Gå til innhold

Når er evnetest anbefalt? Over gjennomsnittet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

lurer på når man bør ta en eventuell evnetest i forbindelse med et barn som ligger langt over snittet? Bør man gjøre det før skolestart eller vente? Og hvilke ferdigheter bør barnet ha for å be om en evnetest? :) 

Anonymkode: fe158...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis skolen ikke greier å tilrettelegge, tenker jeg. Det skal de jo i utgangspunktet gjøre uten andre indisier enn elevens ferdigheter på skolen.

Anonymkode: b30b1...362

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis skolen ikke greier å tilrettelegge, tenker jeg. Det skal de jo i utgangspunktet gjøre uten andre indisier enn elevens ferdigheter på skolen.

Anonymkode: b30b1...362

Ok, er barnehagen som har luftet det og tenkte kanskje det ville hjelpe med tilrettelegging allerede fra skolestart. Kanskje like greit å bare vente, kan vel kanskje gjevne seg ut etterhvert.

Anonymkode: fe158...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilrettelegging skal han uansett ha, det bør være på plass senest etter jul. Om du/dere har lyst til å ta en evnetest er det selvsagt ikke noe galt i å gjøre det, men det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig 🙂

Anonymkode: b30b1...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som tar evnetesten? Er det skolen?

Anonymkode: b258f...0e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP-tjenesten, i god tid før skolestart.

I vår sønns tilfelle hjalp det dog ikke så mye med den testen i seg selv, skolen skjønte ikke hvor mye eller hvordan de måtte tilrettelegge. (Snakker her om en guttunge som snakket reint før han fylte tre, lærte seg selv å lese da han var tre og et halvt, osv.) I løpet av første klasse fikk vi stort sett tomme ord og ineffektiv tilrettelegging, hvilket resulterte i at han kjedet seg så gjennomført at han tilbrakte de fleste skoletimene med å ligge på gulvet og tegne.

Det som fikk skolen til å skjønne tegninga var på slutten av første klasse, da vi (og PP-tjenesten) fikk dem til å la ham ta de nasjonale prøvene for 3. klasse. Som han knuste. Nå går han i 2. klasse, men vi har fått på plass et opplegg hvor han hospiterer i en 4. klasse i norsk, engelsk og matematikk. Dette fungerer mye bedre, trass i en del logistiske småproblemer.

Han har en lillebror som har igjen et og et halvt år i barnehagen, og ser ut til å ligge i omtrent samme løypa... håper skolen tar hans behov på alvor litt fortere, når han kommer dit.

Anonymkode: ee3d4...7d0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som tar evnetesten? Er det skolen?

Anonymkode: b258f...0e2

PPT

Anonymkode: 98323...96d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle barnet ditt ta en evnetest? Jeg ser du skriver at det er barnehagen som har foreslått, noe jeg synes høres veldig rart ut. Det er nok ikke sånn at du kan vise evnetesten på skolen og så åpner det en rekke dører i form av tilrettelegging. Lærere trenger heller ikke dette for å se hvilke elever som er faglig sterke. Jeg har selv barn som ligger langt framme faglig og hos oss har lærer sett det med en gang og selv tatt det opp allerede på oppstartsamtalen som lærere på skolen vår har med foreldrene til hver elev i løpet av de første ukene etter skolestart. Dette er en mulighet for lærer til å bli kjent med elevene og foreldrene til å fortelle litt (eleven er ikke selv med her, i motsetning til de halvårlige utviklingssamtalene).

Skolen er pliktig til å tilrettelegge for alle barn, men det er greit å være klar over at ressursene er ikke uendelige og tilrettelagt undervisning er ikke det samme som optimal undervisning. Hvordan skolene tilrettelegger vil være svært ulikt og dessverre (eller heldigvis, alt ettersom) også svært læreravhengig. Det kan være alt fra egne bøker i faget/-ene det gjelder til hospitering i klasser på høyere trinn. Er det flere elever på trinnet på samme nivå åpner det også opp for muligheter for gruppearbeid. Jeg tenker at dette ikke er noe dere trenger å gjøre noe med nå og heller vente til barnet faktisk begynner på skolen. Det er ikke sikkert barnet skiller seg ut fra de andre så mye som dere tror og som sagt er ikke en evnetest en magisk nøkkel hva gjelder tilrettelegging. Gi lærerne en sjanse til å bli kjent med barnet deres og selv finne ut om tilpassing er nødvendig og hva de evt kan tilby, og dere vil jo uansett ha jevnlige møter med lærer og også mulighet for å be om samtaler ved behov. Dette er bare en fem-/seksåring, ingen grunn til bekymring eller hast. :) 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det som fikk skolen til å skjønne tegninga var på slutten av første klasse, da vi (og PP-tjenesten) fikk dem til å la ham ta de nasjonale prøvene for 3. klasse. Som han knuste.

Anonymkode: ee3d4...7d0

Det finnes ikke nasjonale prøver for 3. klasse. Dette begynner man ikke med før i 5. klasse.

