Gå til innhold

Hvorfor er ikke staff ulovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke staffordshire bull terrier ulovlig? Det er jo en kamphund på lik linje som pitbull og amstaff. De er kjent for samkjønnsaggresjon. Grunnen til at jeg ikke forstår er at ekstremt mange av dagens staffer er like store som en pitbull. Mange er i underkant av 30 kg. Ser folk skrive om det i grupper osv hele tiden, og ser dem også ute. Min staff på 10 kg ser ut som en helt annen rase! Og nesten ingen følger rasestandarden. Avler de staffen større og større for å få dem til å bli en amstaff/pitbull? Skjønner bare ikke hvorfor det ene skal være ulovlig, og det andre ikke. Ønsker ikke diskusjon på om amstaff burde være ulovlig, kun hvorfor de skiller på amstaff, pitbull og staff? 

Anonymkode: 2e93c...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hvorfor noen av tesene er ulovlig jeg altså. Det er mennesket som er problemet, ikke hunden. 

Anonymkode: 06907...eeb

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor noen av tesene er ulovlig jeg altså. Det er mennesket som er problemet, ikke hunden. 

Anonymkode: 06907...eeb

Haha, tesene=rasene 

Anonymkode: 06907...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha, tesene=rasene 

Anonymkode: 06907...eeb

Orker egentlig ikke diskusjon på det, det er så oppbrukt. Men hvordan kan de lage forbud mot pitbull og amstaff, men tillate staffer på 30 kg. Det er jo basically en amstaff... 

Anonymkode: 2e93c...337

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovverket er nødt til å sette en grense ett sted om man skal begrense hundehold. Da er det lettere å si at "denne rasen" og "denne" er ulovlig, enn å ta ting på skjønn. Lettere å forby rasen enn størrelser. 

Om lovverket begrenset størrelsen på hunden du kunne eie, da ville de kunne kommet hjem og tatt den litt overvektige "vaffel-labradoren" til Olga (69, pensjonert vaffel-elsker), fordi den ikke er like glad i andre han-bikkjer. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser kan være samkjønnsaggresive. 

Skal vi ikke bare forby hundehold istedet... 

Anonymkode: 615b7...67d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle raser kan være samkjønnsaggresive. 

Skal vi ikke bare forby hundehold istedet... 

Anonymkode: 615b7...67d

Det var vel kanskje ikke emnet i tråden. Men hadde kanskje vært greiest, så kunne vi brukt tid på å få opp fødselsraten som dunker ned mot 1,6 om dagen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke Dogo Canario eller Cane Corso ulovlige i Norge når Fila Brasileiro og Dogo Argentino er? Hvor er ikke Sarloos Wolfhound ulovlig når Tsjekkoslovakisk Ulvehund er? Hundeloven i Norge framstår som tilfeldig fordi den er det. Tuftet på følelser istedenfor fakta og kunnskap.

For å svare på spørsmålet ditt var det vel sånn at det var Pit Bullen som skulle forbys. Man så at det var vanskelig å skille mellom Pit Bull og den hakket mer populære Amstaffen og denne ble også forbudt for å hindre at Pit Buller ble registrert som / utgitt for å være Amstaff. Amstaffen i seg selv ble altså ikke regnet for å være en såkalt farlig rase og det er også grunnen til at forbudet mot akkurat denne rasen ble så kritisert og protestert mot. Den mye mindre Staffordshire Bullterrieren ble vel aldri tenkt å kunne forveksles med noen av de og derfor ble ikke den rammet. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er de så grusomt stygge..

Anonymkode: b9dff...6b2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle raser kan være samkjønnsaggresive. 

Skal vi ikke bare forby hundehold istedet... 

Anonymkode: 615b7...67d

Ja, alle raser kan være samkjønnsaggressive, men staff og andre bullehunder/kamphunder er AVLET til å være det! Det ligger i deres DNA, det gjør det ikke på min mellompuddel som er avlet til å være omgjengelig med folk og fe. 

Anonymkode: f2c72...a76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde kommet an på størrelsen hadde mange blitt avlivet fordi at man ikke vet hvor store de blir som voksne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på hvorfor American Bully er ulovlig, men ikke Olde English Bulldogge? Begge har vel oppstått med litt pitbull i seg. Selv mener jeg at begge burde være lovlig. Menneskene er problemet, ikke hundene. 

De rasene jeg vet om hvor flest har blitt avlivet grunnet aggressiv oppførsel er husky og malamut. 

Anonymkode: e143e...972

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest idag tenkte jeg "hvorfor er denne rasen lov" da jeg gikk forbi en staff. Helt stiv i kroppspråket, eier står med et smil og sier den bare vil hilse. Jeg trekker hunden min unna og hva skjer ide jeg passerer? Jo, staffen hopper mot oss og glefser. Dette har jeg opplevd med MANGE staffer, mange flere enn noen andre raser... Jeg stoler ikke på dem et sekund, og min hund får aldri leke med en staff.

Anonymkode: f2c72...a76

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Straffen har blitt Norges tredje mest populære rase med de konsekvenser det har fått for rasen, både mtp fysisk helse og mentale egenskaper i kombinasjon med profitt som motiv.  Problemet med en del staffer er at de i mange tilfeller ikke gir noen signaler før det smeller kontra andre raser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lurt på hvorfor American Bully er ulovlig, men ikke Olde English Bulldogge? Begge har vel oppstått med litt pitbull i seg. Selv mener jeg at begge burde være lovlig. Menneskene er problemet, ikke hundene. 

De rasene jeg vet om hvor flest har blitt avlivet grunnet aggressiv oppførsel er husky og malamut. 

