Gå til innhold

Nyutdannet lege - får ikke jobb, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nok dessverre ganske vanlig at det tar tid å få LIS-stilling. Har et familiemedlem som jobber med rekruttering og det er stor kamp om plassene, og jeg har inntrykket av at leger som er utdannet i utlandet havner lengre ned i bunken av søknader. 

Jeg vet ikke om det kan være aktuelt å se mot utlandet, f.eks. Sverige? På https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-jobb/Platsbanken/ kan du i så fall søke stillinger, "underläkare" kvalifiserer man som fra niende semester og "läkarassistent" fra sjette semester. Det er mulig at du med din utdannelse fra utlandet kan søke et vanlig legevikariat også (i Sverige er man først helt ferdig med utdannelsen og kan søke legitimasjon når man har gått "allmäntjänstgöring (AT)". 

Anonymkode: cb5cf...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ikke jobbet under studiene? Så godt som alle jeg kjenner som har fått turnus/lis1 etter at den ny ordningen kom har som et minimum jobbet som pleieassistent hver tredje helg og i feriene. Du må jo bare fortsette å søke alt du kan (20 søknader er i jobbsøkesammenheng ikke mye), men du bør også kontakte vikarbyråer/bemanningsbyråer som leverer til helse og høre om du kan være aktuell der. Får du ikke jobb kan du sjekke muligheten for å forske, eller om du er interessert sjekke mulighetene for phd. Det er overproduksjon av leger, og det er nok mange som kommer til å slite med å få jobb fremover. Det holder ikke lenge å ha bestått studiet, du må finne tilleggsegenskaper som gjør deg attraktiv. 

Anonymkode: 38260...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke jobbet under studiene? Så godt som alle jeg kjenner som har fått turnus/lis1 etter at den ny ordningen kom har som et minimum jobbet som pleieassistent hver tredje helg og i feriene. Du må jo bare fortsette å søke alt du kan (20 søknader er i jobbsøkesammenheng ikke mye), men du bør også kontakte vikarbyråer/bemanningsbyråer som leverer til helse og høre om du kan være aktuell der. Får du ikke jobb kan du sjekke muligheten for å forske, eller om du er interessert sjekke mulighetene for phd. Det er overproduksjon av leger, og det er nok mange som kommer til å slite med å få jobb fremover. Det holder ikke lenge å ha bestått studiet, du må finne tilleggsegenskaper som gjør deg attraktiv. 

Anonymkode: 38260...327

Jeg har jobbet i sommerferiene når jeg har vært i Norge :) Når det bare har blitt lyst ut 20 stk så er det de jeg har søkt på. 

Anonymkode: 4859b...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg deg. Det er ikke koselig å gå på studiet og høre alle snakke om alle intervjuene og jobbene de har fått, mens noen av oss andre får avslag på avslag. 

Anonymkode: 733e0...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2019 den 18.13, Vox_populi skrev:

Hurra, sier nå jeg. Kanskje vi på sikt han få legelønningene ned på et anstendig nivå? En nyutdannet som begynte hos oss for noen få år siden, sa opp etter kort tid og ble kommunelege et annet sted i fylket, der de bød han 900 000. For en nyutdannet! 

Vet du det unner jeg dem! De har lån oppetter ørene! Flere utenlandsstudenter har over en million i lån!! En fastlege her jeg bor tjente 1,2 mill i fjor, men betalte 600.000 i skatt! Og sikkert minst 150.000 i lån. Selv tjente jeg 350.000 og betalte 55.000 i skatt.. Ofte jobber de seg halvt i hæl, ofrer festing i studietiden for lesing, og pugging, og må ofre kjæreste og familietid som ferdigutdannete. Samtidig som de har en krevende, stressende og ekstremt ansvarsfull jobb. Den lønna de får fortjener de synes jeg.

