Gå til innhold

Nyutdannet lege - får ikke jobb, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Mille1 skrev:

Turnuslegelønnen min gir meg rundt 216 kr/time i grunnlønn. Tillegg for kveld/natt og uforutsette vakter er det som gir utslag på lønningsslippen, men skulle da også bare mangle når man jobber 19 timers vakter, netter og helligdager. Omtrent ALLE yrkesgrupper med våre ubekvemme arbeidstider og lange vakter ville fått en anstendig lønn. I tillegg har vi et stort ansvar og lang utdanning.

Hadde du jobbet julaften kveld, eller 19 timersvakter, uten lønnstillegg? 

Min timelønn var bedre som ufaglært i hj.spl på kveldsvakt enn den er som turnuslege i akuttmottaket.

Turnusleger har i 2018 en grunnlønn på 508 000 ihht legeforeningens minstelønnsasats. I årsverk regnes av ssb som 1950 timer. 508 000/1950= 260,51 i timen, som er veldig godt som nyutdannet. 

Jeg er enig i at legene har mange dårlige arbeidstidsavtaler, men å gjøre seg til offer og late som om lønnen er dårlig er bare tull. En lis1 lege er ikke akkurat en erfaren lege med masse bidrag til arbeidsplassen heller, de kan niks og nada av praktisk arbeid og må ha mye veiledning for å fungere. Når du da tjener mer enn del fleste i landet i startlønn så er det på tide å klappe igjen nebbet. 

Anonymkode: 38260...327

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Turnusleger har i 2018 en grunnlønn på 508 000 ihht legeforeningens minstelønnsasats. I årsverk regnes av ssb som 1950 timer. 508 000/1950= 260,51 i timen, som er veldig godt som nyutdannet. 

Jeg er enig i at legene har mange dårlige arbeidstidsavtaler, men å gjøre seg til offer og late som om lønnen er dårlig er bare tull. En lis1 lege er ikke akkurat en erfaren lege med masse bidrag til arbeidsplassen heller, de kan niks og nada av praktisk arbeid og må ha mye veiledning for å fungere. Når du da tjener mer enn del fleste i landet i startlønn så er det på tide å klappe igjen nebbet. 

Anonymkode: 38260...327

Hei!

Jeg tror du misforsto meg litt, jeg ville bare argumentere for at legers høye lønninger henger sammen med mye overtidsarbeid/lange vakter (at grunnlønnen ikke nødvendigvis er høyere enn i andre yrker med tilsvarende lengde på utdanning), dette gjelder særlig for nivåer over LIS1. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mille1 skrev:

Hei!

Jeg tror du misforsto meg litt, jeg ville bare argumentere for at legers høye lønninger henger sammen med mye overtidsarbeid/lange vakter (at grunnlønnen ikke nødvendigvis er høyere enn i andre yrker med tilsvarende lengde på utdanning), dette gjelder særlig for nivåer over LIS1. 

Men poenget til den du quotet var at grunnlønnen til LIS1 er bra til nyutdannet å være, og det er jeg ikke uenig i. Men ja, jeg er også enig med deg i at bruttolønna til leger ofte inkluderer ganske mye vakttillegg. Det må man holde utenom når man sammenligner lønn. Men grunnlønna er ikke akkurat dårlig, den heller. 

Mannen min er overlege. Han tjener 300k mer i grunnlønn enn meg, selv om jeg har mer utdanning enn ham, og like lang ansiennitet. Med tillegg tjener han dobbelt så mye som meg. 

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men poenget til den du quotet var at grunnlønnen til LIS1 er bra til nyutdannet å være, og det er jeg ikke uenig i. Men ja, jeg er også enig med deg i at bruttolønna til leger ofte inkluderer ganske mye vakttillegg. Det må man holde utenom når man sammenligner lønn. Men grunnlønna er ikke akkurat dårlig, den heller. 