Anonymkode: b53cb...aca

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PP-tjenesten, i god tid før skolestart.

I vår sønns tilfelle hjalp det dog ikke så mye med den testen i seg selv, skolen skjønte ikke hvor mye eller hvordan de måtte tilrettelegge. (Snakker her om en guttunge som snakket reint før han fylte tre, lærte seg selv å lese da han var tre og et halvt, osv.) I løpet av første klasse fikk vi stort sett tomme ord og ineffektiv tilrettelegging, hvilket resulterte i at han kjedet seg så gjennomført at han tilbrakte de fleste skoletimene med å ligge på gulvet og tegne.

Det som fikk skolen til å skjønne tegninga var på slutten av første klasse, da vi (og PP-tjenesten) fikk dem til å la ham ta de nasjonale prøvene for 3. klasse. Som han knuste. Nå går han i 2. klasse, men vi har fått på plass et opplegg hvor han hospiterer i en 4. klasse i norsk, engelsk og matematikk. Dette fungerer mye bedre, trass i en del logistiske småproblemer.

Han har en lillebror som har igjen et og et halvt år i barnehagen, og ser ut til å ligge i omtrent samme løypa... håper skolen tar hans behov på alvor litt fortere, når han kommer dit.

Anonymkode: ee3d4...7d0

Samme her. Vår snakket rent ved to år og leser , regner og skriver selv ved fylte fire. 

Din snakket rent ved tre år. Det er kanskje ikke så tidlig, men å lese 3,5 år er det. 

Skjønner godt at dere vil ha mer. Det er ikke lett tema å ta opp uten at folk føler at man skryter. Men fakta er at høy intelligens er genetisk , og går igjen i familien. Det har vi sett i flere ledd i vår familie. Her er det fotografisk hukommelse som har vært greia.

Anonymkode: ed4e5...845

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme "problemet" med ett av våre barn. Det loves tilrettelegging i form av ekstra lekser. I stedet blir dette glemt. På foreldresamtalene får vi høre at barnet vårt blir plassert sammen med barn med konsentrasjonsvansker. For å hjelpe disse barna til å jobbe mer fokusert. Hun har alltid en av de mest urolige guttene som læringspartner. Læreren sa at det kunne være godt for min datter å øve på å ikke vise at hun alltid kan alt, og hun bør la være å rekke opp handa når læreren stiller spørsmål, slik at læringspartneren også slipper til.

Det å jobbe med andre kompetanser enn faglige kan sikkert være en god idé. Men det er veldig frustrerende å se at min datter ikke har lyst til å gå på skolen, fordi det ikke er noen vits i å være der, som hun sier.

"Det jevner seg ut" er et utsagn jeg misliker sterkt når det brukes som argument mot tiltak og tilrettelegging. Selvsagt jevner det seg ut, når man setter barnets læring på pause i noen år! Poenget er heller ikke å ha et barn som har faglig forsprang på andre jevnaldrende. Poenget er at skoleflinke og motiverte barn også må få nok stimuli til at de fortsetter å lære. At skolen ikke blir kjedelig og leksene unødvendige, slik at de ikke lærer seg gode arbeidsrutiner fra starten.

Anonymkode: b3211...4fd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på en skole med flere evnerike elever(flere har flyttet over til vår skole etterhvert i skole løpet av ulike grunner). Jeg ville testet så tidlig som mulig. Søk støtte i Mensa dersom det viser seg at barnet har særlig høy IQ. Det krever enormt mye av foreldre å ha slike barn. Veldig mange lærere aner ikke hvordan de skal tilrettelegge for barn som ligger årevis fremme (dette er ikke det samme som "skoleflinke!), da man ikke hører noe om slike barn på lærerstudiene, og møter dem svært sjelden. 

Anonymkode: 01036...d8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer på en skole med flere evnerike elever(flere har flyttet over til vår skole etterhvert i skole løpet av ulike grunner). Jeg ville testet så tidlig som mulig. Søk støtte i Mensa dersom det viser seg at barnet har særlig høy IQ. Det krever enormt mye av foreldre å ha slike barn. Veldig mange lærere aner ikke hvordan de skal tilrettelegge for barn som ligger årevis fremme (dette er ikke det samme som "skoleflinke!), da man ikke hører noe om slike barn på lærerstudiene, og møter dem svært sjelden. 

Anonymkode: 01036...d8c

Hva slags tegn er det jeg bør være obs på for å se om barnet er evnerikt? Utenom det åpenbare som skriving, lesing, prating, tall osv.

TS

Anonymkode: fe158...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har samme "problemet" med ett av våre barn. Det loves tilrettelegging i form av ekstra lekser. I stedet blir dette glemt. På foreldresamtalene får vi høre at barnet vårt blir plassert sammen med barn med konsentrasjonsvansker. For å hjelpe disse barna til å jobbe mer fokusert. Hun har alltid en av de mest urolige guttene som læringspartner. Læreren sa at det kunne være godt for min datter å øve på å ikke vise at hun alltid kan alt, og hun bør la være å rekke opp handa når læreren stiller spørsmål, slik at læringspartneren også slipper til.

