Gå til innhold

Nyutdannet lege - får ikke jobb, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 3/13/2019 at 6:39 PM, AnonymBruker said:

Spesialiseringen foregår dog oftest mens man jobber som lege. Det er ikke lagt opp som et vanlig studieforeløp. 

Anonymkode: 4d084...856

Men en doktorgrad, som det ble sammenlignet mot, er heller ikke lagt opp som et studieløp. 

Anonymkode: c94a3...343

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 3/17/2019 at 4:22 PM, AnonymBruker said:

Det er det samme med lærere; media og politikere har i årevis spredt løgnen om at det er lærermangel, og så er det utrolig vanskelig å få seg jobb som lærer. Det er absolutt ikke noen mangel på lærere -hverken på bygda eller i byen.

Trist at også leger er kommet i samme situasjon nå.

Anonymkode: 5a2aa...51e

Joda, det er absolutt lærermangel på enkelte skoler, men det kan være store variasjoner bare innad i en kommune.

Anonymkode: 5ac92...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 18.13, Vox_populi skrev:

Hurra, sier nå jeg. Kanskje vi på sikt han få legelønningene ned på et anstendig nivå? En nyutdannet som begynte hos oss for noen få år siden, sa opp etter kort tid og ble kommunelege et annet sted i fylket, der de bød han 900 000. For en nyutdannet! 

Facepalm... Ja, la oss tvinge ned lønna til de som faktisk gjør noe for samfunnet. Kan vi ikke øke lønna til politikere samtidig?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Til sommeren er jeg nyutdannet lege. Jeg har siden november/desember søkt på sommervikariater. Ringt litt rundt til sykehus etc som jeg har søkt hos og spurt hvordan de ligger ann. Vel... får til svar at de allerede har sendt ut 1.ste tilbud. Dvs jeg er ikke en av dem. Har søkt på over 20 stillinger og ingen napp. Har for lite arbeiderfaring som gjør at andre med mer kommer foran meg - forståelig nok. Men hvordan få seg mer arbeidserfaring når det er umulig å få disse stillingene som de gjerne vil at du skal ha jobbet på? Det tar på skikkelig psykisk at  jeg har jobbet så hardt i 6 år og har utmerket meg ved flere anledninger på universitetet men likevel så er jeg bare ikke god nok :(

Noen leger/ folk som ansetter leger her som kan gi meg noen tips? 

Anonymkode: 4859b...9d6

beskriv hva du har utmerket deg i i søknadene du sender, det er viktig at du får frem dine kvalifikasjoner og dine sterke sider. Du kan evt. henvende deg til bemanningsselskaper, så tror jeg det kan være en døråpner for deg inn i arbeidslivet. 

Anonymkode: 92f9e...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 12.3.2019 den 19.27, AnonymBruker skrev:

Men poenget til den du quotet var at grunnlønnen til LIS1 er bra til nyutdannet å være, og det er jeg ikke uenig i. Men ja, jeg er også enig med deg i at bruttolønna til leger ofte inkluderer ganske mye vakttillegg. Det må man holde utenom når man sammenligner lønn. Men grunnlønna er ikke akkurat dårlig, den heller. 

Mannen min er overlege. Han tjener 300k mer i grunnlønn enn meg, selv om jeg har mer utdanning enn ham, og like lang ansiennitet. Med tillegg tjener han dobbelt så mye som meg. 

Anonymkode: 8f693...d40

Jeg forstår ikke at folk ikke unner leger en god lønn. Det er 6 års hard utdannelse, så kamp om turnusplasser, man har en jobb hvor man har et sinnsykt ansvar, jobber natt og dag og helg. Man går noen steder fortsatt døgnvakt. De forventes å løse alles problemer. Turnusleger går alene på vakt på små sykehus i Norge. Det et helt vilkårlig hvor mye veiledning man får. Jeg er selv sykepleier, men synes mine legekollegaer fortjener hver krone. 

Anonymkode: a66f5...4f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Men en doktorgrad, som det ble sammenlignet mot, er heller ikke lagt opp som et studieløp. 

