Gå til innhold

Når er evnetest anbefalt? Over gjennomsnittet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

Jeg bare lurer på noe. Trodde det var normalt og helt vanlig at barn fra 3 år og oppover stiller spørsmål om alt mulig som skjer og alt verden har å tilby? Til dere andre som ikke har evnerike barn, har dere et hvorforbarn? i såfall hvordan stiller barnet spørsmål? Er det 1000 spørsmål om dagen om dinosaurer?

Og til dere som har evnerike barn, hva slags spørsmål barnet stiller?Og hvor ofte?

og ikke minst skriv gjerne barnets alder.

Anonymkode: 86332...40d

Jeg tror ikke sønnen min er evnerik. Han kan mer enn mange jevnaldrende, spesielt om det han er interessert i, men ikke i nærheten av det jeg hører at evnerike barn kan. Men han er absolutt et hvorforbarn. Eller har vært i alle fall, nå går det i mer varierte spørsmål enn bare hvorfor. Det har vel aldri vært 1000 spørsmål om dagen om samme tema, men om alt mulig forskjellig. Han er 7.

Noen i familien mener det er vår feil at han spør så mye fordi han er vant til å få forklaringer på alt. Men han er generelt nysgjerrig. Leser heller faktabøker og illustrert vitenskap enn barnebøker og donald.

Anonymkode: d40e8...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de som ikke er såkalt evnerike, men bare litt foran, kan man kreve tilrettelegging for dem? Jeg har en i 2. klasse som kan det meste av det de lærer på skolen og synes oppgavene de får er for lette. Han er mye urolig i timen, går rundt i klasserommet og sliter med å fokusere.

Jeg tror han kjeder seg, men han ligger ikke veldig langt foran, kanskje ett trinn eller deromkring. Går det an å be om at han får oppgaver på sitt nivå i stedet for å måtte jobbe med ting han kunne ut og inn for lenge siden? Får liksom inntrykk av at de må være mye lenger foran enn han er for å kunne få det. Læreren vil heller at han skal utredes...

Anonymkode: d40e8...3c9

Det kan du absolutt. Og spesielt når han skaper uro - da bør det være i skolens interesse å tilrettelegge. Ljøsedalutvalgets NOU-rapport setter ingen Mensa-krav for å utløse behovet om tilrettelegging. De opererer med tall inntil 15% av elevmassen.

En utredning vil forøvrig innebære en evnetest, kanskje du blir overrasket over hvor høyt han skårer?

Anonymkode: 75632...39f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du absolutt. Og spesielt når han skaper uro - da bør det være i skolens interesse å tilrettelegge. Ljøsedalutvalgets NOU-rapport setter ingen Mensa-krav for å utløse behovet om tilrettelegging. De opererer med tall inntil 15% av elevmassen.

En utredning vil forøvrig innebære en evnetest, kanskje du blir overrasket over hvor høyt han skårer?

Anonymkode: 75632...39f

Det er fordi seriøse folk ikke prater om Mensa. Det er for guttunger med stormannsgalskap.

Anonymkode: dfb92...bac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke veldig enkelt når jenta som nettopp har fylt fire plutselig en dag leser lange, kompliserte ord.. og kan stave like bra. Eller ramser opp alle landene i Europa, planetene etter rekkefølge, snakker rent på engelsk osv. Jeg har ikke gått inn for det, ei heller har barnehagen det

Anonymkode: fe158...e62

Asperger?

Anonymkode: dfb92...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan du absolutt. Og spesielt når han skaper uro - da bør det være i skolens interesse å tilrettelegge. Ljøsedalutvalgets NOU-rapport setter ingen Mensa-krav for å utløse behovet om tilrettelegging. De opererer med tall inntil 15% av elevmassen.

En utredning vil forøvrig innebære en evnetest, kanskje du blir overrasket over hvor høyt han skårer?

Anonymkode: 75632...39f

Ja, jeg er egentlig litt glad for det, for da blir han i det minste sett, slik at det skjer noe. Det er gjerne verre for de som i tillegg er stille, forsiktige og pliktoppfyllende og ikke blir sett, men kanskje har uroen innvendig.

Regner med det vil komme frem under en utredning at han trenger vanskeligere oppgaver, men sånt tar tid, så jeg lurte på om jeg kunne be om at han får det allerede nå... Det skader vel ikke å spørre i alle fall.

