Gå til innhold

Hvorfor FLAT JORD er så vanskelig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Men den siste bildene var fra en fil hvor du selv  sa at det var fisheye. Hvorfor skal ikke denne effekten få en kurvet horisont til å se flat ut, når den i følge deg klarer det motsatte?

Du gir deg ikke du.

La ut bildene for å vise hvordan en kameralinse som vingler og er urolig kan få vinkler til å se ut som buer seg både ene og andre veien. Se på videoen og ikke bare bildene, så vil du se at når kameraet er rolig og stabilt så ser du en rett horisont som det for det meste er.

Her har vi derimot en video med ordentlig fisheye, akkurat som den andre videoen jeg kommenterte at var fisheye, som en annen bruker la ut her. Og slike fisheye linser ser man ofte at også NASA bruker

Anonymkode: ca6fd...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (39 minutter siden):

Men den siste bildene var fra en fil hvor du selv  sa at det var fisheye. Hvorfor skal ikke denne effekten få en kurvet horisont til å se flat ut, når den i følge deg klarer det motsatte?

Og her er kamera uten fisheye linse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du gir deg ikke du.

La ut bildene for å vise hvordan en kameralinse som vingler og er urolig kan få vinkler til å se ut som buer seg både ene og andre veien. Se på videoen og ikke bare bildene, så vil du se at når kameraet er rolig og stabilt så ser du en rett horisont som det for det meste er.

Her har vi derimot en video med ordentlig fisheye, akkurat som den andre videoen jeg kommenterte at var fisheye, som en annen bruker la ut her. Og slike fisheye linser ser man ofte at også NASA bruker

Men er du enig i at fisheye linse både kan gjøre en flat horisont til å se ut som en kurve, og en kurvet horisont til å se flat ut? Altså begge veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (47 minutter siden):

Men er du enig i at fisheye linse både kan gjøre en flat horisont til å se ut som en kurve, og en kurvet horisont til å se flat ut? Altså begge veier?

Nei, det har jeg ikke hørt om. Fisheye linse har den egenskapen at den forvrenger rette linjer. Tønnefortegning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke hørt om. Fisheye linse har den egenskapen at den forvrenger rette linjer. Tønnefortegning.

Hva er det rent praktisk som gjør at fisheye kun fungerer på rette linjer da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Hva er det rent praktisk som gjør at fisheye kun fungerer på rette linjer da?

En ganske bra forklaring her:

Fortegning er et fenomen som kjennetegnes ved at motivet forvrenges, vanligvis enten ved en tønneformet eller puteformet fortegning. Fortegning kan ha flere årsaker, hvorav én er feil plassering av blenderen. Dersom blenderen er plassert for langt frem oppstår en tønnefortegning, og dersom den er plassert for langt bak oppstår putefortegning. Ideelt sett skal blenderen plasseres i det optiske midtpunkt, men siden et tykt linseelement eller et sammensatt objektiv har to optiske midtpunkter, må man ty til et kompromiss og plassere blenderen i mellom disse.

De mest ekstreme vidvinkelobjektivene, fisheye-objektiver, utnytter denne fortegningen som en effekt og kompenserer i liten grad for dette i den optiske konstruksjonen

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/1nX3GB/optikk-og-linser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ganske bra forklaring her:

Fortegning er et fenomen som kjennetegnes ved at motivet forvrenges, vanligvis enten ved en tønneformet eller puteformet fortegning. Fortegning kan ha flere årsaker, hvorav én er feil plassering av blenderen. Dersom blenderen er plassert for langt frem oppstår en tønnefortegning, og dersom den er plassert for langt bak oppstår putefortegning. Ideelt sett skal blenderen plasseres i det optiske midtpunkt, men siden et tykt linseelement eller et sammensatt objektiv har to optiske midtpunkter, må man ty til et kompromiss og plassere blenderen i mellom disse.

De mest ekstreme vidvinkelobjektivene, fisheye-objektiver, utnytter denne fortegningen som en effekt og kompenserer i liten grad for dette i den optiske konstruksjonen

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/1nX3GB/optikk-og-linser

Det var ikke det jeg spurte om.

Kan du forklare meg hvorfor fisheye effekten kun virker en vei? Dvs at den får en rett horisont til å kurve, men ikke en kurvet horisont til å bli rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

Det var ikke det jeg spurte om.

Kan du forklare meg hvorfor fisheye effekten kun virker en vei? Dvs at den får en rett horisont til å kurve, men ikke en kurvet horisont til å bli rett?

Hvis du ikke forsto forklaringen på det etter det du nå svarte på, så får jeg ikke hjulpet deg mer. Du fikk en tydelig forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du ikke forsto forklaringen på det etter det du nå svarte på, så får jeg ikke hjulpet deg mer. Du fikk en tydelig forklaring.

Ok. Så da mener du at denne illustrasjonen (hentet fra linken din) viser korrekt fisheye effekten?