Mannen min er overlege. Han tjener 300k mer i grunnlønn enn meg, selv om jeg har mer utdanning enn ham, og like lang ansiennitet. Med tillegg tjener han dobbelt så mye som meg. 

Anonymkode: 8f693...d40

Lenger utdanning enn han? Han har 12 års høyere utdanning, så hvordan er det mulig?

Anonymkode: 272b7...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men poenget til den du quotet var at grunnlønnen til LIS1 er bra til nyutdannet å være, og det er jeg ikke uenig i. Men ja, jeg er også enig med deg i at bruttolønna til leger ofte inkluderer ganske mye vakttillegg. Det må man holde utenom når man sammenligner lønn. Men grunnlønna er ikke akkurat dårlig, den heller. 

Mannen min er overlege. Han tjener 300k mer i grunnlønn enn meg, selv om jeg har mer utdanning enn ham, og like lang ansiennitet. Med tillegg tjener han dobbelt så mye som meg. 

Anonymkode: 8f693...d40

Jeg innser absolutt at det er mange nyutdannete som har dårligere startlønn enn oss. Det var virkelig ikke min intensjon å syte over dårlig startlønn, jeg ville bare poengtere grunnlønn vs tillegg;)

Kanskje det blir mer representativt å ta utgangspunkt i lønnen til leger som ikke jobber klinisk, og har en arbeidshverdag som lettere kan sammenlignes med andre yrkesgrupper (ift timer/utelukkende arbeid på dag) når man skal sammenligne lønninger? For eksempel epidemiologer eller leger som kun jobber i forskning/undervisning. Mannen din har vel en arbeidsplan som inkluderer over 38,5 timers uker (uten vaktarbeid)? 

 

Min mening er uansett at det store ansvaret leger har i jobben sin berettiger en høy lønn, særlig som overlege. Det ligger både stort etisk og juridisk ansvar bak avgjørelsene man tar på jobb, og jobbsituasjonen i klinikken er ofte krevende med høyt tempo og mange samtidighetskonflikter. Og nei, det betyr ikke at jeg ikke anerkjenner at andre yrkersgrupper også har mye ansvar i jobben sin eller gjør en viktig jobb!

Jeg synes det er veldig trist at det har kommet kommentarer tidligere i denne tråden som nærmest viser skadefryd over TS sin situasjon med et vanskelig arbeidsmarked fordi «leger fortjener å ha det litt kjipt». 

 

 

 

 

Endret av Mille1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lenger utdanning enn han? Han har 12 års høyere utdanning, så hvordan er det mulig?

Anonymkode: 272b7...a36

Han har ikke 12 års høyere utdanning. Han har seks års høyere utdanning. Jeg har doktorgrad, som er den høyeste formelle utdannelsen man kan ha i Norge. Det har ikke han. 

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Mille1 skrev:

Jeg innser absolutt at det er mange nyutdannete som har dårligere startlønn enn oss. Det var virkelig ikke min intensjon å syte over dårlig startlønn, jeg ville bare poengtere grunnlønn vs tillegg;)

Kanskje det blir mer representativt å ta utgangspunkt i lønnen til leger som ikke jobber klinisk, og har en arbeidshverdag som lettere kan sammenlignes med andre yrkesgrupper (ift timer/utelukkende arbeid på dag) når man skal sammenligne lønninger? For eksempel epidemiologer eller leger som kun jobber i forskning/undervisning. Mannen din har vel en arbeidsplan som inkluderer over 38,5 timers uker (uten vaktarbeid)? 

 

Min mening er uansett at det store ansvaret leger har i jobben sin berettiger en høy lønn, særlig som overlege. Det ligger både stort etisk og juridisk ansvar bak avgjørelsene man tar på jobb, og jobbsituasjonen i klinikken er ofte krevende med høyt tempo og mange samtidighetskonflikter. Og nei, det betyr ikke at jeg ikke anerkjenner at andre yrkersgrupper også har mye ansvar i jobben sin eller gjør en viktig jobb!