Anonymkode: c94a3...343

Jo, det er studieløp. Det er en utdanning på universitetsnivå på 180 studiepoeng som gir en universitetsgrad. Det innrapporteres til Lånekassen og alt.

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at folk ikke unner leger en god lønn. Det er 6 års hard utdannelse, så kamp om turnusplasser, man har en jobb hvor man har et sinnsykt ansvar, jobber natt og dag og helg. Man går noen steder fortsatt døgnvakt. De forventes å løse alles problemer. Turnusleger går alene på vakt på små sykehus i Norge. Det et helt vilkårlig hvor mye veiledning man får. Jeg er selv sykepleier, men synes mine legekollegaer fortjener hver krone. 

Anonymkode: a66f5...4f9

Jeg unner dem god lønn, selvsagt. Men poenget er at de HAR jevnt over en god lønn! Det er da heller ikke bare leger som har lange og tøffe utdanninger, kamp om jobbene eller jobber med mye ansvar. Det er dessverre ikke slik at det er noen automatikk i at disse tre tingene gir uttelling i form av høy lønn. 
Mannen min sier selv at han synes han tjener for mye (ja, luksusproblem, jeg vet). Men jeg er helt enig i at selv om begynnerlønnen til leger (som var det som ble diskutert i innlegget mitt som du quotet) isolert sett er ok sammenlignet med begynnerlønnen i mange yrkesgrupper, er den ikke høy i forhold til ansvaret de har. Har man kommet seg til overlegenivå, særlig i ettertraktede spesialiteter (som min mann), har man imidlertid som regel ikke noen grunn til å klage på lønna lenger, selv om man har mye ansvar. 

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 22.40, Medullaoblongata skrev:

Facepalm... Ja, la oss tvinge ned lønna til de som faktisk gjør noe for samfunnet. Kan vi ikke øke lønna til politikere samtidig?? 

Vi kunne startet med å få ned lønna til de (mange) som sitter i sykehusledelsene rundt omkring! Og i ymse rådgiverstillinger! 

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Evige vikariater har det nå vært i mange år.

Problemet er *ikke* at det er for mange som studerer i utlandet. Det er mangel på spesialister og fastleger, disse nyutdannede legene trengs. Problemet er at staten ikke er villig til å legge pengene på bordet for å gi disse legene spesialiseringen legene selv ønsker å få, og Norge trenger. Altfor lenge har landet basert seg på import av ferdige spesialister fra utlandet. Klart det er mye billigere enn å utdanne dem selv. 

Anonymkode: 8f693...d40

Ikke så rart at staten ikke gidder å sponse det når leger i tillegg skal ha en vanvittig lønn.

Anonymkode: 479cd...959

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så rart at staten ikke gidder å sponse det når leger i tillegg skal ha en vanvittig lønn.

Anonymkode: 479cd...959

LiS (som er disse utdanningsstillingene) har ikke en «vanvittig lønn». LIS1 har en minimumslønn på ca 530 000kr, LIS3 ca. 690-700 000kr. 

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Vet du det unner jeg dem! De har lån oppetter ørene! Flere utenlandsstudenter har over en million i lån!! En fastlege her jeg bor tjente 1,2 mill i fjor, men betalte 600.000 i skatt! Og sikkert minst 150.000 i lån. Selv tjente jeg 350.000 og betalte 55.000 i skatt.. Ofte jobber de seg halvt i hæl, ofrer festing i studietiden for lesing, og pugging, og må ofre kjæreste og familietid som ferdigutdannete. Samtidig som de har en krevende, stressende og ekstremt ansvarsfull jobb. Den lønna de får fortjener de synes jeg.

Anonymkode: 3803b...cff

De fleste oppegående menneskene dropper festing til fordel for lesing når de går høyere studier. Det er ikke noe man skal få en medalje for.

Anonymkode: 479cd...959

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Feil. Leger tjener altfor mye.

Anonymkode: 5a2aa...51e

Leger fortjener den lønnen de har.

Anonymkode: 1eb54...73c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leger fortjener den lønnen de har.

Anonymkode: 1eb54...73c

Nei.

Anonymkode: 479cd...959

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

 

On 3/12/2019 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Han har ikke 12 års høyere utdanning. Han har seks års høyere utdanning. Jeg har doktorgrad, som er den høyeste formelle utdannelsen man kan ha i Norge. Det har ikke han. 

