Gå til innhold

Når er evnetest anbefalt? Over gjennomsnittet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags tegn er det jeg bør være obs på for å se om barnet er evnerikt? Utenom det åpenbare som skriving, lesing, prating, tall osv.

TS

Anonymkode: fe158...e62

Jeg ser du allerede har kontaktet Lykkelige Barn. De har en fin oversikt. 

Du bør se om det er et spesielt område barnet er veldig opptatt av (mange er veldig opptatt av matematikk f. Eks.). Ellers er det, stort sett, det du ramser opp. 

Anonymkode: 01036...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal i alle fall ikke tro at barnet er spesielt evnerikt for å prate rent ved tre år. Dummeste jeg har hørt. 

 

Anonymkode: dfb92...bac

Slike kommentarer som dette er enda dummere. 

Anonymkode: c611c...62f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Vår snakket rent ved to år og leser , regner og skriver selv ved fylte fire. 

Din snakket rent ved tre år. Det er kanskje ikke så tidlig, men å lese 3,5 år er det. 

Skjønner godt at dere vil ha mer. Det er ikke lett tema å ta opp uten at folk føler at man skryter. Men fakta er at høy intelligens er genetisk , og går igjen i familien. Det har vi sett i flere ledd i vår familie. Her er det fotografisk hukommelse som har vært greia.

Anonymkode: ed4e5...845

At de er (langt) over gjennomsnitt når det gjelder evne og intelligens er en ting. Det er veldig bra at det blir tilrettelagt for dem. Det er viktig! Men du, det er ikke noe som heter fotografisk hukommelse. Det er man for lengst gått bort fra altså. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begriper ikke hvordan det er et "problem" at man har svært intelligente elever. Det koster samfunnet så uhorvelig mye å få barn og ungdom gjennom skoleløpet. Hvis man kan få kjørt enkelte av dem raskere gjennom så er jo det en vinn-vinn situasjon for alle.

Klassene burde vært inndelt etter nivå og ikke nødvendigvis alder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleflink og evnerik er ikke det samme!

Jeg har barn med høyt læringspotensiale. Vi foreldrene så det hjemme, men på skolen ble det helt krasj med uro, gjorde ingenting i timene. Lærer som syntes ungen var en påkjenning og en plageånd. Endte med oppmelding til ppt med spørsmål om lærevansker /adhd. Evnetest ble tatt og resultatet viste 10 poeng over Mensa-grensen.

Dette er gjerne ikke unger som lykkes i skolen. Jeg leste en artikkel om at "optimal IQ" for å lykkes i skolen er mellom 105-115. Over 130 og opp mot 140 gir ofte like mye problemer som IQ under 80.

Anonymkode: 75632...39f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at en av våre ikke egentlig er noe slags vidunderbarn, men han er flink og skolen legger tilrette for st han jobber på gruppe med noen flinke andreklassinger i noen fag. 

Anonymkode: da25c...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke nasjonale prøver for 3. klasse. Dette begynner man ikke med før i 5. klasse.

Anonymkode: b53cb...aca

H*n mente nok kartleggingsprøvene i lesing, matematikk og engelsk for 3. trinn.

Anonymkode: a52d9...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er utdannet spesialpedagog og frarådet meg på det sterkeste å lære barna ting som lesing og skriving før skolestart da det er et velkjent fenomen at barn som kjeder seg mye på skolen bråker mye og lett blir problembarn i klassen.

Hvis jeg var deg ville jeg lagt det å lære bokstaver og tall på hylla frem til 1. klasse og heller fokusert på lek og sosialt samspill med en god del høytlesning (for å lære empati og andre egenskaper via historier). Lesing, skriving, matematikk og engelsk får de inn med teskje ved skolestart uansett så det beste man kan gjøre er å la det ligge frem til de faktisk skal lære det, på skolen.

