Gå til innhold

Hva skal regjeringen gjøre for at vi kvinner skal gjøre noe så drastisk som å føde barn?


SøtMelon

Anbefalte innlegg

Ja, på hvilken måte skal dette settes ut i praksis ? :) 

Selv har jeg to barn, og flere vil det nok aldri bli. Barna skal følges opp på alle måter, og ikke minst økonomisk.. 

Det norske samfunnet er på ingen måter tilpasset barn. Det er bare ikke plass til dem..

Jeg har blitt fratatt en ekstrahjelp jobb fordi jeg valgte å få barn, men i senere tid vært heldi å få en ny en. Men så ble jobben lagt ned og jeg måtte på ny søke etter jobb. Og på veien dit har jeg som småbarnsmor møtt på mye diskriminering.. Jeg har nemlig alltid vært lovende til en rekke jobber, inntil jeg på spørsmål opplyste at jeg hadde barn. Etter dette gikk en drøm om jobb og inntekt i grus. Fordi jeg ga liv til to barn. Arbeidsgiverne kunne ikke tro at jeg har gjort det så bra før, for jeg har jo barn!

Jeg er frisk og sterk i kropp og psyke, og kan skilte med god arbeidsmoral og mere til. Men fordi jeg har barn blir jeg funnet for å være både kunnskapsløs og dum(all behandlingen jeg har fått tilsier deres innerste tanker..).

Jeg er slettes ikke unik som norsk kvinne i Norge. Å få barn er egentlig det verste en kan gjøre. Det fører med seg så mye motgang..

Mine venner har både høye og lave utdannelser, men alle har vi til felles med å slite som småbarnsforeldre. Det er DYRT, lite TILRETTELAGT og FORDØMMENDE. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok vi vanskelig får opp fødselsraten før vi slutter å idealisere og forvente at alle skal realisere seg gjennom lang utdannelse, god jobb og gjerne reise og ‘finne seg selv’ i tillegg. Så lenge en rakker ned på kvinner som prioriterer familie(forøkelse) samtidig som en oppfordrer og presser til å prioritere yrkeslivet, kan en ikke forvente at flere kvinner prioriterer barn.

Samtidig tror jeg en må se på deltiden i kvinnedominerte yrker. At eldre etablerte kvinner kan gå ned i stilling og prioritere familie eller egen velvære er selvfølgelig bra, det samme er de utrolig gunstige permisjonsbetingelsene kvinner har, men det går igjen utover yngre kvinner som må gå mellom deltid og midlertidighet og bruker lang tid på å få en tilstrekkelig trygg stilling til å få barn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har engangstønaden til kvinner som ikke jobber gått opp til 83 000 så da kommer ihvertfall innvandrerkvinner til å fortsette å få mange barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I India sliter de på ingen måter med få barnefødsler. Skal Norge lage et samfunn tilpasset mange barnefødsler må vi bli som India.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Peonjenta skrev:

Nå har engangstønaden til kvinner som ikke jobber gått opp til 83 000 så da kommer ihvertfall innvandrerkvinner til å fortsette å få mange barn. 

Ja, og jeg tror det kommer til å skje. I Norge lønner det seg i stadig større grad å gjøre alt annet enn å jobbe, og likevel ha råd til gode ferier, ålreit bolig og et fint liv. Forstå det den som kan. 

Og no offense til barneforeldre som syntes det er vanskelig, men Norge er et eventyrland når det gjelder gunstighet for å få barn. Å påstå at det er vanskelig fremstår som meg som "ole brum" mentalitet, der en krever å få alt i livet, uten å ofre noe for å få barn. Men det finnes knapt noe land med like gode ordninger rundt barnefamilier som i Norge. Se til USA eller andre land og slutt å klage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem at det å være hjemme med barn ikke kompenseres økonomisk. Man mister inntekt og pensjon og kan nærmest ende opp i økonomisk ruin ved et samlivsbrudd. 

Når begge er i full jobb med barn i barnehage, så er det tidsklemma som sliter.    Kunne man kombinert jobb og samvær med barn så ville man kanskje valgt å få flere barn. Her i Oslo området, hvor boligprisene er helt hinsides, så er man helt avhengig av to gode inntekter for å få muligheten til å leve på minst 90kvm sammen med sin familie. Det er ikke akkurat flust av jobbmuligheter i distriktene heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer man tilrettelegger, krever og forventer at kvinner er i full jobb, jo mindre tid det er for barn. Jeg kjenner mange som har 1, fordi det er alt de orker, jeg har selv 3 og synes det er ekstremt slitsomt å få til ''alt''. Det var mye enklere logistikk med 2, så smertegrensen for mange er nok der.

 

Og nei, dagens samfunn er ikke som for 50-60-70 år siden. Kravene er helt annerledes og det er ikke gitt at man kan og har råd til å være hjemmevarende. For å ikke nevne at det straffer seg økonomisk med tanke på pensjon hvis man skal være hjemme i 10-15 år med små barn. Så før man snakker om å få flere barn, må man tilrettelegge veldig godt for det og det mangler politisk vilje til de nødvendige tiltakene dessverre.