Anonymkode: 8f693...d40

Det spiller ingen rolle om spesiliseringen regnes som studiet eller ikke, poengtelling er meningsløst. Spørsmålet er hva man kan etter disse 5 års spesilisering. Håper at ingen vil argumentere at en erfaren kirurg eller overlege kan mye mer enn nyutdannet lege og har lært mye teoritiske og praktiske ting i løpet av disse 5 årene. 

At en PHD er lengre studiet har ikke noe å si med lønnen. Det avhenger av hva slags PHD den er og hva slags jobber og oppgaver man klarer å gjøre med denne. Man kan jo bruke hele livet til å ta utdanning, men som ikke nødvendigvis er av høy markedsverdi.

Anonymkode: 51d8e...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2019 at 7:44 PM, AnonymBruker said:

Ingen som har tvunget deg til å shoppe deg til en dyr legeutdannelse "i (østblokk)-utlandet". Tjener svært dårlig, my arse. Håper folk slipper å ha deg som lege..

Anonymkode: ef0d5...43e

Østblokk?Jeg vil oppdatere deg at den kalde krigen tok slutt 1989 hvis du ikke har fått det med deg

Anonymkode: 6f439...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det spiller ingen rolle om spesiliseringen regnes som studiet eller ikke, poengtelling er meningsløst. Spørsmålet er hva man kan etter disse 5 års spesilisering. Håper at ingen vil argumentere at en erfaren kirurg eller overlege kan mye mer enn nyutdannet lege og har lært mye teoritiske og praktiske ting i løpet av disse 5 årene. 

At en PHD er lengre studiet har ikke noe å si med lønnen. Det avhenger av hva slags PHD den er og hva slags jobber og oppgaver man klarer å gjøre med denne. Man kan jo bruke hele livet til å ta utdanning, men som ikke nødvendigvis er av høy markedsverdi.

Anonymkode: 51d8e...b6c

En erfaren kirurg eller overlege kan selvfølgelige mye mer enn en nyutdannet.

Anonymkode: 38260...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det spiller ingen rolle om spesiliseringen regnes som studiet eller ikke, poengtelling er meningsløst. Spørsmålet er hva man kan etter disse 5 års spesilisering. Håper at ingen vil argumentere at en erfaren kirurg eller overlege kan mye mer enn nyutdannet lege og har lært mye teoritiske og praktiske ting i løpet av disse 5 årene. 

At en PHD er lengre studiet har ikke noe å si med lønnen. Det avhenger av hva slags PHD den er og hva slags jobber og oppgaver man klarer å gjøre med denne. Man kan jo bruke hele livet til å ta utdanning, men som ikke nødvendigvis er av høy markedsverdi.

Anonymkode: 51d8e...b6c

Det er da heller ingen som har sagt at en nyutdannet lege kan like mye som en overlege... dette er bare avsporing. 

Anonymkode: 8f693...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

De som ikke er lege selv har ikke full anelse om hva arbeidet innebærer og hva man har gjennomgått for å få en overlegestilling. Bare prøv å sett dere inn i arbeidsdagen til en sykehuslege, det er KLART en underbetalt jobb. Jeg er lege selv og vet hva jeg snakker om. Om noen har motargumenter vil jeg be dere først sette dere inn i oppgavene og ansvaret en lege har før dere kommer med uttalelser.

Anonymkode: ffb3b...959

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2019 den 18.06, AnonymBruker skrev:

Ikke så rart at staten ikke gidder å sponse det når leger i tillegg skal ha en vanvittig lønn.

Anonymkode: 479cd...959

Bare nysgjerrig, hva mener du er grei lønn da?

Grunnlønn? Si for en overlege, dvs 6 år utdannelse, minimum 6,5 år jobb+kurs for å bli overlege, og nå medisinsk ansvarlig for alt av utredning, behandling og oppfølging som skjer på "sine" avdelinger når hn er på jobb? 

Hva er ok vaktlønn? Når vaktene strekker seg kanskje over flere dager?

Anonymkode: e5ed6...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...