Gå til innhold

Hvorfor er ikke staff ulovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, norovirus skrev:

Ja, men useriøse oppdretter av "gatevoktermixer" gjør ikke det. Derfor blir disse hundene ofte en forlengelse av eierens manglende "baller" . Jeg kan godt skjønne at folk vil forby. Man kan ikke oppdra folket, men man kan forby de verste rasene, som de verste hundeeierne ønsker å ha.

 

Absolutt, og det er nok derfor rasene er ulovlige. Jeg skulle uansett ønske at rasene var lovlige, og at straffen for å drive med oppdrett av denne typen raser eller mixer var ganske høy - og høy straff om man drev med kamphundvirksomhet. Men igjen, der finnes så mange flotte raser man kan velge i Norge at det er ikke et enormt tap at rasene ikke er lovlige her. Likevel syns jeg det blir dumt at noen raser som har potensiale til å være svært farlige når de har en dårlig hundeeier, likevel er lovlige, mens andre som kan være mindre farlige, er ulovlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/7/2019 at 10:31 PM, AnonymBruker said:

Orker egentlig ikke diskusjon på det, det er så oppbrukt. Men hvordan kan de lage forbud mot pitbull og amstaff, men tillate staffer på 30 kg. Det er jo basically en amstaff... 

Anonymkode: 2e93c...337

Nei, det er det ikke. Bare fordi de ligner utseendemessig og/eller temperamentmessig så betyr det ikke at det er det samme, eller at de har samme opphav. Ta feks corgirasene: pembroke og cardigan ligner både fysisk og i lynne, men de har ganske så ulikt opphav og er mer søskenbarn enn søsken selv om de ser meget like ut.

Anonymkode: 453f7...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mehr said:

Jeg syns rasediskrimineringen i Norge er veldig spesiell. Det er rart at f.eks cane corso er en lovlig hunderase, mens argentisk dogge er ulovlig. 

Ingen raser er per definisjon farlige. Det er eieren som gjør hunden farlig. En argentinsk dogge kan fint være en familiehund. Den er kjærlig og snill, til og med tålmodig. Men den er også dominant, og egner seg bra som vakthund. Det indikerer dog ikke at den er farlig og aggressiv. Pitbullen vet vi alle kan være en helt fantastisk rase, og det er mange som har pitbull som familiehund i statene. Amerikansk staffordshire terrier brukes som terapihund i andre land! Tenk det! En hund som er ulovlig i Norge, brukes i terapi i andre! Det sier egentlig sitt! Der er ærlig talt ingen som helst grunn til at en amerikansk staffordshire terrier burde være ulovlig, for den har et kjempe flott lynne! 

Eneste rasen på lista som egentlig kan rettferdiggjøres som ulovlig, er tosa inu. Den er så og si faktisk avlet frem kun for å brukes som kamphund, og jeg tror ikke denne rasen blir brukt til noe annet enn nettopp det. Kan hende jeg tar feil, men tror det er svært få som har denne rasen som en familiehund. Det er synd, for den er så fin! Tsjekkoslovakisk ulvehund og fila brasileiro kjenner jeg ikke til. 

Det er ene og alene 100% eieren sin feil om en hund er aggressiv og farlig. Skulle ønske loven ble endret på dette området. Legger ved noen videoer for å illustrere.... Argentinsk dogge, pitbull, amerikansk staffordshire terrier.... 

På generelt grunnlag, ja. Men de har fortsatt instinkter, de er fortsatt dyr, og selv de snilleste av de roligste familiehundene har plutselig gått "amok" og angrepet eller værre, drept noen. Instinkter kan ta over. Og f.eks en pitbull, om den skulle komme til å angripe deg så kan den gjøre så ufattelig stor skade, og kan lett drepe om ønskelig. De fleste hunder er jo ikke aggressive av natur, men instinkter skal ikke undervurderes, og derfor skal man alltid respektere hunder for de dyrene de faktisk er. 

Men jeg er enig, altså.

Anonymkode: fe0cd...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er ikke det forbudt med de små hundene.? De biter mest + golden.

https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/gjett-hvilken-av-disse-rasene-som-biter-oftest/s/2-2.952-1.8374140

Anonymkode: 08d88...65d

Og hvor stort skadepotensiale har en chihuahua vs en rottweiler? 

Når det er sagt så syns jeg raser av typen cane corso, presa canario, sarloos , etc ikke skal eies av hvem som helst. Skulle vært en type lisens eller serfikat man må oppfylle før man kan skaffe seg såpass store, sterke og krevende hunder. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mehr skrev:

Det er ene og alene 100% eieren sin feil om en hund er aggressiv og farlig. Skulle ønske loven ble endret på dette området. Legger ved noen videoer for å illustrere.... Argentinsk dogge, pitbull, amerikansk staffordshire terrier.... 

Helt uenig, her er det både arv og miljø som spiller inn.