Jeg synes det er veldig trist at det har kommet kommentarer tidligere i denne tråden som nærmest viser skadefryd over TS sin situasjon med et vanskelig arbeidsmarked fordi «leger fortjener å ha det litt kjipt». 

 

 

 

 

 

Det er ikke nødvendig å sammenligne med leger som ikke jobber klinisk, man kan fint ta utgangspunkt i grunnlønn. Lønn for avtalt arbeidstid utover 38,5 timer per uke legges til grunnlønna uansett, det er ikke en del av grunnlønna. Hva tjener man på en vanlig arbeidsuke, 8-16 på hverdager? Allerede der tjener mannen min 300k mer enn meg. 

Jeg synes på ingen måte at leger fortjener å ha det kjipt. Men det blir vanskelig å argumentere med at leger tjener dårlig, for det gjør de ikke. 

Mye burde gjøres med legeyrket, men det handler ikke først og fremst om lønn, tenker jeg. Mindre hierarki, mindre macho-kultur på mange avdelinger, de burde slutte å ha alle disse unntakene fra arbeidsmiljøloven. Det er endel leger, særlig de eldre, som henger igjen i en tid da det å være lege var en livsstil, med hjemmeværende kone som ordnet alt på hjemmebane, vakt 24/7 og altfor mye makt. Hvor man var Doktor. Man burde kvitte seg med disse tingene. Det tror jeg hadde hatt større betydning enn høyere lønn. Å faktisk følge aml, både når det gjelder arbeidstider og psykososialt arbeidsmiljø, hadde vært en veldig god start! Når jeg hører om hva som foregår på min manns avdeling, må jeg bare riste på hodet og prise meg lykkelig over at jeg valgte noe annet. 

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er ikke nødvendig å sammenligne med leger som ikke jobber klinisk, man kan fint ta utgangspunkt i grunnlønn. Lønn for avtalt arbeidstid utover 38,5 timer per uke legges til grunnlønna uansett, det er ikke en del av grunnlønna. Hva tjener man på en vanlig arbeidsuke, 8-16 på hverdager? Allerede der tjener mannen min 300k mer enn meg. 

Jeg synes på ingen måte at leger fortjener å ha det kjipt. Men det blir vanskelig å argumentere med at leger tjener dårlig, for det gjør de ikke. 

Mye burde gjøres med legeyrket, men det handler ikke først og fremst om lønn, tenker jeg. Mindre hierarki, mindre macho-kultur på mange avdelinger, de burde slutte å ha alle disse unntakene fra arbeidsmiljøloven. Det er endel leger, særlig de eldre, som henger igjen i en tid da det å være lege var en livsstil, med hjemmeværende kone som ordnet alt på hjemmebane, vakt 24/7 og altfor mye makt. Hvor man var Doktor. Man burde kvitte seg med disse tingene. Det tror jeg hadde hatt større betydning enn høyere lønn. Å faktisk følge aml, både når det gjelder arbeidstider og psykososialt arbeidsmiljø, hadde vært en veldig god start! Når jeg hører om hva som foregår på min manns avdeling, må jeg bare riste på hodet og prise meg lykkelig over at jeg valgte noe annet. 

Anonymkode: 8f693...d40

Dette blir siste innlegg fra min side. Jeg har, igjen, ikke ønsket å argumentere for at leger tjener dårlig, bare forsvare og ikke minst forklare bakgrunnen til hvorfor lønnen er høy.

Det var ikke dine innlegg jeg siktet til, men tidligere kommentarer i tråden.

Enig meg deg i at mange endringer kunne blitt gjort! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Turnusleger har i 2018 en grunnlønn på 508 000 ihht legeforeningens minstelønnsasats. I årsverk regnes av ssb som 1950 timer. 508 000/1950= 260,51 i timen, som er veldig godt som nyutdannet. 

