Gå til innhold

Når er det ok å "ta tak i hunden"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Nerine_ skrev:

På lik linje med et barn ja. Legger du barna i bakken når de gjør noe galt? Eller tar tak i de når de er redde? Da håper jeg isåfall ikke at du har barn. 

Nei selvsagt ikke, du tar ting ut av sammenhengen. Hunder legger seg selv på rygg instinktivt når de underkaster seg. Det er dette man ønsker å oppnå med å legge hunden på rygg.

Bare så det er sagt, det er ikke snakk om noe dyreplageri her slik dere insinuerer.

 

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri. Og i hvert fall ikke der hundens adferd kommer av at den kvepper og er redd.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta tak betyr jo ikke alltid å ta et hardt og vondt grep i hunden. Det betyr jo heller at du berører hunden på en ubehagelig måte for å vise at det ikke er riktig oppførsel. Foreldrene mine strakk jo hånden bak i baksetet og knep oss i kneet når vi oppførte oss som drittunger. 

Jeg gjorde det når hun var yngre, men ikke nå lenger. 

Anonymkode: da588...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff... det er så dumt at sånne holdninger som du har fremdeles er vanlig for mange. Hvis du leser deg opp litt så er det mye ny informasjon, som gir et mye bedre hundehold enn når man må bruke makt på den måten du mener. Men noe sier meg at du er en person som aldri forandrer på noe «for det har jo funket i alle år». 

Anonymkode: 510b6...5e4

Kan du utdype dette litt?

Som dressurinstruktør føler jeg meg en smule krenket av det tøvet du serverer her.

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med lederskap, rangstige og legge hunden på rygg er slik vi trodde var riktig før. Jeg har selv gjort det med min forrige hund, fordi det var det jeg trodde var riktig. Men i dag vet vi bedre og vi vet at ingenting av dette er riktig eller relevant i oppdragelse av hund. (I tillegg er det også slik at selv i en ulveflokk så er det ingen ulver som fysisk legger andre ulver på rygg, de som legger seg på rygg gjør det frivillig. Det er derfor helt meningsløst å legge en hund på rygg, du er bare truende uten at hunden skjønner hvorfor).

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker positiv forsterkning. Men så hender det at det skjer episoder hvor dette selvsagt ikke passer inn. F.eks i dag så glefset hunden til hånden min (bet ikke). Jeg tror hun gjorde det fordi hun kvapp. Jeg tok da tak i nakken og la henne mot sofaen og sa "fy" (hun satt i sofaen). Gjorde det ikke hardt selvsagt og jeg tror hun forstod raskt hvorfor. Etter en liten stund tok jeg henne med ned på gulvet for å leke, jeg bydde opp til lek slik at hun forstod det var snakk om lek og noe gøyalt. Fikk litt dårlig samvittighet for hendelsen før. 

Anonymkode: 15759...79c

Jeg synes du opptrådte helt korrekt jeg.

En hund skal IKKE glefse om den kvepper, neste gang kan det være et lite barns brå bevegelser den kvepper av, og nå vet den kanskje at glefsing ikke er akseptert.

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar tak i hunden når den jager etter kattene i huset. Den vet GODT at det er strengt forbudt, men når hunden tror ingen ser den så ser den sitt snitt til å jage andre dyr. Da får den så ørene flagrer, og jeg har ingen dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: d3f78...4f6

En hund vet ikke at noe ikke er lov. Men, som du selv sier, den har lært at om den gjør når du ser på, så får den ubehag. Dermed gjør den det fortsatt, men da helst når du ikke ser på.

Min hund vil også jage den ene katten i huset. Jeg trente motbetinging slik man kan trene på alt en hund er redd eller gira på (sauer, hester, andre hunder, syklister osv): Jeg sa "bra!" og ga godbit hver gang han så på katten. Dermed ble katten assosisert med godbit fra meg i stedet for noe å jage. I tillegg ropte jeg på hunden med lys stemme (ikke mørk) om den løp etter katten og belønnet kjempebra med masse godbiter når han hørte på meg.

Det har ført til at han løper etter katten mye sjeldnere og at de gangene han gjør det, så klarer jeg å avbryte og rope ham til meg. Helt uten noen form for kjeft. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes du opptrådte helt korrekt jeg.