Anonymkode: d40e8...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare lurer på noe. Trodde det var normalt og helt vanlig at barn fra 3 år og oppover stiller spørsmål om alt mulig som skjer og alt verden har å tilby? Til dere andre som ikke har evnerike barn, har dere et hvorforbarn? i såfall hvordan stiller barnet spørsmål? Er det 1000 spørsmål om dagen om dinosaurer?

Og til dere som har evnerike barn, hva slags spørsmål barnet stiller?Og hvor ofte?

og ikke minst skriv gjerne barnets alder.

Anonymkode: 86332...40d

Har begge deler. De spør mye uansett. Men de evnerike forstår svaret umiddelbart, og følger opp med et "next level"-spørsmål, mens de to som ikke er evnerike gjerne spør om igjen om tilnærmet samme greia.

Eks ved ca 5 år:

Evnerik: Hvorfor kan vi ikke bare trykke en million kroner? Jeg: Nei, hvis alle skulle gjøre det så ville ikke pengene bli noe verdt. Evnerik; Ah..ja for da har alle en million...og så vil ingen selge noe for ti kroner lengre. Da vil det sikkert koste tusen kroner i stedet....og så er ikke en million så mye lengre...

 

Ikke evnerik; Hvorfor kan vi ikke bare trykke en million kroner? Jeg: Nei, hvis alle skulle gjøre det så ville ikke pengene bli noe verdt. Ikke evnerik; Men kan vi trykke en million kroner og ikke si det til noen?

Anonymkode: 75632...39f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, som ansatt i ppt er jeg ganske oppgitt over alle foreldre som skal tvinge igjennom evnetester av sine barn fordi de er overbevist om at de er «evnerike.» Som regel er de ikke det, og det skal mer enn evnerikhet til før jeg annbefaler fremskutt skolestart. Alle disse foreldrene stjeler ressurser fra barn som virkelig trenger det.  

Anonymkode: 389d7...4e7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofia2018
5 timer siden, SoWhat? skrev:

At de er (langt) over gjennomsnitt når det gjelder evne og intelligens er en ting. Det er veldig bra at det blir tilrettelagt for dem. Det er viktig! Men du, det er ikke noe som heter fotografisk hukommelse. Det er man for lengst gått bort fra altså. 

Jeg har en sønn som lese en bok på 250 sider og du kan spørre han (f.eks) hva står på side 125, linje 4 , 33 bokstav og han kan gjenta det. S jeg vet ikke jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sofia2018 skrev:

Jeg har en sønn som lese en bok på 250 sider og du kan spørre han (f.eks) hva står på side 125, linje 4 , 33 bokstav og han kan gjenta det. S jeg vet ikke jeg 

Drar du det litt langt nå? Det er jo sykt...

Anonymkode: 1564a...493

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Da må du nesten ordlegge deg annerledes hvis du vil at det du skriver skal oppfattet på en annen måte;-)).

 

Anonymkode: ed4e5...845

Jeg skrev bare at det ikke er noe som heter fotografisk hukommelse. Det har de gått bort fra. Hva var å misforstå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har begge deler. De spør mye uansett. Men de evnerike forstår svaret umiddelbart, og følger opp med et "next level"-spørsmål, mens de to som ikke er evnerike gjerne spør om igjen om tilnærmet samme greia.

Eks ved ca 5 år:

Evnerik: Hvorfor kan vi ikke bare trykke en million kroner? Jeg: Nei, hvis alle skulle gjøre det så ville ikke pengene bli noe verdt. Evnerik; Ah..ja for da har alle en million...og så vil ingen selge noe for ti kroner lengre. Da vil det sikkert koste tusen kroner i stedet....og så er ikke en million så mye lengre...

 

Ikke evnerik; Hvorfor kan vi ikke bare trykke en million kroner? Jeg: Nei, hvis alle skulle gjøre det så ville ikke pengene bli noe verdt. Ikke evnerik; Men kan vi trykke en million kroner og ikke si det til noen?

Anonymkode: 75632...39f

Tja. Den ikke evnerikt er jo også inne på noe da. Han vet at ved å komme seg opp og fram, må man spisse albuene, gjerne jukse litt, ta noen snarveier 🙂

Anonymkode: dfb92...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sofia2018 skrev:

Jeg har en sønn som lese en bok på 250 sider og du kan spørre han (f.eks) hva står på side 125, linje 4 , 33 bokstav og han kan gjenta det. S jeg vet ikke jeg 

Særlig.

