Gå til innhold

Jævla politi, de ga meg bot for å kjøre på rødt lys!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg får bevist at politimannen ga meg en feil bot så må jeg fortsatt betale boten? Det høres helt vilt ut, da får politimannen selv betale boten når det er han som gjorde feil. 

Trodde at jeg kunne klage på boten etter jeg fikk den isteden for å nekte plent der og da

Ts

Anonymkode: 1d728...b8e

Det kommer aldri til å skje. 

Slik jeg forstår det var du fremst i et lyskryss? Ambulansesjåfører er jo trent på slike situasjoner, så du skulle stått i ro. Eventuelt skulle du ha svingt bilen din lenger mot venstre i feltet ditt for å åpne for forbikjøring. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mente du måtte kjøre ut i krysset? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye fikk du i bot for det? Skjønner det er kipt når du bare ville hjelpe og trodde du gjorde det rette.

Anonymkode: ea06e...a28

6800 og 3 prikker

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du gjør det på denne måten fremstår det som at du bruker ambulanseluka for å komme deg fortere frem, og det er ikke lov. Du skulle kjørt akkurat så langt frem som det var behov for, og stått der til du hadde grønt lys. 

Anonymkode: 4df69...5fd

Det gjorde jeg hvertfall ikke og tror heller ikke at politiet trodde det heller, han så bare at jeg løy om ambulansen for å slippe boten. Jeg hadde jo brutt like mye det røde lyset om jeg sto i krysset eller kjørte helt ut, med en gang jeg brøt linjen så er bruddet gjort

Ts 

Anonymkode: 1d728...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Det kommer aldri til å skje. 

Slik jeg forstår det var du fremst i et lyskryss? Ambulansesjåfører er jo trent på slike situasjoner, så du skulle stått i ro. Eventuelt skulle du ha svingt bilen din lenger mot venstre i feltet ditt for å åpne for forbikjøring. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mente du måtte kjøre ut i krysset? 

Nei det tror heller ikke jeg kommer til å skje, men han skulle gjort det. 

Ja jeg sto fremst i krysset (Et lite kryss med et kjørefelt med kantsteiner på begge sider) hadde jeg blitt stående hadde jeg sperret ambulansen totalt. Så jeg måtte kjøre frem og ut til venstre når jeg var i krysset

Ts 

Anonymkode: 1d728...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg tok lappen lærte jeg at jeg skulle slippe utrykningskjøretøy frem så langt det lar seg gjøre og det er trygt. Jeg kjørte rolig frem og alt var trygt, det samme var det da jeg kjørte videre når jeg allerede var i krysset. 

For meg er ikke boten riktig, en jævla arrogant politi som ikke ville høre på hva jeg sa, han nærmest mente at jeg jugde for han. Han får sikkert høyere lønn for alle han gir bot 

Anonymkode: 1d728...b8e

Kjære vene. Du kjørte videre ut i krysset på rødt lys? Det var riktig å gi deg en reaksjon. Du skulle ikke ha kjørt videre så lenge du hadde rødt lys. Du kunne kjøre akkurat så langt som nødvendig for å gi plass for ambulansen, men ikke lenger. Du kunne skapt en livsfarlig situasjon!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, jabx skrev:

Kjære vene. Du kjørte videre ut i krysset på rødt lys? Det var riktig å gi deg en reaksjon. Du skulle ikke ha kjørt videre så lenge du hadde rødt lys. Du kunne kjøre akkurat så langt som nødvendig for å gi plass for ambulansen, men ikke lenger. Du kunne skapt en livsfarlig situasjon!

TS mener jo at lengden var nødvendig.

Anonymkode: ea06e...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, jabx skrev:

Kjære vene. Du kjørte videre ut i krysset på rødt lys? Det var riktig å gi deg en reaksjon. Du skulle ikke ha kjørt videre så lenge du hadde rødt lys. Du kunne kjøre akkurat så langt som nødvendig for å gi plass for ambulansen, men ikke lenger. Du kunne skapt en livsfarlig situasjon!