En hund skal IKKE glefse om den kvepper, neste gang kan det være et lite barns brå bevegelser den kvepper av, og nå vet den kanskje at glefsing ikke er akseptert.

Anonymkode: 82458...926

En hund kan ikke styre hva den gjør når den kvepper, like lite som du kan. Så nei, den vet ikke at glefsing ikke er akseptert. Den har bare blitt utsatt for truende atferd uten at den skjønner hvorfor.

Hvis hunden knurrer eller glefser bevisst, så er dette fortsatt bare språk. Et tegn på at den som den knurrer/glefser mot har tråkket godt over hundens grenser. Hvis du kjefter på/tar hunden for knurring/glefsing så vil den heller ikke skjønne at det ikke er akseptert. I stedet får du da en tikkende bombe som synes situasjonen er like ubehagelig, bare at den nå i tillegg ikke tør bruke språket sitt. Da er det en god sjanse for at hunden i fremtiden vil hoppe over knurring/glefsing (som den ikke lenger tør gjøre)og gå rett til biting. Dermed får du "han bet uten forsvarsel"

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tabris skrev:

Dette med lederskap, rangstige og legge hunden på rygg er slik vi trodde var riktig før. Jeg har selv gjort det med min forrige hund, fordi det var det jeg trodde var riktig. Men i dag vet vi bedre og vi vet at ingenting av dette er riktig eller relevant i oppdragelse av hund. (I tillegg er det også slik at selv i en ulveflokk så er det ingen ulver som fysisk legger andre ulver på rygg, de som legger seg på rygg gjør det frivillig. Det er derfor helt meningsløst å legge en hund på rygg, du er bare truende uten at hunden skjønner hvorfor).

Så hvis du tar hunden ut av en situasjon og direkte på rygg så skjønner den ikke at den har gjort noe uakseptabelt, er det det du sier? 🤣

Jeg har ti huskyer, to elghunder og jämthund. Jobbet med hund i 35 år og har en helt annen erfaring enn deg.

Hadde jeg ikke dressert hundene mine ordentlig så hadde de vært en potensiell fare for både seg selv og andre.

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei selvsagt ikke, du tar ting ut av sammenhengen. Hunder legger seg selv på rygg instinktivt når de underkaster seg. Det er dette man ønsker å oppnå med å legge hunden på rygg.

Bare så det er sagt, det er ikke snakk om noe dyreplageri her slik dere insinuerer.

 

Anonymkode: 82458...926

Vi er uenige, lite vits å diskutere videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så hvis du tar hunden ut av en situasjon og direkte på rygg så skjønner den ikke at den har gjort noe uakseptabelt, er det det du sier? 🤣

Jeg har ti huskyer, to elghunder og jämthund. Jobbet med hund i 35 år og har en helt annen erfaring enn deg.

Hadde jeg ikke dressert hundene mine ordentlig så hadde de vært en potensiell fare for både seg selv og andre.

Anonymkode: 82458...926

Nei, det skjønner den ikke. Men den kan bli passifisert, fordi du oppfører deg truende. 

Dette handler ikke om hvilken erfaring man har, men hva oppdatert forskning sier. Man kan ha mange års erfaring, men hvis man tolker denne erfaringen inn i en foreldet tolkningsramme, så blir det fortsatt en feil tolkning.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir trist på vegne av dere. Disney har fått fotfeste i hundedressuren også og det er en STOR feil.

godbitdressur....fytterakkern for noe tøv😣

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med å si Fy eller gå bort. Hvis du sårer hunden vil den enten bli redd for deg eller aggressiv. 

Anonymkode: 80afb...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Kjenner jeg blir trist på vegne av dere. Disney har fått fotfeste i hundedressuren også og det er en STOR feil.

godbitdressur....fytterakkern for noe tøv😣

Anonymkode: 82458...926

Ikke Disney. Oppdatert forskning. 

Godbitdressur gjort på riktig måte gir resultater samt at det er hyggelig for både hund og eier. Hvorfor er det da tøv?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tabris skrev:

Nei, det skjønner den ikke. Men den kan bli passifisert, fordi du oppfører deg truende. 

Dette handler ikke om hvilken erfaring man har, men hva oppdatert forskning sier. Man kan ha mange års erfaring, men hvis man tolker denne erfaringen inn i en foreldet tolkningsramme, så blir det fortsatt en feil tolkning.

