Gå til innhold

Jævla politi, de ga meg bot for å kjøre på rødt lys!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir så forbannet så det ikke finnes ord engang. Jeg sto i ro i et lyskryss, jeg hadde rødt lys så normalt sett skulle jeg stått i ro og ventet på det grønne lyset, men så kom ambulansen bak med under utrykning, så for at ikke jeg skulle sperre ambulansen kjørte jeg rolig frem. Jeg kjørte forsiktig å så meg for bilister som hadde grønt lys så det ikke skulle bli kollisjon, så jeg svingte litt til venstre så ambulansen skulle komme frem.

 Når jeg først var i lyskrysset så kjørte jeg rolig og forsiktig videre, om jeg hadde stått der jeg sto hadde jeg sperret det ene feltet til de med grønt lys. Og så plutselig kommer det en politibil som fikk se meg rett før jeg var ute av krysset på andre siden, han satt på blålys og stoppet meg og ga meg bot for brudd på rødt lys! Det hjalp ikke hva jeg sa om ambulansen, ifølge han skulle jeg ikke kjørt frem og hvertfall rygget tilbake når jeg først gjorde det noe jeg synes er jævlig rart. 

Har noen opplevd noe lignende og eller hørt om at det politibetjenten sa var riktig? Det jeg har hørt før var at man kan kjøre på rødt lys for å slippe frem utrykningskjøretøy, så jeg gjorde det med beste mening. 

Lurer også på om det hjelper å dra på politistasjonen å klage på boten? Eller er politibetjentens ord mye sterkere enn mitt? Jeg skal også ta kontakt med sykehuset og få ambulansesjåførens ord om saken så han også kan vitne for meg til politiet og si at slik var det. Men er redd ikke engang det hjelper 😧

 

Anonymkode: 1d728...b8e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klag. Legg frem klage og ditt og ambulansesjåførens tilsvar. Ikke sikkert du kommer noen vei men det er uansett verdt forsøket ? Hva fikk du i bot , 7000kr? 

Anonymkode: f45f2...d3e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ikke ha kjørt videre i krysset. Du skulle enten ha stått der du sto og blokkere i 2 sek. Eller du skulle ha rygget deg tilbake. Så boten er riktig. 

Du sier ingenting om forholdene rundt. Var det virkelig nødvendig å flytte deg så langt inni krysset at du ble i veien for andre? Som oftest så er det nok å stå stille. Om du kan, uten å skape farlige situasjoner, så skal du legge deg så langt ute til siden som du kan. Det viktigste er å stoppe. 
Å kjøre videre i krysset på rødt er uforsvarlig kjøring og det kan ha ført til en farlig situasjon, så som sagt. Boten er riktig utifra det du skriver her. 

Anonymkode: 9cc02...278

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir så forbannet så det ikke finnes ord engang. Jeg sto i ro i et lyskryss, jeg hadde rødt lys så normalt sett skulle jeg stått i ro og ventet på det grønne lyset, men så kom ambulansen bak med under utrykning, så for at ikke jeg skulle sperre ambulansen kjørte jeg rolig frem. Jeg kjørte forsiktig å så meg for bilister som hadde grønt lys så det ikke skulle bli kollisjon, så jeg svingte litt til venstre så ambulansen skulle komme frem.

 Når jeg først var i lyskrysset så kjørte jeg rolig og forsiktig videre, om jeg hadde stått der jeg sto hadde jeg sperret det ene feltet til de med grønt lys. Og så plutselig kommer det en politibil som fikk se meg rett før jeg var ute av krysset på andre siden, han satt på blålys og stoppet meg og ga meg bot for brudd på rødt lys! Det hjalp ikke hva jeg sa om ambulansen, ifølge han skulle jeg ikke kjørt frem og hvertfall rygget tilbake når jeg først gjorde det noe jeg synes er jævlig rart. 

Har noen opplevd noe lignende og eller hørt om at det politibetjenten sa var riktig? Det jeg har hørt før var at man kan kjøre på rødt lys for å slippe frem utrykningskjøretøy, så jeg gjorde det med beste mening. 