Det er mye enklere å få en staff aggressiv enn en labrador. Staffer er dessuten genetisk disponert for samkjønnsaggressivitet. Det er hunder med MYE instinkter og meninger, og da har de også lettere for å bikke over til aggressive enn en del andre raser. Staff, pitbull, dogo osv. er hunder for spesielt interesserte, og det er en grunn for at disse ikke finnes i hopetall og tusler løse rundt i skogen (takk gud for det) mens de kan hilse på alt og alle. 

Anonymkode: f2c72...a76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Tanuki skrev:

Og hvor stort skadepotensiale har en chihuahua vs en rottweiler? 

Når det er sagt så syns jeg raser av typen cane corso, presa canario, sarloos , etc ikke skal eies av hvem som helst. Skulle vært en type lisens eller serfikat man må oppfylle før man kan skaffe seg såpass store, sterke og krevende hunder. 

Biting er biting

Anonymkode: 08d88...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er ikke det forbudt med de små hundene.? De biter mest + golden.

https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/gjett-hvilken-av-disse-rasene-som-biter-oftest/s/2-2.952-1.8374140

Anonymkode: 08d88...65d

De biter vel fordi de blir misforstått da

Anonymkode: 8c235...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Biting er biting

Anonymkode: 08d88...65d

Da forstår jeg det slik at du mener at «hund er hund»?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Staff er en meget vennlig og tålmodig familiehund. Naturligvis må den oppdras, som alle hunder, men det er ingen kamphund, snarere tvert i mot. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2019 den 23.41, AnonymBruker skrev:

Senest idag tenkte jeg "hvorfor er denne rasen lov" da jeg gikk forbi en staff. Helt stiv i kroppspråket, eier står med et smil og sier den bare vil hilse. Jeg trekker hunden min unna og hva skjer ide jeg passerer? Jo, staffen hopper mot oss og glefser. Dette har jeg opplevd med MANGE staffer, mange flere enn noen andre raser... Jeg stoler ikke på dem et sekund, og min hund får aldri leke med en staff.

Anonymkode: f2c72...a76

Det der kan du si om hvilken som helst hunderase, men jeg tipper du husker tilfellene med staffer fordi du har fordommer mot dem.

Forøvrig er sjelden hunden problemet, det er bare en og annen som har «psykiske» problemer. I de aller fleste tilfellene går det på eieren, og de samme problemene ville manifestert seg hos en annen hund.

Og angående farlige hunder, hvorfor tror du politi og militær verden rundt bruker schæfer, malle, rottweiler, dobermann osv som angrepshunder? Hvorfor er ikke disse ulovlige da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 13.45, AnonymBruker skrev:

Helt uenig, her er det både arv og miljø som spiller inn.

Det er mye enklere å få en staff aggressiv enn en labrador. Staffer er dessuten genetisk disponert for samkjønnsaggressivitet. Det er hunder med MYE instinkter og meninger, og da har de også lettere for å bikke over til aggressive enn en del andre raser. Staff, pitbull, dogo osv. er hunder for spesielt interesserte, og det er en grunn for at disse ikke finnes i hopetall og tusler løse rundt i skogen (takk gud for det) mens de kan hilse på alt og alle. 

Anonymkode: f2c72...a76

Ingen hund uansett rase skal gå løs i skogen og hilse på alt og alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest B_K_W

Staffen er en svært menneskekjær rase og er i England gitt kallenavnet «nanny dog» for å gjenspeile rasens vennlighet og tålmodighet med barn. Mot andre hunder er de gjerne litt så som så og særlig hannhunder er kjent for samkjønnsaggresjon, men det er her det er viktig å skille mellom aggresjon mot mennesker og aggresjon mot andre hunder. Det er to svært forskjellige ting! Jeg har selv en hannstaff på 4 år, som er en fantastisk familiehund. Han er bombesikker med mennesker, uredd og svært lydig. Fungerer bra med tisper og kastrerte hannhunder, men sammen med inntakte hannhunder, så smeller det fort og brutalt. Derfor er han alltid i bånd og får aldri hilse på fremmede hunder på tur. Man må vite hva slags hund man har og ta forhåndsregler for å unngå uhell. Hvis alle hundeeiere hadde vært ansvarlige hadde nok mye av fordommene mot disse rasene forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, B_K_W skrev:

Hvis alle hundeeiere hadde vært ansvarlige hadde nok mye av fordommene mot disse rasene forsvunnet.

Helt enig. Og at folk sluttet å gå med hunden sin løs. 90 prosent av de jeg møter på med hunden sin løs har ikke kontroll, for du har faktisk ikke kontroll når bikkja di kommer bort til meg. Spesielt i Oslo virker det som om det er flaut å gå med hund i bånd. Det er hvertfall ikke min skyld om min staff i bånd biter hannhunden din som du ikke hadde kontroll på.

