Gå til innhold

YummyMummy

Gjest TyrkiskPepper

Anbefalte innlegg

Plantemas skrev (10 timer siden):

Enig, jeg hadde heller ikke sagt nei til de pengene. 

Influensere kan ofte ha en provoserende fremgangsmåte når det gjelder reklameinnlegg, men akkurat dette med reklame i story reagerer jeg ikke så veldig på. YM har så lenge hun har hatt snap snakket ofte og mye og hatt relativt lenge stories. Plutselig får hun beskjed om at hun kan tjene mange tusen kroner i måneden på å fortsette med det hun allerede gjør, snakke ofte og mye i stories. Veldig få som ville ha takket nei. Er det en spesielt viktig eller samfunnsnyttig jobb? Absolutt ikke, men hun er i det minste åpen om at hun tjener penger direkte fra Snapchat på dette (hvis pengene blir utbetalt). Jeg har ikke sett en eneste annen influenser være åpen om dette. 

Enig -den slags åpenhet viser i hvertfall integritet, transperanthet  og man stoler mer på vedkommende. Hun er også rågod på å merke godt også når hun har tenkt på og er i forhandling om å reklamere for noe, så merker hun det som «mulig samarbeid»  om hun deler noe av produktet eller snakker om det. Da blir vi forbrukere gitt ett informert valg om vi kan selv bestemme om vi ønsker føle henne videre eller ikke. Hun forklarer godt dette med annonselenker også hvir shady det er hos andre influencere, hvordan de har på seg klær de egentlig har samarbeid hvor de ikke merker det og når følgere spør om plagget, hvor det er fra så dukker det på magisk vis opp en eller annen rabattkode eller annonselenke på de neste snappene.  

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Har fått med meg at diverse influensere syter og klager over regler rundt merking av reklame i innleggene sine i det siste, så i lys av det syns jeg Veronica her kommer med en skikkelig god kronikk i VG https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/MorjeM/yummymummy-svarer-emilie-nereng-reglene-er-ikke-saa-firkantede

Jeg er så enig med henne. Og jeg må si at jeg ikke skjønner hvordan enkelte influensere skulle klart seg i vanlige yrker, med alle de lovene og reglene man må forholde seg til der. Skulle tatt seg ut om jeg hadde begynt å syte over at det er så vanskelig å sette seg inn i lovverket i mitt yrke, og klagd over at det er så urettferdig at andre yrker har mindre lovverk å forholde seg til😅

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Kinder skrev (1 time siden):

Har fått med meg at diverse influensere syter og klager over regler rundt merking av reklame i innleggene sine i det siste, så i lys av det syns jeg Veronica her kommer med en skikkelig god kronikk i VG https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/MorjeM/yummymummy-svarer-emilie-nereng-reglene-er-ikke-saa-firkantede

Jeg er så enig med henne. Og jeg må si at jeg ikke skjønner hvordan enkelte influensere skulle klart seg i vanlige yrker, med alle de lovene og reglene man må forholde seg til der. Skulle tatt seg ut om jeg hadde begynt å syte over at det er så vanskelig å sette seg inn i lovverket i mitt yrke, og klagd over at det er så urettferdig at andre yrker har mindre lovverk å forholde seg til😅

Hun sier det så bra; «Livet ditt er til salgs som influenser». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos til yummy der på dagens kronikk. 

Men så må en også huske å skille mellom influensere som er bosatt i andre land og de som bor og lever i Norge. 

Ta Haaland feks. 

Bor og lever i England, vi kan ikke forvente at han skal følge det norske forbrukertilsynet sine regler og lover når han faktisk bor og lever i ett annet land. 

Da må jo han følge regelverket til England. 

Hvis ikke blir det like dumt som at en nordmann som har flytta til tyskland skal kjøre 90 på autobahn fordi den norske fartsgrensa er 90 mens de andre kjører fritt vilt. 

Vi er alle ansvarlige for å følge lovverket i det landet en oppholder seg. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Marshmallow** skrev (5 timer siden):

D89A5A82-C618-44B8-9CA2-DF1A08727D6B.png.8cfeafc7679b0797169ee1cb2e664cd5.png

Noe for Veronika å lære av Tina her .. (snap) 

Samtidig har jo Veronika nå fått til møte med Snapchat, og nettopp tatt opp muligheten for å kunne ha reklame etter egne preferanser, inkl at man skal kunne velge bort/blokke visse typer reklame. Og det er visst noe de jobber med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Ninaen said:

Samtidig har jo Veronika nå fått til møte med Snapchat, og nettopp tatt opp muligheten for å kunne ha reklame etter egne preferanser, inkl at man skal kunne velge bort/blokke visse typer reklame. Og det er visst noe de jobber med. 

Ganske sikker på at snapchat hadde fått til det uten Veronica sin mening :) Jeg er tho delt. her, fordi jeg forstår litt av hva Veronica prøver på, samtidig som snapchat er internasjonalt, det er mange tusen "snap stjerner", og er ganske sikker på at det er flere som har prøvd å styre reklamene som kommer in-story. Men selvfølgelig er det å tjene 100k og vel så det i måneden på å bare bable inn på snapchat for vanskelig å si nei til for mange. 