Anonymkode: 3803b...cff

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ringe de stedene du har jobbet (om det er innenfor helse), og høre om de har noen ledige stillinger, eller vet om noe. Ellers - send søknader til steder som ikke har annosert enda. Ofte kan det være ledige stillinger ei stund før de får lagt dem ut. Om ikke dette funker må du forsøke å gjøre deg mer attraktiv; mer arbeidserfaring innen helse, flere kontakter, kanskje også noe frivillig arbeid? Om du studerer i utlandet kan du vel starte å jobbe frivillig ett par ganger i uka allerede nå, det er iallefall noe mer til CV-en din:) eller bare jobb innen helse så får du penger også. Lykke til! 

Anonymkode: a110a...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 16.1.2019 den 18.37, Vox_populi skrev:

Noe sier meg at du ikke aner hva anstendighet er. 
Hva er medianlønnen for unge arbeidstakere i Norge? Legg til noen prosent for litt lengre utdanning osv., så begynner vi å nærme oss en fornuftig avlønning for leger.

Turnuslegelønnen min gir meg rundt 216 kr/time i grunnlønn. Tillegg for kveld/natt og uforutsette vakter er det som gir utslag på lønningsslippen, men skulle da også bare mangle når man jobber 19 timers vakter, netter og helligdager. Omtrent ALLE yrkesgrupper med våre ubekvemme arbeidstider og lange vakter ville fått en anstendig lønn. I tillegg har vi et stort ansvar og lang utdanning.

Hadde du jobbet julaften kveld, eller 19 timersvakter, uten lønnstillegg? 

Min timelønn var bedre som ufaglært i hj.spl på kveldsvakt enn den er som turnuslege i akuttmottaket.

Endret av Mille1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mille1 skrev:

Turnuslegelønnen min gir meg rundt 216 kr/time i grunnlønn. Tillegg for kveld/natt og uforutsette vakter er det som gir utslag på lønningsslippen

At lærlinger som deg sutrer, er ikke uvanlig. Men vent til du er ferdig utdannet, da kan du spasere inn i stilling som kommunelege og tjene 900 000 som nyutdannet. Det er det dobbelte av vanlig lønn.

Jeg vet ikke om jeg er så sjokkert over dine nåværende arbeidsvilkår. Da jeg var på din alder, men ferdig utdannet, arbeidet jeg 09 til 17.30 (16.30 på fredag). Halvtimen på fredag fram til kl. 17 var da jeg kunne handle. I tillegg til vanlig arbeidstid hadde jeg plikt til utrykning 24 timer i døgnet når det måtte være nødvendig, uten 5 øre i betaling, og ingen avspasering time for time heller. Det skal sies at det ikke var utrykning hvert døgn, langt ifra, og det var heller ingen plikt til å holde seg hjemme, men fikk de tak i meg og jeg innså at utrykning var nødvendig, måtte jeg til. Sutret jeg for det? Nei, faktisk ikke. Akkurat som deg sto jeg fritt til å finne meg noe annet å gjøre om jeg ikke var fornøyd. Men det var jeg. Før hadde jeg bl. a. stått og pakket sko, nå hadde jeg stimulerende utfordringer i det nye yrket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi said:

At lærlinger som deg sutrer, er ikke uvanlig. Men vent til du er ferdig utdannet, da kan du spasere inn i stilling som kommunelege og tjene 900 000 som nyutdannet. Det er det dobbelte av vanlig lønn.

Jeg vet ikke om jeg er så sjokkert over dine nåværende arbeidsvilkår. Da jeg var på din alder, men ferdig utdannet, arbeidet jeg 09 til 17.30 (16.30 på fredag). Halvtimen på fredag fram til kl. 17 var da jeg kunne handle. I tillegg til vanlig arbeidstid hadde jeg plikt til utrykning 24 timer i døgnet når det måtte være nødvendig, uten 5 øre i betaling, og ingen avspasering time for time heller. Det skal sies at det ikke var utrykning hvert døgn, langt ifra, og det var heller ingen plikt til å holde seg hjemme, men fikk de tak i meg og jeg innså at utrykning var nødvendig, måtte jeg til. Sutret jeg for det? Nei, faktisk ikke. Akkurat som deg sto jeg fritt til å finne meg noe annet å gjøre om jeg ikke var fornøyd. Men det var jeg. Før hadde jeg bl. a. stått og pakket sko, nå hadde jeg stimulerende utfordringer i det nye yrket.