Det å jobbe med andre kompetanser enn faglige kan sikkert være en god idé. Men det er veldig frustrerende å se at min datter ikke har lyst til å gå på skolen, fordi det ikke er noen vits i å være der, som hun sier.

"Det jevner seg ut" er et utsagn jeg misliker sterkt når det brukes som argument mot tiltak og tilrettelegging. Selvsagt jevner det seg ut, når man setter barnets læring på pause i noen år! Poenget er heller ikke å ha et barn som har faglig forsprang på andre jevnaldrende. Poenget er at skoleflinke og motiverte barn også må få nok stimuli til at de fortsetter å lære. At skolen ikke blir kjedelig og leksene unødvendige, slik at de ikke lærer seg gode arbeidsrutiner fra starten.

Anonymkode: b3211...4fd

Det er dette jeg er bekymret for og håper å unngå.. TS.

Anonymkode: fe158...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Arkana skrev:

Hvorfor skulle barnet ditt ta en evnetest? Jeg ser du skriver at det er barnehagen som har foreslått, noe jeg synes høres veldig rart ut. Det er nok ikke sånn at du kan vise evnetesten på skolen og så åpner det en rekke dører i form av tilrettelegging. Lærere trenger heller ikke dette for å se hvilke elever som er faglig sterke. Jeg har selv barn som ligger langt framme faglig og hos oss har lærer sett det med en gang og selv tatt det opp allerede på oppstartsamtalen som lærere på skolen vår har med foreldrene til hver elev i løpet av de første ukene etter skolestart. Dette er en mulighet for lærer til å bli kjent med elevene og foreldrene til å fortelle litt (eleven er ikke selv med her, i motsetning til de halvårlige utviklingssamtalene).

Skolen er pliktig til å tilrettelegge for alle barn, men det er greit å være klar over at ressursene er ikke uendelige og tilrettelagt undervisning er ikke det samme som optimal undervisning. Hvordan skolene tilrettelegger vil være svært ulikt og dessverre (eller heldigvis, alt ettersom) også svært læreravhengig. Det kan være alt fra egne bøker i faget/-ene det gjelder til hospitering i klasser på høyere trinn. Er det flere elever på trinnet på samme nivå åpner det også opp for muligheter for gruppearbeid. Jeg tenker at dette ikke er noe dere trenger å gjøre noe med nå og heller vente til barnet faktisk begynner på skolen. Det er ikke sikkert barnet skiller seg ut fra de andre så mye som dere tror og som sagt er ikke en evnetest en magisk nøkkel hva gjelder tilrettelegging. Gi lærerne en sjanse til å bli kjent med barnet deres og selv finne ut om tilpassing er nødvendig og hva de evt kan tilby, og dere vil jo uansett ha jevnlige møter med lærer og også mulighet for å be om samtaler ved behov. Dette er bare en fem-/seksåring, ingen grunn til bekymring eller hast. :) 

Barnehagen sa at han ligger såpass langt frem at det kan by på utfordringer ved skolestart og luftet evnetest som et alternativ for å få skolen til å være klar over «problemet» tidlig :) Jeg vil kun at barnet skal få en tilpasset undervisning og det er ikke nødvendig at han holder på med lese og skrivetrening på skolen når han klarte det før fylte fire. Eller engelsktrening når han snakker rent nå :) 

Jeg er veldig usikker på hele opplegget og hvordan det vil bli hvis skolestart blir forbundet med at han kjeder seg.

Anonymkode: fe158...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med Lykkelige Barn, som er en forening for foreldre med evnerike barn.

Anonymkode: fbbed...63d

Sendte de en mail nå. Takk for tips! -TS

Anonymkode: fe158...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags tegn er det jeg bør være obs på for å se om barnet er evnerikt? Utenom det åpenbare som skriving, lesing, prating, tall osv.

TS

Anonymkode: fe158...e62

Du skal i alle fall ikke tro at barnet er spesielt evnerikt for å prate rent ved tre år. Dummeste jeg har hørt. 

 

Anonymkode: dfb92...bac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen sa at han ligger såpass langt frem at det kan by på utfordringer ved skolestart og luftet evnetest som et alternativ for å få skolen til å være klar over «problemet» tidlig :) Jeg vil kun at barnet skal få en tilpasset undervisning og det er ikke nødvendig at han holder på med lese og skrivetrening på skolen når han klarte det før fylte fire. Eller engelsktrening når han snakker rent nå :) 

Jeg er veldig usikker på hele opplegget og hvordan det vil bli hvis skolestart blir forbundet med at han kjeder seg.

Anonymkode: fe158...e62

Kjeder han seg i barnehagen da?

Anonymkode: dfb92...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...