med hvem som får adgang, mikrofonovervåkning m.m.

At noe er skremmende for noen bør ikke bety at man ikke gjør noen forsøk. Så får man se hvordan det går. Man behøver ikke innføre det overalt med en gang.

Anonymkode: 11889...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem hadde valgt felles og hvorfor? :klo: 

Anonymkode: 841ef...bc9

Når jeg vil bade, så kommer jeg kledd som jente.  Jeg vil dusje og stelle meg og ta på badedrakt.  Min  kropp er naken mest lik en mann, som jeg ikke vil vere der og da.     Dette problem har ført til at jeg som liker bading ikke har fått gjort i mange mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, LiseTV skrev:

Når jeg vil bade, så kommer jeg kledd som jente.  Jeg vil dusje og stelle meg og ta på badedrakt.  Min  kropp er naken mest lik en mann, som jeg ikke vil vere der og da.     Dette problem har ført til at jeg som liker bading ikke har fått gjort i mange mange ganger.

De fleste badeanlegg har handicapgarderober man kan låne ved behov. Enten låner man hele garderoben, eller det er fellesgarderober for typ 2-5 personer med private avlukker for både omkledning og dusj. 

Hvis du sjekker ut muligheten for dette i nærheten av der du bor kan det hende du kan bade likevel :) Kanskje må du betale et gebyr siden du ikke er funksjonshemmet, men det er ikke sikkert. Jeg har opplevd begge deler. 

Bare et lite tips :) 

Anonymkode: 0554a...7de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke noe problem med at datter eller kone dusjer med fremmede menn. Grensen går ved sex og ikke ved nakenhet.

Anonymkode: 11889...751

Æsj. Du gjør meg kvalm. 

Anonymkode: 5ccb5...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, AnonymBruker said:

Sier ikke dette deg noe? 

Det burde i så fall vært like mange når det kun var kvinner og kun var menn. 

Anonymkode: 841ef...bc9

Dette skyldes at vår kultur legger større ansvar på jenter om å være "anstendige" enn gutter. Det er et større sosialt stigma om jenter blir sett nakne, om de har mange seksualpartnere o.s.v. Dette har vært der hele tiden og gjelder fortsatt. Selv om man nå har en mer liberal holdning til seksualitet og den gang en mer liberal holdning til nakenhet så ligger disse holdningene under. På naturiststrender er det både i Norge og internasjonalt i snitt ca 25% kvinner når det er få til tilstede mens det vokser mot 40% når det er mange på strendene. Også i Øst-Tyskland hvor mellom 80 og 90% av befolkningen gikk på nakenstrender så var det litt flere menn enn kvinner.

Selvfølgelig har du rett i at det burde være helt likt. Men det å fjerne vår kulturs tendens til å legge større ansvar for å være anstendig på kvinner enn på menn er nok en veldig mye større og mer kompliser sak enn kjønnsdelte eller blanede fellesdusjer..

Endret av Brutex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg sluttet å gå i svømmehallen.

Om en med «nudistforhold» til det hadde dukket opp hadde det jo ikke vært noe problem (de ville ikke seksualisert det), men utfordringen er at dette i aller høyest grad tiltrekker kikkere som vil se på kvinner eller barn eller ekshibisjonister.

Så et gigantisk neitakk. 

Hadde ikke sendt barn der heller av samme grunn, creeps vet å ta seg til rette. 

Anonymkode: 94b3e...340

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Nope. Heller at man har en felles garderobe for de som er 18+. Så kan de som ønsker det gå inn dit. Men det hadde jeg aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hadde blitt kjipere for damer enn for menn😂

Men litt seriøst, så tror jeg dette kunne utløst veldig mange metoo-saker. Bare man hadde slengt et blikk, så hadde man vært i trøbbel.

Ingen god løsning dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...