Gå til innhold

Når er det ok å "ta tak i hunden"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker positiv forsterkning. Men så hender det at det skjer episoder hvor dette selvsagt ikke passer inn. F.eks i dag så glefset hunden til hånden min (bet ikke). Jeg tror hun gjorde det fordi hun kvapp. Jeg tok da tak i nakken og la henne mot sofaen og sa "fy" (hun satt i sofaen). Gjorde det ikke hardt selvsagt og jeg tror hun forstod raskt hvorfor. Etter en liten stund tok jeg henne med ned på gulvet for å leke, jeg bydde opp til lek slik at hun forstod det var snakk om lek og noe gøyalt. Fikk litt dårlig samvittighet for hendelsen før. 

Anonymkode: 15759...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke helt hensikten med å gjøre det. Hvis den reagerte fordi den kvapp, så kan den jo ikke for det en gang. Se for deg at du hopper til fordi du kvepper også kommer noen tar deg over nakken, legger deg over sofaen og sier "fy". Det er en ganske truende oppførsel for noe hunden ikke kan noe for en gang.

Jeg kan ikke se at det skal være verken nødvendig eller særlig konstruktivt å ta tak i hunden for å kjefte noen gang.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg tar han i nakken når han skaper farlige situasjoner, dersom vi går på en trafikkert vei uten fortau og han begynner å hoppe rundt som en idiot for eksempel. Men det er sjelden. 

Men syns det stort sett er unødvendig, ser ikke noen grunn til å straffe hunder. 

Endret av bippo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det oppstår farlige situasjoner som nevnt over. Om den plutselig ikke går overens med en hund, eller om den f.eks skal til å jage etter en bil. 

Anonymkode: 9b4e9...ef7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ta tak i hunden og legge den på rygg kan være effektivt om du tar den i selve den uønskede situasjonen/handlingen...aldri ellers.

 

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nerine_ skrev:

Aldri, det er min mening. 

Håper du ikke har hund.

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper du ikke har hund.

Anonymkode: 82458...926

Mener du at alle hundeeiere skal ta tak i hunden sin...? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nerine_ skrev:

Mener du at alle hundeeiere skal ta tak i hunden sin...? 

Nei, men når det er nødvendig så skal de det.

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, men når det er nødvendig så skal de det.

Anonymkode: 82458...926

Og når mener du det er nødvendig, og ikke minst hensiktsmessig, å ta tak i en hund? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok du tak i hunden og kjeftet fordi den kvapp? Hvilken hensikt har det mener du? Den kan jo ikke noe for at den kvepper til akkurat. 

Anonymkode: 510b6...5e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar tak i hunden når den jager etter kattene i huset. Den vet GODT at det er strengt forbudt, men når hunden tror ingen ser den så ser den sitt snitt til å jage andre dyr. Da får den så ørene flagrer, og jeg har ingen dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: d3f78...4f6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Nerine_ skrev:

Og når mener du det er nødvendig, og ikke minst hensiktsmessig, å ta tak i en hund? 

Å ta tak i hunden for å signalisere at den gjør noe ulovlig er helt vanlig og en del av dressuren. Legg også hunden på ryggen slik at den forstår at det er du som bestemmer og at hunden har trådt over en grense. Hunder er instinktive opportunister og trenger grensesetting på lik linje med et barn. Hunden skal også alltid vite at den er nederst på rangstigen i enhver familie.

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tar tak i hunden når den jager etter kattene i huset. Den vet GODT at det er strengt forbudt, men når hunden tror ingen ser den så ser den sitt snitt til å jage andre dyr. Da får den så ørene flagrer, og jeg har ingen dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: d3f78...4f6

Hos meg bruker hunden å få klapp, ros og en godbit når den jager katter. Hvis den får tak i katten så blir det ekstra skryt. 😁

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ta tak i hunden for å signalisere at den gjør noe ulovlig er helt vanlig og en del av dressuren. Legg også hunden på ryggen slik at den forstår at det er du som bestemmer og at hunden har trådt over en grense. Hunder er instinktive opportunister og trenger grensesetting på lik linje med et barn. Hunden skal også alltid vite at den er nederst på rangstigen i enhver familie.

Anonymkode: 82458...926

På lik linje med et barn ja. Legger du barna i bakken når de gjør noe galt? Eller tar tak i de når de er redde? Da håper jeg isåfall ikke at du har barn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ta tak i hunden for å signalisere at den gjør noe ulovlig er helt vanlig og en del av dressuren. Legg også hunden på ryggen slik at den forstår at det er du som bestemmer og at hunden har trådt over en grense. Hunder er instinktive opportunister og trenger grensesetting på lik linje med et barn. Hunden skal også alltid vite at den er nederst på rangstigen i enhver familie.

Anonymkode: 82458...926

Huff... det er så dumt at sånne holdninger som du har fremdeles er vanlig for mange. Hvis du leser deg opp litt så er det mye ny informasjon, som gir et mye bedre hundehold enn når man må bruke makt på den måten du mener. Men noe sier meg at du er en person som aldri forandrer på noe «for det har jo funket i alle år». 

Anonymkode: 510b6...5e4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nerine_ skrev:

På lik linje med et barn ja. Legger du barna i bakken når de gjør noe galt? Eller tar tak i de når de er redde? Da håper jeg isåfall ikke at du har barn. 

Skumle holdninger hos mange... det ser man mye av her inne 

Anonymkode: 510b6...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff... det er så dumt at sånne holdninger som du har fremdeles er vanlig for mange. Hvis du leser deg opp litt så er det mye ny informasjon, som gir et mye bedre hundehold enn når man må bruke makt på den måten du mener. Men noe sier meg at du er en person som aldri forandrer på noe «for det har jo funket i alle år». 

Anonymkode: 510b6...5e4

Hvilke hunderaser har du erfaring med?

 

Anonymkode: 82458...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke hunderaser har du erfaring med?

 

Anonymkode: 82458...926

Det er ganske mange skal jeg si deg. Jeg har jobbet med trekkhunder, eid flere forskjellige selv, vokst opp med dem. Jobbet på gård hvor vi brukte collie i sauegjeting. Hva skal det ha å si? Tror du det er raser som trenger vold for å bli godt oppdratt? 

Anonymkode: 510b6...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...