Er du lege?

Anonymkode: 9b0ee...de0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Vox_populi skrev:

At lærlinger som deg sutrer, er ikke uvanlig. Men vent til du er ferdig utdannet, da kan du spasere inn i stilling som kommunelege og tjene 900 000 som nyutdannet. Det er det dobbelte av vanlig lønn.

Jeg vet ikke om jeg er så sjokkert over dine nåværende arbeidsvilkår. Da jeg var på din alder, men ferdig utdannet, arbeidet jeg 09 til 17.30 (16.30 på fredag). Halvtimen på fredag fram til kl. 17 var da jeg kunne handle. I tillegg til vanlig arbeidstid hadde jeg plikt til utrykning 24 timer i døgnet når det måtte være nødvendig, uten 5 øre i betaling, og ingen avspasering time for time heller. Det skal sies at det ikke var utrykning hvert døgn, langt ifra, og det var heller ingen plikt til å holde seg hjemme, men fikk de tak i meg og jeg innså at utrykning var nødvendig, måtte jeg til. Sutret jeg for det? Nei, faktisk ikke. Akkurat som deg sto jeg fritt til å finne meg noe annet å gjøre om jeg ikke var fornøyd. Men det var jeg. Før hadde jeg bl. a. stått og pakket sko, nå hadde jeg stimulerende utfordringer i det nye yrket.

Jeg er ferdig utdannet. LIS1, eller turnus, er ingen lærlingsstilling. 

Du kan argumentere med dine erfaringer fra arbeidslivet så mye du vil, men jeg tror de fleste vil være enige om at det burde være samsvar mellom ubekvem arbeidstid, antall timer man jobber i mnd, og lønn. Leger er fritatt fra AML, og det innebærer også mange ubekvemme plikter som du sikkert ikke har tatt med i betraktningen.

I tillegg vil nok de fleste være enige i at graden av ansvar i en jobb burde samsvare med lønnen. Etter min mening skal man belønnes for å stå i en meget uforutsigbar arbeidshverdag med ansvar for liv og helse, med konsekvensene det kan ha.

Det er lett å synse om andres arbeidshverdag og -forhold. Jeg er sikker på at kommunelegevennen din jobber hardt for lønnen sin. 

Jeg har aldri sagt at jeg er misfornøyd med yrket mitt, jeg reagerer bare på uttalelser som virker lite gjennomtenkte.

Endret av Mille1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mille1 skrev:

Du er også fri til å ta legeutdanning og forsøke deg selv, siden du synes legeyrket virker så uforhåndsmessig lukrativt.

Kunne ikke falle meg inn. I motsetning til deg er jeg ikke så uforholdsmessig opptatt av penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Kunne ikke falle meg inn. I motsetning til deg er jeg ikke så uforholdsmessig opptatt av penger. 

Var det ikke du som brakte legers høye lønninger på banen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Mille1 skrev:

Var det ikke du som brakte legers høye lønninger på banen?

Så du skjønte ikke det heller, nei. Det burde jeg jo ha forutsett, ditt bidrag til denne tråden tatt i betraktning.
Jeg er ikke ikke så opptatt av mye penger til meg selv, var det jeg mente. I motsetning til visse priviligerte sutrekopper, som virker manisk opptatt av sin egen lønn.
Derimot er jeg opptatt av at det fins en viss rimelighet i forholdet mellom de forskjellige yrkesgruppene i landet. Det er greit at noen tjener mer enn andre, men en dobbelt så verdifull gruppe, det er det ingen som er. Langt ifra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NLSH betaler ut en drøss vakante LIS1 stillinger som de ikke får fylt opp, på både medisin Bodø og Lofoten/Vesterålen. 

Ta kontakt med NLSH. 

Det er legemangel i distriktet Tysfjord og Hamarøy, samt Glomfjord og Meløy. Ta kontakt med kommunen der. Fauske kommune trenger folk til akuttmedisin. 