Det blir en vurderingssak i hvert tilfelle. Selv stod jeg på rødt lys og skulle svinge til venstre, jeg ventet på grønn pil. En politibil står bak meg og setter plutselig på blålysene og gir signal om at han skal kjøre. Jeg kjører på rød pil etter å ha sjekket at det ikke kom motgående trafikk. Jeg fikk ikke bot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, jabx skrev:

Kjære vene. Du kjørte videre ut i krysset på rødt lys? Det var riktig å gi deg en reaksjon. Du skulle ikke ha kjørt videre så lenge du hadde rødt lys. Du kunne kjøre akkurat så langt som nødvendig for å gi plass for ambulansen, men ikke lenger. Du kunne skapt en livsfarlig situasjon!

Du mener altså at det å kjøre frem og STOPPE midt i krysset ikke vil skape livsfarlige situasjoner??

Anonymkode: a31b4...ace

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg får bevist at politimannen ga meg en feil bot så må jeg fortsatt betale boten? Det høres helt vilt ut, da får politimannen selv betale boten når det er han som gjorde feil. 

Trodde at jeg kunne klage på boten etter jeg fikk den isteden for å nekte plent der og da

Ts

Anonymkode: 1d728...b8e

Forenklede forelegg skriver du under på. Saken er da endelig avgjort, og du kan dessverre ikke klage i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så forbannet så det ikke finnes ord engang. Jeg sto i ro i et lyskryss, jeg hadde rødt lys så normalt sett skulle jeg stått i ro og ventet på det grønne lyset, men så kom ambulansen bak med under utrykning, så for at ikke jeg skulle sperre ambulansen kjørte jeg rolig frem. Jeg kjørte forsiktig å så meg for bilister som hadde grønt lys så det ikke skulle bli kollisjon, så jeg svingte litt til venstre så ambulansen skulle komme frem.

 Når jeg først var i lyskrysset så kjørte jeg rolig og forsiktig videre, om jeg hadde stått der jeg sto hadde jeg sperret det ene feltet til de med grønt lys. Og så plutselig kommer det en politibil som fikk se meg rett før jeg var ute av krysset på andre siden, han satt på blålys og stoppet meg og ga meg bot for brudd på rødt lys! Det hjalp ikke hva jeg sa om ambulansen, ifølge han skulle jeg ikke kjørt frem og hvertfall rygget tilbake når jeg først gjorde det noe jeg synes er jævlig rart. 

Har noen opplevd noe lignende og eller hørt om at det politibetjenten sa var riktig? Det jeg har hørt før var at man kan kjøre på rødt lys for å slippe frem utrykningskjøretøy, så jeg gjorde det med beste mening. 

Lurer også på om det hjelper å dra på politistasjonen å klage på boten? Eller er politibetjentens ord mye sterkere enn mitt? Jeg skal også ta kontakt med sykehuset og få ambulansesjåførens ord om saken så han også kan vitne for meg til politiet og si at slik var det. Men er redd ikke engang det hjelper 😧

 

Anonymkode: 1d728...b8e

Denne tabben gjorde en bussjåfør for noen år siden. Krasjet med en trikk. 

Kjørte du rett frem eller svingte du ut til høyre?

Jeg ville tatt meg en gratis konsultasjon med en advokat. Hvis du tar saken til retten risikerer du jo at det blir litt dyrere og at du må betale saksomkostninger. Forutsetter selvsagt at du ikke vedtok forelegget.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle ikke ha kjørt videre i krysset. Du skulle enten ha stått der du sto og blokkere i 2 sek. Eller du skulle ha rygget deg tilbake. Så boten er riktig. 

Du sier ingenting om forholdene rundt. Var det virkelig nødvendig å flytte deg så langt inni krysset at du ble i veien for andre? Som oftest så er det nok å stå stille. Om du kan, uten å skape farlige situasjoner, så skal du legge deg så langt ute til siden som du kan. Det viktigste er å stoppe. 
Å kjøre videre i krysset på rødt er uforsvarlig kjøring og det kan ha ført til en farlig situasjon, så som sagt. Boten er riktig utifra det du skriver her. 

Anonymkode: 9cc02...278

mad.png

Kvinner er som han i den grønne genseren. Mens menn er som han i blått. 