Anonymkode: 336ae...8eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, B_K_W skrev:

Staffen er en svært menneskekjær rase og er i England gitt kallenavnet «nanny dog» for å gjenspeile rasens vennlighet og tålmodighet med barn. Mot andre hunder er de gjerne litt så som så og særlig hannhunder er kjent for samkjønnsaggresjon, men det er her det er viktig å skille mellom aggresjon mot mennesker og aggresjon mot andre hunder. Det er to svært forskjellige ting! Jeg har selv en hannstaff på 4 år, som er en fantastisk familiehund. Han er bombesikker med mennesker, uredd og svært lydig. Fungerer bra med tisper og kastrerte hannhunder, men sammen med inntakte hannhunder, så smeller det fort og brutalt. Derfor er han alltid i bånd og får aldri hilse på fremmede hunder på tur. Man må vite hva slags hund man har og ta forhåndsregler for å unngå uhell. Hvis alle hundeeiere hadde vært ansvarlige hadde nok mye av fordommene mot disse rasene forsvunnet.

Godt og nyansert innlegg om en menneskekjær rase som ikke passer for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2019 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Og at folk sluttet å gå med hunden sin løs. 90 prosent av de jeg møter på med hunden sin løs har ikke kontroll, for du har faktisk ikke kontroll når bikkja di kommer bort til meg. Spesielt i Oslo virker det som om det er flaut å gå med hund i bånd. Det er hvertfall ikke min skyld om min staff i bånd biter hannhunden din som du ikke hadde kontroll på.

Anonymkode: 336ae...8eb

Åh ja, la oss alle ha hundene våre i bånd hele dens liv så den aldri får utløp for naturlig atferd og instinkter.

Jeg har faktisk lest interessante forskningsartikler som peker på at det er flere atferdsproblemer på hunder i land som har hundene hovedsaklig i bånd, var noe med dårlig språk og mulighet for sosialisering... skal se om jeg finner den igjen.

Mine hunder er løse fra 21 august til 31 mars, hver dag i skogen mellom denne perioden.

Anonymkode: f2c72...a76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh ja, la oss alle ha hundene våre i bånd hele dens liv så den aldri får utløp for naturlig atferd og instinkter.

Jeg har faktisk lest interessante forskningsartikler som peker på at det er flere atferdsproblemer på hunder i land som har hundene hovedsaklig i bånd, var noe med dårlig språk og mulighet for sosialisering... skal se om jeg finner den igjen.

Mine hunder er løse fra 21 august til 31 mars, hver dag i skogen mellom denne perioden.

Anonymkode: f2c72...a76

Vel, skogen er noe helt annet enn midt i et bymiljø.

Det er forøvrig også noe som heter langline. Er så lei av hunder som kommer hoppende på meg for så å høre «den er bare snill». Det er rimelig flaks at ingen av de har fått seg et skikkelig spark.

Anonymkode: 336ae...8eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er  FOR JÆKLI å kalle noen hunder for "kamphundet" . Bruk hodet!  Hundekamper er tortur av verste sort! En felony i USA og rassh blir buret inne i tiår når de blir tatt!

Jeg kan GARANTERE at j har mer erfaring med American Staffordshire terrier, pitbulls etc enn samtlige. 

Det er håpløse eiere som lager nervøse hunder.  Dette er rase som kommer langt ned på listen i aggresjons tester og de er fantastiske!! Ekstremt fysisk og mentalt sterke. Aldri i løpet av 10 år opplevd problem på noe slags vis med hverken mine hunder eller andres. Som jeg ser hver dag overalt

MEN i Norge? Aldri har jeg sett så mange forkvaklede hunder.  Hunder andre steder er kasterte og det er 99% bra for helsen til hunder.  Samkjønns problematikken eksistere ikke her. Pluss at hunder,  pitbulls,  American Staffordshire terrier +++ ER SOSIALISERTE pga masse hundeparker .

Staffer er elskelige,  morsomme,  VAKRE , snille hunder! Ta d fra en med erfaring.

Anonymkode: a6a4e...907

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan forøvrig ikke annet enn å le om jeg ser en nervøs sur  burugle gå omveier for å ikke treffe mine am.staffer og pitbulls. Snille og trygge som lam. Ps jeg har sluttet fullstendig med å flytte meg pga kunnskapsløse nervevrak. De får gå til psykolog.

Jeg flytter tilbake til Norge når amstaff  og pitbulls blir lovlige igjen.

Anonymkode: a6a4e...907

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg kan forøvrig ikke annet enn å le om jeg ser en nervøs sur  burugle gå omveier for å ikke treffe mine am.staffer og pitbulls. Snille og trygge som lam. Ps jeg har sluttet fullstendig med å flytte meg pga kunnskapsløse nervevrak. De får gå til psykolog.

Jeg flytter tilbake til Norge når amstaff  og pitbulls blir lovlige igjen.

Anonymkode: a6a4e...907

Ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...