Gå til innhold

Hva skal regjeringen gjøre for at vi kvinner skal gjøre noe så drastisk som å føde barn?


SøtMelon

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, asterix said:

Jeg har 8 og har jobbet og/eller studert minst 100% hele veien.

Ok da må jeg bare bøye meg i støvet, da er du et utrolig energimenneske av de sjeldne. Men tror nok ikke dette er veiledende før folk flest. Men du er flink

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart at ingen har nevnt 6-timers dag ennå. 

-Foreldrene får mer tid til barna. Borte er tidsklemma, ungene er mindre trøtte og det blir mer ro rundt middagen før fritidsaktiviteter.

- Ingen av foreldrene trenger å jobbe deltid, dermed er det rettferdig ovenfor begge både karrieremessig og med tanke på pensjon.

- Nevner også flere i arbeid (4 skift i døgnet i istedenfor 3) samt noe lavere lønn fører til mindre materialisme, og mer gjenbruk- godt for miljøet! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, timbar skrev:

Det er ikke vanskelig og få barn i Norge, problemet er at det er vanskelig å kombinere 100% stilling med å få mer enn 2 barn. I dag skal barn følges opp fra a til å og får knapt være ute alene lenger. Det er kjøring og henting fra fritidsaktiviteter. Og så er det veldig dyrt og eie egen bolig noe som krever 2 inntekter.   Så det er kanskje ikke fullt så enkelt som du tror.

Da får en eller begge evt. jobbe redusert og heller gå ned i standard når det gjelder lokasjon på boligen, evt. forsøke å finne en jobb nærmere hjemmet. Det er mange som har vokst opp med begge foreldre i jobb, det har vært ganske vanlig i over 30 år nå, men det virker som om det bare er de siste 10 årene at folk forventer både pose og sekk. Jeg syntes ikke dette er regjeringens ansvar utover de allerede veldig generøse ordningene som er knyttet opp mot barnefamilier. Det har jo tatt helt av, og det er jo egentlig ikke bærekraftig i det lange løp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Det første jeg tenker uten at det trenger å være så innsiktsfult er egentlig er at selvrealiseringkulturen ikke fungerer særlig bra når det kommer til å sette flere barn til verden. Et av problemene er egentlig at det er kvinnen som må bære fram barnet. Hvor mye enklere hadde det ikke vært om menn også kunne bidratt på den fronten slik at det bare ikke var kvinnen som måtte ofre karrière. 

Et annet tema som kommer opp i tråden er dette med at man potensielt må gå ned i stillingsprosent for å få kabalen til å gå rundt. Dette pga av det kan det være økonomiske problemer knyttet til det å få barn. Jeg har ikke noe forkunnskaper om temaet, så jeg vet egentlig ikke. Noe som derimot virker fornuftig er at når kvinner også er med i arbeidsmarkedet, er det mer arbeidskraft tilgjengelig i samfunnet. Hva skjer når arbeidsgivere har høy tilgang på arbeidskraft? Lønningene går ned. I et mer konservativt samfunn hvor en ikke har like god tilgang på arbeidskraft (pga av at kvinnene er hjemme) er det naturlig at lønningene er høyere. Ergo klarer en familie seg på én lønning, og den som ikke jobber kan være hjemme og ta vare på barna. Dette er jo helt klart en bedre modell når det kommer til å sette mange barn til verden. I dagens samfunn må begge foreldre jobbe litt avhengig av hvor man er bosatt selvfølgelig pga at én lønning ikke er nok til å få familien As til å gå rundt. Det sier seg selv at man ikke kan sette like mange barn til verden da.

Har ikke noen gode forslag til å løse problemet egentlig. For meg virker problemet å stamme fra kultur og samfunnsmodellen Norge, og vesten benytter seg av. Lykke til med å endre den. 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...