SosialDistanse Skrevet 12. mai 2020 #3841 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 4 minutter siden, Stroganoff said: Jo, selvfølgelig, men at han skal «lastes» for at han ikke har vært villig til å bruke penger på det, synes jeg blir feil. Han brukte ti millioner kroner på et løsepengekrav som politiet sterkt rådga ham å ikke betale. Et krav som verken bekreftet at kona var i live eller at hun hadde vært det etter dagen hun ble bortført naken. Det skurrer. Endret 12. mai 2020 av SosialDistanse 7
Stroganoff Skrevet 12. mai 2020 #3842 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, fotballjenta skrev: Hvor får du 500 mill fra? Voldsom sum? Ja, jeg omvandlet ca. timeverk fra politi til privat. Jeg regner med at politiet har brukt ca 50 mill og at en privat tar seg 10 ganger mer betalt i timelønn, så må man innhente data-ekspertise som også koster penger osv. 1
SosialDistanse Skrevet 12. mai 2020 #3843 Skrevet 12. mai 2020 Just now, Stroganoff said: Ja, jeg omvandlet ca. timeverk fra politi til privat. Jeg regner med at politiet har brukt ca 50 mill og at en privat tar seg 10 ganger mer betalt i timelønn, så må man innhente data-ekspertise som også koster penger osv. Din beregning er helt feil og ikke noe å.ta i betraktning i debatten. 4
Belsebubba Skrevet 12. mai 2020 #3844 Skrevet 12. mai 2020 11 minutter siden, Belsebubba said: Det var den tidligere kriminelle som tok kontakt med Holden slik jeg har forstått det. TH og Holden valgte da å møte han. Ikke et møte som TH tok initiativ til. https://www.tv2.no/a/10943551/ 2
Stroganoff Skrevet 12. mai 2020 #3845 Skrevet 12. mai 2020 4 minutter siden, SosialDistanse skrev: Din beregning er helt feil og ikke noe å.ta i betraktning i debatten. Mulig du synes det, men poenget var at etterforskningen pågår for fullt, og TH har alt å tjene på at den fortsetter uten innblanding fra andre. Å engasjere private nå, ville trolig blitt sett på som forsøk på å sabotere. Skulle man erstattet politiet arbeid med private tjenester, ville regnestykket vært rundt det jeg beskrev. 1
T-Rex Skrevet 12. mai 2020 #3846 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 4 minutter siden, Belsebubba said: https://www.tv2.no/a/10943551/ Hm. Et eksternt initiert møte, som kunne verifisert vilje til å gå andre veier, men som det ikke ble noe av. Nå blir jeg nesten interessert. Ikke misforstå meg: Dette er faktisk rart. Endret 12. mai 2020 av T-Rex 1
yamask Skrevet 12. mai 2020 #3847 Skrevet 12. mai 2020 3 minutter siden, Belsebubba skrev: https://www.tv2.no/a/10943551/ Ok så det var ikke hans initiativ, men det forandrer ikke det faktumet at han ville møte ham. Og Green har vel sagt i ettertid at det var han selv som trakk seg fra videre samarbeid? Kan hende jeg tar feil. Og jeg vet ikke om jeg tror det har noe å si på skyldspørsmålet. 2
Stroganoff Skrevet 12. mai 2020 #3848 Skrevet 12. mai 2020 16 minutter siden, T-Rex skrev: Den er uansett irrellevant, fordi den forutsetter at ørten privatetterforskere arbeider sammen som et politilag. Og det gjør de ikke. Det er riktig, derfor er det umulig å la privatetterforskere drive etterforskning i bred skala som politiet har muligheten til. Da får de private vente til politiet har gjort sitt, i stedet for å løpe i beina deres.