IMG_1140.jpeg.05d1d25828b84db7d8b7afb729a165f7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Ok. Så da mener du at denne illustrasjonen (hentet fra linken din) viser korrekt fisheye effekten?

IMG_1140.jpeg.05d1d25828b84db7d8b7afb729a165f7.jpeg

Ja, og det står også beskrevet som jeg kopierte til deg. Du ser vel linjer som bøyer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og det står også beskrevet som jeg kopierte til deg. Du ser vel linjer som bøyer seg. 

Flott. Da er vi enig.

Og der ser du jo at for eks en kurvet horisont som havner under midtpunktet i bildet vil rettes ut og se flattere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Flott. Da er vi enig.

Og der ser du jo at for eks en kurvet horisont som havner under midtpunktet i bildet vil rettes ut og se flattere ut.

Tror du har misforstått. Så hvordan forklarer du disse bildene med fisheye? Jorda som krummer seg?😅

https://www.shutterstock.com/nb/search/fisheye-lens?consentChanged=true

istockphoto-175407615-612x612.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du har misforstått. Så hvordan forklarer du disse bildene med fisheye? Jorda som krummer seg?😅

https://www.shutterstock.com/nb/search/fisheye-lens?consentChanged=true

istockphoto-175407615-612x612.jpg

Det bildet passer jo prefekt med den illustrasjonen jeg la ut, hentet fra linken du henviste til som forklaring på fisheye effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

Det bildet passer jo prefekt med den illustrasjonen jeg la ut, hentet fra linken du henviste til som forklaring på fisheye effekten.

Ja det gjør det, så da er vi enige😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det gjør det, så da er vi enige😊

Som da betyr at de fleste videoer/bilder du har lagt ut til nå som du mener "beviser" flat jord ikke beviser det du påstår.

Enten er kameraet fra en veldig lav høyde hvor en sannsynligvis ikke ville sett noen kurve uansett, eller kurven en ser er veldig svak, eller så er det fisheye effekt som gjør kurven du skulle ha sett flat eller til og med buende oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Som da betyr at de fleste videoer/bilder du har lagt ut til nå som du mener "beviser" flat jord ikke beviser det du påstår.

Enten er kameraet fra en veldig lav høyde hvor en sannsynligvis ikke ville sett noen kurve uansett, eller kurven en ser er veldig svak, eller så er det fisheye effekt som gjør kurven du skulle ha sett flat eller til og med buende oppover.

Fisheye gjør som sagt ikke linjer som er buede FRA FØR rette.

Skjønner ikke hvorfor vi diskuterer det her heller. Har jo fortalt deg at flere av videoene jeg har lagt ut er uten fisheye, og det er derfor helt irrelevant.

Når det er sagt så kan også vidvinkel kamera gjøre at rette streker kan bue seg nedover i ytterkantene av bilder. Men jeg har altså lagt ut flere videoer hvor du ser en helt rett horisont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fisheye gjør som sagt ikke linjer som er buede FRA FØR rette.

Skjønner ikke hvorfor vi diskuterer det her heller. Har jo fortalt deg at flere av videoene jeg har lagt ut er uten fisheye, og det er derfor helt irrelevant.

Når det er sagt så kan også vidvinkel kamera gjøre at rette streker kan bue seg nedover i ytterkantene av bilder. Men jeg har altså lagt ut flere videoer hvor du ser en helt rett horisont.

Men da må du forklare meg hvorfor denne fisheye effekten er selektiv hvor den kun gjør rette linjer buede, mens buede linjer ikke blir rette. Artikkelen du linket til sa ingenting om denne påstanden, tvert i mot viser bildet jeg hentet fra artikkelen du linket til at den vil kunne gjøre en buet linje rett.

Så da er det opp til deg å vise til hvordan det ikke kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (32 minutter siden):

Men da må du forklare meg hvorfor denne fisheye effekten er selektiv hvor den kun gjør rette linjer buede, mens buede linjer ikke blir rette. Artikkelen du linket til sa ingenting om denne påstanden, tvert i mot viser bildet jeg hentet fra artikkelen du linket til at den vil kunne gjøre en buet linje rett.

Så da er det opp til deg å vise til hvordan det ikke kan skje.

Det står at den forvrenger bildet ved at det blir tønneformet eller puteformet, og årsaken til det.

Hvor ser du at den vil gjøre buede linjer rette?

Legger ved en bedre bildeforklaring her kopiert fra Store Norske Leksikon. Der ser du hvordan A) Et kvadrat slik det egentlig er. B) Tønneformet forvrengning. C) Puteformet forvrengning.

standard_1_aberrasjon-2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heliosentrisme handler ikke om at vi er en kule som flyr rundt i verdensrommet. Det handler om at den største ansamlingen av masse er sentrum i solsystemet.

Helios er for øvrig navnet på solguden i gresk mytologi. Jeg nevner dette for de som tror at Gud er en oppdiktet figur, som ikke er relatert til menneskelig erfaring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...