Gå til innhold

HJELP! Er det noen fra Tyrkia her eller som kjenner kulturen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, hadde vært fint om noen som har tyrkisk bakgrunn eller kjenner kulturen kan svare meg på dette. Jeg er ei jente som skal ned til Tyrkia om 1 måned for å møte min tyrkiske kjæreste der, og vi skal være hos familien hans. Dette blir første gangen jeg møter familien. Jeg er skikkelig nervøs da jeg ikke vet hvordan jeg skal oppføre meg eller hva jeg skal si. I tillegg har noen i familien gått bort, hvordan er det naturlig at jeg oppfører meg da? Og når jeg skal hilse på dem, skal jeg da gi et kyss på hvert kinn, mens til foreksempel moren så kan jeg kysse hånda hennes og legge den på panna mi for deretter å kysse på hvert kinn? Det er vel respekt, eller er dette kun noe man gjør til eldre folk? Er det normalt å ha med gaver? Og noe annet jeg må vite? Plis hjelp meg. Takk! 

Anonymkode: 29afc...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan vel kjæresten din fortelle deg?

Anonymkode: 4d672...444

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen små gaver ville sikkert vært hyggelig for dem å få. Men jeg synes du skal spørre kjæresten din, jeg. Han kan gi deg de beste svarene, og fortelle litt om hvordan hans mor og far er og hvordan de liker å bli bemøtt.

Spør også hvordan du skal kle deg. Er de muslimer?

Anonymkode: 6db77...99e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen små gaver ville sikkert vært hyggelig for dem å få. Men jeg synes du skal spørre kjæresten din, jeg. Han kan gi deg de beste svarene, og fortelle litt om hvordan hans mor og far er og hvordan de liker å bli bemøtt.

Spør også hvordan du skal kle deg. Er de muslimer?

Anonymkode: 6db77...99e

De er moderne muslimer. Feks søsteren går kledd slik som norske jenter såklart ikke med dyp utringning og sånn da

Har prøvd å spørre han men han gir ikke så veldig bra svar så derfor jeg spør her

Anonymkode: 29afc...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler også det er så dumme spm å stille han..

Anonymkode: 29afc...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare være deg selv da, vennlig og hyggelig? Hvis du skulle møtt en norsk kjæreste sine foreldre, så regner jeg med at du hadde tatt dem i hånden, presentert deg og smilt. Tyrkere. selv om de har en annen kultur, vil jo forstå den type vennlighet, selv om de selv kanskje ville gjort det på en annen måte.

Anonymkode: 0f615...5e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å ikke involvere deg mer med en tyrker. Han vil bare ha norsk pass. Sorry men det er sant. 

Anonymkode: d5487...94e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å ikke involvere deg mer med en tyrker. Han vil bare ha norsk pass. Sorry men det er sant. 

Anonymkode: d5487...94e

Jepp. Støtter denne! Og det vil nok omtrent resten av familien også.

Anonymkode: 332d5...845

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler også det er så dumme spm å stille han..

Anonymkode: 29afc...a8d

Akkurat. Så da foretrekker du å få informasjon fra geniene på KG i stedet. Ta deg sammen og spør kjæresten din... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, hadde vært fint om noen som har tyrkisk bakgrunn eller kjenner kulturen kan svare meg på dette. Jeg er ei jente som skal ned til Tyrkia om 1 måned for å møte min tyrkiske kjæreste der, og vi skal være hos familien hans. Dette blir første gangen jeg møter familien. Jeg er skikkelig nervøs da jeg ikke vet hvordan jeg skal oppføre meg eller hva jeg skal si. I tillegg har noen i familien gått bort, hvordan er det naturlig at jeg oppfører meg da? Og når jeg skal hilse på dem, skal jeg da gi et kyss på hvert kinn, mens til foreksempel moren så kan jeg kysse hånda hennes og legge den på panna mi for deretter å kysse på hvert kinn? Det er vel respekt, eller er dette kun noe man gjør til eldre folk? Er det normalt å ha med gaver? Og noe annet jeg må vite? Plis hjelp meg. Takk! 

Anonymkode: 29afc...a8d

Hei!

Jeg er tyrker, så jeg kan svare deg på det meste. 
Veldig hyggelig at du har blitt sammen med en tyrker. Tyrkere er generelt meget gjestfrie og sosiale mennesker. Ikke bli overrasket om du blir invitert med på alt mulig slags sosiale arrangementer mens du er der nede. 

Hvis du har litt lyst til å imponere i starten kan du si "Merhaba" når du møter dem for første gang. Det betyr hei. I tillegg kan du som du skriver kysse hånden og legge den til panna. Dette pleier vi å gjøre med foreldre, og generelt de eldre. For deretter å kysse på hvert kinn, som franskmenn gjør. Men kyss på hånda til både mor og far. Dette er også en måte å vise respekt på, og de vil sette pris på det. Men har du ikke lyst så er det mer enn nok å kysse på hvert kinn. 

Husk at det er en annen kultur der nede. Nå kjenner jeg ikke familien, men det kan hende at dere må sove i hvert deres soverom. Men dette er så individuelt at det må dere finne ut av når du kommer dit. Men bare ikke bli overrasket hvis dere får tildelt hvert deres soverom. 