 

Når det gjelder utspillet fra Amundsen om etnisk norske vs utlendinger, trenger man ikke se lenger enn koblingen mellom veldig lav deltakelse i arbeidslivet, mange barn, hjemmevarende kone, lav inntekt og fattige levekår. Så vil Erna at det fødes flere barn i fattigdom med hjemmeværende mødre eller vil hun at det fødes flere barn med begge foreldre i jobb og stabil inntekt? Og hva er planen hennes å få til det andre alternativet?

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 barn selv og jobber. Spesielt da barna var i barnehage hadde jeg ofte følelse at de ansatte i barnehage kjente barna mine bedre enn jeg selv - jeg så barna i praksis en snau halvtime før vi måtte ut av døra, alltid stresset fordi vi måtte levere og rekke jobb punktlig. Så etter jobb til barnehage og hente unger som var utslitte og trøtte. Ikke sjeldent de sovnet inn den korte kjøreturen hjem. Heldigvis hadde barnehage varm mat slik at vi slapp å bruke tid på det. Vi var som regel hjemme 1630 og da var det litt over 2 timer med barna. Så sengetid. Repeat 4 ganger og endelig helg. Det var ikke helt slik jeg så det for meg da jeg ønsket barn. Nå er barna større og legger seg senere, heldigvis, for nå ser vi mer til dem.

Kvinner skal i jobb til enhver pris, de kaller det likestilling, men realiteten er at kvinner har fremdeles mye større arbeidslast. Menn "hjelper til" i husarbeid men har likevel en lang vei igjen til å ta halvparten sin. Samfunnet har enorme forventninger til kvinner når de blir mødre. Jeg skjønner godt at mange melder seg ut fra hele dritten. Jeg elsker barna mine og føler at jeg nå endelig har mer glede enn stress, men det var flere år som var først og fremst slit.

Jeg har ikke løsningen men tror at å senke krava hadde hjulpet, pluss at det må være enklere forbinde jobb og familie. Det er objektivt sett lite attraktiv å få unger og mange føler ikke lengre at de vil og trenge utsette seg for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2019 at 9:42 PM, lille pille said:

Det er et problem at det å være hjemme med barn ikke kompenseres økonomisk. Man mister inntekt og pensjon og kan nærmest ende opp i økonomisk ruin ved et samlivsbrudd. 

Når begge er i full jobb med barn i barnehage, så er det tidsklemma som sliter.    Kunne man kombinert jobb og samvær med barn så ville man kanskje valgt å få flere barn. Her i Oslo området, hvor boligprisene er helt hinsides, så er man helt avhengig av to gode inntekter for å få muligheten til å leve på minst 90kvm sammen med sin familie. Det er ikke akkurat flust av jobbmuligheter i distriktene heller.

Du har helt rett som 4 barns mor vet jeg endel om det, det er klin umulig hvis begge foreldre skal jobbe 100% før å få hjulene til p gå rundt, så jeg har jobbet mye deltid med de forsakelser det medfører, jeg angrer dog ikke før når barna blir voksne er det utrolig gøy og ha så mange men jeg kommer ikke utenom at jeg har betalt en pris for all deltidsjobbingen noe som vil slå ut på pensjonen min når den tid kommer. Selv om jeg jobbet deltid husker jeg jo at jeg mange ganger var sliten. Men til syvende og sist ser jeg nå når de er voksne at det var verdt det. Så mitt råd til Etna og vi som ønsker flere barn, legg til rette for at den ene forelderen kan jobbe deltid uten å bli straffet for det. Legg også gjerne til rette for at en av foreldrene kan være hjemme lengre enn dette året. Hvis man ønsker at kvinner skal få flere barn er man faktisk nødt til å innse at det blir for slitsomt å jobbe 100% før begge foreldrene når barna er små.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen skal ikke gjøre noen ting. Å få barn er en privatssak og skal ikke gi bidrag eller permisjon. Men det er ondskapsfullt å lyve som Erna gjør ved å oppfordre til å ta lange studier, jobbe og så skal dere få mange barn i tillegg for at hun skal få fremtidige skattebetalere. Det viktigste er å fjerne gratispenger fra staten (utdannelse, bidrag, permisjon etc.). Da vil flere kvinner være hjemme og ikke ødelegge for menn i arbeidslivet slik som nå, og dere vil få mange flere barn. 

 

Endret av oysterlover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, timbar skrev:

Du har helt rett som 4 barns mor vet jeg endel om det, det er klin umulig hvis begge foreldre skal jobbe 100% før å få hjulene til p gå rundt, så jeg har jobbet mye deltid med de forsakelser det medfører, jeg angrer dog ikke før når barna blir voksne er det utrolig gøy og ha så mange men jeg kommer ikke utenom at jeg har betalt en pris for all deltidsjobbingen noe som vil slå ut på pensjonen min når den tid kommer. Selv om jeg jobbet deltid husker jeg jo at jeg mange ganger var sliten. Men til syvende og sist ser jeg nå når de er voksne at det var verdt det. Så mitt råd til Etna og vi som ønsker flere barn, legg til rette for at den ene forelderen kan jobbe deltid uten å bli straffet for det. Legg også gjerne til rette for at en av foreldrene kan være hjemme lengre enn dette året. Hvis man ønsker at kvinner skal få flere barn er man faktisk nødt til å innse at det blir for slitsomt å jobbe 100% før begge foreldrene når barna er små.