Jeg er enig i at legene har mange dårlige arbeidstidsavtaler, men å gjøre seg til offer og late som om lønnen er dårlig er bare tull. En lis1 lege er ikke akkurat en erfaren lege med masse bidrag til arbeidsplassen heller, de kan niks og nada av praktisk arbeid og må ha mye veiledning for å fungere. Når du da tjener mer enn del fleste i landet i startlønn så er det på tide å klappe igjen nebbet. 

Anonymkode: 38260...327

Det er en del sykehus hvor turnusleger/LIS1 er en essensiell del av driften, og settes omtrent rett ut i vakt, med eller uten bakvakt (LIS 2/3/assistentlege eller overlege) tilstede på sykehuset. Eller med bakvakt tilstede, men ikke nødvendigvis tilgjengelig. Så ansvaret kan være stort, og man må i mange tilfeller fungere rimelig kjapt. 

Anonymkode: e5ed6...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nyutdannede leger tjener for mye eller for lite kan man selvsagt diskutere, men jeg vil nevne noe annet i forhold til dette. Det er iallfall ikke noe tvil i at konkurransen rundt diverse LIS stillinger er blitt svært brutal nå og langt ifra alle får denne plasseringen. 

Videre så tror jeg at "lege" er nok en retning eller "yrke" som kommer til å bli "ødelagt" i den grad at lønna kommer til å stagnere da de aller fleste studier som er blitt overtatt av altfor mange kvinnelige studenter ender opp slik at situasjonen på jobben blir dårligere og lønna stagnerer. Dette har vi sett ofte innenfor sykepleier stillinger, og det sprer seg videre "oppover" til lege, psykolog og sikkert også tannlege etterhvert. 

https://www.nrk.no/norge/jentene-tar-over-prestisjestudiene-1.11866832

Det hjelper heller ikke at "lege og tannlege" som yrker er blitt "liberalisert" i den grad at man har flere tusen studenter utenfor Norge som studerer dette - som regel i Sentral-Europa. Men her også, dominerer kvinner, så vi får en dårlig miks av "liberalisering" blandet med sterk kvinnedominans i disse yrkene. Før da man var barn, hørte man ofte menn si at så på det å være lege som noe de drømmer om, men det hører jeg aldri lenger nå som voksen. 

Anonymkode: fa9b0...ee9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke 12 års høyere utdanning. Han har seks års høyere utdanning. Jeg har doktorgrad, som er den høyeste formelle utdannelsen man kan ha i Norge. Det har ikke han. 

Anonymkode: 8f693...d40

Du sier han er overlege og da har han 5 års spesialitet på toppen av 5 årig master + 1,5 årig LIS1 (turnuslege). Så 11,5 år da, ikke 12.

Anonymkode: 272b7...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier han er overlege og da har han 5 års spesialitet på toppen av 5 årig master + 1,5 årig LIS1 (turnuslege). Så 11,5 år da, ikke 12.

Anonymkode: 272b7...a36

Spesialiseringen foregår dog oftest mens man jobber som lege. Det er ikke lagt opp som et vanlig studieforeløp. 

Anonymkode: 4d084...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier han er overlege og da har han 5 års spesialitet på toppen av 5 årig master + 1,5 årig LIS1 (turnuslege). Så 11,5 år da, ikke 12.

Anonymkode: 272b7...a36

Nei. Spesialiseringen er mens man er i jobb. Det er ikke et studium. Man får ikke studiepoeng. Det får man ikke for turnus heller. Hvor lang tid spesialiseringen tar, varierer også mellom spesialitetene. 

Forøvrig er ikke medisinstudiet et masterstudium, men et profesjonsstudium, og det er 6 år (i alle fall i Norge), ikke 5 år. 

 

Anonymkode: 8f693...d40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.3.2019 den 20.10, Vox_populi skrev:

At lærlinger som deg sutrer, er ikke uvanlig. Men vent til du er ferdig utdannet, da kan du spasere inn i stilling som kommunelege og tjene 900 000 som nyutdannet. Det er det dobbelte av vanlig lønn.