Lurer også på om det hjelper å dra på politistasjonen å klage på boten? Eller er politibetjentens ord mye sterkere enn mitt? Jeg skal også ta kontakt med sykehuset og få ambulansesjåførens ord om saken så han også kan vitne for meg til politiet og si at slik var det. Men er redd ikke engang det hjelper 😧

 

Anonymkode: 1d728...b8e

Lær deg dine plikter når blålysbiler kommer på uttrykning, så unngår du å gjøre denne typen panikkfeil. 

Du har ikke bare fått bot, du harnogså fått prikker i førerkortet ditt om hendelsen har funnet sted. 

Og ambulansesjåføren har null verdi å få tak i. 

Anonymkode: 98281...887

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke klage på en bot når du har akseptert den.

Enig i at det er vanskelig. Du kan velge å ikke akseptere et forenklet forelegg, men problemet er da at du får prikk på rullebladet (og høyere bot) hvis du blir kjent skyldig, noe man som regel blir. 

I dette tilfellet går hensynet til å ikke sperre en ambulanse foran å ikke kjøre på rødt lys. Vikeplikten for utrykningskjøretøy er absolutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle ikke ha kjørt videre i krysset. Du skulle enten ha stått der du sto og blokkere i 2 sek. Eller du skulle ha rygget deg tilbake. Så boten er riktig. 

Du sier ingenting om forholdene rundt. Var det virkelig nødvendig å flytte deg så langt inni krysset at du ble i veien for andre? Som oftest så er det nok å stå stille. Om du kan, uten å skape farlige situasjoner, så skal du legge deg så langt ute til siden som du kan. Det viktigste er å stoppe. 
Å kjøre videre i krysset på rødt er uforsvarlig kjøring og det kan ha ført til en farlig situasjon, så som sagt. Boten er riktig utifra det du skriver her. 

Anonymkode: 9cc02...278

Det var ikke det jeg lærte. Jeg lærte at det viktigste er å fjerne seg, og at det ofte er dumt å stoppe. Hvis alle har stoppet, og en bil står i veien for ambulansen, så vil ikke denne kunne flytte seg om det står parkerte biler foran og bak. Hvis alle beveger seg sakte, og langt ut til siden, så vil alle få mulighet til å flytte seg.

Men i et kryss så står man jo i ro fra før. Jeg forstår logikken din ts, det gir bedre trafikkflyt om man fjerner seg når man først er inne i krysset. Men dessverre er det ikke lov. 

Anonymkode: c445a...9c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har gitt deg bot på rett prinsipp, og det er dessverre ingenting å klage på. Ja, du skal slippe utrykningskjøretøy fram, men du må være varsom og ta hensyn til lys og andre trafikanter. Du kunne ha ventet til det ble grønt lys, før du slapp ambulansen fram. Husk på at ambulansen har også et ansvar om å kjøre hensynsfult.

Står noe om det i tråden her også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1543998&page=1

«Lovverket er lagt opp slik at utrykkningsføraren kan ta seg friheiter i trafikken, men dette gjelder ikkje vanlige trafikkanter. Det er opp til ambulansa å kjøyre opp på fortauet dersom det er nødvendig, ikkje du.

Det er to grunner til at det er slik.

For det fyrste så er det kun utrykkningsføraren som har opplæring i korleis ein kan bryte trafikkreglane utan at det oppstår farlige situasjoner. Utrykkningskjøyretøya er også spesielt utstyrte, kontrollerte og godkjente for denne type kjøyring.

For det andre så er det mykje vanskeligare for utrykkningsføraren å komme seg fram dersom ein ikkje kan forutsjå kva dei andre bilførerane gjer. I tillegg så kan det oppstå situasjoner som gjer at ambulansen må kjøyre sakte eller stoppe sjølv om det er utrykkning. Skal ein f.eks sette sprøyter i pasienten så kan det være like aktuellt å vente eit par sekund i lyskryss køa.

Ofte er det også slik at ein kjem fortare fram ved å følge trafikkflyten i staden for at alle bilistane som ligger foran skal bremse ned og svinge til sides der det ikkje er mulig å komme forbi.