SosialDistanse Skrevet 12. mai 2020 #3849 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, Stroganoff said: Mulig du synes det, men poenget var at etterforskningen pågår for fullt, og TH har alt å tjene på at den fortsetter uten innblanding fra andre. Å engasjere private nå, ville trolig blitt sett på som forsøk på å sabotere. Skulle man erstattet politiet arbeid med private tjenester, ville regnestykket vært rundt det jeg beskrev. Ditt estimat på 500 millioner er helt på viddene hva angår kostnaden en privat etterforskning ville hatt for TH. At han på samme tid betaler et krav på 10 millioner som ikke gir bevis på at kona har vært i live etter hun ble bortført naken eller på tidspunktet kravet kom, dette da i sterk konflikt med politiets råd om å ikke betale, skurrer veldig. Når man så tar i betraktning hans mange mailer med alternative teorier han ber politiet etterforske er det svært vanskelig å skjønne at han ikke engasjerte private etterforskere for å følge opp nettopp disse teoriene. Om han var fortvilet og i dyp sorg hadde han antageligvis gått til drastiske grep. Hvis han imøtegår klare anbefalinger fra politiet på andre områder er det rart at han ikke gjør det på dette. Endret 12. mai 2020 av SosialDistanse 3
Stroganoff Skrevet 12. mai 2020 #3850 Skrevet 12. mai 2020 1 minutt siden, Stroganoff skrev: Det er riktig, derfor er det umulig å la privatetterforskere drive etterforskning i bred skala som politiet har muligheten til. Da får de private vente til politiet har gjort sitt, i stedet for å løpe i beina deres. 2 minutter siden, SosialDistanse skrev: Ditt estimat på 500 millioner er helt på viddene hva angår kostnaden en privat etterforskning ville hatt for TH. At han på samme tid betaler et krav på 10 millioner som ikke gir bevis på at kona har vært i live etter hun ble bortført naken eller på tidspunktet kravet kom, dette da i sterk konflikt med politiets råd om å.ikke betale, skurrer veldig. Når man så tar i betraktning hans mange mailer med alternative teorier han ber politiet etterforske er det svært vanskelig å skjønne at han ikke engasjerte private etterforskere for å følge opp nettopp disse teoriene. Om han var fortvilet og i dyp sorg hadde han antageligvis gått til drastiske grep. Hvis han imøtegår klare anbefalinger fra politiet på andre områder er det rart at han ikke gjør det på dette. Dette er visst ikke så lett. Glem summen, en hver forstår at en privatetterforsker ikke er i nærheten av å kunne drive like bred etterforskning i en slik sak, som er helt avgjørende for å løse den, og vil mest sannsynlig bli stoppet av politiet fordi han går i beina deres. Privatetterforskere er avhengige av godt samarbeid hos politiet, og vil ikke risikere å bli sett på som brysom i en slik sak.
T-Rex Skrevet 12. mai 2020 #3851 Skrevet 12. mai 2020 Just now, Stroganoff said: Dette er visst ikke så lett. Glem summen, en hver forstår at en privatetterforsker ikke er i nærheten av å kunne drive like bred etterforskning i en slik sak, som er helt avgjørende for å løse den, og vil mest sannsynlig bli stoppet av politiet fordi han går i beina deres. Privatetterforskere er avhengige av godt samarbeid hos politiet, og vil ikke risikere å bli sett på som brysom i en slik sak. Hva vet du om det? Nå ble jeg nysgjerrig.
SosialDistanse Skrevet 12. mai 2020 #3852 Skrevet 12. mai 2020 Just now, Stroganoff said: Dette er visst ikke så lett. Glem summen, en hver forstår at en privatetterforsker ikke er i nærheten av å kunne drive like bred etterforskning i en slik sak, som er helt avgjørende for å løse den, og vil mest sannsynlig bli stoppet av politiet fordi han går i beina deres. Privatetterforskere er avhengige av godt samarbeid hos politiet, og vil ikke risikere å bli sett på som brysom i en slik sak. Vi får være uenige. Fint at du innser at summen du kom opp med er helt feil.