Siden det har vært dødsfall i familien er det korrekt å kondolere dem med dette. Vanligvis drar man hjem til avdødes hus og familie, og kondolere resten av familien. 

Du skriver ikke hvor i Tyrkia dette er, men kle deg slik resten av familien gjør. Kanskje unngå miniskjørt og dype utringer til å begynne med. Men hvis damene i familien bruker korte skjørt og åpne bluser, så kan du kle deg som du selv ønsker. Du trenger absolutt ikke tenke på at du må tildekke deg eller noe. Selv om det kasnkje brukes skaut i familien trenger ikke du å gjøre. Alle står fritt til å kle seg som de vil. 

Ellers bare vær deg selv. Tyrkere elsker sosiale, utadvendte mennesker. Fortell om deg selv, og delta i de daglige tingene hjemme hos familien. Vær med å lage mat, og vær en del av familien. De kommer til å elske deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er gift med en tyrker selv. Traff han i norge så han var norsk statsborger å ikke ute etter statsborgerskap slik noen her er så flink å påpeke at det bare er derfor. Ikke kjærlighet. Det er en helt annen kultur ja, men kommer ann på hvor du er fra. Er du i fra nord-norge vil du kjenne samme varme som hjemme:) Er meget bra å vise respekt, men det beste er å bidra der du kan selv om du mangler språk. Gå på kjøkkenet ved matlaging, vis interesse, hjelp til å dekke bord, rydde etter mat, oppvask osv. Det viser velvilje. Bekledning kan også være moderat. Ikke fordi det er noe feil fordi på turist steder går folk halvnakne hele ferie sesongen og de viser på tv reklame, men det sier mer om deg som person. At du respekterer deg selv. Ellers bare vær deg selv, smil mye. Finnes ikke rom for å være sjenert og forvent det uventede. Er du virkelig heldig så blir du dratt rundt til familie konstant. Det tar aldri slutt! Hvis du gifter deg men en så er du gift med alle å dere får aldri fred når dere er der:) Familie rundt dere hele tiden. Hvis du har spørsmål om dette så bare ta kontakt. Jeg deler gjerne erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig god venninne med en jente fra Syria, de kom her for 4-5 år siden. De bodde på grensen til Tyrkia, og er kurdere så det er veldig likt. 

De er veldig glad for rolige og sjenerte jenter, så vil anbefale deg i å ikke være så brautete og tullete som hvertfall noen norske jenter er. Det jeg mener så klart er at det som er vanlig her kan bli sett på som for mye hos de.

Jeg har vært på besøk hos venninnen min da en norsk kvinne kom på besøk som kjæreste sammen med søskenbarnet deres. De likte henne ikke så godt fordi hun hadde knall rosa hår og piercing, men jeg synes hun var kjempesøt og hyggelig. Så var det noe med at hun ikke viet så mye oppmerksomhet til ene barnet der. Men tror drt knallfargede håret og piercing var nok til at de ikke ville like henne😅

Dette er bare råd til deg utifra min erfaring med den muslimske kulturen....

 

Anonymkode: 5f65a...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud Mette, kan du slutte med dette?  Ingen bryr seg at du skal gifte deg med din Tyrkiske kjæreste som du har bare truffet i 3 uker! 

Anonymkode: a298f...b6e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er veldig glad for rolige og sjenerte jenter, så vil anbefale deg i å ikke være så brautete og tullete som hvertfall noen norske jenter er. Det jeg mener så klart er at det som er vanlig her kan bli sett på som for mye hos de.

Så hvis man for eksempel er utadvendt så skal man spille sjenert for å bli likt?

Anonymkode: 0f615...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man for eksempel er utadvendt så skal man spille sjenert for å bli likt?

Anonymkode: 0f615...5e5

Ja tror du bør det... De kommer nok til å vurdere om du er en «god» jente for sønnen, og de setter slike jenter veldig høyt

Altså du bør snakke, men vær litt rødmende og smil mye, og vis at du setter veldig pris på maten og barna ++ 

Anonymkode: 5f65a...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud Mette, kan du slutte med dette?  Ingen bryr seg at du skal gifte deg med din Tyrkiske kjæreste som du har bare truffet i 3 uker! 

Anonymkode: a298f...b6e

I all verden. Gifte seg etter 3 uker? Det er tusseskap

Anonymkode: 2e92d...88c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange erfaringer på forumet. Bare å ta ett par søk.

Anonymkode: 699c0...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har tyrkisk kjæreste så vet du vel allerede noe kulturen og har følt på den? Du har vel vært der eler møtte du hani Norge? Bor han i Tyrkia? Ja jeg har vært myyye i Tyrkia og trives. 

Anonymkode: 70d1b...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

I all verden. Gifte seg etter 3 uker? Det er tusseskap

Anonymkode: 2e92d...88c

Ja - tenk på det! 

Vær så god . Hun generert ikke nok klikk på bloggen ser jeg. Må opprette et nytt tråd. 

 

Anonymkode: a298f...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...