Derfor hender det seg at ein kjøyrer utrykkning utan lys og lyd.

I det tilfellet som er nevnt her så er hovedproblemet at trådstarter oppfatta situasjonen for seint. Når ambulansa kjem bakfrå så skulle ein sjølvsagt ha svingt til sides i god tid før krysset.

Når ein ikkje får til det så er det betre for alle parter at ein venter til det blir grønt lys før ein kjøyrer fram i krysset for å sleppe fram ambulansa. Når vanlige billister hiver seg ut i kryss på denne måten så er sannsynligheita stor for at fokuset på ambulansa som ligger bak er så stort at ein gløymer å sjå seg for etter andre trafikkanter eller fotgjengere før ein reagerer.

Så for å oppsummere så har du i utganspunktet ikkje lov til å bryte trafikkreglane, men dersom du kan gjere dette utan å forårsake ei ulykke (eller farlige situasjoner) så skal det svært mykje til for at utrykkningsføraren tar seg tid til å stoppe for å notere navn og nummer.»

Anonymkode: 6edf8...b95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjei situasjon. Hadde ikke akseptert boten. Politiet så mulig ikke hele situasjonen, ville ha forsøkt å få dem til å forstå 

Anonymkode: e5b61...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, isw skrev:

Du kan ikke klage på en bot når du har akseptert den.

Enig i at det er vanskelig. Du kan velge å ikke akseptere et forenklet forelegg, men problemet er da at du får prikk på rullebladet (og høyere bot) hvis du blir kjent skyldig, noe man som regel blir. 

I dette tilfellet går hensynet til å ikke sperre en ambulanse foran å ikke kjøre på rødt lys. Vikeplikten for utrykningskjøretøy er absolutt.

Her er du helt på villspor, man har ikke vikeplikt for blålysbiler. Kan ikke folk kravene til Førerkort klasse B her inne? 

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/nar-du-ser-blalys-i-innerspeilet/ les og lær. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det jeg lærte. Jeg lærte at det viktigste er å fjerne seg, og at det ofte er dumt å stoppe. Hvis alle har stoppet, og en bil står i veien for ambulansen, så vil ikke denne kunne flytte seg om det står parkerte biler foran og bak. Hvis alle beveger seg sakte, og langt ut til siden, så vil alle få mulighet til å flytte seg.

Men i et kryss så står man jo i ro fra før. Jeg forstår logikken din ts, det gir bedre trafikkflyt om man fjerner seg når man først er inne i krysset. Men dessverre er det ikke lov. 

Anonymkode: c445a...9c4

Enten husker du feil, eller så har du ikke fått opplæring i Norge om Norske forhold. Les linken over. 

Her dummer flere seg loddrett ut. Gå til nærmeste politihus og lever inn førerkortene deres, når dere ikke vet hvordan dette skal løses. 

Anonymkode: 98281...887

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du gjør det på denne måten fremstår det som at du bruker ambulanseluka for å komme deg fortere frem, og det er ikke lov. Du skulle kjørt akkurat så langt frem som det var behov for, og stått der til du hadde grønt lys. 

Anonymkode: 4df69...5fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fikk du i bot for det? Skjønner det er kipt når du bare ville hjelpe og trodde du gjorde det rette.

Anonymkode: ea06e...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er du helt på villspor, man har ikke vikeplikt for blålysbiler. Kan ikke folk kravene til Førerkort klasse B her inne? 

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/nar-du-ser-blalys-i-innerspeilet/ les og lær. 

Enten husker du feil, eller så har du ikke fått opplæring i Norge om Norske forhold. Les linken over. 

Her dummer flere seg loddrett ut. Gå til nærmeste politihus og lever inn førerkortene deres, når dere ikke vet hvordan dette skal løses. 

Anonymkode: 98281...887

Hva er det du mener er feil her? Det står ikke noe på NAF sin side at man må stoppe fullstendig. 

Anonymkode: c445a...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klag. Legg frem klage og ditt og ambulansesjåførens tilsvar. Ikke sikkert du kommer noen vei men det er uansett verdt forsøket ? Hva fikk du i bot , 7000kr? 