Anonymkode: e143e...972

Amerikansk Bulldog er ikke ulovlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg har Amerikansk bulldog. Den er helt lovlig i Norge og Sverige, men ulovlig i Danmark. En flott rase, men ikke en førstegangshund, på lik linje med Staffordhire bullterrier. Jeg har sett mange som har "forkjøpt" seg på staff. De trenger en MEGET tydelig sjef og leder.

Anonymkode: 77cbc...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns rasediskrimineringen i Norge er veldig spesiell. Det er rart at f.eks cane corso er en lovlig hunderase, mens argentisk dogge er ulovlig. 

Ingen raser er per definisjon farlige. Det er eieren som gjør hunden farlig. En argentinsk dogge kan fint være en familiehund. Den er kjærlig og snill, til og med tålmodig. Men den er også dominant, og egner seg bra som vakthund. Det indikerer dog ikke at den er farlig og aggressiv. Pitbullen vet vi alle kan være en helt fantastisk rase, og det er mange som har pitbull som familiehund i statene. Amerikansk staffordshire terrier brukes som terapihund i andre land! Tenk det! En hund som er ulovlig i Norge, brukes i terapi i andre! Det sier egentlig sitt! Der er ærlig talt ingen som helst grunn til at en amerikansk staffordshire terrier burde være ulovlig, for den har et kjempe flott lynne! 

Eneste rasen på lista som egentlig kan rettferdiggjøres som ulovlig, er tosa inu. Den er så og si faktisk avlet frem kun for å brukes som kamphund, og jeg tror ikke denne rasen blir brukt til noe annet enn nettopp det. Kan hende jeg tar feil, men tror det er svært få som har denne rasen som en familiehund. Det er synd, for den er så fin! Tsjekkoslovakisk ulvehund og fila brasileiro kjenner jeg ikke til. 

Det er ene og alene 100% eieren sin feil om en hund er aggressiv og farlig. Skulle ønske loven ble endret på dette området. Legger ved noen videoer for å illustrere.... Argentinsk dogge, pitbull, amerikansk staffordshire terrier.... 

Endret av Mehr
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mehr skrev:

Jeg syns rasediskrimineringen i Norge er veldig spesiell. Det er rart at f.eks cane corso er en lovlig hunderase, mens argentisk dogge er ulovlig. 

Ingen raser er per definisjon farlige. Det er eieren som gjør hunden farlig. En argentinsk dogge kan fint være en familiehund. Den er kjærlig og snill, til og med tålmodig. Men den er også dominant, og egner seg bra som vakthund. Det indikerer dog ikke at den er farlig og aggressiv. Pitbullen vet vi alle kan være en helt fantastisk rase, og det er mange som har pitbull som familiehund i statene. Amerikansk staffordshire terrier brukes som terapihund i andre land! Tenk det! En hund som er ulovlig i Norge, brukes i terapi i andre! Det sier egentlig sitt! Der er ærlig talt ingen som helst grunn til at en amerikansk staffordshire terrier burde være ulovlig, for den har et kjempe flott lynne! 

Eneste rasen på lista som egentlig kan rettferdiggjøres som ulovlig, er tosa inu. Den er så og si faktisk avlet frem kun for å brukes som kamphund, og jeg tror ikke denne rasen blir brukt til noe annet enn nettopp det. Kan hende jeg tar feil, men tror det er svært få som har denne rasen som en familiehund. Tsjekkoslovakisk ulvehund og fila brasileiro kjenner jeg ikke til. 

Det er ene og alene 100% eieren sin feil om en hund er aggressiv og farlig. Skulle ønske loven ble endret på dette området. 

Jeg er delvis enig. Jeg har hatt jakthunder, og  også det som blir ansett som "familiehunder". Jeg har også hatt hunder som er avlet som vakthunder, dvs overnevnte raser. Det er en vesentlig større jobb å sosialisere disse rasene, noe som er helt grunnleggende. Eller sagt med andre ord, man må jobbe for at de skal godta fremmede. De er avlet for å beskytte familie og godtatt krets.

Utsetter man valpen for folk og fe, hester og menneskemengder med sosialisering for øye, så er det flotte hunder.

Hvis ikke, kan man få et stort problem. Poenget mitt,er at det må man vite før man skaffer seg en valp med sterkt vokterinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, norovirus skrev:

Jeg er delvis enig. Jeg har hatt jakthunder, og  også det som blir ansett som "familiehunder". Jeg har også hatt hunder som er avlet som vakthunder, dvs overnevnte raser. Det er en vesentlig større jobb å sosialisere disse rasene, noe som er helt grunnleggende. Eller sagt med andre ord, man må jobbe for at de skal godta fremmede. De er avlet for å beskytte familie og godtatt krets.

Utsetter man valpen for folk og fe, hester og menneskemengder med sosialisering for øye, så er det flotte hunder.

Hvis ikke, kan man få et stort problem. Poenget mitt,er at det må man vite før man skaffer seg en valp med sterkt vokterinstinkt.

Naturligvis. Derfor bør oppdrettere av denne typen rase være svært strenge med hvem som får kjøpe hund av de. Det skal ikke være enkelt å få kjøpt en slik krevende rase. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mehr skrev:

Naturligvis. Derfor bør oppdrettere av denne typen rase være svært strenge med hvem som får kjøpe hund av de. Det skal ikke være enkelt å få kjøpt en slik krevende rase. 

Ja, men useriøse oppdretter av "gatevoktermixer" gjør ikke det. Derfor blir disse hundene ofte en forlengelse av eierens manglende "baller" . Jeg kan godt skjønne at folk vil forby. Man kan ikke oppdra folket, men man kan forby de verste rasene, som de verste hundeeierne ønsker å ha.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...