Jeg vet ikke om jeg er så sjokkert over dine nåværende arbeidsvilkår. Da jeg var på din alder, men ferdig utdannet, arbeidet jeg 09 til 17.30 (16.30 på fredag). Halvtimen på fredag fram til kl. 17 var da jeg kunne handle. I tillegg til vanlig arbeidstid hadde jeg plikt til utrykning 24 timer i døgnet når det måtte være nødvendig, uten 5 øre i betaling, og ingen avspasering time for time heller. Det skal sies at det ikke var utrykning hvert døgn, langt ifra, og det var heller ingen plikt til å holde seg hjemme, men fikk de tak i meg og jeg innså at utrykning var nødvendig, måtte jeg til. Sutret jeg for det? Nei, faktisk ikke. Akkurat som deg sto jeg fritt til å finne meg noe annet å gjøre om jeg ikke var fornøyd. Men det var jeg. Før hadde jeg bl. a. stått og pakket sko, nå hadde jeg stimulerende utfordringer i det nye yrket.

Men du sutrer nå syns jeg. Over andres lønn.. 

Får sånn kommunist rødstjert frysninger av deg. Og kan du svare den andre AB’n. Er du lege? 

Anonymkode: 6d3cd...5ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.1.2019 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt på absolutt ALLE stillinger jeg er kvalifisert til altså medisinstudent med lisens og LIS 1 vikariater. Har også ringt rundt til forskjellige sykehus. Jeg er så mer enn gjerne villig til å flytte hvor som helst i Norge. Problemet er bare det at de har 400 søkere til og med på de minste sykehusene i Norge. 

Lege mangelen dere snakker om er desverre fastleger, og uten turnus får vi ikke lov til å jobbe som fastleger, så det blir litt vanskelig :(

Jeg er så fortvilet fordi jeg er virkelig villig til å flytte på meg hvor som helst i Norge.

Anonymkode: 4859b...9d6

Det er det samme med lærere; media og politikere har i årevis spredt løgnen om at det er lærermangel, og så er det utrolig vanskelig å få seg jobb som lærer. Det er absolutt ikke noen mangel på lærere -hverken på bygda eller i byen.

Trist at også leger er kommet i samme situasjon nå.

Anonymkode: 5a2aa...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Jeg har ca 1 mill i lån når jeg er ferdig. Leger generelt tjener svært dårlig mtp arbeidstider og ansvar. 

Du ville også byttet til en jobb som ga deg mer lønn. Dette skjer i hvert yrke. 

Anonymkode: 4859b...9d6

Feil. Leger tjener altfor mye.

Anonymkode: 5a2aa...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Så lege skal bli et lavstatusyrke der det bare går folk med middels karakterer og lite engasjement? Hvem gidder å studere i 6 år + 5 år spesialisering hvis man ikke engang får anstendig lønn? De flinkeste vil da heller velge andre fag som kan gi dem bedre lønn og karrieremuligheter.

Anonymkode: f8110...c62

Da får vi kanskje leger som er interessert i yrket?  I motsetning til nå, hvor svært mange- om ikke de fleste- bare blir leger fordi det gir status og høy lønn.

Anonymkode: 5a2aa...51e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 17.21, AnonymBruker skrev:

Jeg bor på bygda og her er det hvertfall stor legemangel. Det snakkes ganske mye om legemangelen på bygda, så her er det nok lurt å flytte til bygda for en periode - for å få den erfaringen du trenger. 

Jeg gjorde det selv, selv om jeg er i en annen bransje. 

Anonymkode: 61f7b...916

Er legemangel i Bergen også. Det folk er at de fleste fastlegejobber må man kjøpe seg. Altså man må betale for en fastlegehjemmel. Disse koster ofte rundt 800 000kr. 

Er man nyutdannet lege og ikke helt er sikker på om man vil jobbe som fastlege i mange år, men kanskje vil inn i et annet felt så er det da lite lurt å kjøpe en slik hjemmel til 800 000kr som ingen vil ha i ettertid 

Anonymkode: 3dcd4...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...