Anonymkode: cb847...569

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sånn at foreldrene kan styre alt barna gjør og lærer. De er selvstendige individer (og godt er det). To av mine tre barn lærte selv å lese og skrive (og regne) lenge før de begynte på skolen. Vi har aldri øvd på bokstaver eller tall, det eneste vi har gjort er å lese for dem hver kveld. Jeg lærte selv å lese helt av meg selv da jeg var 3 år. Foreldrene mine bare fant meg liggende på stuegulvet en morgen mens jeg leste høyt fra en tilfeldig bok jeg hadde funnet i bokhyllen. Jeg er enig i at jeg ikke ville gått inn for å øve på dette med førskolebarn, men jeg synes heller ikke man skal holde igjen barn som har en naturlig interesse. Jeg ser ikke på det som noen ulempe, tvert i mot. Ja, de kjeder seg kanskje på skolen, men de får utrolig mye kunnskap og glede av evnene sine også. Å være flink til noe gir som oftest flere fordeler enn ulemper. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arkana skrev:

Nå er det ikke sånn at foreldrene kan styre alt barna gjør og lærer. De er selvstendige individer (og godt er det). To av mine tre barn lærte selv å lese og skrive (og regne) lenge før de begynte på skolen. Vi har aldri øvd på bokstaver eller tall, det eneste vi har gjort er å lese for dem hver kveld. Jeg lærte selv å lese helt av meg selv da jeg var 3 år. Foreldrene mine bare fant meg liggende på stuegulvet en morgen mens jeg leste høyt fra en tilfeldig bok jeg hadde funnet i bokhyllen. Jeg er enig i at jeg ikke ville gått inn for å øve på dette med førskolebarn, men jeg synes heller ikke man skal holde igjen barn som har en naturlig interesse. Jeg ser ikke på det som noen ulempe, tvert i mot. Ja, de kjeder seg kanskje på skolen, men de får utrolig mye kunnskap og glede av evnene sine også. Å være flink til noe gir som oftest flere fordeler enn ulemper. :) 

Enig i dette. Dessuten er det slett ikke sikkert barn kjeder seg på skolen selv om de ligger langt fremme faglig. Min eldste trives så godt på skolen at hun aldri synes det er kjedelig, selv om hun sier at alt de lærer i timene er enkelt. Hun ligger nok minst et år foran det som er forventa, i alle fall i lesing.

Det er aldri en bakdel at et barn kan å lese, skrive og regne litt når de begynner på skolen. Det er så mye annet å lære, om å klare seg mer selv, møte nye venner, nye rutiner osv.

(Må understreke at jeg snakker om skoleflinke barn, ikke nødvendigvis barn med veldig høy IQ.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SoWhat? skrev:

At de er (langt) over gjennomsnitt når det gjelder evne og intelligens er en ting. Det er veldig bra at det blir tilrettelagt for dem. Det er viktig! Men du, det er ikke noe som heter fotografisk hukommelse. Det er man for lengst gått bort fra altså. 

Ha, ha, her rulet janteloven ser jeg:-)).

du skal jammen ikke tro du er bedre enn oss..;-)))

Anonymkode: ed4e5...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ha, ha, her rulet janteloven ser jeg:-)).

du skal jammen ikke tro du er bedre enn oss..;-)))

Anonymkode: ed4e5...845

Nå har jeg vært veldig opptatt av at barn som har evner over gjennomsnittet skal få tilrettelagt undervisning. Har engasjert meg i dette noen år nå. Så du tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja

Jeg hadde ett foreldrepar som fortalte meg første skoledag at sønnen deres var langt over snittet. Det de ikke fortalte var at han slet mes autoriteter, respekt og å følge undeevianingen. Han kan mye men har store hull pga oppførselen.

 

Etter 20 år som lærer har jeg til gode å se elever "langt over snittet" ikke ha andre ting å jobbe med. 

 

Dessuten; la barn være barn! 

Anonymkode: dbe7e...ee0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja

Jeg hadde ett foreldrepar som fortalte meg første skoledag at sønnen deres var langt over snittet. Det de ikke fortalte var at han slet mes autoriteter, respekt og å følge undeevianingen. Han kan mye men har store hull pga oppførselen.

 

Etter 20 år som lærer har jeg til gode å se elever "langt over snittet" ikke ha andre ting å jobbe med. 

 

Dessuten; la barn være barn! 

Anonymkode: dbe7e...ee0

1. Jeg skjønner ikke hva du vil frem til med dette innlegget. At man ikke skal tilrettelegge fordi barnet har huller og sliter med autoriteter?

2. Det var vel dette foreldrene ville forberede deg på: at barnet er evnerikt kan ofte komme med utfordringer i lærestil. De kjeder seg fort. Selv om forståelsen av sammenhenger kan være på nivå med en 12-åring er modenheten ofte 5 eller 6 år. Derav den atferden du beskriver. Og motstanden fra barnet øker gjerne når de møter en lærer som de raskt skjønner ikke liker dem.