 

 

 

 

Dette er nok noe flertallet av kvinner met to eller flere barn vil være enige med deg i, men jeg er redd det særlig fra feministisk hold vil komme så sterke protester at det spørs om det er politisk spiselig. "Kampen mot deltid" og ønsket om likestilling i arbeidslivet trumfer nok kvinners egne ønsker for en god del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, timbar skrev:

Du har helt rett som 4 barns mor vet jeg endel om det, det er klin umulig hvis begge foreldre skal jobbe 100% før å få hjulene til p gå rundt, så jeg har jobbet mye deltid med de forsakelser det medfører, jeg angrer dog ikke før når barna blir voksne er det utrolig gøy og ha så mange men jeg kommer ikke utenom at jeg har betalt en pris for all deltidsjobbingen noe som vil slå ut på pensjonen min når den tid kommer. Selv om jeg jobbet deltid husker jeg jo at jeg mange ganger var sliten. Men til syvende og sist ser jeg nå når de er voksne at det var verdt det. Så mitt råd til Etna og vi som ønsker flere barn, legg til rette for at den ene forelderen kan jobbe deltid uten å bli straffet for det. Legg også gjerne til rette for at en av foreldrene kan være hjemme lengre enn dette året. Hvis man ønsker at kvinner skal få flere barn er man faktisk nødt til å innse at det blir for slitsomt å jobbe 100% før begge foreldrene når barna er små.

 

 

 

 

Nei, det er faktisk ikke klin umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, asterix said:

Nei, det er faktisk ikke klin umulig.

Kanskje du kunne begrunne hvorfor du mener at det går fint å jobbe 100% med 4 barn når de er små. Har du 4 eller flere barn selv tro? Vet du hva det vil si tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, herzeleid said:

Dette er nok noe flertallet av kvinner met to eller flere barn vil være enige med deg i, men jeg er redd det særlig fra feministisk hold vil komme så sterke protester at det spørs om det er politisk spiselig. "Kampen mot deltid" og ønsket om likestilling i arbeidslivet trumfer nok kvinners egne ønsker for en god del. 

Kampen om uønsket deltid bør jo kunne fortsette selv om noen velger og jobbe deltid en periode og det trenger heller ikke være mor da. Det burde være mer akseptert at får også jobbet deltid.

Men som du sier det er nok ikke politisk korrekt men da kan heller ikke regjeringen oppfordre til å få flere enn 2 barn. Og 2 barn er jo ikke nok for å opprettholde befolkningstilveksten for det vil jo alltid være endel som ikke får barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/13/2019 at 8:45 PM, Capt. Obvious said:

Ja, og jeg tror det kommer til å skje. I Norge lønner det seg i stadig større grad å gjøre alt annet enn å jobbe, og likevel ha råd til gode ferier, ålreit bolig og et fint liv. Forstå det den som kan. 

Og no offense til barneforeldre som syntes det er vanskelig, men Norge er et eventyrland når det gjelder gunstighet for å få barn. Å påstå at det er vanskelig fremstår som meg som "ole brum" mentalitet, der en krever å få alt i livet, uten å ofre noe for å få barn. Men det finnes knapt noe land med like gode ordninger rundt barnefamilier som i Norge. Se til USA eller andre land og slutt å klage. 

Det er ikke vanskelig og få barn i Norge, problemet er at det er vanskelig å kombinere 100% stilling med å få mer enn 2 barn. I dag skal barn følges opp fra a til å og får knapt være ute alene lenger. Det er kjøring og henting fra fritidsaktiviteter. Og så er det veldig dyrt og eie egen bolig noe som krever 2 inntekter.   Så det er kanskje ikke fullt så enkelt som du tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg TS: er du sikker på at det er ungene som gjør at du ikke får jobbene? Selv har jeg fått alle jobbene jeg har søkt på i mitt liv utenom 1. Har hatt både 0, 1, 2, 3 og 4 unger på disse intervjuene, men aldri har det blitt sett på som negativt nok til at jeg ikke fikk jobben. Jeg ansetter selv flere ganger i mnd, og det at søkerne har barn er heller ikke med i den ligningen. Kan det være andre grunner til at du ikke fikk jobbene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, timbar skrev:

Kanskje du kunne begrunne hvorfor du mener at det går fint å jobbe 100% med 4 barn når de er små. Har du 4 eller flere barn selv tro? Vet du hva det vil si tro?

Jeg har 8 og har jobbet og/eller studert minst 100% hele veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...