Disney! Jeg sier ikke mere.

Håper det er pappilon du har så den ikke dreper noen om den får mulighet og du ikke er der med godbit for å avverge det.

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Disney! Jeg sier ikke mere.

Håper det er pappilon du har så den ikke dreper noen om den får mulighet og du ikke er der med godbit for å avverge det.

Anonymkode: 82458...926

Hva mener du egentlig med Disney her? Jeg skjønner ikke. Jeg er villig til å diskutere oppdragelse og lydighet med deg, men jeg trenger at vi legger debatten på et nivå som gir mening...

Anonymkode: a7f30...ce6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Disney! Jeg sier ikke mere.

Håper det er pappilon du har så den ikke dreper noen om den får mulighet og du ikke er der med godbit for å avverge det.

Anonymkode: 82458...926

Jeg mistenker at din oppfatning om godbitdressur er ganske annerledes enn hva det i virkeligheten går ut på. 

For du tar feil når du sier Disney. Disney menneskeliggjør dyr til det ekstreme. Ironisk nok så gjør mange av de som bruker tradisjonelle metoder det samme - de tillegger hunden mange mer menneskelige egenskaper enn hva vi belønningsbaserte trenere gjør. Hunden føler skam og skyld, den vet den har gjort noe galt, den er slep, den utfordrer, den trasser osv osv. En hel masse Disneyfisering. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dragoneyes

Når det er ok å ta tak i hunden? Aldri. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir trist på vegne av dere. Disney har fått fotfeste i hundedressuren også og det er en STOR feil.

godbitdressur....fytterakkern for noe tøv😣

Anonymkode: 82458...926

Og jeg blir trist på dine vegne som tviholder på å måtte vise bikkja hvem som er sjefen og gamle forkastede teorier som ikke har noe for seg annet enn at hunden kanskje blir lydig fordi den er redd. Og som ikke vil holde seg oppdatert på nyere forskning som viser hvordan hunder lærer og er en god nok hundetrener til å utnytte det til sin fordel. Og på toppen av det faktisk får et godt forhold til hunden din basert på tillit og trygghet og samtidig får en hund som gjør som du vil fordi den selv vil! Skjønner ikke helt hva Disney har med dette å gjøre. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disney! Jeg sier ikke mere.

Håper det er pappilon du har så den ikke dreper noen om den får mulighet og du ikke er der med godbit for å avverge det.

Anonymkode: 82458...926

Og dette blir bare usaklig og åpner ikke for en fornuftig diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tabris skrev:

Ikke Disney. Oppdatert forskning. 

Godbitdressur gjort på riktig måte gir resultater samt at det er hyggelig for både hund og eier. Hvorfor er det da tøv?

Hvordan i huleste kan du drive godbitdressur på et tispann med huskyer?

De spiser både godbiten og hånda di, og nabokjerringa og ungene hennes om de ikke forstår at de er nederst, og at de har rammer å forholde seg til.

å tro at hunden synes det samme som deg er hyggelig er vanvittig naivt. Hunden din kunne nok mest av alt tenkt seg å løpe rundt sammen med ti andre hunder og rive barn og dyr i fillebiter. Det er DET som er naturlig adferd for en hund.

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bippo skrev:

Det hender jeg tar han i nakken når han skaper farlige situasjoner, dersom vi går på en trafikkert vei uten fortau og han begynner å hoppe rundt som en idiot for eksempel. Men det er sjelden. 

Men syns det stort sett er unødvendig, ser ikke noen grunn til å straffe hunder. 

Det hender her også men jeg har sele med håndtak og bruker håndtaket i stede for å ta nakken feks. Veldig greitt å kunne korrigere hunden uten å gi smerter eller ubehag og det skjer heldigvis sjeldent. 

Dyr sele men verdt hver krone. Når hunden ikke kan komme seg ut av selen har jeg ett problem mindre. 

https://www.fjellsport.no/ruffwear-web-master-twilight-gray.html?gclid=Cj0KCQiAsdHhBRCwARIsAAhRhskt8STPc34cfLWHAlgz5mJQRtrnu6PYi6jfXRNWAYG4OhOxywIBMGwaAra6EALw_wcB

 

Anonymkode: d4855...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...