5. En vanlig misoppfatning er at disse ungene pushes og drilles av foreldrene. Det er janteloven som ligger under tror jeg. Fakta er at disse ungene oppsøker kunnskapen selv. De er ofte ustoppelige i sine spørsmål og intensitet. Og foreldrene er ofte slitne av å svare.

4. Skremmende at du har vært lærer i 20 år!

Anonymkode: 75632...39f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja

Jeg hadde ett foreldrepar som fortalte meg første skoledag at sønnen deres var langt over snittet. Det de ikke fortalte var at han slet mes autoriteter, respekt og å følge undeevianingen. Han kan mye men har store hull pga oppførselen.

 

Etter 20 år som lærer har jeg til gode å se elever "langt over snittet" ikke ha andre ting å jobbe med. 

 

Dessuten; la barn være barn! 

Anonymkode: dbe7e...ee0

 

16 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nå har jeg vært veldig opptatt av at barn som har evner over gjennomsnittet skal få tilrettelagt undervisning. Har engasjert meg i dette noen år nå. Så du tar feil.

Da må du nesten ordlegge deg annerledes hvis du vil at det du skriver skal oppfattet på en annen måte;-)).

 

Anonymkode: ed4e5...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer på en skole med flere evnerike elever(flere har flyttet over til vår skole etterhvert i skole løpet av ulike grunner). Jeg ville testet så tidlig som mulig. Søk støtte i Mensa dersom det viser seg at barnet har særlig høy IQ. Det krever enormt mye av foreldre å ha slike barn. Veldig mange lærere aner ikke hvordan de skal tilrettelegge for barn som ligger årevis fremme (dette er ikke det samme som "skoleflinke!), da man ikke hører noe om slike barn på lærerstudiene, og møter dem svært sjelden. 

Anonymkode: 01036...d8c

Hvilken skole er det? 

Anonymkode: ed4e5...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vårt veldig evnerike barn, (leste som 3-åring og har en IQ på over 140),elsket skolen. 

Anonymkode: 8260a...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren min er utdannet spesialpedagog og frarådet meg på det sterkeste å lære barna ting som lesing og skriving før skolestart da det er et velkjent fenomen at barn som kjeder seg mye på skolen bråker mye og lett blir problembarn i klassen.

Hvis jeg var deg ville jeg lagt det å lære bokstaver og tall på hylla frem til 1. klasse og heller fokusert på lek og sosialt samspill med en god del høytlesning (for å lære empati og andre egenskaper via historier). Lesing, skriving, matematikk og engelsk får de inn med teskje ved skolestart uansett så det beste man kan gjøre er å la det ligge frem til de faktisk skal lære det, på skolen.

Anonymkode: cb847...569

Det er ikke veldig enkelt når jenta som nettopp har fylt fire plutselig en dag leser lange, kompliserte ord.. og kan stave like bra. Eller ramser opp alle landene i Europa, planetene etter rekkefølge, snakker rent på engelsk osv. Jeg har ikke gått inn for det, ei heller har barnehagen det

Anonymkode: fe158...e62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som ikke er såkalt evnerike, men bare litt foran, kan man kreve tilrettelegging for dem? Jeg har en i 2. klasse som kan det meste av det de lærer på skolen og synes oppgavene de får er for lette. Han er mye urolig i timen, går rundt i klasserommet og sliter med å fokusere.

Jeg tror han kjeder seg, men han ligger ikke veldig langt foran, kanskje ett trinn eller deromkring. Går det an å be om at han får oppgaver på sitt nivå i stedet for å måtte jobbe med ting han kunne ut og inn for lenge siden? Får liksom inntrykk av at de må være mye lenger foran enn han er for å kunne få det. Læreren vil heller at han skal utredes...

Anonymkode: d40e8...3c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på noe. Trodde det var normalt og helt vanlig at barn fra 3 år og oppover stiller spørsmål om alt mulig som skjer og alt verden har å tilby? Til dere andre som ikke har evnerike barn, har dere et hvorforbarn? i såfall hvordan stiller barnet spørsmål? Er det 1000 spørsmål om dagen om dinosaurer?

Og til dere som har evnerike barn, hva slags spørsmål barnet stiller?Og hvor ofte?

og ikke minst skriv gjerne barnets alder.

Anonymkode: 86332...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...