Stroganoff Skrevet 12. mai 2020 #3853 Skrevet 12. mai 2020 Akkurat nå, T-Rex skrev: Hva vet du om det? Nå ble jeg nysgjerrig. Nå kan du lure nå... En privatetterforsker som skal se på en sak politiet enten er ferdig med, eller ikke har tenkt å etterforske, er avhengig av å få minst så mye dokumentasjon og opplysninger som han lovlig kan ta del i. Da tror jeg det er en fordel å ikke bli sett på som en pest og en plage av politiet. 2
SosialDistanse Skrevet 12. mai 2020 #3854 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 4 minutter siden, T-Rex said: Hva vet du om det? Nå ble jeg nysgjerrig. Han vet ikke dette. Mange private etterforskere har hatt høye stillinger hos politiet tidligere og drar følgelig nytte av dette nettverket. Finn Abrahamsen ledet for eksempel voldsavsnittet i Oslo frem til 2007 da han pensjonerte seg og startet privat firma. Endret 12. mai 2020 av SosialDistanse 5
SoWhat? Skrevet 12. mai 2020 #3855 Skrevet 12. mai 2020 Dere som snakker om private etterforskere. Fins det noen som er gode i Norge, og som har oppklart saker tidligere? Ellers syns jeg det blir feil å kreve at Hagen skal utlove dusør. Slike ting kan få andre til å utføre virkelige bortføringer. En må ikke betale løsepenger og utlove dusører. Det kan som nevnt gi andre kriminelle motivasjon. Mens vet man at det blir null kr å hente, så er det preventivt 1
Stroganoff Skrevet 12. mai 2020 #3856 Skrevet 12. mai 2020 3 minutter siden, SosialDistanse skrev: Han vet ikke dette. Nei vel. Det var vel omtrent det jeg ville frem til. Gode venner eller bekjente i politiet er nesten avgjørende å ha for å lykkes i den bransjen. Da nytter det som sagt ikke å bli sett på som en pest og en plage. De må kjenne sin besøkelsestid.
T-Rex Skrevet 12. mai 2020 #3857 Skrevet 12. mai 2020 Just now, Stroganoff said: Nei vel. Det var vel omtrent det jeg ville frem til. Gode venner eller bekjente i politiet er nesten avgjørende å ha for å lykkes i den bransjen. Da nytter det som sagt ikke å bli sett på som en pest og en plage. De må kjenne sin besøkelsestid. Når du sier det, må det være sant.
SosialDistanse Skrevet 12. mai 2020 #3858 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 6 minutter siden, SoWhat? said: Dere som snakker om private etterforskere. Fins det noen som er gode i Norge, og som har oppklart saker tidligere? Ellers syns jeg det blir feil å kreve at Hagen skal utlove dusør. Slike ting kan få andre til å utføre virkelige bortføringer. En må ikke betale løsepenger og utlove dusører. Det kan som nevnt gi andre kriminelle motivasjon. Mens vet man at det blir null kr å hente, så er det preventivt Jeg snakker ikke om dusør. Snakker om å engasjere svært kompetente etterforskere med årelang karriere bak seg i politiet til å følge opp spor og teorier TH selv har skrevet mange og lange mailer om til nettopp politiet. Men 10 millioner for et krav som ikke bekrefter at kona er eller har vært i live siden hun ble bortført betaler han, selv om politiet sterkt rådgir ham å la være. Desperasjonen og sorgen virker ulogisk når man ser på hva han faktisk gjør og ikke gjør og når han velger å høre på politiet og ikke. Endret 12. mai 2020 av SosialDistanse 2
EMG Skrevet 12. mai 2020 #3859 Skrevet 12. mai 2020 22 minutter siden, fotballjenta skrev: Ok så det var ikke hans initiativ, men det forandrer ikke det faktumet at han ville møte ham. Og Green har vel sagt i ettertid at det var han selv som trakk seg fra videre samarbeid? Kan hende jeg tar feil. Og jeg vet ikke om jeg tror det har noe å si på skyldspørsmålet. Ett lett googlesøk finner svaret på hvorfor det ikke ble noe videre samarbeid mellom Hagen og Green. Det hadde vært til stor hjelp hvis du kunne gjøre det selv før du svarer så slipper man slike utsagn som blir presentert som en sannhet senere. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/04/28/195673902/tom-hagen-holdt-mote-om-forsvinningen-han-virket-ikke-skremt-redd-eller-nervos 2
SosialDistanse Skrevet 12. mai 2020 #3860 Skrevet 12. mai 2020 7 minutter siden, SoWhat? said: Dere som snakker om private etterforskere. Fins det noen som er gode i Norge, og som har oppklart saker tidligere? Omtrent alle som er ansatt i disse firmaene har årelang bakgrunn som dette i politiet, så det sier seg selvsagt selv at de alle har vært med på å oppklare mange og alvorlige saker før. Det er jo nettopp pga tung kompetanse og utstrakt profesjonelt nettverk innad i politiet at de jobber med dette i de private firmaene. 2
Anbefalte innlegg