Anonymkode: ff64a...384

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På 16.1.2019 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Til sommeren er jeg nyutdannet lege. Jeg har siden november/desember søkt på sommervikariater. Ringt litt rundt til sykehus etc som jeg har søkt hos og spurt hvordan de ligger ann. Vel... får til svar at de allerede har sendt ut 1.ste tilbud. Dvs jeg er ikke en av dem. Har søkt på over 20 stillinger og ingen napp. Har for lite arbeiderfaring som gjør at andre med mer kommer foran meg - forståelig nok. Men hvordan få seg mer arbeidserfaring når det er umulig å få disse stillingene som de gjerne vil at du skal ha jobbet på? Det tar på skikkelig psykisk at  jeg har jobbet så hardt i 6 år og har utmerket meg ved flere anledninger på universitetet men likevel så er jeg bare ikke god nok :(

Noen leger/ folk som ansetter leger her som kan gi meg noen tips? 

Anonymkode: 4859b...9d6

Søk på Sykehuset Namsos. Kan virkelig ikke skjønne at en nyutdannet lege ikke får jobb (prøver ikke å være ufin, men trodde at det er stor etterspørsel etter leger over hele landet). 

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, Vox_populi skrev:

Så du skjønte ikke det heller, nei. Det burde jeg jo ha forutsett, ditt bidrag til denne tråden tatt i betraktning.
Jeg er ikke ikke så opptatt av mye penger til meg selv, var det jeg mente. I motsetning til visse priviligerte sutrekopper, som virker manisk opptatt av sin egen lønn.
Derimot er jeg opptatt av at det fins en viss rimelighet i forholdet mellom de forskjellige yrkesgruppene i landet. Det er greit at noen tjener mer enn andre, men en dobbelt så verdifull gruppe, det er det ingen som er. Langt ifra.

Du er åpenbart mer ute etter krangling enn en saklig debatt. 

Jeg skjønte utmerket godt hva du mente, men synes det er merkelig at du henger deg opp i andre yrkesgruppers lønninger når du åpenbart har lite innsikt i hva jobben innebærer. Du tar for eksempel ikke stilling til at legers høye lønninger nødvendigvis også henger sammen med at de jobber i gjennomsnitt betydelig mange flere timer enn den gjennomsnittlige arbeidstaker.

Det er forresten helt unødvendig gå til personangrep i en slik debatt. 

 

Endret av Mille1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Søk på Sykehuset Namsos. Kan virkelig ikke skjønne at en nyutdannet lege ikke får jobb (prøver ikke å være ufin, men trodde at det er stor etterspørsel etter leger over hele landet). 

Hei!

Problemet er nybegynnerstillingene og forholdet mellom antall nyutdannete og turnuslegejobbene. Man må gjennom LIS1/turnus for å kvalifisere for videre spesialisering eller jobb i allmennpraksis. Rundt 1/3 nyutdannete får en LIS1-stilling ved hver utlysningsrunde, det er også hundrevis av søkere til Namsos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
Akkurat nå, Mille1 skrev:

Hei!

Problemet er nybegynnerstillingene og forholdet mellom antall nyutdannete og turnuslegejobbene. Man må gjennom LIS1/turnus for å kvalifisere for videre spesialisering eller jobb i allmennpraksis. Rundt 1/3 nyutdannete får en LIS1-stilling ved hver utlysningsrunde, det er også hundrevis av søkere til Namsos.

Ok. Det var jeg ikke klar over. Uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 19.02, Måbarefåsiat... skrev:

Humanitære organisasjoner som Leger uten grenser?

Leger uten grenser krever minst to års relevant arbeidserfaring etter fullført utdannelse. 

23 timer siden, Mille1 skrev:

Turnuslegelønnen min gir meg rundt 216 kr/time i grunnlønn.

Min timelønn var bedre som ufaglært i hj.spl på kveldsvakt enn den er som turnuslege i akuttmottaket.

Hvordan er dette mulig? Som medisinstudent med lisens har jeg 275 kr/time i kommune. Som LIS1 ser jeg absolutt minstelønn i sykehus er 573000 kr/år, dette tilsvarer ca 300 kr i timelønn. Lønnen i kommunen er enda litt høyere. 

Endret av rox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...