Anonymkode: f45f2...d3e

Det skal jeg, håper også ambulansen har dashcamera og filmet evnt at det er trafikkameraer i krysset som kan bevise at jeg snakker sant mot politiet. Ja 6800 og 3 prikker. Har aldri tidligere fått noen bot, hatt lappen i 10 år

Ts

Anonymkode: 1d728...b8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle ikke ha kjørt videre i krysset. Du skulle enten ha stått der du sto og blokkere i 2 sek. Eller du skulle ha rygget deg tilbake. Så boten er riktig. 

Du sier ingenting om forholdene rundt. Var det virkelig nødvendig å flytte deg så langt inni krysset at du ble i veien for andre? Som oftest så er det nok å stå stille. Om du kan, uten å skape farlige situasjoner, så skal du legge deg så langt ute til siden som du kan. Det viktigste er å stoppe. 
Å kjøre videre i krysset på rødt er uforsvarlig kjøring og det kan ha ført til en farlig situasjon, så som sagt. Boten er riktig utifra det du skriver her. 

Anonymkode: 9cc02...278

Når jeg tok lappen lærte jeg at jeg skulle slippe utrykningskjøretøy frem så langt det lar seg gjøre og det er trygt. Jeg kjørte rolig frem og alt var trygt, det samme var det da jeg kjørte videre når jeg allerede var i krysset. 

For meg er ikke boten riktig, en jævla arrogant politi som ikke ville høre på hva jeg sa, han nærmest mente at jeg jugde for han. Han får sikkert høyere lønn for alle han gir bot 

Anonymkode: 1d728...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er du helt på villspor, man har ikke vikeplikt for blålysbiler. Kan ikke folk kravene til Førerkort klasse B her inne? 

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/nar-du-ser-blalys-i-innerspeilet/ les og lær. 

Enten husker du feil, eller så har du ikke fått opplæring i Norge om Norske forhold. Les linken over. 

Her dummer flere seg loddrett ut. Gå til nærmeste politihus og lever inn førerkortene deres, når dere ikke vet hvordan dette skal løses. 

Anonymkode: 98281...887

Har du lest det som står i linken? Du har plikt til å gi fri vei for kjøretøy under utrykning. Om nødvendig kjøre opp på fortay og bryte sperrelinje. Hovedproblemet til TS er at hen fortsatte over krysset.. Skulle venta på grønt, selv om det sperra for andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lær deg dine plikter når blålysbiler kommer på uttrykning, så unngår du å gjøre denne typen panikkfeil. 

Du har ikke bare fått bot, du harnogså fått prikker i førerkortet ditt om hendelsen har funnet sted. 

Og ambulansesjåføren har null verdi å få tak i. 

Anonymkode: 98281...887

Det har jeg lært og gjorde ingen panikkfeil. Jeg kjørte rolig frem så ambulansen fikk fri vei og kjørte forsiktig videre, ingen trafikkfarligheter av det

Ts

Anonymkode: 1d728...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, isw skrev:

Du kan ikke klage på en bot når du har akseptert den.

Enig i at det er vanskelig. Du kan velge å ikke akseptere et forenklet forelegg, men problemet er da at du får prikk på rullebladet (og høyere bot) hvis du blir kjent skyldig, noe man som regel blir. 

I dette tilfellet går hensynet til å ikke sperre en ambulanse foran å ikke kjøre på rødt lys. Vikeplikten for utrykningskjøretøy er absolutt.

Så hvis jeg får bevist at politimannen ga meg en feil bot så må jeg fortsatt betale boten? Det høres helt vilt ut, da får politimannen selv betale boten når det er han som gjorde feil. 

Trodde at jeg kunne klage på boten etter jeg fikk den isteden for å nekte plent der og da

Ts

Anonymkode: 1d728...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjei situasjon. Hadde ikke akseptert boten. Politiet så mulig ikke hele situasjonen, ville ha forsøkt å få dem til å forstå 

Anonymkode: e5b61...309

Det er ikke sikkert, men da må han også tro på hva jeg sa, er rimelig sikker på at han så ambulansen, så han bør klare å tenke logisk over hva som skjedde

Ts 

Anonymkode: 1d728...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...