Jeg er en av de som utnytter smutthullet i snapchat som gjør at jeg kan unngå reklame. Den dagen det ikke er mulig å unngå reklame, kommer jeg til å slutte å følge folk jeg ikke er meget interessert i. Men det spiller jo fuck all hva jeg gjør, når det er hva da, fort en million andre mennesker som gjør motsatt og "stjernene" tjener masse (og kanskje ufortjent?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ninaen said:

Samtidig som hun har tatt seg godt betalt for reklame hun er «imot» i mellomtiden, poenget mitt er at verdiene hennes er til salgs. Det var vist ikke så farlig likevel når over 100k tikket inn på konto.

Om en slik avtalte med Snapchat ikke går, jeg regner med at de som har reklame der betaler store summer for å faktisk ha reklamen sin der. 
så har jeg en mistanke om at Veronica forsetter å ha den på.

tiden vil vise ..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Marshmallow** skrev (41 minutter siden):

Samtidig som hun har tatt seg godt betalt for reklame hun er «imot» i mellomtiden, poenget mitt er at verdiene hennes er til salgs. Det var vist ikke så farlig likevel når over 100k tikket inn på konto.

Om en slik avtalte med Snapchat ikke går, jeg regner med at de som har reklame der betaler store summer for å faktisk ha reklamen sin der. 

tiden vil vise ..  

Nei samme sier jeg. Alt det hun har hylt for før snapreklamen kom er det visst ikke så farlig med allikevel. Hun har gjort seg "kjent" og rik, så da blåser hun i hva hun reklamerer for så lenge pengene renner inn. Slike folk har jeg ikke mye respekt for, og sluttet å følge henne den dagen hun sa hun ikke kunne takke nei til 100.000 i mnd (uansett hvordan de kom inn på konto) !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (6 timer siden):

Hvor mye blei det, har ho sagt no om det?

Ja hun har nevnt og dokumentert nøyaktig sum. Hvis jeg ikke husker helt feil ble det mellom 250k-300k ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vegglampe skrev (Akkurat nå):

Ja hun har nevnt og dokumentert nøyaktig sum. Hvis jeg ikke husker helt feil ble det mellom 250k-300k ett sted. 

For å sitte på ræva?! Det er jo en skam. Snakk om ufortjente penger. Tenk på alle som jobber og sliter ræva av seg, og får omtrent samme sum i året. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Marshmallow** skrev (13 timer siden):

tiden vil vise ..  

jeg har huka bort alle den type reklamer (3 prikkene), og får nå faktisk omtrent kun relevant reklame. Hadde faktisk ikke visst om hvis ikke det var blitt tema i hennes kanal da folk var kritiske. 
hun har i det minste vært åpen om inntjening, prosess osv i motsetning til de fleste andre. Skjønner jo også at sånne summer er vanskelig å si nei når man jobber freelance/selvstendig, som «forsikring». Kan gjerne mene hun er hyklersk,men hun er i alle fall ærlig om det. 🙃

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegglampe skrev (6 timer siden):

Var vel drøyt 200k? Over en del måneder. Men noen av de andre influenserne har vesentlig høyere. En som satte opp regnestykke i tråden til Therese lien nå, om det stemmer blir jeg bare kvalm. Var snakk om at de kunne tjene 100k per mnd i staerten, men ser ut til å kunne være mer. Helt enig i at det er avsindig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ninaen skrev (18 timer siden):

Var vel drøyt 200k? Over en del måneder. Men noen av de andre influenserne har vesentlig høyere. En som satte opp regnestykke i tråden til Therese lien nå, om det stemmer blir jeg bare kvalm. Var snakk om at de kunne tjene 100k per mnd i staerten, men ser ut til å kunne være mer. Helt enig i at det er avsindig.

Ja mulig det var summen etter skatt.  Nå hender det hun er her inne, så mulig hun korrigerer til riktig beløp da. Jeg har sluttet å følge henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var så spennende å følge før, med morsomme samarbeid med mening og betydning for henne. Hun tjente mer enn nok til salt til grøten på den tiden, men nå er hun så åpenbart kjøpt og betalt av hvem som helst. Utrolig skuffende. Og hun tar ikke kritikken til seg heller, hun bryr seg rett og slett ikke så lenge pengene renner inn. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birdo skrev (4 timer siden):

Hun var så spennende å følge før, med morsomme samarbeid med mening og betydning for henne. Hun tjente mer enn nok til salt til grøten på den tiden, men nå er hun så åpenbart kjøpt og betalt av hvem som helst. Utrolig skuffende. Og hun tar ikke kritikken til seg heller, hun bryr seg rett og slett ikke så lenge pengene renner inn. 

Nei nei. Må ikke prøve å gi den dama litt kritikk. Da får man høre seg. Å ja, hun er nok villig til det meste når hun skjønte hvor mye rikere hun kunne bli. Da er det ikke så farlig hva som blir delt på kontoen hennes. Usmakelig. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

@Yummymummy_snap / er pengene verdt det, når det stadig dukker opp reklame for kollagenpulver i mellom storyene dine? Og nei, det er ikke kun på bakgrunn av hva jeg søker på - for jeg har aldri i midt liv søkt på halvparten av det greiene som kommer opp i reklamer..

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...