Anonymkode: dfb92...bac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofia2018
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Særlig.

Anonymkode: dfb92...bac

Når vi kikker på bilder, mange bilder, kunst bilder osv, kan jeg spørre hva som befant seg på det og det bildet. 

Han har alltid vært sånn, så det er bare sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Sofia2018 skrev:

Når vi kikker på bilder, mange bilder, kunst bilder osv, kan jeg spørre hva som befant seg på det og det bildet. 

Han har alltid vært sånn, så det er bare sånn.

Og det er noe annet enn det du beskrev lengre oppe.

Anonymkode: dfb92...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sofia2018
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er noe annet enn det du beskrev lengre oppe.

Anonymkode: dfb92...bac

Dette er i tillegg til å huske det som står i bøkene. Han er veldig detalj fokusert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, som ansatt i ppt er jeg ganske oppgitt over alle foreldre som skal tvinge igjennom evnetester av sine barn fordi de er overbevist om at de er «evnerike.» Som regel er de ikke det, og det skal mer enn evnerikhet til før jeg annbefaler fremskutt skolestart. Alle disse foreldrene stjeler ressurser fra barn som virkelig trenger det.  

Anonymkode: 389d7...4e7

Og jeg er oppgitt av å møte denne holdningen i PPT. Les selv det du skriver. Evneveike barn trenger også tilrettelegging.

Anonymkode: 963a2...47c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Den ikke evnerikt er jo også inne på noe da. Han vet at ved å komme seg opp og fram, må man spisse albuene, gjerne jukse litt, ta noen snarveier 🙂

Anonymkode: dfb92...bac

Hehe ja kanskje ikke det beste eksempelet... Men det evnerike barnet følger gjerne opp med et spørsmål av typen "er det derfor alt var mye billigere i gamledager?" Eller, "da er det bedre å ha gull eller diamanter, for det går det ikke an å lage mer av"  H*n leter alltid etter sammenhenger. Spør helt til alt er forstått. Jeg sier til mannen min at ungen er "pratbar" - dvs at jeg føler at jeg forklarer noe til en som forstår like mye og fort som en voksen.

De andre ungene slår seg til ro med svaret, og sammenhengene er de ikke SÅ interessert i.

 

Anonymkode: 75632...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært skuffet over holdningen mange skoler og lærere har til evnerike barn, her har norske skoler virkelig noe å lære er min erfaring. I vårt tilfelle lå barnet alltid langt foran, han hadde matematikk- og leseevner på nivå med ungdomsskoleelever når han gikk i 5. klasse. Likevel fikk han ingen tilrettelegging, ingen ekstra utfordringer eller noe. Forklarte at barnet kjedet seg i timene og følte det ikke var noe vits i å gå på skolen på hvert foreldremøte, men det skjedde ingenting. Endte med at barnet ble svært skolelei og ikke fikk tilbake lysten til å lære før han startet på videregående.

Jeg vil anbefale deg å være veldig på hvis det blir slik som i vårt tilfelle TS. Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke sto mer på kravet om tilrettelegging, for det skapte mye vansker for barnet.

Anonymkode: 963a2...47c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, som ansatt i ppt er jeg ganske oppgitt over alle foreldre som skal tvinge igjennom evnetester av sine barn fordi de er overbevist om at de er «evnerike.» Som regel er de ikke det, og det skal mer enn evnerikhet til før jeg annbefaler fremskutt skolestart. Alle disse foreldrene stjeler ressurser fra barn som virkelig trenger det.  

Anonymkode: 389d7...4e7

Er disse ungene mindre verdt da? For hvis foreldrene ber om vurdering fra ppt, så er det vel neppe fordi alt fungerer så innmari bra?

Og hva skal egentlig til før du anbefaler tidlig skolestart eller tilrettelegging? Visste du at studier har vist at evnerik ungdom med mistrivsel i barneskolen, som ikke ble fanget opp og fikk tilrettelegging, har en dropout rate i vgs som er høyere enn barn med "vanlige" lærevansker?

Blir trist av å lese dette...

Anonymkode: 75632...39f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er oppgitt av å møte denne holdningen i PPT. Les selv det du skriver. Evneveike barn trenger også tilrettelegging.

Anonymkode: 963a2...47c

Evnerike skulle det selvfølgelig stå.

Anonymkode: 963a2...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...