Hvis noen forteller meg om et problem antar jeg at de vil ha en løsning, og hvis jeg kan fikse problemet gjør jeg det. Kvinner liker bare å være i den tilstanden de er og å snakke om det. Av en eller annen uforståelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall hadde jo du kunnet forårsaket en alvorlig ulykke, for selv om du kjørte forsiktig og så deg for, så forventer jo ikke de med grønt lys at du skal befinne deg i krysset. 

Jeg skjønner dog hva du mener og at det er kjempe kjipt, for du ønsket jo bare å slippe ambulansen fram. Jeg er dessverre redd for at dette er en bot du bare må godta. Ingen utrykningskjørety hadde forventet at du kjører på rødt lys for å slippe de fram. 

Anonymkode: 4de35...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at du ikke skal fullføre krysset om du har kjørt ut i krysset på rødt lys. Du skulle stått stille til det ble grønt eller rygget tilbake om du var i veien for andre bilister. Tror dessverre ikke å klage på dette fører frem noe sted

Anonymkode: 7a7e6...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at paragraf 10 ikke sier noe som helst som at man kan fravike trafikkreglene for å gi utrykningskjøretøy fri vei, tenker jeg at dette må tolkes slik at man plikter å gi utrykningskjøretøy fri vei i den grad det er mulig samtidig som man overholder alle andre trafikkregler. Personlig krysser jeg ikke en gang en sperrelinje for å gi utrykningskjøretøy fri vei, nettopp for å slippe å havne i samme situasjon som TS. Om de som kjører utrykning forventer noe mer får de heller henvende seg til de som utformer lovverket. Samtidig har jeg full forståelse for at TS føler seg urettferdig behandlet. Dagens samfunn handler dessverre i større grad om å ha sitt på det tørre, enn selvstendig og fornuftig tenkning. Om Norge fortsetter i samme retning får vi før eller siden kinesiske tilstander hvor folk for eks. bare går forbi noen som ligger skadet på gata av frykt for å bli innblandet og få skyld. 

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal slippe forbi utrykningskjøretøy, men man skal ikke ofre egen eller andres sikkerhet for det. Dersom det er trygt, så er det fullt mulig å kjøre litt inn i et kryss på rødt lys slik at utrykningskjøretøyet kommer forbi. Det får du ikke bot for. Det du ikke skal gjøre er å fortsette å kjøre på rødt lys for å komme deg over eller ut av den situasjonen du er i.

Husk at sjåføren av utrykningskjøretøyet har fått opplæring i hvordan man skal kjøre fort uten å stresse andre sjåfører unødig, så det viktigste er at man holder hodet kaldt og tenker seg om.

Anonymkode: 68c21...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2019 den 6.35, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at du ikke skal fullføre krysset om du har kjørt ut i krysset på rødt lys. Du skulle stått stille til det ble grønt eller rygget tilbake om du var i veien for andre bilister. Tror dessverre ikke å klage på dette fører frem noe sted

Anonymkode: 7a7e6...fad

Hvis du har kjørt litt ut i krysset for å slippe utrykningskjøretøyet frem, synes jeg det virker rart om du skal bli stående i krysset, og ikke kjøre over såfremt det er klart. Du står jo farlig til der du står hvis det skulle komme kryssende biler. 

Anonymkode: b4569...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
På 5.1.2019 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Det har jeg lært og gjorde ingen panikkfeil. Jeg kjørte rolig frem så ambulansen fikk fri vei og kjørte forsiktig videre, ingen trafikkfarligheter av det

Ts

Anonymkode: 1d728...b8e

Du burde ventet.

Og selv om det ikke var farlig for deg eller andre trafikanter i denne situasjonen, er det å bryte trafikkreglene ansett for å være farlig. Man har regler for en grunn.

Skjønner at det er dritkjipt da. Du burde fått en advarsel...

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde også jeg gjort om jeg var TS, og hadde sett svart om jeg fikk bot av snutefaen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 5.1.2019 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Kjei situasjon. Hadde ikke akseptert boten. Politiet så mulig ikke hele situasjonen, ville ha forsøkt å få dem til å forstå 

Anonymkode: e5b61...309

Så langt jeg vet kan ikke politimenn gi ut bøter, de kan kun gi forenklede forelegg.. Bot er noe man må dømmes til. 
Parkeringsbot er også feil, det er et gebyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...